Kelderventilatie

Pagina: 1
Acties:

• Pieterjan94
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
Gegroet allen

Onze woning is volledig onderkelderd, maar een groot deel bestaat uit kruipkelder. Momenteel zijn er in de kruipkelder ter verluchting 2 pvc buizen overhoeks geplaatst met doorsnede 8cm voor grosso modo 115m³.

We willen de ventilatie graag verbeteren door ventilatoren (één aanzuig en één afvoer) te plaatsen. Ventilatoren hebben evenwel vaak een bredere diameter, is het bijgevolg af te raden om te werken met koppelsutkken? Op zich zou potentieel geluid niet storend zijn voor ons.

Als er nog andere suggesties of opmerkingen zijn hoor ik het graag

mvg

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:55
Een buisventilator met aansluiting van 75 of 80mm bestaat gewoon.

Zorgt extra ventilatie niet voor omgewenste afkoeling in de winter? Is de woonkamervloer luchtdicht? (B.v. rond verwarmingsbuizen)

Is de kruipruimte droog? Als de ruimte onderwater komt te staan is er risico op elektrocutie.

Is er een reden voor extra ventilatie? Schimmel, vocht of muffe lucht die eruit komt?

• Pieterjan94
Ricko1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:00:
Een buisventilator met aansluiting van 75 of 80mm bestaat gewoon.

Zorgt extra ventilatie niet voor omgewenste afkoeling in de winter? Is de woonkamervloer luchtdicht? (B.v. rond verwarmingsbuizen)

Is de kruipruimte droog? Als de ruimte onderwater komt te staan is er risico op elektrocutie.

Is er een reden voor extra ventilatie? Schimmel, vocht of muffe lucht die eruit komt?
Nog niet meteen gevonden op de bekende webshops, zoek ik zo slecht dan?

Kruipruimte is inderdaad droog, we plannen deze wel nog te isoleren en bodemfolie te plaatsen en verder nog luchtdicht af te sluiten van de "echte" kelder.
Reden waarom: inderdaad muffe geur en schimmels, kan mogelijks deels verholpen worden door de plaatsing van de bodemfolie doordat de vochtigheid naar beneden zal gaan, maar ook omdat we het idee hebben dat de natuurlijke ventilatie onvoldoende is.

Idee is ook om de ventilatoren te kunnen bedienen zodat we hem enkel laten draaien wanneer nodig.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan je de bestaande 2 80mm buizen ook vergroten naar 100 / 125mm? heb veel meer keuze..

en anders zal je met verlopen moeten werken, maar kost ook weer wat flow..

404 Signature not found

• Pieterjan94
SMSfreakie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:10:
Kan je de bestaande 2 80mm buizen ook vergroten naar 100 / 125mm? heb veel meer keuze..

en anders zal je met verlopen moeten werken, maar kost ook weer wat flow..
Dat is mogelijk als ik het gat naar buiten groter maar. Het kan dus, maar het is extra werk dat ik mezelf graag bespaar als het niet absoluut nodig is. Op zich gaat het ook om een ruimte van pakweg 115m³, na isolatie zelfs minder, dus ik zou dan denken dat de eventuele verlies aan flow wel oké is nog.