CV en Ventilatie op hetzelfde stopcontact?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunHozzie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04-2024
Hoi mensen,

Ik heb op dit moment op zolder een kamer met twee stopcontacten. Op een daarvan zit de CV ketel, de andere via een beveiligde stekkerdoos de wasmachine en droger. Dat gaat allemaal prima, maar ik kwam erachter dat de mechanische ventilatie helemaal niet is aangesloten. Nu kan ik een extra stekkerdoos aanschaffen en de CV en de mechanische ventilatie allebei insteken, maar of dat nu veilig is, is een tweede. Dus ik dacht, ik vraag het even na.

Qua details:
  • het huis is opgeleverd in 2015
  • de CV verwarmt alleen nog de vloerverwarming en het warme water, de rest gaat via airco
  • mechanische ventilatie is Itho Daalderop CVE-S Optima2
  • CV is een Intergas kombikompact HR 36-30
Hopelijk is dat duidelijk. En ja ik was ook verbaasd dat blijkbaar de mechanische ventilatie nooit heeft aangestaan, maar het verklaard wel waarom ik het vocht op de ramen had staan elke winter.

Beste antwoord (via dunHozzie op 09-05-2023 20:57)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vermoed dat de situatie is zoals ie is omdat wasmachine en droger eigenlijk al potentieel teveel kunnen vragen. Nog meer geeft de potentie dat de ketel dan uitvalt, en dat wil je niet. Dus kan me voorstellen dat ze daar de MV niet ook nog eens bij wilden zetten.
Maar als jouw huis uit 2025 is zou ik verwachten dat er aparte groepen voor de wasmachine en droger zijn. Daar zou ik eerst eens naar kijken, kwestie van in je meterkast kijken en zien welke groep op welk stopcontact zit.
MV, ketel en wasmachine kan zonder problemen bij elkaar. Droger wil je eigenlijk los hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En er is geen stopcontact voor de ventilatie unit? En dat is dus al 8 jaar zo?!? Wat een gebrek

Maar goed, zowel CV als ventilatie gebruiken niet veel, dus gewoon een goede tafelcontactdoos kopen (zonder schakelaar) of zo'n splitter voor in het stopcontact.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vermoed dat de situatie is zoals ie is omdat wasmachine en droger eigenlijk al potentieel teveel kunnen vragen. Nog meer geeft de potentie dat de ketel dan uitvalt, en dat wil je niet. Dus kan me voorstellen dat ze daar de MV niet ook nog eens bij wilden zetten.
Maar als jouw huis uit 2025 is zou ik verwachten dat er aparte groepen voor de wasmachine en droger zijn. Daar zou ik eerst eens naar kijken, kwestie van in je meterkast kijken en zien welke groep op welk stopcontact zit.
MV, ketel en wasmachine kan zonder problemen bij elkaar. Droger wil je eigenlijk los hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
Een beetje warmtepompdroger vraagt max 500W, en ook niet volcontinu. Gaat wel goed denk ik zo…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich wel terechte vraag, zijn beide stopcontacten een eigen groep? En deelt een van die stopcontacten een groep met meer?

Meest standaard is losse groep voor de wasmachine en soms voor de droger. Maar met een WP droger kan deze makkelijk samen met de wasmachine. CV + MV erbij moet ook geen probleem zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 09-05-2023 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:26:
Een beetje warmtepompdroger vraagt max 500W, en ook niet volcontinu. Gaat wel goed denk ik zo…
Eerder 800 als je het beste energielabel hebt dat er nu te krijgen is.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
EWK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Laat het dan 800 zijn - je snapt m’n punt ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@EWK De droogbeurt van net:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmx5m7CXYZSJK_hXZiYPpo2hsFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RYeon9sVBTfbnF0shHl1CiCs.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 09-05-2023 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
EWK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:55:
[...]

In de praktijk 500-600W voor de serie 6 Bosch 5,2 meter boven me.

En de wasmachine trekt de 2kW dermate kort dat een 16A groep met de CV, MV én droger aan de automaat er domweg niet uit gaat. De toleranties van automaten zijn gigantisch

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 09-05-2023 21:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1