Custo slimme pakketbrievenbus, ervaring en discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 20:17
Na lang twijfelen over een pakketbrievenbus toch een Belgische startup gesteund.

Custo Pakketbrievenbus
https://custo.io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDXe4ZiS0xEEt6djPSfv6-iSIFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xoC6YYiu1hYQgDQZigT2qjls.webp?f=user_large

Vorig jaar heb ik de brievenbus ge pre-ordered en na lang wachten werd deze vorige maand geïnstalleerd.

Volgens de promo zou de brievenbus de volgende functies hebben:
- pakket ontvangen door het scannen van de barcode
- vak voor briefpost
- verbinding met 4G/5G en een app
- brievenbus openen met app (scannen barcode), NFC tag, smartwatch
- batterijduur van een half jaar
- smart home integratie
- extra functies met een premium account (5 euro/maand), gratis gedurende de eerste 2 jaar

Installatie
Voor de pre-order klanten was de installatie gratis, ze voorzien een betonplaat waar ze de brievenbus met 4 bouten vastzetten.
Echter na installatie kon ik de brievenbus nog niet direct gebruiken, ze hadden wat technische problemen.

Ervaring

Initieel was ik enthousiast over het design en de vormgeving, maar je merkt dat ze nog in een start-up fase zitten en niet alles zo vlot gaat.

Pluspunten
- Design
- Geen gedoe met codes, de pakketbezorger scant de barcode en de deur opent zicht
- Mooi scherm met de gegevens op die je wilt

Nadelen
- De NFC tags werken nog niet
- Bij hevige regen loopt er water in de brievenbus
- Het scannen van de barcode gaat niet altijd vlot, soms moet je lang heen en weer bewegen eer de deur open gaat.
- De batterijduur is ondermaats, ondertussen staat op hun site 3 maanden, maar ik denk dat ie dat niet haalt. (en een brievenbus opladen is weer iets nieuw...)
- Gebrekkige communicatie, handleiding zeer beperkt (een A4'tje), weinig uitleg hoe het werkt
- Veel van de beloofde functies werken nog niet. (pakketjes laten ophalen,...)
- Ze hebben (vermoedelijk) ook de postdiensten niet ingelicht hoe het werkt, de meeste bellen aan en laten het pakketje aan de voordeur liggen.
- Je moet manueel de trackingcode toevoegen aan de app voor elk pakket.
- de tracking van pakketjes werkt niet zoals initieel beloofd

Dus voorlopig ben ik nog niet laaiend enthousiast.
Daarbij komen nog mijn initiële twijfels:
- de brievenbus is cloud-afhankelijk, dus bij een faillissement heb je een probleem
- maandelijkse betalingen voor een brievenbus zijn not done.

De alternatieve voor slimme brievenbussen zijn:
Parcelhome
- werkt met een code
- heeft een zonnepaneel voor stroomvoorziening
- enkel BLE
- heeft zeer veel slechte reviews online

Boks
- Voorlopig enkel voor de franse markt
- ook met code
- BLE, maar heeft ook een BLE - wifi hub voor real-time verbinding

e-safe
- niet smart brievenbus
- prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Custo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
Beste,
Eerst en vooral bedankt om één van de eerste klanten van Custo te zijn en voor je feedback.
We nemen dit zeker ter harte en doen ons uiterste best om onze service te verbeteren en je de best mogelijke kwaliteit te bieden.

Enkele stappen die we ondernomen hebben sinds de lancering:
- Optimalisatie van de installatie en betere onboarding, met enkele instructie videos en onboarding emails
- NFC tag aangepast, waardoor deze nu altijd moet werken. Voor de eerste modellen komen we langs om een aanpassing te doen.
- inlichten van postdiensten zodat deze steeds de weg naar de brievenbus vinden

Verder zijn we volop aan het ontwikkelen om steeds nieuwe features, zoals pakketten laten ophalen, toe te voegen. Ook onderzoeken we met enkele experten hoe we de batterijduur kunnen verlengen via software updates.

Indien je nog vragen of opmerkingen zou hebben, aarzel niet deze door te geven aan info@custo.io
Nogmaals bedankt voor het aankopen van een Custo en voor de uitgebreide feedback.
Met vriendelijke groeten,

het Custo team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik vind het een hoop geld voor een pakket box, die dan nog niet eens lekker werkt. Qua maatvoering, als je een groter of afwijkend maat, pakket hebt, past het ook niet? Dan maar bij de buren laten bezorgen, dat gaat eigenlijk altijd wel goed.

Zou leuker zijn als die 100 euro kost in plaats van 1200/1600 euro. Het voelt als oversolutioning maar het concept is wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat @wm1234 ook al zegt voor die prijs kun je prima een leuk kastje laten maken welke in het slot valt bij sluiten en dan kun je 'm zelfs waterdicht maken.
Voor deze prijs kan ik ook mijn buurjongen van 5 jaar lang vragen om heen en weer te fietsen naar het pakketpunt om mijn pakketjes op te halen.

Oh en hoe zit het qua open source en API? Moet het altijd smart aangesloten zijn op internet, kun je zelf iets met de code? Als het bedrijf failliet gaat óf stopt met ondersteuning ben je het bokje?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zie eerlijk gezegd de meerwaarde niet van een analoge pakketbus?

Je krijgt een notificatie als de post bezorgd is (mits je pakketbezorger de moeite neemt om de barcode te scannen, de mijne neemt al nauwelijks de moeite om aan te bellen)

Voor iets wat ik gewoon al zie in de PostNL app

Verder kun je de pakketbus delen met je buren of gebruiken om pakketjes op te laten halen (zodra dat geïmplementeerd is)

Hoe vaak gebeurt dit in de praktijk?

Welke meerwaarde heeft dit voor jou om daar 1200/1600 voor te betalen en een abonnement af te sluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door ImNotnoa op 07-06-2023 17:00 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier werkt een 'domme' pakketbus al jaren prima. Zit een drukslotje op dat de bezorger indrukt na het deponeren van een pakket.

En met behulp van een zigbee contactsensor krijgen wij notificaties op onze telefoons, tv en computers als de klep geopend wordt en we een pakketje hebben :) Zie ook Gizz in "De pakketbus als oplossing voor de online shopper"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongton
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-08-2024
Net als Pieter ben ik enthousiast aan het Custo avontuur begonnen. Pre order is van oktober 2022 en geinstalleerd in maart 2023. Inmiddels heeft Custo al paar keer probleempjes ondervonden en heb ik inmiddels een "kabel"-upgrade gekregen. Service was niet al te snel (we liggen niet direct op hun route) maar wel correct. Volgens mij is de techniek niet (voldoende) weersbestendig en over de architectuur is onvoldoende nagedacht. Zo reageert de bus bij scherp zonlicht en warmte niet. Een work around (iedere avond resetten) is geen duurzame oplossing...

Echter: nu zijn we aan een punt aangekomen dat de service helemaal dood is (en mijn Custo is dat al sinds 19 juli). Zowel Francis als Nick reageren niet meer op telefoon en email. We moeten voor het ergste vrezen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 20:17
Echter: nu zijn we aan een punt aangekomen dat de service helemaal dood is (en mijn Custo is dat al sinds 19 juli). Zowel Francis als Nick reageren niet meer op telefoon en email. We moeten voor het ergste vrezen :?
Ik heb vorige week ook een mail naar de service gestuurd omdat mijn scherm kuren heeft. (witte lijn op het scherm)
Helaas ook geen antwoord ontvangen. Ik vrees er ook voor. Ik vrees bij een faillissement dat we de bus gaan moeten ombouwen.

Ik hoorde ook al dat ze geen updates konden uitbrengen vanwege discussies met de software leverancier
We hebben ook geen enkele update of een van de beloofde features gekregen

[ Voor 6% gewijzigd door Pieterve op 13-08-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion_2000
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-02 12:03
*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 21-02-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Heeft iemand ervaring met de BRASQ Pakketbrievenbus Zwart PB400?
De prijs is aantrekkelijk: 139,- bij Bol op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BeeJee78 je kunt beter in dit topic terecht om je te oriënteren op een pakketbrievenbus: De pakketbus als oplossing voor de online shopper

Met specifiek de Custo (dit topic) heeft het niets te maken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02
doet mij denken aan mijn post van een paar jaar terug.

(Staat nog altijd op mijn todo-lijstje om eens zelf proberen te maken, maar verder heb ik er niet meer over nagedacht)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66712916
Pagina: 1