Na lang twijfelen over een pakketbrievenbus toch een Belgische startup gesteund.
Custo Pakketbrievenbus
https://custo.io
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xoC6YYiu1hYQgDQZigT2qjls.webp?f=user_large)
Vorig jaar heb ik de brievenbus ge pre-ordered en na lang wachten werd deze vorige maand geïnstalleerd.
Volgens de promo zou de brievenbus de volgende functies hebben:
- pakket ontvangen door het scannen van de barcode
- vak voor briefpost
- verbinding met 4G/5G en een app
- brievenbus openen met app (scannen barcode), NFC tag, smartwatch
- batterijduur van een half jaar
- smart home integratie
- extra functies met een premium account (5 euro/maand), gratis gedurende de eerste 2 jaar
Installatie
Voor de pre-order klanten was de installatie gratis, ze voorzien een betonplaat waar ze de brievenbus met 4 bouten vastzetten.
Echter na installatie kon ik de brievenbus nog niet direct gebruiken, ze hadden wat technische problemen.
Ervaring
Initieel was ik enthousiast over het design en de vormgeving, maar je merkt dat ze nog in een start-up fase zitten en niet alles zo vlot gaat.
Pluspunten
- Design
- Geen gedoe met codes, de pakketbezorger scant de barcode en de deur opent zicht
- Mooi scherm met de gegevens op die je wilt
Nadelen
- De NFC tags werken nog niet
- Bij hevige regen loopt er water in de brievenbus
- Het scannen van de barcode gaat niet altijd vlot, soms moet je lang heen en weer bewegen eer de deur open gaat.
- De batterijduur is ondermaats, ondertussen staat op hun site 3 maanden, maar ik denk dat ie dat niet haalt. (en een brievenbus opladen is weer iets nieuw...)
- Gebrekkige communicatie, handleiding zeer beperkt (een A4'tje), weinig uitleg hoe het werkt
- Veel van de beloofde functies werken nog niet. (pakketjes laten ophalen,...)
- Ze hebben (vermoedelijk) ook de postdiensten niet ingelicht hoe het werkt, de meeste bellen aan en laten het pakketje aan de voordeur liggen.
- Je moet manueel de trackingcode toevoegen aan de app voor elk pakket.
- de tracking van pakketjes werkt niet zoals initieel beloofd
Dus voorlopig ben ik nog niet laaiend enthousiast.
Daarbij komen nog mijn initiële twijfels:
- de brievenbus is cloud-afhankelijk, dus bij een faillissement heb je een probleem
- maandelijkse betalingen voor een brievenbus zijn not done.
De alternatieve voor slimme brievenbussen zijn:
Parcelhome
- werkt met een code
- heeft een zonnepaneel voor stroomvoorziening
- enkel BLE
- heeft zeer veel slechte reviews online
Boks
- Voorlopig enkel voor de franse markt
- ook met code
- BLE, maar heeft ook een BLE - wifi hub voor real-time verbinding
e-safe
- niet smart brievenbus
- prijzig
Custo Pakketbrievenbus
https://custo.io
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xoC6YYiu1hYQgDQZigT2qjls.webp?f=user_large)
Vorig jaar heb ik de brievenbus ge pre-ordered en na lang wachten werd deze vorige maand geïnstalleerd.
Volgens de promo zou de brievenbus de volgende functies hebben:
- pakket ontvangen door het scannen van de barcode
- vak voor briefpost
- verbinding met 4G/5G en een app
- brievenbus openen met app (scannen barcode), NFC tag, smartwatch
- batterijduur van een half jaar
- smart home integratie
- extra functies met een premium account (5 euro/maand), gratis gedurende de eerste 2 jaar
Installatie
Voor de pre-order klanten was de installatie gratis, ze voorzien een betonplaat waar ze de brievenbus met 4 bouten vastzetten.
Echter na installatie kon ik de brievenbus nog niet direct gebruiken, ze hadden wat technische problemen.
Ervaring
Initieel was ik enthousiast over het design en de vormgeving, maar je merkt dat ze nog in een start-up fase zitten en niet alles zo vlot gaat.
Pluspunten
- Design
- Geen gedoe met codes, de pakketbezorger scant de barcode en de deur opent zicht
- Mooi scherm met de gegevens op die je wilt
Nadelen
- De NFC tags werken nog niet
- Bij hevige regen loopt er water in de brievenbus
- Het scannen van de barcode gaat niet altijd vlot, soms moet je lang heen en weer bewegen eer de deur open gaat.
- De batterijduur is ondermaats, ondertussen staat op hun site 3 maanden, maar ik denk dat ie dat niet haalt. (en een brievenbus opladen is weer iets nieuw...)
- Gebrekkige communicatie, handleiding zeer beperkt (een A4'tje), weinig uitleg hoe het werkt
- Veel van de beloofde functies werken nog niet. (pakketjes laten ophalen,...)
- Ze hebben (vermoedelijk) ook de postdiensten niet ingelicht hoe het werkt, de meeste bellen aan en laten het pakketje aan de voordeur liggen.
- Je moet manueel de trackingcode toevoegen aan de app voor elk pakket.
- de tracking van pakketjes werkt niet zoals initieel beloofd
Dus voorlopig ben ik nog niet laaiend enthousiast.
Daarbij komen nog mijn initiële twijfels:
- de brievenbus is cloud-afhankelijk, dus bij een faillissement heb je een probleem
- maandelijkse betalingen voor een brievenbus zijn not done.
De alternatieve voor slimme brievenbussen zijn:
Parcelhome
- werkt met een code
- heeft een zonnepaneel voor stroomvoorziening
- enkel BLE
- heeft zeer veel slechte reviews online
Boks
- Voorlopig enkel voor de franse markt
- ook met code
- BLE, maar heeft ook een BLE - wifi hub voor real-time verbinding
e-safe
- niet smart brievenbus