Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 16:53
Dag.

Mijn moederbord is stuk een ASUS ROG STRIX Z790-H. De pci-express poort werkt niet goed. Asus wil het moederbord niet repareren, omdat ik niet in aanmerking kom voor garantie vanwege customer induced damage. Nu zul je je afvragen wat is de schade? Zie afbeelding

Inderdaad van de waterkoelerbevestiging bij het cpu gedeelte van het moederbord. Wat nu?
Ik heb mijn waterkoeler op een normale manier er op gemonteerd.
Wat kan ik nu het beste doen? Consumentenbond ? Iemand een idee?
Ik ben echt perplex. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Gr. Erik

[Voor 4% gewijzigd door erik224 op 09-05-2023 18:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
Hoe oud is het moederbord? Kan de schade bij de pijl een oorzaak zijn van een niet werkende pci-express poort? Of kan deze schade 0,0% invloed hebben op de werking?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
Moederbord is gekocht op 14 april.
In mijn beleving is er 0 kans dat deze afdruk invloed heeft op de pci express poort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dat is wel een vreemde idd. Bij de montage gaten voor in de case/backplate zit er meestal een soort isolator ringetje overheen en is het gat 'gewoon' rond. Nu lijkt een random, uitgeboord gat. Aangezien er allerlei koperbanen op en door het mobo lopen kan dat vanalles veroorzaken. Theroetisch, maar toch. Gaat lastig worden.

Of zien alle montage gaatjes er zo uit?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Heb je netjes de papieren/plastic ringetjes gebruikt tussen moederbord en schroef?

Als in https://www.fruugo.nl/100...IWs8sh7MJb6RoCdC4QAvD_BwE

De foto lijkt op veel te strak aangedraaid zonder sluitringen.

[Voor 69% gewijzigd door Coach4All op 09-05-2023 17:36]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224

dit montage gat ziet er nou eenmaal zou uit. Theoretisch kan alles.
Ik heb de ringetjes gebruikt, maar die hoef je volgens de handleiding alleen voor de achterkant te gebruiken.
dus om jou vraag te beantwoord nee geen ringetjes gebruikt voor de bovenkant. Achteraf had dat was dat wel slim geweest, maar daar kan ik nu niks aan veranderen.

[Voor 6% gewijzigd door erik224 op 09-05-2023 17:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ok, duidelijk. Claim van fabrikant is grote onzin.

Welke waterkoeler heb je gebruikt>?

[Voor 28% gewijzigd door superduper op 09-05-2023 17:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
Coach4All schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:32:
Heb je netjes de papieren/plastic ringetjes gebruikt tussen moederbord en schroef?

Als in https://www.fruugo.nl/100...IWs8sh7MJb6RoCdC4QAvD_BwE

De foto lijkt op veel te strak aangedraaid zonder sluitringen.
Ik heb al aardig wat moederbords ingebouwd en nooit 1 gesneuveld en dat altijd zonder die ringetjes.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25
Heb je dat gat ook gebruikt om een schroef in te draaien? Lijkt mij een gat voor een CPU koeler, vandaar ook het gebrek aan versteviging rond de rand zoals de andere gaten wel hebben.

Daarnaast moet je niet bij Asus zijn maar bij de verkoper, wat zeggen die?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Er loopt wel precies een trace, die zo te zien beschadigd is. (en een er langs misschien ook) Dus zeggen dat dit het probleem niet kan veroorzaken vind ik veel te kort door de bocht.

Lijkt mij ook wel heel strak aangedraaid.

[Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 09-05-2023 17:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

loki504 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Ik heb al aardig wat moederbords ingebouwd en nooit 1 gesneuveld en dat altijd zonder die ringetjes.
"Handvast" of zodanig dat je een indruk/ronde kras achterlaat als je weer los zou schroeven?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
superduper schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:48:
ok, duidelijk. Claim van fabrikant is grote onzin.

Welke waterkoeler heb je gebruikt>?
Arctic Liquid Freezer II 360
vassago schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:52:
Heb je dat gat ook gebruikt om een schroef in te draaien? Lijkt mij een gat voor een CPU koeler, vandaar ook het gebrek aan versteviging rond de rand zoals de andere gaten wel hebben.

Daarnaast moet je niet bij Asus zijn maar bij de verkoper, wat zeggen die?
Nee dit is een afdruk van een onderdeel van de waterkoeler bevestiging.
Bij *knip* webwinkel gekocht. Die willen niks voor mij doen, omdat asus het moederbord niet accepteerd.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 09-05-2023 19:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:54:
Er loopt wel precies een trace, die zo te zien beschadigd is. (en een er langs misschien ook) Dus zeggen dat dit het probleem niet kan veroorzaken vind ik veel te kort door de bocht.

Lijkt mij ook wel heel strak aangedraaid.
fair enough, maar acht de kans nog steeds klein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
Coach4All schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:56:
[...]

"Handvast" of zodanig dat je een indruk/ronde kras achterlaat als je weer los zou schroeven?
Uiteraard een kwartslag voor breken😁.

Maar als het goed is lopen er al geen banen rond de schroefgaten om dit te voorkomen. Maar dit lijkt eerder op gaten voor de koeler.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
loki504 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Maar als het goed is lopen er al geen banen rond de schroefgaten om dit te voorkomen. Maar dit lijkt eerder op gaten voor de koeler.
dit is een afdruk van een onderdeel van de waterkoeler bevestiging. geen schroef

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
erik224 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:58:
[...]

fair enough, maar acht de kans nog steeds klein
Dan betwist je dat deze schade kan resulteren in een niet werkende pci-express poort?

Vragen die bij mij wel opkomen;
- werkte de poort voorde installatie van je koeler wel?
- werkte de poort direct na de installatie niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
President schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:00:
[...]

Dan betwist je dat deze schade kan resulteren in een niet werkende pci-express poort?

Vragen die bij mij wel opkomen;
- werkte de poort voorde installatie van je koeler wel?
- werkte de poort direct na de installatie niet?
de poort heeft nooit gewerkt.
Ik weet niet hoe ik de poort had moeten testen voor de installatie van de waterkoeler.
ik heb immers koeling nodig om de de pc überhaupt te testen.

dank voor al jullie reacties btw!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
[...]

Zou ik inderdaad ook verwachten, maar ik denk dat het inderdaad anders is omdat het alleen bedoeld is voor een koeler.

Welk moederbord is het precies? Ik kan op de foto niet goed zien of het gewoon lege plekken zijn vanuit de fabriek, maar het lijkt er ook wel op dat er een hele hoop componenten missen uit die rij naast de socket.
Nogmaals, kan origineel zo zijn, maar de soldeer punten zien er groot uit, dus het lijkt er op dat er wel iets gezeten heeft. Bij een lege plek zijn die puntjes bijna helemaal plat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Zou ik inderdaad ook verwachten, maar ik denk dat het inderdaad anders is omdat het alleen bedoeld is voor een koeler.

Welk moederbord is het precies? Ik kan op de foto niet goed zien of het gewoon lege plekken zijn vanuit de fabriek, maar het lijkt er ook wel op dat er een hele hoop componenten missen uit die rij naast de socket.
Nogmaals, kan origineel zo zijn, maar de soldeer punten zien er groot uit, dus het lijkt er op dat er wel iets gezeten heeft. Bij een lege plek zijn die puntjes bijna helemaal plat.
ASUS ROG STRIX Z790-H

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
superduper schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:31:
Nu lijkt een random, uitgeboord gat. Aangezien er allerlei koperbanen op en door het mobo lopen kan dat vanalles veroorzaken. Theroetisch, maar toch. Gaat lastig worden.

Of zien alle montage gaatjes er zo uit?
Op alle midrange en high end Asus Intel-borden zijn de gaten zodanig gemaakt dat je zowel socket 1200 als socket 1700 koelers kan gebruiken. Die verschillen iets in de afstand van de montagegaten, dus dit is op zich een mooie oplossing (en normaal) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb die koeler ook, en daar gaan toch die metalen beugels op het mobo, niet de schroeven direct? Waarom krijg je dan zo'n 'schroefafdruk' in het mobo? Niet dat het wat met het probleem te maken heeft, maar als je duidelijk kan maken dat de koeler gemonteerd is volgens instructies kan je die claim pareren.

Hoe weet je dat die PCE express kaduuk is? En welke is het precies? Heb je ook die poort getest zonder harde schijven/CDroms op de sata poorten toevallig? Dat er niet een PCI-e x1 uitgeschakeld wordt omdat er geen lanes meer beschikbaar izjn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
YouTube: ROG STRIX Z790-H GAMING WiFi : ASUS is finally paying attention !

Zo te zien wel origineel zo. Tenminste, heb ze natuurlijk niet geteld oid. De lege soldeerpunten zijn gewoon vrij grof.

Wel de juiste standoffs gebruikt?

[Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 09-05-2023 18:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Wacht eens. Normaal gesproken zit daar een frame op waar je de cpu koeler op vastklikt.
Bij de meeste moederborden zitten er geen banen vlak om heen maar een mooie cirkel waar je schroef in moet vallen.

Bij deze lijkt daar geen ruimte voor te zijn
Moet je die verwijderen door een eigen frame van de waterkoeler dan ontkom je niet aan ringen om contact te vermijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

D-dark schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:14:
Wacht eens. Normaal gesproken zit daar een frame op waar je de cpu koeler op vastklikt.
nee hoor.. is gewoon kaal vanwege de grote diversiteit van koeleropties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
erik224 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Arctic Liquid Freezer II 360
[...]

Nee dit is een afdruk van een onderdeel van de waterkoeler bevestiging.
Bij knip gekocht. Die willen niks voor mij doen, omdat asus het moederbord niet accepteerd.
Het is een nieuw product, maar een DOA kan natuurlijk ook gewoon. Dat is aan de winkel, *knip* webwinkel , om te bewijzen. Ze zullen dus moeten aantonen dat de poort voor levering wel werkte of inhoudelijk bewijs leveren dat in deze situatie, jouw veronderstelde te strak aandraaien van de schroef, zodanig veel schade heeft opgeleverd dat de poort niet meer werkt. Voor beide situaties lijkt mij een oppervlakkige schuurplek onvoldoende.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 09-05-2023 19:59]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
Crahsystor schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Het is een nieuw product, maar een DOA kan natuurlijk ook gewoon. Dat is aan de winkel, knip, om te bewijzen. Ze zullen dus moeten aantonen dat de poort voor levering wel werkte of inhoudelijk bewijs leveren dat in deze situatie, jouw veronderstelde te strak aandraaien van de schroef, zodanig veel schade heeft opgeleverd dat de poort niet meer werkt. Voor beide situaties lijkt mij een oppervlakkige schuurplek onvoldoende.
goed punt!

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 09-05-2023 19:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:14
[...]

Altijd een halve slag voor afbreken stoppen.
Dan kan je bij het demonteren nog een kwartslag de verkeerde kant op draaien voordat het breekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:03:
[...]

.....knip....
Lijkt erop dat de ontkoppel condensatoren op een vrij lompe manier verwijderd zijn ná het plaatsen(solderen).
Was het moederbord wel verpakt en origineel geseald? Als dat tenminste zo verpakt wordt (zou wel moeten). Dit lijkt op iets dat door een ander geretourneerd is en zonder controle aan jou geleverd is.
Dus die drukplek zat er wellicht al op en heb jij het niet gezien. En achter de schermen ontdekt iemand dat ze een miskleun begaan hebben, schade op de klant afwentelen dan maar.

[Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 09-05-2023 18:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• erik224
Ramon 73 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Lijkt erop dat de ontkoppel condensatoren op een vrij lompe manier verwijderd zijn ná het plaatsen(solderen).
Was het moederbord wel verpakt en origineel geseald? Als dat tenminste zo verpakt wordt (zou wel moeten). Dit lijkt op iets dat door een ander geretourneerd is en zonder controle aan jou geleverd is.
Dus die drukplek zat er wellicht al op en heb jij het niet gezien. En achter de schermen ontdekt iemand dat ze een miskleun begaan hebben, schade op de klant afwentelen dan maar.
wat zijn precies de ontkoppel condensatoren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Ik heb de naam van de webwinkel uit een aantal reacties verwijderd conform het SF Beleid.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
erik224 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:30:
Moederbord is gekocht op 14 april.
Sinds vorig jaar is art. 7:6a BW van kracht.

Heb je de informatie die daarin staat genoemd ontvangen en zo ja, waar is de fabrikant volgens het garantiebewijs gevestigd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Heb je de waterkoeler bij dezelfde winkel gekocht?

beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25
erik224 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:33:
[...]

wat zijn precies de ontkoppel condensatoren?
Die kleine rechthoekige componenten naast het socket.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:19
Ramon 73 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:52:
[...]
Lijkt mij niet?
Als je die d'r vanaf zou trekken, heb je echt wel meer schade aan je moederbord.

Vaak worden die 'pads' leeg gelaten, als je kijkt op de afbeelding op tweakers, zijn daar ook een aantal condensatoren niet geplaatst.

Het is niet onmogelijk dat beschadigde traces zorgen voor een niet werkend PCIe slot.

Dus inderdaad de vragen zoals hierboven:
- heb je de koeler bij dezelfde winkel gekocht?
- heb je de koeler exact geïnstalleerd volgens instructies in de handleiding?
- zat het moederbord in een gesealde doos en zak of was het gekocht als tweedekans-product?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:16
Aan de schade te zien is er iets niet goed gegaan met de montage van de koeler.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• WEBGAMING
FuaZe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:17:
[...]

Lijkt mij niet?
Als je die d'r vanaf zou trekken, heb je echt wel meer schade aan je moederbord.

Vaak worden die 'pads' leeg gelaten, als je kijkt op de afbeelding op tweakers, zijn daar ook een aantal condensatoren niet geplaatst.

Het is niet onmogelijk dat beschadigde traces zorgen voor een niet werkend PCIe slot.

[Afbeelding]

Dus inderdaad de vragen zoals hierboven:
- heb je de koeler bij dezelfde winkel gekocht?
- heb je de koeler exact geïnstalleerd volgens instructies in de handleiding?
- zat het moederbord in een gesealde doos en zak of was het gekocht als tweedekans-product?
Vroeg ik me dus ook al af, eerder in het topic. Heb ook wat video's en foto's bekeken, lijkt wel gewoon goed.. Er zou er stiekem toch een kunnen missen, lastig goed te zien natuurlijk. Maar het lijkt inderdaad te kloppen.

Der8auer heeft een video van de koeler, met installatie. hij plakt de ringetjes aan de boven/voorkant van het bord. En van wat ik in de handleiding zie, is dat ook de bedoeling.
YouTube: We're testing the Most Popular AIOs in Germany - And one Failed the ...
https://support.arctic.de/lf2-360

Ben toch bang dat de installatie van de koeler niet goed gegaan is. En naar mijn idee is de kans dat het probleem veroorzaakt word door de schade toch best groot. Het zijn traces heel dicht bij de cpu, dat komt vaak heel nauw, het signaal moet kraakhelder door komen. Dat kan nu heel goed verstoord zijn, waardoor het slot niet goed meer werkt.

Schrale troost, je zou een poging kunnen doen om het te laten repareren, met een "bodge wire" oid. Nogmaals, komt vrij nauw, dus je hebt kans dat het dan nog niet lekker werkt.
Anders kan je natuurlijk gewoon het andere slot gebruiken, als die nog wel goed werkt.

[Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 10-05-2023 00:52]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:05

DataGhost

iPL dev

Maar of er componenten afgebroken zijn of niet maakt niet zoveel uit, als ze alleen maar specifiek met een pijl naar andere schade wijzen. Anders had er nog wel een pijl bij gestaan gok ik zo. Afgebroken componenten zijn namelijk veel makkelijker als user abuse aan te wijzen dan een gebruikt schroefgat.

• WEBGAMING
DataGhost schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:33:
Maar of er componenten afgebroken zijn of niet maakt niet zoveel uit, als ze alleen maar specifiek met een pijl naar andere schade wijzen. Anders had er nog wel een pijl bij gestaan gok ik zo. Afgebroken componenten zijn namelijk veel makkelijker als user abuse aan te wijzen dan een gebruikt schroefgat.
Klopt ook. Mij viel het op omdat er heel veel mist, maar vooral omdat de lege plekken heel ruw zijn, alsof er wel iets gezeten heeft. Vaak zijn dat soort plaatsen vrij plat en afgerond. Zo iets: https://www.custom-mfg-en...mages-cca-v-pcba_orig.jpg

Maar dit bord is aan de foto's en video's te zien gewoon wat ruw wat dat betreft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• erik224
Crahsystor schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Het is een nieuw product, maar een DOA kan natuurlijk ook gewoon. Dat is aan de winkel, [Mbr]*knip* webwinkel[/] , om te bewijzen. Ze zullen dus moeten aantonen dat de poort voor levering wel werkte of inhoudelijk bewijs leveren dat in deze situatie, jouw veronderstelde te strak aandraaien van de schroef, zodanig veel schade heeft opgeleverd dat de poort niet meer werkt. Voor beide situaties lijkt mij een oppervlakkige schuurplek onvoldoende.
Na jou reply heb ik een mail gestuurd naar de verkoper.

Dit is het antwoord wat ik terug kreeg:
Ik heb even met jou en mijn collega mee gekeken naar je aanvraag.
Je hebt inderdaad gelijk dat wij de bewijslast moeten overdragen om te bewijzen dat het moederbord werkte op het moment dat je deze hebt ontvangen/dat wij deze hebben verstuurd.
Die we hebben we echter niet, helaas kan ik de verzending niet meer tegen houden. Ik wil je dan ook vragen of je bij de bezorging deze kan weigeren zodat het moederbord direct retour aan ons gestuurd wordt.
Mocht dit niet mogelijk zijn wil ik je vragen om vervolgens een Manco aanvraag in te dienen en dit even aan me te laten weten. Op deze wijze zal je een vooraf betaald verzendlabel ontvangen en noteer ik direct dat we het product voor je zullen omruilen.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren bedankt voor deze belangrijke tip Crahsystor!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
WEBGAMING schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:22:
[...]

Vroeg ik me dus ook al af, eerder in het topic. Heb ook wat video's en foto's bekeken, lijkt wel gewoon goed.. Er zou er stiekem toch een kunnen missen, lastig goed te zien natuurlijk. Maar het lijkt inderdaad te kloppen.

Der8auer heeft een video van de koeler, met installatie. hij plakt de ringetjes aan de boven/voorkant van het bord. En van wat ik in de handleiding zie, is dat ook de bedoeling.
YouTube: We're testing the Most Popular AIOs in Germany - And one Failed the ...
https://support.arctic.de/lf2-360

Ben toch bang dat de installatie van de koeler niet goed gegaan is. En naar mijn idee is de kans dat het probleem veroorzaakt word door de schade toch best groot. Het zijn traces heel dicht bij de cpu, dat komt vaak heel nauw, het signaal moet kraakhelder door komen. Dat kan nu heel goed verstoord zijn, waardoor het slot niet goed meer werkt.

Schrale troost, je zou een poging kunnen doen om het te laten repareren, met een "bodge wire" oid. Nogmaals, komt vrij nauw, dus je hebt kans dat het dan nog niet lekker werkt.
Anders kan je natuurlijk gewoon het andere slot gebruiken, als die nog wel goed werkt.
Wat @WEBGAMING aangeeft er horen kunstof/rubber ringen tussen welke je ook in de package content/installation video ziet.

Daarnaast zie je een kleine beschadiging in de groundplane en het is mogelijk dat de traces ook beschadigt zijn.

Neemt niet weg dat design technisch niet het meest ideale ontwerp is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 22:26
erik224 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Na jou reply heb ik een mail gestuurd naar de verkoper.

Dit is het antwoord wat ik terug kreeg:
Ik heb even met jou en mijn collega mee gekeken naar je aanvraag.
Je hebt inderdaad gelijk dat wij de bewijslast moeten overdragen om te bewijzen dat het moederbord werkte op het moment dat je deze hebt ontvangen/dat wij deze hebben verstuurd.
Die we hebben we echter niet, helaas kan ik de verzending niet meer tegen houden. Ik wil je dan ook vragen of je bij de bezorging deze kan weigeren zodat het moederbord direct retour aan ons gestuurd wordt.
Mocht dit niet mogelijk zijn wil ik je vragen om vervolgens een Manco aanvraag in te dienen en dit even aan me te laten weten. Op deze wijze zal je een vooraf betaald verzendlabel ontvangen en noteer ik direct dat we het product voor je zullen omruilen.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren bedankt voor deze belangrijke tip Crahsystor!
Kijk dat is tenminste een nette reactie waar de winkel weer puntjes mee scoort. Niet alleen erkennen en aangeven te gaan ruilen maar ook verstandig advies geven omtrent de verzending.

Voor het vervangend bord zou ik eerst eens testen zonder CPU (ivm vereiste koeler). Oh en de UEFI updaten indien nodig.

Wel jammer dat ASUS het zo inzet trouwens. Riskant ontwerp voor een bord waarvan ze zelf claimen "DIY friendly design." (https://rog.asus.com/moth...z790-h-gaming-wifi-model/) Dan is zo iets als dit, ALS de installatie van de koeler de oorzaak was, natuurlijk ook gewoon non-conform. AIO waterkoelers als die van jou zijn gewone DIY componenten. Hell, op hun eigen pagina proberen ze je al te verleiden hun ASUS labeled Asetek AIO te gebruiken... En omdat ASUS expliciet richt op niet getrainde bouwers, staat een ontwerp waarbij kritieke onderdelen zo kwetsbaar worden ontworpen natuurlijk haaks op de marketing. Als je een montagepunt maakt voor koelers van ten minste een kilo (de grote luchtkoelers voor de categorie waar ASUS zelf op richt met dit bord) moet je natuurlijk rekening houden met flinke stress op dat punt. Als een schroefje strak aandraaien al een probleem is, is een klein stootje tegen een hoge koeler funest.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
Crahsystor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Kijk dat is tenminste een nette reactie waar de winkel weer puntjes mee scoort. Niet alleen erkennen en aangeven te gaan ruilen maar ook verstandig advies geven omtrent de verzending.

Voor het vervangend bord zou ik eerst eens testen zonder CPU (ivm vereiste koeler). Oh en de UEFI updaten indien nodig.

Wel jammer dat ASUS het zo inzet trouwens. Riskant ontwerp voor een bord waarvan ze zelf claimen "DIY friendly design." (https://rog.asus.com/moth...z790-h-gaming-wifi-model/) Dan is zo iets als dit, ALS de installatie van de koeler de oorzaak was, natuurlijk ook gewoon non-conform. AIO waterkoelers als die van jou zijn gewone DIY componenten. Hell, op hun eigen pagina proberen ze je al te verleiden hun ASUS labeled Asetek AIO te gebruiken... En omdat ASUS expliciet richt op niet getrainde bouwers, staat een ontwerp waarbij kritieke onderdelen zo kwetsbaar worden ontworpen natuurlijk haaks op de marketing. Als je een montagepunt maakt voor koelers van ten minste een kilo (de grote luchtkoelers voor de categorie waar ASUS zelf op richt met dit bord) moet je natuurlijk rekening houden met flinke stress op dat punt. Als een schroefje strak aandraaien al een probleem is, is een klein stootje tegen een hoge koeler funest.
Mits je de handleiding goed gevolgd hebt. En wat is dan non conform, de koeler of het moederbord? Want dan is dat natuurlijk de volgende vraag.

Ergens een zwaar gewicht aan hangen is natuurlijk iets heel anders als de roterende en klemmende kracht van een schroef.

[Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 10-05-2023 10:19]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TRAXION
Crahsystor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Mits de kunstof sluitringen correct gebruikt zijn is deze schade praktische onmogelijk daar de ringen de mechanische stress opvangen.

Sorry voor mij persoonlijk is dit terecht afgewezen door asus.

Als je de installatie instructies stap voor stap doorneemt had deze schade niet ontstaan.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TRAXION schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Als je de installatie instructies stap voor stap doorneemt had deze schade niet ontstaan.
In de derde stap van de installatie-instructies (socket 1700 > installation) worden inderdaad rubberen ringen gebruikt. De vraag is of dit in de papieren handleiding ook staat vermeld, en of de schade die zo is ontstaan past bij problemen met de PCI-E poort.

beschermheer van het consumentenrecht

• TRAXION
fopjurist schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:08:
[...]

In de derde stap van de installatie-instructies (socket 1700 > installation) worden inderdaad rubberen ringen gebruikt. De vraag is of dit in de papieren handleiding ook staat vermeld, en of de schade die zo is ontstaan past bij problemen met de PCI-X poort.
Niet alleen bij socket 1700 maar ook 1200/115x, de betrokken traces komen uit de socket vandaan en zouden technisch gezien richting pci-x poort kunnen gaan maar zonder boardlayout/schema is dat slechts gissen.

Ik vind het jammer dat als mensen denken een pc te kunnen assemblerenen hierbij een fout maken deze ook kunnen zien als leergeld.

Ik heb zelf vroeger in de assemblage gezeten en bouw al 25 jaar pc's waar ik vanalles heb gezien kwa user abuse wat vervolgens als garantie verhaald wordt, dus linksom of rechtsom begrijp ik de reactie van Asus bij ondeskundig gebruik wordt garantie gewoon geweigerd of dit nu door deze schade is of eventuele andere schade denk aan esd etc.

Pc's in elkaar sleutelen is leuk en goed te doen mits je daar de nodige kennis en gereedschappen voor hebt.

Het verdedigen van schade door incorrecte installatie stuit mijn persoonlijk tegen de borst.
Ook ik heb zaken gesloopt uit onkunde helaas pindakaas volgende keer beter lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:06
Dit moederbord heeft trouwens geen PCI-X (Wikipedia: PCI-X ), ik zou PCIE gebruiken als aanduiding ;)

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:06
fopjurist schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:08:
[...]

In de derde stap van de installatie-instructies (socket 1700 > installation) worden inderdaad rubberen ringen gebruikt. De vraag is of dit in de papieren handleiding ook staat vermeld, en of de schade die zo is ontstaan past bij problemen met de PCI-X poort.
TS zou kunnen kijken of er ergens een pinout van het socket bekend is, samen met de traces op het bord om te kijken of de trace(s) die beschadigd zijn inderdaad naar het PCIE slot gaan.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• erik224
Dank voor alle inzicht gevende reacties tot nu toe! Het moederbord is teruggestuurd en wordt omgeruild.
Crahsystor gaf mij een uitzonderlijke goede tip dat mij heeft geholpen de verkoper te doen overtuigen het moederbord toch om te ruilen.
Ik zal in het vervolg beter opletten met de ringen en de waterkoeler, maar blijf het nog steeds een rare situatie vinden van ASUS.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:08
Als ik kijk naar de pinout van LGA1700 en welke traces er bij jou beschadigd zijn, is er een zeer grote kans dat dit de reden is dat je pci-e poort niet werkt. Komt precies uit de hoek waar pci-e X16 en X4 aangesloten zitten en voldoet aan de kenmerken die ik zou verwachten (diff pair). (Ik teken zelf ook PCB's met PCI-e, dus een beeeetje kijk heb ik er wel op. :P )

Welke poort/poorten werken er nou niet? (ik zou gokken je PCI-e X4 poort.)

Ik kan op jouw foto de schade niet duidelijk genoeg beoordelen, maar er is niet veel nodig om zo'n spoortje zodanig te beschadigen dat ie niet meer werkt.

[Voor 5% gewijzigd door Xi-s op 10-05-2023 16:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TRAXION
erik224 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:56:
Dank voor alle inzicht gevende reacties tot nu toe! Het moederbord is teruggestuurd en wordt omgeruild.
Crahsystor gaf mij een uitzonderlijke goede tip dat mij heeft geholpen de verkoper te doen overtuigen het moederbord toch om te ruilen.
Ik zal in het vervolg beter opletten met de ringen en de waterkoeler, maar blijf het nog steeds een rare situatie vinden van ASUS.
Asus doet niks fout, en dat er een nieuwe geleverd word vanuit de verkopende partij is waarschijnlijk makkelijker dan de discussie aan te gaan.
Resultaat hiervan is dat bij meerdere schades de prijzen van onderdelen voor de hobbyist stijgt of garantie verzoeken steeds lastiger worden.

Ik blijf persoonlijk van mening dat dit een gevalletje, oops ik heb niet opgelet en dat kost me nu geld.
Eventueel met een coulance vanuit de verkopende partij "korting" oid.

Zo een computer toko draait ook niet zonder kosten, sterker nog de marges zijn vaak flinterdun waarbij je moet denken aan 10/15% op en moederbord.

Maar goed kan me hier wel druk om maken veranderd toch niks uiteindelijk ligt dat bij jezelf.
Mijn instelling is dat ik dingen kan slopen en dat een van de risico's is als je iets zelf doet.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tegelijkertijd is het heel onhandig dat een blijkbaar cruciaal PCB-spoor zo dicht rond een schroefgat is gelegd, een schroefgat bedoeld om potentieel behoorlijk zware koperen koelblokken aan te bevestigen. Rubbertje of niet, er kan behoorlijk wat belasting op dat gedeelte komen. Dus dat is net zo goed een slecht ontwerp. Volgens mij ben ik nog geen moederbord tegengekomen waarbij deze gaten niet worden beschermd door een metalen ring die aan GND verbonden is, al dan niet met de coating van de rest van het bord eroverheen, waardoor het niet gebruiken van een rubbertje hoogstens cosmetische schade veroorzaakt. Verder is niet gezegd dat de zichtbare beschadiging daadwerkelijk meer dan cosmetisch is en/of het probleem veroorzaakt. Wellicht zit de oorzaak elders in het bord, wie weet zelfs onzichtbaar. Ik zou in ieder geval niet verwachten dat montagemateriaal wat op andere moederborden prima werkt bij dit bord een probleem zou kunnen zijn.

• TRAXION
DataGhost schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:49:
Tegelijkertijd is het heel onhandig dat een blijkbaar cruciaal PCB-spoor zo dicht rond een schroefgat is gelegd, een schroefgat bedoeld om potentieel behoorlijk zware koperen koelblokken aan te bevestigen. Rubbertje of niet, er kan behoorlijk wat belasting op dat gedeelte komen. Dus dat is net zo goed een slecht ontwerp. Volgens mij ben ik nog geen moederbord tegengekomen waarbij deze gaten niet worden beschermd door een metalen ring die aan GND verbonden is, al dan niet met de coating van de rest van het bord eroverheen, waardoor het niet gebruiken van een rubbertje hoogstens cosmetische schade veroorzaakt. Verder is niet gezegd dat de zichtbare beschadiging daadwerkelijk meer dan cosmetisch is en/of het probleem veroorzaakt. Wellicht zit de oorzaak elders in het bord, wie weet zelfs onzichtbaar. Ik zou in ieder geval niet verwachten dat montagemateriaal wat op andere moederborden prima werkt bij dit bord een probleem zou kunnen zijn.
Schroefgaten welke mobo aan behuizing verbinden zijn altijd groundplane, cpu socket koeler bevestiging is throughhole en heeft nooit een groundplane eromheen omdat deze simpelweg niet nodig zijn.

Elke koeler die ik ken heeft een backplate met standoffs en hiertussen zitten of rode pakkingen of plastic sluitringen.
De koeler behoeft dan ook geen grouding.

En ja die 2 traces langs die sockethole is niet handig kwa design maar een goedgekeurde koeler volgens intel specs houdt rekening hiermee.

Ik kan niet zo snel referentiemateriaal vinden maar socketdruk en standoffs + traces zijn allemaal officieel beschreven in intel documenten.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nee grounding is daar niet noodzakelijk maar het is wel een kleine extra bescherming voor het PCB-materiaal en je wordt direct gedwongen je data-traces elders te laten lopen. Als je er toch een laagje metaal omheen doet is het logisch die ook aan ground te verbinden. Als je dat niet doet kan je zaken krijgen zoals bijvoorbeeld die NZXT PCIe-bracket die in de fik vloog. Granted, dat kwam door te grote meegeleverde schroeven maar doordat een van de +12V-traces te dicht langs dat schroefgat liep kon je dus fik krijgen in je PC bij verder normaal gebruik. Dikke ontwerpfout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• erik224
TRAXION schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Asus doet niks fout, en dat er een nieuwe geleverd word vanuit de verkopende partij is waarschijnlijk makkelijker dan de discussie aan te gaan.
Resultaat hiervan is dat bij meerdere schades de prijzen van onderdelen voor de hobbyist stijgt of garantie verzoeken steeds lastiger worden.

Ik blijf persoonlijk van mening dat dit een gevalletje, oops ik heb niet opgelet en dat kost me nu geld.
Eventueel met een coulance vanuit de verkopende partij "korting" oid.

Zo een computer toko draait ook niet zonder kosten, sterker nog de marges zijn vaak flinterdun waarbij je moet denken aan 10/15% op en moederbord.

Maar goed kan me hier wel druk om maken veranderd toch niks uiteindelijk ligt dat bij jezelf.
Mijn instelling is dat ik dingen kan slopen en dat een van de risico's is als je iets zelf doet.
De verkoper gaat absoluut niet de discussie uit de weg. Dit gaat om de juridische afhandeling van deze zaak. Waar heb je recht op en waar niet. Het klopt ongetwijfeld dat Asus volgens de regels correct handelt alleen de mate van punctualiteit waarmee ze met dit probleem omgaan doet mijn wenkbrauwen doen fronsen. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij mij. Eens.

• TRAXION
erik224 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:17:
[...]

De verkoper gaat absoluut niet de discussie uit de weg. Dit gaat om de juridische afhandeling van deze zaak. Waar heb je recht op en waar niet. Het klopt ongetwijfeld dat Asus volgens de regels correct handelt alleen de mate van punctualiteit waarmee ze met dit probleem omgaan doet mijn wenkbrauwen doen fronsen. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij mij. Eens.
Wat ik bedoel met de discussie uit de weg gaan is dat het een getouwtrek wordt wat uiteindelijk meer kost dan het oplevert.

Wat kost dat moederbord? €300,-? Dus inkoop ex btw €200,- Als ze 2 uurtjes moeten mailen etc hierover kost dat meer dan dat ze in dezelfde tijd assembleren of iets anders doen.
Kosten baten.

In deze mag je in de handjes knijpen en dit als een les zien.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 16:55

E-Vix

Nu met sneeuw!

erik224 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:36:
[Afbeelding]

dit montage gat ziet er nou eenmaal zou uit. Theoretisch kan alles.
Ik heb de ringetjes gebruikt, maar die hoef je volgens de handleiding alleen voor de achterkant te gebruiken.
dus om jou vraag te beantwoord nee geen ringetjes gebruikt voor de bovenkant. Achteraf had dat was dat wel slim geweest, maar daar kan ik nu niks aan veranderen.
Als je de montagehandleiding voor socket 1700 bekijkt (https://support.arctic.de/lf2-360r7) dan zie je bij stap 3 dat er voor socket 1700 óók aan de bovenkant ringetjes tussen moeten.

Ik denk dus dat je in je handen mag knijpen dat de leverancier het moederbord voor je wilt vervangen, want het lijkt er sterk op dat het moederbord is beschadigd door foutieve montage van de koeler.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• erik224
Als je de montagehandleiding voor socket 1700 bekijkt () dan zie je bij stap 3 dat er voor socket 1700 óók aan de bovenkant ringetjes tussen moeten.
https://support.arctic.de...anual/Installation/16.gif
https://support.arctic.de...espeed.ic.N_4QYkecdL.webp
Ik denk dus dat je in je handen mag knijpen dat de leverancier het moederbord voor je wilt vervangen, want het lijkt er sterk op dat het moederbord is beschadigd door foutieve montage van de koeler.
klopt ik heb dat niet goed gedaan. Je haalt Asus en de verkoper door elkaar. Zie Crahsystor comment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:40
Tegenwoordig koopt bijna niemand meer OEM. Heb je de stock koeler van Intel bij de CPU? Zou eerst die eens gebruiken en een testrun maken alvorens je dezelfde waterkoeling weer monteert.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee