Advies opstelling/aansluiting zonnepanelen oost+west

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:33
Hoi,

Ik ben op zoek naar wat advies omtrent de te kiezen opstelling en aansluiting omdat ik van ieder bedrijf een ander advies krijg.

Situatie:
- Schuin dak, oost-west, ~35 graden
- Afmetingen zijn 7.50 breed x 5.40 hoog
- Oostkant een dakkapel met beperkte ruimte eromheen (2.10m ernaast kant, 1.35m erboven)
- Westkant vrij, zit alleen CV-afvoer, die kan lastig naar een andere plek.
- Er is een klein beetje schaduw op west van de CV afvoer en van een boom (op ongeveer de onderste meter van het dak)

Om de opbrengst wat te spreiden over de dag leek het me nuttig ook een aantal panelen op het oosten te hebben. Sommige aanbieders geven aan dat dat wel kan, er is dan nog zo’n 20cm marge tot rand dak en nok. Anderen hanteren weer 30 cm. (hier en daar zie je ook wel strakker maar dat lijkt me niet de bedoeling). Er zouden dan maximaal 4 panelen naast en 3 boven de dakkapel passen.

De vragen zijn dus:
- Marges tot rand dak? 20 of 30cm of iets anders?
- Aansluiting van een oost-west opstelling met een verschillende aantal panelen? De adviezen lopen uiteen van micro-omvormers, 1 grote string met allemaal optimizers, verschillende strings met optimizers op de schaduwpanelen tot geen panelen op oost want te weinig spanning voor een string. Mij duizelt dit een beetje, dus als iemand mij wat op weg kan helpen?

Plaatje uit offerte ter illustratie. (de afmetingen zijn niet helemaal in orde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnZCNWhF01UqDzsJBJVVDLTBvSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7JPedlapVyswr5sJpCGwnZo0.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
De aanbieders zijn dus weer eens onzin aan het verkondigen en onmogelijkheden zoeken.

Het Oost dak wil niet knap op een 3 fase string omvormer vanwege spanning ja.
SolarEdge 3 fase denk ik zo uit losse pols dat de 5kW voor korte strings te laag in vermogen zit. Max 7 op oost met schaduw sluit normaal 3fase uit.

Micros onnodig duur, zoals gebruikelijk.

Dus:
7 Oost, 7 West op enkelfase GoodWe dns g3. Ultralage minimum Vmpp gaat helemaal prima om met de dakkapel
Volgende 8 West op 2e GoodWe aangesloten op 2e fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DPeters
En als er minder dan 7 panelen op oost passen? Heeft dat dan nog zin?

Hoe zou je omgaan met de schaduwpanelen? Op west hebben de onderste panelen wat schaduw van een boom waarschijnlijk. Zijn optimizers daarvoor een goede oplossing?
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:03:
De aanbieders zijn dus weer eens onzin aan het verkondigen en onmogelijkheden zoeken.

Het Oost dak wil niet knap op een 3 fase string omvormer vanwege spanning ja.
SolarEdge 3 fase denk ik zo uit losse pols dat de 5kW voor korte strings te laag in vermogen zit. Max 7 op oost met schaduw sluit normaal 3fase uit.

Micros onnodig duur, zoals gebruikelijk.

Dus:
7 Oost, 7 West op enkelfase GoodWe dns g3. Ultralage minimum Vmpp gaat helemaal prima om met de dakkapel
Volgende 8 West op 2e GoodWe aangesloten op 2e fase.

• Ronald
DPeters schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:02:
En als er minder dan 7 panelen op oost passen? Heeft dat dan nog zin?
Tuurlijk, het heeft alleen invloed op hoe je met de omvormer oplossing omgaat. Daarom heb ik ook een suggestie gedaan ;)
Hoe zou je omgaan met de schaduwpanelen? Op west hebben de onderste panelen wat schaduw van een boom waarschijnlijk. Zijn optimizers daarvoor een goede oplossing?
Ja en nee. Schaduw van bomen is iets waar optimizers nuttig kunnen zijn, maar schaduw van dakkapel of afvoer pijpen niet - heeft te maken de diepte en oppervlak van de schaduw.

Maar vanaf hoe laat gaat de boom schaduw spelen op welke dag?

Heb je de bomen ingetekend in je designer ontwerp? Designer rapporteert ook schaduw inval verliezen en visualiseert het in de kleuren op het dak.

Dus maak 2 opbrengst verlies diagrammen. Met en zonder de bomen en plak ze hier eens in?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DPeters
Ja en nee. Schaduw van bomen is iets waar optimizers nuttig kunnen zijn, maar schaduw van dakkapel of afvoer pijpen niet - heeft te maken de diepte en oppervlak van de schaduw.
Kan je dat wat meer toelichten?
Maar vanaf hoe laat gaat de boom schaduw spelen op welke dag?

Heb je de bomen ingetekend in je designer ontwerp? Designer rapporteert ook schaduw inval verliezen en visualiseert het in de kleuren op het dak.

Dus maak 2 opbrengst verlies diagrammen. Met en zonder de bomen en plak ze hier eens in?
Ja op zich valt het mee met die boom, er valt nu (dus in mei) richting einde middag schaduw op het onderste stuk van het dak. Daarom dacht ik onderste rij wellicht optimizers? Als alles op west in 1 string zit dan (als ik dit goed begrijp).

Ik heb dit in sunny design gezet. Met of zonder boom maakt maar 100 kwh verschil lijkt het, maar ik kan alleen die diagrammen en de visualisatie niet vinden?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
@Ronald doelt denk ik op het feit dat panelen zelf erg goed om kunnen gaan met schaduw door de ingebouwde bypass diodes en de wijze waarop panelen opgebouwd zijn (6 parallel geschakelde velden op 1 paneel die elk ge-bypassed kan worden zodra er schaduw op valt op 1 of meerdere velden.

100 kWh is heel erg weinig en kan maar moeilijk de extra investering van optimizers verantwoorden.

• Ronald
@DPeters optimizers kunnen maar een deel van die 100kWh terug winnen.

Ze maken van schaduw geen zon.

Ik was er vanuit gegaan dat tekening in eerste post solaredge designer was? Ik heb al tijdens niets met sunny geprobeerd, maar een horizontale dakkapel is me nooit gelukt.

Ik denk niet dat optimizers rendabel gaan zijn.

Extra paneel op het relatief ongunstige stukje rechts onder de dakkapel van buiten de woning gezien zou meer opleveren;)

• DPeters
Ik heb in SolarEdge Designer gezet. Onderstaand de situatie.
Het dak is oost-west met de boom dus aan de westkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TST2q-hnQVZ8SZ9TsAUKgZdoUZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEov3AImB9iG9FQ9N7XiPruj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtOhgj-actowN5C0bssl97DfLJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G7eFdIJyXui6M24IUzk7MdW.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog de verliesdiagrammen met en zonder boom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plSa15DZJjWCkwn1iDlirruK-2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReLapXF70Va2CEaQmYrkR5Pw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MxDNStH1D7_J-WDoRHOuH_RFb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxNKoniTV5dzCpY2U9uzLiyj.jpg?f=fotoalbum_large

Het scheelt ~150kwh maar dat is dan met een solaredge systeem - en dus met optimizers?

• Ronald
Je ziet dus dat sunny en solaredge verschil in verlies geven. Nota Bene meer bij de simulatie van solaredge en dat gaat er gegarandeerd beter mee om. Het kost echter snel €1000 meer voor je systeem (Enphase nog meer meer)

Is de simulatie met SE5000H? Of een SB/STP 5kW in het geval van sunny?

• DPeters
Dank voor de info alvast. Ik ben me even aan het verdiepen in de elektra en de simulatietools.

Even mijn andere vraag waar ik ook verschillende adviezen over krijg: wat past er op het dak aan de oostkant?
In de foto de situatie van de dakkapel. De schoorsteen gaat en het afvoerpijpje kan weg. Er is 210cm naast en 136 cm boven vrij. (onder is dezelfde ruimte maar daar draait schaduw op na 12u, en zit nog een afvoer in de weg.)
Bij panelen van ~113x170 passen ze landscape boven en naast de dakkapel, met minimaal 20cm marge tot nok en rand. Dan kan ik er 7 kwijt (4 hoog, 4 breed). Ze liggen dan wel vrij strak bovenop de dakkapel.
Nu zegt een aantal installateurs dat de marge 30cm moet zijn, anderen zeggen 20 en hier en daar zie je panelen praktisch op de rand liggen. Nou lijkt dat me niet verstandig maar wat is dan wel ok? Zijn er regels?

Als het toch te krap is en/of niemand het wil leggen overweeg ik nog smallere panelen te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPPtODIJY4C6WVEBcBw_ghjNnc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BW1kDRCbygEla0X8Zc8oVqCO.jpg?f=user_large

• RobertV70
Ja even goed zoeken, de meest gangbare maten zijn toch 104 x 190 cm, althans bij een 400Wp paneel. REC Twinpeak 5 bijvoorbeeld.

• RobertV70
Marge houden is wel belangrijk, een dakpan is een beetje de standaard.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
DPeters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:39:
Dank voor de info alvast. Ik ben me even aan het verdiepen in de elektra en de simulatietools.

Even mijn andere vraag waar ik ook verschillende adviezen over krijg: wat past er op het dak aan de oostkant?
In de foto de situatie van de dakkapel. De schoorsteen gaat en het afvoerpijpje kan weg. Er is 210cm naast en 136 cm boven vrij. (onder is dezelfde ruimte maar daar draait schaduw op na 12u, en zit nog een afvoer in de weg.)
Bij panelen van ~113x170 passen ze landscape boven en naast de dakkapel, met minimaal 20cm marge tot nok en rand. Dan kan ik er 7 kwijt (4 hoog, 4 breed). Ze liggen dan wel vrij strak bovenop de dakkapel.
Nu zegt een aantal installateurs dat de marge 30cm moet zijn, anderen zeggen 20 en hier en daar zie je panelen praktisch op de rand liggen. Nou lijkt dat me niet verstandig maar wat is dan wel ok? Zijn er regels?

Als het toch te krap is en/of niemand het wil leggen overweeg ik nog smallere panelen te zoeken.

[Afbeelding]
De Jinko 375 wp panelen zijn nog net wat kleiner met nog relatief hoog WP (170 bij 103 ong).

Qua ruimte boven de panelen is er volgens mij geen officiele norm. Ik heb op mijn dak zo'n 5 a 10cm over gehouden, dat paste het mooist en is verder qua wind geen enkel probleem.

Laatst zijn er in de buurt op eenzelfde huis door een officieel pvbedrijf panelen geplaatst en die hebben ze gewoon boven of strak met de nok gelegd, dat is wel erg gortig.

Conclusie: 20 cm is nog meer dan voldoende.

• Ronald
Esdec, fabrikant van het veel gebruikte Clickfit evo heeft een calculator/ontwerp tool

Daar moet duidelijk mee kunnen worden wat zij er van vinden

Pagina: 1