Is dit mogelijk met een AVM modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-07 09:50
Op dit moment heb ik een werkend netwerk met een Zyxel modem van t-mobile home.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FRiEEKrbOQu4FllScA63NFw53A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QgnkgrJsLyRUr91wV01FbJHy.png?f=fotoalbum_large
Mijn probleem is dat de beveiliging in mijn ogen waardeloos is en dat ik de mogelijkheden van mijn netwerk niet optimaal kan gebruiken.
Ik wil het huidige Zyxel modem van T-mobile Home vervangen voor een AVM-Fritz!box.
Ik heb me al wat ingelezen of dat deze makkelijk is in te stellen voor gebruik met een media box van T-mobile en dat zou gewoon gaan tijdens de installatie procedure via de vragen die je krijgt.
Maar in het Radio/TV stukje van dat netwerk zit ook een Linux laptop.

Wat ik dus wil weten is of dat een gewone internet verbinding op de zelfde modem uitgang met de mediabox kan werken?
Een 2e kabel trekken naar de radio / tv / linux gedeelte is niet mogelijk omdat de aanwezige pvc pijpen geen 2e kabel kunnen hebben.
Plus de TV werkt en met de Media box als ook een TV app van t-mobile en andere streaming diensten.

Tevens wil ik straks ook een Pi-hole met unbound in het netwerk op nemen en een VPN voor mijn eigen mobiel zodat die altijd achter de pi-hole komt te zitten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:09
wolkewietje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:56:

Wat ik dus wil weten is of dat een gewone internet verbinding op de zelfde modem uitgang met de mediabox kan werken?
Een 2e kabel trekken naar de radio / tv / linux gedeelte is niet mogelijk omdat de aanwezige pvc pijpen geen 2e kabel kunnen hebben.
Plus de TV werkt en met de Media box als ook een TV app van t-mobile en andere streaming diensten.
Ik snap je vraag niet. Je kunt de Linux laptop gewoon op switch 2 aansluiten naast de TV, radio en mediabox. Je kunt gewoon internetten op de Linux laptop terwijl TV, radio en mediabox aktief zijn. Als dat je vraag was.
Tevens wil ik straks ook een Pi-hole met unbound in het netwerk op nemen en een VPN voor mijn eigen mobiel zodat die altijd achter de pi-hole komt te zitten.
Hier weet iemand anders vast meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wolkewietje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:56:
Op dit moment heb ik een werkend netwerk met een Zyxel modem van t-mobile home.
[Afbeelding]
Mijn probleem is dat de beveiliging in mijn ogen waardeloos is en dat ik de mogelijkheden van mijn netwerk niet optimaal kan gebruiken.
Ik wil het huidige Zyxel modem van T-mobile Home vervangen voor een AVM-Fritz!box.
Ik heb me al wat ingelezen of dat deze makkelijk is in te stellen voor gebruik met een media box van T-mobile en dat zou gewoon gaan tijdens de installatie procedure via de vragen die je krijgt.
Maar in het Radio/TV stukje van dat netwerk zit ook een Linux laptop.

Dat hangt bovenal af van je provider, maar dat doe je nu al, dus dat moet kunnen.
Wederom, dat doe je nu al, dus daar verandert niets.
Enige wat pi-hole vereist is dat je in je router een eigen DNS-server adres in kunt vullen. Geen idee of dat nu kan, maar in een AVM modem kan het zeker.

Wel stapje terug: wat voor modem hebben we het hier over? AVM heeft vrijwel elk type wat je kunt bedenken in het assortiment, maar dan moet je wel de juiste nemen.

En misschien nog verder terug: waarom specifiek AVM? Prima apparaten, maar hun unique selling point is DECT telefonie. Verder zijn ze beetje duur en en hebben ze een redelijke helpdesk, maar echt eruit springen doen ze niet. Doe je het voor de DECT?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat @dion_b zegt inderdaad,

ik heb zo'n vermoeden dat de reden hier niet dect is maar fiber.

ten tijde dat ik nog vodafone thuis had (is later overgenomen door tmobile... zie naam), kreeg ik een draytec modem die vanaf de fiber met een lullig patchkabeltje naar de wan (spf?) poort ging. GEEN standaard (domme) mediaconverter dus...

peroonlijk zou ik liever gewoon altijd een domme mediaconverter hebben, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dat mogelijk niet op elke locatie (type netwerk) dezelfde kan zijn, mensen met meer verstand van fiber-netwerken moeten hier maar wat licht op schijnen - maar als dat zo is blijft er helaas niet giga veel over.

@wolkewietje wat betreft je netwerk setup,

ja de meesten routers ondersteunen inderdaad het instellen van een eigen DNS server .... dat werkt dan via de dhcp-server op de router.. heb je dus apparaten met een vast ip (zou ik overigens altijd afraden# in een thuis situatie) dan zul je moeten kijken hoe je de instellingen daar specifiek kunt instellen.

# - in een thuis situatie is het altijd beter om IP's te laten toewijzen door de dhcp-server, wil je voor bepaalde apparaten in je netwerk een vast IP adres, dan kun je ook in de instellingen van de dhcp bepaalde toewijzingen vastzetten ... vanuit netwerk oogpunt heb je dan dynamische IP's die heel toevallig;) altijd dezelfde zijn ... het voordeel is dat de client in zo'n geval regelmatig zijn ip-adres opvraagt en daarbij ook gelijk zaken binnenkrijgt over het netwerk (zoals: gateway-adressen, time-servers, netwerkboot-servers, of in dit geval DNSservers)

Update: dion zegt hieronder terrecht dat fiber modems in weze niet bestaan en hoewel dat technisch gezien volledig juist is laat dat het gesprek met eindgebruiker wel heeel lastig modems royters modem-routers ont-router ont-wifi-routers

En dat zijn dan feitelijk allemaal get zelfde kastje dat je internet geeft

Ik denk dat het daarom soms handiger is om het gewoon glasvezelnodem te noemen niet omdat het juist is maar dan weet wel gelijk iedereen wat je bedoelt

[ Voor 53% gewijzigd door i-chat op 10-05-2023 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

i-chat schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:28:
wat @dion_b zegt inderdaad,

ik heb zo'n vermoeden dat de reden hier niet dect is maar fiber.

ten tijde dat ik nog vodafone thuis had (is later overgenomen door tmobile... zie naam), kreeg ik een draytec modem die vanaf de fiber met een lullig patchkabeltje naar de wan (spf?) poort ging. GEEN standaard (domme) mediaconverter dus...

peroonlijk zou ik liever gewoon altijd een domme mediaconverter hebben, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dat mogelijk niet op elke locatie (type netwerk) dezelfde kan zijn, mensen met meer verstand van fiber-netwerken moeten hier maar wat licht op schijnen - maar als dat zo is blijft er helaas niet giga veel over
Bij fiber is er sowieso geen sprake van een "modem" aangezien communicatie bij voorbaat digitaal is en er dus niets ge(de)moduleerd hoeft te worden.

Een 'domme' mediaconverter heb je alleen bij active optical networks (AON) waar je min of meer gewoon Ethernet van buitenhuis hebt. AON klinkt leuk, maar schaalt slecht en is duur, zowel in aanschaf als in stroomverbruik van het netwerk. Dus is de industrie overgestapt op passive optical networks (PON). PON lijkt nog het meest op kabelinternet: je deelt up- en downstreamcapactieit met buren door middel van tijdslots. Daarbij is strakke coordinatie tussen OLT (vgl CMTS in kabelnetwerken) en ONT (vgl modem in kabelnetwerken) uitermate belangrijk. Omdat het netwerk passief is, is de ONT juist een erg actieve uiteinde ervan. "Mediaconverter" doet evenmin recht aan wat zo'n ding doet als "modem".

Van belang als je eigen apparatuur overweegt is om te bepalen of je een eigen router (gateway, ding dat je via Ethernet op een ONT aansluit) danwel een eigen ONT ("modem", "mediaconverter", ding waar fiber in ene kant gaat en Ethernet in andere) wilt, of een eigen 2-in-1 apparaat, een gecombineerde ONT+gateway.

Je hebt in NL het recht eigen apparatuur te gebruiken en de wet definieert een overnamepunt als passief, dus je FTU (ding waar glaskabeltje uit grond in gaat en glaspigtail binnenhuis uit komt). Daar kun je een eigen ONT (of ONT+gateway) op aansliuten. Maar - recht hebben is een ding. Zinnig zijn om er iets mee te doen is een tweede. Vaak genoemde voordeel is 'controle', maar daar is weinig van waar - je ONT moet voldoen aan specificaties van je provider en als dat PON Is, houdt dat in dat je ONT moet luisteren naar OMCI-berichten en dus gemanaged wordt vanuit de OLT. Kortom, je provider is en blijft in controle. Je zult wel flink moeite moeten doen en kosten moeten maken, dus ik raad eigenlijk tenzij netwerken je hobby en/of werk is af om met een eigen ONT te kloten. Pak gewoon de ONT van je provider en sluit daar een eigen gateway op aan.

Althans... doe dat als je daadwerkelijk iets wilt bereiken dat je default providerapparatuur niet kan. Dat is veel minder vaak het geval dan je denkt, zelfs hier op Tweakers. Zeker de Tweaker die minder met netwerken bezig is, doet er in de regel beter aan om gewoon provider-apparatuur te gebruiken.

Maar goed, alles hierboven gaat ervan uit dat "modem" in topicstart incorrect is en het dus een glasaansluiting betreft. Het kan natuurlijk zijn dat het geen glas is maar gewoon DSL en TS inderdaad een modem zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-07 09:50
Allen dank jullie voor de antwoorden en mijn vraag is min of meer beantwoord.
De rede van mijn vraag was omdat ik eerder had gelezen dat er problemen waren met en de vlan voor de mediabox en tegelijk een gewoon ethernet verbinding op de zelfde poort.
Maar dat probleem schijnt verholpen te zijn.

Dat Zyxel modem van t-mobiel ondersteund geen eigen DNS server en is verder behoorlijk beperkt.
Basis internet verbinding maken en de tv vlan werken wel maar vaak merk ik hier hele korte drops van het signaal als ik iets teveel vraag van dat modem.

De keuze voor een Fritz!box komt voort uit goede ervaringen in het verleden maar dat is al weer ruim 10 jaar terug.
Maar in ieder geval nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wolkewietje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:43:
[...]

maar vaak merk ik hier hele korte drops van het signaal als ik iets teveel vraag van dat modem.
Welk "signaal" bedoel je? Wederom de vraag: gaat het om DSL of glas? Of heb je het over WiFi?

En wat is "iets teveel"?

Als er problemen op de lijn zijn, gaat een andere modem niet helpen, en als je WiFi-dekking onvoldoende is ook niet, ongeacht merk (of prijs trouwens: een monster voor meerdere honderden EUR kan sneller verbinding leveren waar je al dekking hebt, maar zal niet meer dekking geven dan een simpel apparaatje)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Verder is het beperkt zijn van een ISP router een vage omschrijving en slechte security al helemaal.

Je hebt het over een eigen DNS kunnen instellen en hoewel ik persoonlijk het nut daar niet van inzie, kun je als je dat wilt die pi-hole gewoon daar voor gebruiken door die als dhcp server in te zetten, dan kun je daar een eigen DNS server ipadres kiezen.

En zoals @dion_b al zei, als je last van hikups hebt is het bijna zeker dat je die ook hebt als je een AVM inzet.

En wat bedoel je met een VPN voor je eigen mobiel, wil je met die mobiel naar een VPN provider of wil je vanaf je mobiel via een VPN naar je eigen netwerk?
In het eerste geval moet je een VPN provider hebben en in het tweede geval moet je ergens in je netwerk een VPN server hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 10-05-2023 08:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

wolkewietje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:43:

Basis internet verbinding maken en de tv vlan werken wel maar vaak merk ik hier hele korte drops van het signaal als ik iets teveel vraag van dat modem.
TV gaat niet meer over een VLAN tegenwoordig, of je moet nog die 2,5 persoon en 4 koeien zijn die nog op het oude platform zitten. Alles gaat na de mediaconverter direct je primaire netwerk op.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 10-05-2023 12:43 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1