Toon posts:

Soltek-75KAV, raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo people, nou ik op het campusnet zit, wil ik toch echt een 2e HD kopen. Waarschijnlijk wordt het nog een 40GB IBM 7300 rpm HD van de 60GXP serie, heb totaal geen problemen met de 1e.
Nou heeft mijn mobo volgens mij geen raid en verder heb ik niet echt verstand van raid (een uitzondering :D). Ik geloof dat er een mogelijkheid bestaat een 'kaart' ofzo te kopen om alsnog de raid-mogelijkheid te krijgen. Zo ja, welke dan :? En zo ja, welke raid vorm zou dat het best zijn voor iemand als ik die veel gamed (voornamelijk q3) en daarnaast grote hoeveelheden mp3 en vcd's op me HD heeft staan (misschien bepaalde raid die daarvoor lekker weinig HD space gebruikt ofzo :?) :?

Verwijderd

Er zijn idd wel aparte kaarten te koop voor RAID voor een PCI-slot, maar die zijn behoorlijk duur (150,- ofzow, kweet het niet zo precies, maar kijk maar even in de pricewatch).

Goed, met 2 schijven kun je RAID 0 (striping) en RAID 1 (mirroring) gebruiken. RAID 0 is het snelst, dan maakt je RAID controller gewoon van je 2 schijven 1 schijf, en dan heb je dus de capaciteit van de 2 schijven samen. Het enige nadeel is, als er 1 schijf kapot gaat, is alle data op beide schijven verloren.
De RAID 1 houdt in dat alle data 2x wordt geschreven: 1x op de ene schijf, 1x op de andere schijf...de capaciteit wordt dan slechts de helft, dus als je 2x 40 Gb hebt, heb je maar 40 Gb om echt data op te zetten. Dit is wel veiliger, als er wat mis gaat, heb je altijd een 'reservekopie'. Dit is iets langzamer dan RAID 0.
Dan zijn er nog andere RAID-vormen, maar die zijn voor jou niet zo van toepassing.

RAID 0 lijkt me voor jou de beste oplossing, omdat je anders slechts de helft van je capaciteit van je schijven echt gebruikt, en je gaat niet voor niets een 2de schijf kopen.
Ik geloof trouwes niet dat spellen er echt veel sneller op worden...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 13:39 schreef davie het volgende:
Er zijn idd wel aparte kaarten te koop voor RAID voor een PCI-slot, maar die zijn behoorlijk duur (150,- ofzow, kweet het niet zo precies, maar kijk maar even in de pricewatch).

Goed, met 2 schijven kun je RAID 0 (striping) en RAID 1 (mirroring) gebruiken. RAID 0 is het snelst, dan maakt je RAID controller gewoon van je 2 schijven 1 schijf, en dan heb je dus de capaciteit van de 2 schijven samen. Het enige nadeel is, als er 1 schijf kapot gaat, is alle data op beide schijven verloren.
De RAID 1 houdt in dat alle data 2x wordt geschreven: 1x op de ene schijf, 1x op de andere schijf...de capaciteit wordt dan slechts de helft, dus als je 2x 40 Gb hebt, heb je maar 40 Gb om echt data op te zetten. Dit is wel veiliger, als er wat mis gaat, heb je altijd een 'reservekopie'. Dit is iets langzamer dan RAID 0.
Dan zijn er nog andere RAID-vormen, maar die zijn voor jou niet zo van toepassing.

RAID 0 lijkt me voor jou de beste oplossing, omdat je anders slechts de helft van je capaciteit van je schijven echt gebruikt, en je gaat niet voor niets een 2de schijf kopen.
Ik geloof trouwes niet dat spellen er echt veel sneller op worden...
Dus als een kaart hiervoor 150 gulden kost is het niet echt de moeite waard die te kopen en me 2 HD's in RAID te zetten :?

ps. in q3 wordt een lvl wel (nog sneller) geladen ;)
ps.2 is dit zo'n kaart: http://www.tweakers.net/pricewatch/11423 :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 11:58 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Nou :?
sjeez iemand :?