Onverklaarbare crashes/restarts nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik mn nieuwe pc build afgerond.
Helaas was mn blijdschap maar van korte duur. Op de meest willekeurige momenten blijkt de pc te crashen/herstarten. Soms als ik game, soms als ik Windows net start en nu zelfs tijdens het opnieuw installeren van Windows, waardoor het in een loop terechtkwam om er nooit meer uit te komen.

Gelukkig had ik een USB met windows erop om het vanaf daar weer op te starten. Maar na eindelijk een schone installatie, crashte het na een minuut of 5 gewoon weer en startte opnieuw op. Verder geen foutmelding etc. Ik ben de afgelopen dagen met dit probleem bezig geweest en heb veel dingen geprobeerd:
- Oude GPU gebruikt
- GPU in ander slot
- Oude RAM geprobeerd
- Meerdere clean installs
- Componenten 'reseaten' en opnieuw de kabels aansluiten.
- SSD verwijdert en Windows opnieuw geïnstalleerd op oude SATA SSD om zeker te zijn dat het geen SSD probleem was

Geen van bovenstaande heeft gewerkt en het probleem bleef zich voordoen. Mn ideeën beginnen dan ook redelijk op te raken.

Net als ik denk het probleem gevonden te hebben en het opgelost is crasht hij weer. Mijn specificaties:
  • CPU: Ryzen 5 5600x
  • GPU: AMD RX 6750xt
  • Voeding: Corsair TX650m (2021)
  • MOBO: Gigabyte B550 Gaming x V2
  • SSD: Western Digital Blauw 1TB M.2
  • RAM: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
(Excuus, ik weet niet hoe ik via mobiel mn specs in een fatsoenlijk lijst kan zetten met linkjes naar het product)

Mijn vermoeden nu is een kapotte MOBO of CPU. Echter geen idee hoe dit definitief te bevestigen.

Ik hoop dat er iemand is die dit probleem herkent en het heeft weten op te lossen. Ik weet dat het zoveel kan zijn, maar alles is welkom. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een spontane reboot zonder foutmelding is vaak de voeding of anders de temps. Problemen met bijvoorbeeld RAM geven je iets als een BSOD, geen reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
PilatuS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:52:
Een spontane reboot zonder foutmelding is vaak de voeding of anders de temps. Problemen met bijvoorbeeld RAM geven je iets als een BSOD, geen reboot.
Bedankt, het zou kunnen maar dan zou het betekenen dat er vanbinnen in de voeding echt wat kapot is. Want qua capaciteit zou hij het moeten kunnen trekken. Heb in de afgelopen dagen een aantal stress testen kunnen uitvoeren zoals prime95 en stress test van AMD voor de grafische kaart. Toen was er niks aan de hand. Zou eens moeten kijken of iemand in mn omgeving nog een andere voeding heeft om te testen. Bedankt in ieder geval voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:13
Onverklaarbare problemen is vaak voeding of RAM, dus ik zou met ander RAM + andere voeding eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Nou, inmiddels een nieuwe PSU aangeschaft, Seasonic Focus GX750 (ondanks dat mijn Corsair nog maar een half jaar oud was).
Helaas is het probleem niet verholpen. 140 euro door m'n neus geboord. Ik zal het maar van de positieve kant zien..heb nu een betere voeding en nog een spare voor in de toekomst.

Desalniettemin ben ik er nu wel achter wat het probleem is, m'n CPU.
En dan specifieker de ''Core Performance Boost'' van de 5600X
Deze heb ik inmiddels uitgezet en alle stresstesten waaronder Prime95 draaien prima zonder te crashen. Waarbij de pc eerst na 1 seconde meteen crashte, blijft hij nu gewoon lekker doordraaien.

Echter, ga ik toch een warranty claim bij AMD neerleggen voor een vervangend exemplaar. Een product moet gewoon volledig werken zonder dat je iets uit moet zetten om het maar stabiel te houden.

Ondertussen ga ik nog even wat games testen etc. om er zeker van te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincedf
Kleine laatste update. Gisteren nieuwe processor via AMD binnen gekregen. Systeem werkt weer als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een defecte CPU, da's zeldzaam. Mooi dat je er achter bent gekomen want waarschijnlijk was het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vincedf
@PilatuS moet ook zeggen dat het meer geluk dan wijsheid was. Ik kwam ergens in de grotten van Google een oud forum tegen toen ik aan het zoeken was naar mensen met hetzelfde probleem icm deze processor. In het forum werd aangegeven te testen door CPB uit te zetten in de BIOS. Bleek het dus te zijn. De opluchting was groot na bijna 2 weken dagelijks troubleshooten in mn weinige vrije uren. Hopelijk stuit iemand met hetzelfde probleem sneller op deze draad zodat hij of zij niet zo lang hoeft te zoeken :)
Pagina: 1