Scherm uitzetten met pc, overige USB apparaten niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een schermpje dat ik gebruik voor wat statistieken zoals FPS, temperaturen etc.
Ik gebruik dit schermpje:
https://s.click.aliexpress.com/e/_DFfPkQ9

Dit schermpje heeft een mini HDMI ingang en een microusb ingang voor voeding. Beide kabels zijn aangesloten op mijn pc. Mijn vorige pc schakelde USB voeding uit wanneer de pc uit ging, dus ging het scherm ook uit. Mijn nieuwe pc doet dat niet, en eigenlijk vind ik dat wel prettig, want nu kan ik mijn muis en headset opladen als mijn pc uit staat.

Een nadeel is nu dat het schermpje aan blijft staan. Nu trek ik iedere keer de micro usb kabel er uit, zodat het scherm geen voeding heeft. Mijn vraag is, is hier een andere oplossing voor? Bijvoorbeeld 1 USB poort (of een paar) uitzetten wanneer de pc uit gaat. Of misschien bestaat er wel een USB voeding die een signaal krijgt als de pc uit gaat, die dan stopt met voeden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dit is wellicht een instelling in het BIOS van jouw moederbord. Heb je daar al gekeken? Misschien dan ook handig om even aan te geven welk moederbord je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
YouTube: How To Enable Or Disable USB Power After Shut Down Gigabyte Motherbo...

Even zoeken in de bios van je mobo.

[ Voor 8% gewijzigd door Lumics op 09-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Wellicht zelf aan de slag gaan, een USB kabeltje amputeren en 5V direct uit de voeding trekken via bijv een Molex stekker?

@CH4OS @Lumics er wordt aangegeven dat de USB poorten prima aan mogen blijven staan, ik ben zelf nog geen enkel moederbord tegengekomen waar je dit selectief kan doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:25:
Dit is wellicht een instelling in het BIOS van jouw moederbord. Heb je daar al gekeken? Misschien dan ook handig om even aan te geven welk moederbord je hebt.
Ja heb ik naar gekeken, maar enkel de optie gevonden om alle USB poorten te voorzien van stroom, of geen enkele. Dit is mijn mobo: uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 16:04
Wat ik uit het verhaal begrijp is het handig dat er stroom blijft op de usb behalve voor het scherm.
Je kan hiervoor een kabeltje kopen met een knippertje net als voor een lampje.
Deze zijn gewoon te koop via het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:54
Even zoeken op een. 'usb on off switch'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
palme50 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:28:
Wat ik uit het verhaal begrijp is het handig dat er stroom blijft op de usb behalve voor het scherm.
Je kan hiervoor een kabeltje kopen met een knippertje net als voor een lampje.
Deze zijn gewoon te koop via het net.
Ja zat ik inderdaad ook aan te denken, maar blijft een handmatige actie dan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

@miicker blijven de USB poorten voorop het systeem ook actief? In het verleden wel eens moederborden tegen gekomen welke alleen de (laad)poorten aan de achterkant actief hield. Zo nee is een interne USB header wellicht al een oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPEbybNO0qIJlyWhFK_DyGsfYYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oZkAZAFTWxuOkWIS22KsevCN.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 14:11
D4NG3R schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:34:
@miicker blijven de USB poorten voorop het systeem ook actief? In het verleden wel eens moederborden tegen gekomen welke alleen de (laad)poorten aan de achterkant actief hield. Zo ja is een interne USB header wellicht al een oplossing:

[Afbeelding]
Of zo iets maar dan op de RGB headers, als die 5 volt zijn en krachtig genoeg zijn, lijkt er op dat je mobo 4 RGB poorten heeft. (3+1). Lijkt mij dat die uit gaan.

Ik heb welleens USB hubs gezien die ook stroom afsluiten als er geen data meer is, maar kan er helaas geen een vinden.

Heb je toevallig geen smart home? Dan zou je er wellicht een automatische schakelaar tussen kunnen zetten die checkt of je computer uit staat, niet ideaal, maar werkt wel :)

T.Net Creality 3D Printer Discord

Pagina: 1