Nehobo vloer jaren 70 woning, plan van aanpak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 21:29
Dag allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn bezig met de aanschaf van een jaren 70 woning. We hebben onlangs een bouwkundige keuring laten doen en hij vermoedde dat de begane grond vloer en verdiepingsvloer Nehobo vloeren waren (originele bouwtekeningen spreken over systeemvloer), die in deze tijd vaak gebruikt werden. Helaas is het in de kruipruimte niet direct vast te stellen omdat de onderkant ter isolatie volledig gepurd is.
Wat me opviel is dat bij de inspectie er talloze druppels aan deze pur isolatie hingen. Volgens de inspecteur geen probleem omdat pur zelf waterdicht is en dit de vloer erachter niet aan zou moeten tasten. Overigens is kruipruimte goed geventileerd.

Nu ben ik ter voorbereiding wat aan het nadenken over de aanpak qua kruipruimte en vloer. Voor de levensduur van deze vloeren wordt vaak rond de 50 jaar genoemd, wat inmiddels al verstreken is.
We hebben de wens om vloerverwarming aan te leggen, en sterke voorkeur voor infrezen ipv opbouw.
Daarnaast is ons totale verbouwingsbudget ook nodig voor heel wat andere zaken, dus een volledig nieuwe vloer heeft niet echt de voorkeur :)

Het is lastig vast te stellen hoe goed de nehobo vloer is (als het vermoeden al klopt dat het nehobo is). Inspecteur gaf aan dat eigenlijk pas duidelijk wordt of infrezen vloerverwarming mogelijk is als ze een begin ermee maken.

Dat condens vocht aan die pur baarde me wat zorgen, op youtube staan er veel video's waarin aangegeven wordt dat dit problemen geeft (overigens wel allemaal 1 bron). Andere bronnen zijn minder kritisch. Toch wil ik geen risico's lopen, omdat de nehobo vloer wel extra aangetast kan worden door vocht. Dus ik dacht; quick fix is om de kruipruimte van folie te voorzien opdat vocht vanuit de grond niet kan verdampen.

Alle bovenstaande zaken gecombineerd maken dat ik twijfel aan de beste aanpak. Ik lees ook over de optie om hele vloer open te breken en kruipruimte vol te storten met schuimbeton. Lijkt me geen goedkope optie, maar wel zekerheid voor langere tijd (zijn toch wel van plan hier minstens 10 jaar te wonen).

Hoe zouden jullie in een dergelijk geval (met beperkte informatie) hiermee omgaan?

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: blijkt toch om een heel ander soort vloer te gaan dan ik eerder dacht. Excuus

[ Voor 5% gewijzigd door Igor4 op 09-05-2023 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51
Ik zou beginnen met een stuk van de pur weg te halen om te kijken hoe de vloer er uit ziet. Als de vloer er goed uitziet kun je dat zonder problemen later weer dicht maken, maar dan weet je iig hoe de vloer er uit ziet en of het echt een nehobo vloer is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vocht onder de pur is normaal, dat komt omdat pur isoleerbedrijven de bodem niet afsluiten. Als het echt PUR is, is die isolatie dampdicht en kan dat weinig kwaad. Heb je dampopen schuim zoals Jetstream heb je wel kans op schimmel.
Stukje tonzon folie over de bodem en vastmaken, probleem opgelost. Andere folie mag ook, vaak iets goedkoper, maar Tonzon is steviger en precies op gewenste maat te bestellen.

Verder is ook de vraag hoeveel opbouw je op de vloer hebt. Met frezen maak je sleuven in de dekvloer, als de dekvloer te dun is gaat dat niet en mag je alsnog een andere oplossing gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Inmiddels een forse correctie te maken; het gaat i.t.t. wat ik eerder dacht om een broodje-ligger vloer beneden. Als ik eea tot dusver lees is dat een stuk duurzamer en makkelijker te combineren met vloerverwarming.

De tip voor tonzon folie neem ik mee, goedkope fix en wel fijn idee dat het droog is daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Igor4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:14:
Inmiddels een forse correctie te maken; het gaat i.t.t. wat ik eerder dacht om een broodje-ligger vloer beneden. Als ik eea tot dusver lees is dat een stuk duurzamer en makkelijker te combineren met vloerverwarming.

De tip voor tonzon folie neem ik mee, goedkope fix en wel fijn idee dat het droog is daar.
Broodje ligger vloer, heb je specifieke details? In die tijd waren Kwaaitaal en Flevobeton vrij standaard vloeren. Bij die eerste mag je huilen dat er nu pur onder zit, die tweede is op zich degelijk tenzij er beschadigingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:18
Heb je bouwtekening opgevraagd bij de gemeente? Kon ik bij mijn huidige en vorige huis mee uit de voeten om te bepalen wat er precies zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
_JGC_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Broodje ligger vloer, heb je specifieke details? In die tijd waren Kwaaitaal en Flevobeton vrij standaard vloeren. Bij die eerste mag je huilen dat er nu pur onder zit, die tweede is op zich degelijk tenzij er beschadigingen zijn.
Ik vroeg ten tijde van de keuring nog specifiek naar kwaaitaal, dat is het niet. In het rapport staat een betonnen systeemvloer omschreven. Dus met wat geluk gaat het om de flevobeton die je noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Knappel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:56:
Heb je bouwtekening opgevraagd bij de gemeente? Kon ik bij mijn huidige en vorige huis mee uit de voeten om te bepalen wat er precies zat.
Ik heb ze opgevraagd, maar ze gaven aan alleen maar bouwtekeningen te hebben van de uitbouw die in '78 uitgevoerd werd (5 jaar na oorspronkelijke bouwdatum). Uitbouw is echter verlenging van het huis als geheel, dus ik zou dezelfde vloerconstructie verwachten..

Tekeningen zijn echter niet heel duidelijk hierover; systeemvloer is de enige benaming die ik in de tekening tegenkom (behalve stampbeton, maar dit gaat enkel over de bijkeuken ruimte)..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wgpyunhy2qnavIl8pFkEWd83p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDvE4tojvIrAPxc9La9tD0gG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCl5mVPmJO_nyN9Eab01pHAiprw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7SVcFnUIKjBfNOE9c4wIjSr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1