Smart home next steps: watersensors en rookmelders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost001
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Hi all,

Ik wil graag in ons huis een aantal Smart home producten aanschaffen, en ben aan het kijken wat handig is en wat wel en niet kan. Ik kom er nog niet helemaal uit wat een verstandige route is, wat raden jullie aan?

Wat heb ik al
  • IKEA Dirigera hub
  • IKEA 7 lampen en 6 schakelaars
  • Ring deurbel
Ik vind de bediening via Google Home op Android Smartphone en via Galaxy Wear van de lampen handig.

Wat wil ik graag toevoegen
  • Waterleksensors, die een bericht naar smartphone kunnen sturen als ze water opmerken
  • Rookmelders, die niet alleen piepen en een bericht naar smartphone kunnen sturen, maar die ook lampen kunnen laten knipperen of een bed-triller aansturen (mijn 2 slechthorende kinderen horen de rookmelders niet zonder hoortoestel).
En het liefst alles bij elkaar in één app die op Android werkt.

Waar heb ik al naar gekeken
  • Aqara (hub + water sensors; rookmelders vind ik alleen op AliExpress, zijn die wel echt/goed?)
  • Nedis (rookmelders en watersensor in Nederland te koop, is er een hub nodig?)
  • Tuya (via AliExpress, kost bijna niks, werkt het wel?)
  • Bosch Smart Home (duurste van allemaal)
Wat zouden jullie doen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:43
Ik heb Zigbee rookmelders van Heimann (te koop op AliExpress) en die werken goed (opgepast er zijn varianten zonder zigbee ook).
Ik gebruik HomeAssistant met Zigbee (hub met Tasmota i.p.v. USB).

Het voordeel van HomeAssistant is dat je er zo goed als alles op kan aansluiten en het werkt met 1 goede App.
Het nadeel is dat je iets meer tijd er zelf moet in steken om het te configureren naar je wensen.
Het vergt wel wat IT kennis om op te zetten en te onderhouden.
Heb je die tijd of kennis niet, dan moet je wellicht voor een kant-en-klaar systeem gaan, maar we zitten hier op Tweakers dus ... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 09-05-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:32
Ik ben persoonlijk fan van Aqara. Wel een hub nodig maar je kunt b.v. de G2H camera als hub gebruiken.
Ze hebben veel verschillende producten die ook nog eens betaalbaar zijn. Ondersteuning is ook goed met regelmatig firmware updates. Ik heb nog nooit Aqara producten via Aliexpress gekocht. Alleen via de Aqara shop en via Amazon.
Recent heb ik mijn Ring vervangen door de Aqara G4 deurbel zodat ik mijn Ring abonnement kon opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je echt alles in 1 wilt hebben ontkom je bijna niet aan een verbindend stuk software+hardware als Home Assistant/Domoticz/Homey.

Aqara watersensoren zijn bijvoorbeeld prima (werken met Zigbee), maar de Aqara software laat jou niks doen met je deurbel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost001
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Dank alvast voor jullie reacties!
GoBieN-Be schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:04:
Ik heb Zigbee rookmelders van Heimann (te koop op AliExpress) en die werken goed (opgepast er zijn varianten zonder zigbee ook).
Ik gebruik HomeAssistant met Zigbee (hub met Tasmota i.p.v. USB).

Het voordeel van HomeAssistant is dat je er zo goed als alles op kan aansluiten en het werkt met 1 goede App.
Het nadeel is dat je iets meer tijd er zelf moet in steken om het te configureren naar je wensen.
Het vergt wel wat IT kennis om op te zetten en te onderhouden.
Heb je die tijd of kennis niet, dan moet je wellicht voor een kant-en-klaar systeem gaan, maar we zitten hier op Tweakers dus ... ;)
Vereist Homekit nog extra hardware (of kan dat met de Diregera)? Wat heb je nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Opgepast, Homekit is van Apple.
Home Assistant is software die je zelf lokaal draait.
Er is hier op het forum een groot onderwerp over Home Assistant.

Om met Zigbee te werken heb je een Zigbee adapter nodig aangesloten via USB op je Home Assistant.
bv: https://www.home-assistant.io/skyconnect

Of je kan kijken naar de voor gemaakte appliances van Home Assistant met reeds zigbee inbegrepen.
bv: https://www.home-assistant.io/yellow

Met Home Assistant heb je de keuze om je bestaande IKEA hub verder te blijven gebruiken (voor de nieuwe Dirigera is dat via HomeKit controller toevoegen).

Of je smijt die Hub buiten en doet alles via de eigen Zigbee stick waarbij je Zigbee apparaten van bijna alle merken en types kan combineren.

of je doet beide, dat kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Lees je alvast eens in hier:
https://www.home-assistant.io/
Pagina: 1