welke Nvme oplossing voor opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Allen,

Mijn harde schijven lijken wat aan de oude kant te raken want searchen en indexeren gaat toch wel verdacht traag en de mate waarin ze vol lijken te zijn klopt niet. Ik zoek een andere oplossing die gelijk wat data veiligheid brengt zoals RAID5. Budget is niet eindeloos maar ik betaal wat moet om iets veiligs te hebben. De onderdelen moeten op elkaar aansluiten waar het om data vermogen gaat want het betreft een workstation voor filmwerk en animatie werk in AE. Er gebeurt veel de-noising, stabilisatie en andere intensieve opdrachten.

Het systeem bestaat uit:
ASUS ROG Strix X570-E Gaming ATX moederbord, AMD Socket AM4, Ryzen 3000

AMD Ryzen 9 3950X processor (16C/32T, 72 MB cache, 4,7 GHz Max Boost)

2 maal: Corsair Vengeance DDR4 C19 XMP 2.0 High Performance Desktop werkgeheugen Kit 3600 MHz. 2 x 32 GB zwart

2 maal: ADATA 2 TB XPG SX8200 Pro PCIe Gen3x4 M.2 2280 Solid State Drive

MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G Gaming grafische kaart - NVIDIA RTX 3080 Ti, GPU 1770 MHz, 12 GB GDDR6X geheugen

Een Decklink van Blackmagic voor HDMI en SDI

2 maal wdc wd40efrx- 68 n32n0
De Western digitals moeten vervangen worden. 4 maal 2TB M2 of iets anders mag allemaal en ik kan 4 keer de SSD plankjes kopen die ik al heb natuurlijk maar heeft zo een PCIe adapter een bottleneck die niet in de productomschrijving staat? Snelheden op elkaar laten aansluiten is wel key en omdat ik vooral eerst de WD schijven moet vervangen kijk ik later naar een eventuele upgrade van de M2 die ik al heb als ik daar meer aan ga hebben. Voor nu kijk ik naar 4 maal bijkopen wat ik al heb of iets nieuws.

Nu noem ik RAID5 omdat ik ooit een klok heb horen luiden hierover maar wat heb ik nu echt nodig als mijn workstation vol zit met M2 schijven en alles van mijn projecten verdeeld is over die dingen zonder dat een project op meerdere schijven leeft? Een ASUS Hyper MX216 waar 4 in passen is, voorzover ik zie zonder RAID controller.

Ik kan ook een Thunderbolt kaart er in prikken en alles op externe schijven laten leven. Dus wat zou slim zijn?

And it goes BRAAAAAPP!

Beste antwoord (via ROFLASTC op 09-05-2023 13:49)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-10 10:22
Een PCI-Expr insteekkaart die 4x NVMe ssd (PCI-Expr x4) inneemt, gaat dus een x16 slot nodig hebben. Die heb je niet meer beschikbaar. Wel een x4 slot, of een x8 als je het oke vind dat je wat snelheid van je RTX3080 gaat verliezen.

M.a.w., geen ideale oplossing zo te zien.

Je kan echter wel voor SATA ssd's kiezen, daar heb je zat poorten voor over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
De eerste bottleneck die in mij opkomt is uitzoeken hoeveel PCI-Expr lanes je totaal beschikbaar hebt. Anders gaan de SSD's dat van je 3080 afsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
XelaRetak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:36:
De eerste bottleneck die in mij opkomt is uitzoeken hoeveel PCI-Expr lanes je totaal beschikbaar hebt. Anders gaan de SSD's dat van je 3080 afsnoepen.
uit het handboekje

2 x PCle 4.0 x 16 Safeslots(x16,x8 x8)[CPU]

1 x PCIe 4.0 x 16 slot (x4)

2 x PCIe 4.0 x 1 slots

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.alternate.be%2Fp%2F600x600%2Fg%2FASUS_ROG_STRIX_X570_E_GAMING__socket_AM4_moederbord%40%40grear503_4.jpg&f=1&nofb=1&ipt=6455f2807f0c2edcd32dace2aa54688d5f6d85047b4cc2521e6020462ab56f9c&ipo=images

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Een PCI-Expr insteekkaart die 4x NVMe ssd (PCI-Expr x4) inneemt, gaat dus een x16 slot nodig hebben. Die heb je niet meer beschikbaar. Wel een x4 slot, of een x8 als je het oke vind dat je wat snelheid van je RTX3080 gaat verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Zoals @XelaRetak al zegt heb je geen ruimte voor NVME SSDs maar dat geeft niet; voor deze toepassing is SATA meer dan snel genoeg.

Daarnaast praat je over RAID5 als beveiliging. Dat is het niet. RAID5 beschermd je slechts heel beperkt voor uitval van 1 schijf. Heel beperkt omdat het herbouwen van de array vaak gepaard gaat met hoge workload op de achtergebleven schijven met als resultaat een grote kans dat er nog meer kapot gaat.
Je beveiliging regel je door goede backups te maken. Op een NAS en liefst ook nog off-site.

Persoonlijk zou ik lekker een paar SATA SSDs in RAID0 of JBOD zetten, een goede backup regelen op een NAS en wellicht ook nog op (versioned) cloud storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Helder. Ik zoek die SATA SSDs op.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
XelaRetak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:01:

Bijdeweg. Is er een manier om te zien wat er hoeveel Express lanes verbruikt? Ik zou de Decklink kaart er uit kunnen halen en een thunderbolt kaart er in kunnen doen. Dan doe ik het monitoren van video wel via een andere monitor die dan weer op de thunderbolt kan. Een NAS of andere backup oplossing kan dan ook op de Thunderbolt wanneer dat nodig is. Ik zie nu bv niet hoeveel de GPU verstookt.

Ik begrijp wel dat pci slots gaan schakelen bij onderdelen maar ik zie niet (omdat ik geen knowhow heb) wat er gebeurt als ik een 3x4 thunderbolt in een x16 slot doe.

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 09-05-2023 19:06 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ROFLASTC schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:31:
[...]

Bijdeweg. Is er een manier om te zien wat er hoeveel Express lanes verbruikt? Ik zou de Decklink kaart er uit kunnen halen en een thunderbolt kaart er in kunnen doen. Dan doe ik het monitoren van video wel via een andere monitor die dan weer op de thunderbolt kan. Een NAS of andere backup oplossing kan dan ook op de Thunderbolt wanneer dat nodig is. Ik zie nu bv niet hoeveel de GPU verstookt.

Ik begrijp wel dat pci slots gaan schakelen bij onderdelen maar ik zie niet (omdat ik geen knowhow heb) wat er gebeurt als ik een 3x4 thunderbolt in een x16 slot doe.
Staat gewoon bij de specs van je moederbord.

(Even geschoond zodat het op die van jou van toepassing is)
AMD Ryzen™ 3000 Series Desktop Processors

2 x PCIe 4.0 x16 (x16 or dual x8)

AMD X570 chipset
1 x PCIe 4.0 x16 (max at x4 mode) *1
2 x PCIe 4.0 x1

*1 PCIeX16_3 slot shares bandwidth with PCIeX1_2.
Het 1e grote grijze slot kan dus op 16 of 8 draaien. Het 2e grote grijze slot kan op 8 draaien als slot 1 dat ook doet. Anders doet het niets.
Dan heb je nog 1 groter slot, dat is het 4.0-slot via de chipset, met 4 lanes. Als je PCIeX1_2 in gebruik hebt, dan heeft het slot maar 1 lane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
White Feather schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Staat gewoon bij de specs van je moederbord.

(Even geschoond zodat het op die van jou van toepassing is)

[...]

Het 1e grote grijze slot kan dus op 16 of 8 draaien. Het 2e grote grijze slot kan op 8 draaien als slot 1 dat ook doet. Anders doet het niets.
Dan heb je nog 1 groter slot, dat is het 4.0-slot via de chipset, met 4 lanes. Als je PCIeX1_2 in gebruik hebt, dan heeft het slot maar 1 lane.
Ik ben wat in de war omdat ik bij de pricewatch omschrijving van mijn moederbord 2x PCI-e 4.0 x1, 3x PCI-e 4.0 x16 bij de uitbreidingslots staat. De eX1_2 die je noemt hoor ik nu voor het eerst.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ROFLASTC schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Ik ben wat in de war omdat ik bij de pricewatch omschrijving van mijn moederbord 2x PCI-e 4.0 x1, 3x PCI-e 4.0 x16 bij de uitbreidingslots staat. De eX1_2 die je noemt hoor ik nu voor het eerst.
Die 3 PCI-e x16 is gebaseerd op de grootte van de sloten, niet het daadwerkelijk aantal gebruikte/mogelijke lanes. Ze zijn los genummerd ten opzichte van de 1x-slots.

En de eX1_2 is dus het 2e PCI-E 1x-slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Je ziet; ik begrijp er eigenlijk te weinig van. Decklink kaartje kan er wel uit om wat vrij te maken in de slots en als ik het goed begrijp de laatste grote meer lanes te laten gebruiken? Eens zien of daar een thunderbolt voor is om in te steken

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1