Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Stel je werkt op een bedrijf waar je het erg naar je zin hebt.
Je werk is leuk, je hebt leuk contact met je collega's maar je wilt ook goed scoren bij de werkgever zelf.
Hoe doe je dit?

Ik kan alleen maar wat cliché dingetjes bedenken zoals:

- wees op tijd (liever iets vroeger)
- probeer mee te denken (oplossingsgericht)
- vraag advies (toon interesse)
- wees dankbaar

Wat doen jullie zoal?

Acties:
  • +114 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:19
Gewoon mezelf zijn en niet extra mijn best doen om mijn baas te pleasen!

Acties:
  • +79 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:03

Fanta

FordPerformance™️

Mijn werk.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nou eh, niks? Gewoon mezelf zijn en mijn werk voor me laten spreken.

Die clichés van je zijn dingen die iedereen sowieso al zou moeten doen. Dat is niets extra's om bij de baas te slijmen.

[ Voor 47% gewijzigd door SmurfLink op 09-05-2023 12:07 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +114 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43
Toen ik nog zo groen als gras was deed ik:

- te vroeg arriveren
- te laat weggaan
- deze uren niet schrijven maar doneren aan de baas
- geen tegenspraak geven
- overal ja op zeggen
- als de baas mijn vakantie weigerde zonder geldige reden hierin meegaan
- etc.

Dit heeft mij TWEE burn-outs opgeleverd.

Tijdens deze twee burn-out heeft de baas mij:
- niet ondersteund
- nagetrapt terwijl ik op de grond lag
- in mijn eigen stront laten liggen
- nergens op gereageerd
- niets gedaan om mij te helpen
- niets gedaan om de werkdruk te verlichten

Hierna heb ik de attitude aangeleerd: "Ik verkoop 36 uur van mijn tijd en expertise per week. Wilt de baas meer, dan moet hij betalen."

In de jaren daarna heb ik dit verfijnt: "Ik lever nu dezelfde output als mijn collega's die een oké beoordeling krijgen. Als ik dit in 30 uur kan dan zijn de overige 6 uren voor mijzelf."

Oftwel, ik ben output gaan leveren, niet langer tijd. Dat ik structureel en significant productiever ben dan mijn collega's komt niet ten voordele van mijn baas, maar ten voordele van mijzelf.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waarom zou je een "baas" die jouw inkomen op een bankrekening stort nadat hij of zij dit heeft verworven uit inkomsten die konden ontstaan door jouw werk, of heeft geleend bij de bank, dankbaar moeten zijn dat je zelf voor hem het werk levert dat hij nodig heeft om er met een flinke marge tussen te gaan zitten?

De beste werkgever is er één die jou dankbaar is, zelf op tijd is, vraagt of hij jou nog kan helpen door een extra ontwikkelaar te financieren en luistert naar de expertise die uit je mond komt rollen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:34
De vraag is, waarom stel je deze vraag? Uit je startpost maak ik op dat je het naar je zin hebt. Impliciet maak ik ook op dat je (nog) niet op één lijn zit met de baas? Of ben je zoekende naar loonsverhoging of een andere/betere job intern.

Ik ben het 100% eens met @Stukfruit , de beste werkgever is jouw dankbaar en behandeld je als mens niet als 'asset'. Als jouw huidige werkgever dit niet doet dan heeft het geen zin om zo (overdreven) je best te gaan doen want dan eindig je als @Panzer_V met een burnout thuis, je komt namelijk nooit tot je doel.

Maar nogmaals, vanwaar de vraag? Dat geeft wellicht iets meer context om sturing en de juiste antwoorden te kunnen geven.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 13:50
In plaats van de baas te "pleasen" zouden we eigenlijk de klant moeten "pleasen". Die bepaalt uiteindelijk je inkomen, ook dat van je "baas"!

Mensen op de werkvloer zijn de belangrijkste medewerkers in een bedrijf. Zij zijn bezig met het maken van een product of leveren van een dienst waar een klant om zit te springen. Iedereen daar omheen (en vaak daarboven) heeft m.i. als taak ervoor te zorgen dat de medewerkers op de werkvloer zo goed (en dus ook prettig) mogelijk hun werk kunnen doen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:14
ik zou elke vrijdag zijn of haar auto wassen en van binnen even cleanen. Dan scoor je zeker punten. Ook bij je collegae, maar dat zijn -punten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Ik geef hem af en toe een snoepje

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:28

Metalfreak

Hoije woh!

tweakmember schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:02:
In mijn ervaring: Dat is hij zelf ook nooit en goed voorbeeld doet volgen, dus fuck dat.
Geef regelmatig kritiek/tegengas. Alleen maar ja en amen knikken wordt over het algemeen juist minder gewaardeerd.
Nee, neem zelf actie voordat je hem/haar vraagt en kom met voorstellen in plaats van vragen om advies. Sta je veel sterker door.
- wees dankbaar
Dat alleen als er ook een reden is om dankbaar te zijn. Je kunt het ook omdraaien: hij/zij moet maar dankbaar zijn dat jij voor hem/haar wil werken.

Punten scoren voor je baas klinkt als pleasen en dan zit je echt verkeerd in de race. Het is net zozeer een gewoon persoon, praat er eens mee en ga niet naar iemand opkijken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn baas lijkt het te waarderen als ik haar regelmatig knuffel. Ook mag ik de rommel achter haar kont aan opruimen, wat ik met plezier doe. Op tijd van eten voorzien wordt ook zeer op prijs gesteld. Ze kruipt ook graag bij me in bed, maar daar is mijn partner het niet helemaal mee eens, vooral vanwege de haren.

Mijn baas:

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lCC0bUGP6rmnr-ayNymH3I7ba4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vlqhQfeHDESxfghYUE8Nq2HY.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 09-05-2023 12:37 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 03-07 17:22

Flappiewappie

Hier nog meer

Echt heerlijk hoe iedereen hier in zit. Tweakmember is duidelijk een starter en zijn vraag is; hoe doe ik mijn best zodat ik fatsoenlijk carriere kan maken --> ambitieus heet dat.

Vervolgens staat er jezelf zijn en vooral niet teveel voor de baas doen. Goed bedoelde tips maar daar schiet hij niks mee op natuurlijk (want daarvoor moet je een paar jaar werken om te snappen wat dat betekend).

Als ik zo vrij mag zijn, en iets waar ik in het begin van mijn carriere heel blij mee zou zijn geweest, hieronder enkele tips.
  • Snap wat je baas drijft, wat zijn zijn doelen/targets/kpi's en begrijp waarom deze doelen bijdragen aan doelstellingen binnen het bedrijf
  • Snap heel goed hoe jouw functie bijdraagt aan deze doelen, hierdoor kan je meedenken en wellicht ook creatief zijn met oplossingen. Uiteindelijk draait alles op efficiency. Als jij je doel haalt door twee keer minder werk te doen dan je collega zul je aan het eind van het jaar, hopelijk terecht, op dezelfde manier worden beloond
  • Zorg ervoor dat je binnen een team andere mensen motiveert en helpt waar nodig/kan, geef altijd aan als je bijvoorbeeld tijd over hebt en ondersteun iemand anders binnen het team - dit werkt beter dan wanneer iemand er bij je om moet vragen
  • Voel je nergens te goed voor
  • Vergeet de sociale component/mede mens niet - wees attent (maar niet opdringerig) als het gaat om prive situaties. Iedereen kan felicitaties etc waarderen. En JA, ook de praatjes bij de koffiezetapparaat tellen mee; daar leg je connecties en leer je andere mensen/functies binnen een bedrijf beter begrijpen
  • Last but not least; vergeet NOOIT waarom je het werk bent gaan doen en waarom je het leuk vind/vond, vanuit deze passie kun je je weer herpakken mocht het werk je ooit tegen gaan staan en kun je doorpakken waar andere wellicht stil vallen
  • Last but not least 2; en deze is inlijn met de tip die hierboven staat: ga nooit over een grens en geef deze ook duidelijk aan. Als je 40 uur p/w werkt is dat ook gewoon 40. Als er dingen zijn op je werk die je niet aanstaan benoem deze dan ook en... zie laatste tip. Assertief zijn is erg belangrijk als je niet wil ondersneeuwen bij andere werknemers. Vaak gebeuren dit soort dingen onbewust.
  • initiatief, initiatief, initiatief.... als je ergens iets van vind/denkt dat het beter kan: onderneem dan alsof het je eigen zaak is en pak daarin de verantwoordelijkheid. MAAR: doe dit met mate en focus en in lijn met het punt waar jou passie ligt, anders zul je jezelf over de kop werken (want bij elke baan kan er altijd HEEL VEEL beter).
En mocht je geïnteresseerd zijn in bovenstaande, het is misschien een beetje vloeken in de kerk hier op tweakersforum, maar coaching kan daar bij helpen. Hulp vragen bij dit soort zaken is een vak appart en vaak zijn managers NIET opgeleid/getrained om jou verder te helpen.

Geen idee of je wat hebt aan bovenstaande maar waar jij dit topic mee start is wat mij betreft de verkeerde insteek om je werk goed te doen/af te meten of je je werk goed doet en, zoals andere in dit topic ook al opmerken, meer het pleasen van je baas (wit voetje halen) dan bijdrage aan wat je daadwerkelijk wil: je werk goed doen met de bijbehorende voldoening daarvan.

[ Voor 10% gewijzigd door Flappiewappie op 09-05-2023 14:22 ]

Hier staat wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

Croga

The Unreasonable Man

- wees dankbaar
Als er zo iemand in mijn team zou zitten zou ik onmiddelijk jeuk krijgen.....

Op tijd zijn is leuk maar een goede baas merkt daar niks van.
Proberen mee te denken is leuk maar waar probeer je aan mee te denken dan? Denken is je werk. "probeer mee te denken" valt dan óf onder "Doe je werk" óf onder "Val je baas lastig". Dat eerste is een vereist voor je werk, dat tweede is een heel slecht idee.
Advies vragen? Alleen als het echt nodig is. Je baas heeft wel wat beters te doen.
Dankbaarheid geldt voor iedereen. Ook daar: Dat is normaal menselijk gedrag en zodra je het overdrijft valt dat op.

Bottom line: Doe gewoon je werk. Doe het wellicht wat pro-actief maar zorg er vooral voor dat je je baas niet lastig gaat vallen. En daar lijkt dit lijstje wel heel erg op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mijn vriendin is "baas" op d'r werk, als ik haar zo eens hoor, is ze al happy als:

Je betrouwbaar bent. Ja, het is toegestaan om je op het laatste moment ziek te melden, en soms moet dat ook. Maar dat vrij regelmatig doen is toch minder leuk.

Je werk gewoon goed doen. Foutjes maken horen erbij, dat is geen probleem, maar ze heeft liever dat je hulp vraagt bij een taak, dan dat ze de helft zelf moet overdoen.

Gewoon een fijne collega bent. Niet door mensen heen schreeuwen in een vergadering of dingen zeggen als "pfff, wat een domme vraag" tegen je collega's is voor sommigen onder ons blijkbaar vrij lastig.

Als je je werk gewoon afkrijgt boeit het haar echt niets van wanneer tot wanneer je werkt bijvoorbeeld.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:00

P_Tingen

omdat het KAN

Het hangt er 100% van af wat voor baas je hebt. Dankzij detachering heb ik meerdere "bazen" meegemaakt en er zaten exemplaren tussen die domweg niet tevreden te stellen waren.

Die list en bedrog toepasten om dingen gedaan te krijgen, denk aan: "ja, dit-en-dit MOET eigenlijk vandaag wel af want morgen komt de board of directors en die wil ik dit laten zien om te laten zien hoe goed we bezig zijn hier". Ontwikkelaar in kwestie werkte tot tien uur 's avonds door maar had het af! Vervolgens bleek de volgende dag dat er helemaal geen board of directors was en sterker nog: dat de baas in kwestie zélf in het buitenland zat.

Maar vooropgesteld dat je géén psychopaat als baas hebt is het al heel wat als je zelf je boontjes kan doppen. Bazen hebben het druk en vaak geen zin om alles uit te leggen of voor te kauwen. Ik probeer dus zelf altijd efficiënt met de tijd van mijn baas om te gaan. Als ik iets wil, dan stuur ik een mail waarin ik kort uitleg wat en waarom ik dat wil. Het antwoord kan dan kort zijn en dat scheelt je baas weer tijd.

Daarnaast wat de vriendin van @RobinHood zegt: wees een stabiele factor. Meld je niet om de haverklap ziek, zorg dat je werk af is, help collega's, zorg dat je geïnteresseerd bent in je collega's én dus ook in je baas. Als je weet dat iemands zoon of dochter in Afrika stage loopt, vraag dan eens een keer hoe het daarmee gaat. Zie je iemand op een mooie nieuwe glimmende fiets komen, zeg dan dat je het een mooie fiets vindt. Dat soort dingen.

Aardig zijn en complimenten geven kun je niet snel overdrijven.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Zie jezelf als brand. Hoe wil jij als merk gezien worden binnen de organisatie? Dit merk bouw je op door je altijd professioneel te gedragen, kennis te vergaren, kennis te delen, belangstelling te tonen en altijd een stapje meer te doen dan verwacht (waarbij het respecteren en aangeven van grenzen een belangrijk onderdeel van professioneel gedrag is)

Behandel iedereen met respect, communiceer altijd met respect. Wat ook helpt is jezelf in andermans schoenen plaatsen. Wat heeft die collega nodig? Hoe kunnen we elkaar helpen met onze doelen? Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn. Bouw een netwerk op binnen de organisatie.

Door te focussen op wat ik zelf leuk vind en daar heel goed in te worden ben ik een autoriteit geworden binnen onze organisatie en is mijn carriere, zonder daar actief mee bezig te zijn, behoorlijk bergopwaarts gegaan.

Volg je passie en wees een goed persoon :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Laatst online: 03-07 16:45

Nullifiel

╞═══════╡

Metalfreak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:30:

Punten scoren voor je baas klinkt als pleasen en dan zit je echt verkeerd in de race. Het is net zozeer een gewoon persoon, praat er eens mee en ga niet naar iemand opkijken.
Inderdaad een hele belangrijke, waar vaak genoeg niet bij stilgestaan wordt. Naar iemand opkijken is tegelijkertijd je profileren als ondergeschikte. Daarmee lukt het je dus niet om op gelijkwaardig niveau / als partner te communiceren. Maargoed, misschien moet een starter niet gelijk te hard van stapel lopen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Nullifiel op 09-05-2023 12:57 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 21:30

Stoney3K

Flatsehats!

Nullifiel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Inderdaad een hele belangrijke, waar vaak genoeg niet bij stilgestaan wordt. Naar iemand opkijken is tegelijkertijd je profileren als ondergeschikte. Daarmee lukt het je dus niet om op gelijkwaardig niveau / als partner te communiceren. Maargoed, misschien moet een starter niet gelijk te hard van stapel lopen :+
Dat ligt wel heel erg aan de baas in kwestie en ook aan de bedrijfscultuur. Als het een grote multinational is met veel management-lagen die zich wel 'hip' wil profileren, dan kunnen ze "je werk doen" soms al zien als niet genoeg, en kan het niet meedoen aan de tafelvoetbalcompetitie in je eigen tijd of de vrijmibo ertoe leiden dat je je proeftijd niet vol maakt of je een negatieve beoordeling krijgt want 'geen teamspeler'.

Je moet je wel afvragen of dat de juiste houding is natuurlijk, meestal is doen wat er van je verwacht wordt, en niet bij elk probleem je kont tegen de krib gooien al meer dan genoeg.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:21
ik mist beetje het doel van de vraagstelling van de TS.
Doel je op eigen ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie waar je werkzaam bent of wil je snel promotie maken en uiteindelijk een bepaalde schijnwerkelijkheid overbrengen.

In de basis blijf je zelf en verdiep je eventueel goed in de missie/visie van het bedrijf en hoe jij daar invulling aan kan geven of waarde aan kan toevoegen. Bij bepaalde werksessies/teamoverleggen suggesties doen die in lijn zijn met wat men beoogd en een bijdrage kunnen leveren aan de gestelde doelen. Kost je niet veel extra uren, geen geslijm of wat dat dan ook maar creert mogelijk een pad dat je intern kunt gaan bewandelen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Laatst online: 03-07 16:45

Nullifiel

╞═══════╡

@Stoney3K Managementstijl en bedrijfscultuur.. ja heb je gelijk.
Het is ook allemaal niet simpel. 1 ding is me wel duidelijk: met je kop niet boven het maaiveld uit steken help je jezelf niet als je echt lekkere stappen in je carriere wilt maken. Als je het doet moet je alleen wel oppassen of er niet net een zeis langsraast. :+

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Je werk is leuk, je hebt leuk contact met je collega's maar je wilt ook goed scoren bij de werkgever zelf.
Hoe doe je dit?

Ik kan alleen maar wat cliché dingetjes bedenken zoals:

- wees dankbaar

Wat doen jullie zoal?
Verantwoordelijkheid nemen: wat ik zelf kan oplossen, zelf oplossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:59

Agent47

I always close my contracts.

Niet billenlikken. Ik heb mezelf 3 dingen voorgenomen:

1: Ik ga me niet anders voordoen dan ik ben.
2: Als ik ergens niet meer gelukkig ben dan geef ik dit aan en zoek ik een oplossing, anders ga ik weg.
3: Ik heb gedetacheerd gezeten. Vanaf het moment dat een manager / leidinggevende zegt: Voor jullie of voor jou heb ik 10 anderen, flikker ik me spullen neer en ga ik.

[ Voor 90% gewijzigd door Agent47 op 09-05-2023 13:21 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Dat ligt wel heel erg aan de baas in kwestie en ook aan de bedrijfscultuur. Als het een grote multinational is met veel management-lagen die zich wel 'hip' wil profileren, dan kunnen ze "je werk doen" soms al zien als niet genoeg, en kan het niet meedoen aan de tafelvoetbalcompetitie in je eigen tijd of de vrijmibo ertoe leiden dat je je proeftijd niet vol maakt of je een negatieve beoordeling krijgt want 'geen teamspeler'.
Doet mij juist denken aan de hippe startups.

Los daarvan is het wel een punt soweiso, de ene manager is de andere niet.

Algemeen is wel denk ik het beste advies een stabiele factor zijn, en al helemaal als jij problemen weet op te lossen voor je baas.
Zelf geef ik ook altijd kritiek als ik dat op zijn plaats vindt. Doe je dat niet, dan kan je ook niet klagen dat de baas iets niet oplost, als je hem niet vertelt dat het probleem er is. Tegelijk bij teveel kritiek gaan ze het vervelend vinden. Iets wat ik accepteer, maar goed, je moet wel altijd een "pick your battles" doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 09-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-07 10:03
Een hond heeft een baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:56
Allard schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:20:
In plaats van de baas te "pleasen" zouden we eigenlijk de klant moeten "pleasen". Die bepaalt uiteindelijk je inkomen, ook dat van je "baas"!
Ook niet eens. De klant is niet altijd realistisch noch redelijk. De klant "pleasen" gaat vroeg of laat mis.

---terug naar de ts---

Uiteindelijk zal er een balans moeten zijn tussen inzet en wat je ervoor terug krijgt, wat niet in geld hoeft te zijn trouwens. En in mijn ervaring zijn juist de werkgevers die extra hameren op inzet, zichtbaar zijn, hoorbaar zijn, productiviteit, etc etc degenen die het minst ervoor terug geven.

Ik denk dat een goede werkgever het meeste onder de indruk is van eigen initiatief. Initiatief om dingen op te pakken, om problemen te melden/rapporteren, om hulp te vragen indien je vast loopt (voordat het te laat is), etc etc. Dan komt het stukje ontwikkeling, op ieder vlak. Als het goed is ziet je werkgever toch wel hoe productief je bent. In mijn geval zijn alle commits en PRs duidelijk inzichtelijk en delen we wekelijks onze hoofdzakelijke persoonlijke bezigheden binnen het team.

En vergeet niet, zowel jij bent vervangbaar als wel de werkgever. Zeker in deze krappe markt liggen de vacatures in menig industrie voor het oprapen. Een scheve afhankelijkheid is nergens voor nodig. Ook mentale rust en de mogelijkheid om een dag af te kunnen sluiten kan links- of rechtsom de productiviteit en kwaliteit verbeteren. Vergeet dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-07 12:45

Wat doen jullie zoal?
Als je het naar je zin hebt, en je werk is leuk, en je hebt leuk contact met je collega's, dan maakt dat in mijn ogen dat je goed scoort bij de werkgever zelf. Er van uitgaande dat je ook gewoon de gevraagde output levert etc. :P
Ik zou daar niet nog 'kunstmatige' trucjes bij gaan verzinnen om jezelf beter in de schijnwerpers te zetten. Tenzij daar een goeie reden voor is (maar die heb ik nog niet van je gehoord).

[ Voor 5% gewijzigd door Daffie op 09-05-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-07 16:12
Wat je ook doet, zorg dat het gezien en gewaardeerd wordt en stop ermee als je signaleert dat het niet zo is.

Is jou werkgever ook "de" baas of "een" baas?
Ik vraag dat omdat goed scoren op grotere kantoren ook nog wel eens meer theater dan inhoud is.

Ik werk zelf in directe verantwoording naar de eigenaar van het bedrijf dus dingen als brede beschikbaarheid als hij me ergens voor nodig heeft zie ik nog wel eens terug in een jaarlijkse salarisverhoging zonder dat ik er om vraag alsmede flexibiliteit elders.

Maar als je een nummertje bent moet je waken dat je je eigen niet voor spek en bonen een burnout in werkt. Die energie kan beter elders in gestoken worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Polderviking op 09-05-2023 13:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een hond heeft een riem. Ik heb ook een riem. (Voor mijn broek voor de duidelijkheid). We kunnen wel heel hip doen dat het geen "baas" is, maar een "manager", of een "leider". Maar mijn baas zegt onder de streep wat ik moet doen. En ik heb dat een stuk liever over degene die mij geen duidelijkheid kan geven waar ik bijvoorbeeld prioriteit aan moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:23
Zijn banden leeg laten lopen en daarna helpen om ze weer op te blazen. :+

Wees gewoon jezelf, er zijn namelijk ook mensen die juist een gigantische hekel hebben aan strebertjes.

[ Voor 43% gewijzigd door NotSoSteady op 09-05-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-07 10:03
Sissors schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Een hond heeft een riem. Ik heb ook een riem. (Voor mijn broek voor de duidelijkheid). We kunnen wel heel hip doen dat het geen "baas" is, maar een "manager", of een "leider". Maar mijn baas zegt onder de streep wat ik moet doen. En ik heb dat een stuk liever over degene die mij geen duidelijkheid kan geven waar ik bijvoorbeeld prioriteit aan moet geven.
Tsja, ik laat mij niemand vertellen wat ik "moet" doen - ook niet door een baas.

Maar goed, ik doe dus mijn werk om punten te scoren bij mijn opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Een baas geeft opdrachten en verwacht dat je hem gehoorzaamt. Een leider geeft het goede voorbeeld en verwacht dat je hem om die reden volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Altijd jezelf blijven, feedback vragen en geven, tijdig communiceren op een manier die past bij jou en het bedrijf, over wat dan ook.

En sommige bazen zijn gewoon oetlullen (m/v/x), daar kun je alleen bij verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
Een hond heeft een baas, ik heb een leidingevende waar ik niks aan heb dus doe gewoon mijn ding zo goed als mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hoeft geen konten te gaan likken, maar eigenlijk gaat het er om: Voeg ik waarde toe aan de organisatie? Toon dat vooral aan. En dat hoeft niet met teveel werk en kan in veel gevallen nogal overduidelijk zijn, maar dat is in feite wat belangrijk is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-07 19:34
Och, Nederland op zijn smalst. Er wil iemand carrière maken en wij maken er direct "kosten likken" van...
Ikzelf wil ook verder komen, maar niet ten kosten van anderen / mezelf. Ik werk 40 uur, meer is roofbouw. Ik zal nooit een ander opofferen voor mijn eigen promotie. Wat dan wel?
Kijk drie stappen verder, optimaliseer workflows: begin bij je zelf en bereid dit langzaam uit. Zo heb ik 50% van mijn vorige job geautomatiseerd. Overstijg in discussies (LSD techniek), niet drammen maar samenwerken. Maak een meerjarenplan, zoek nieuwe markten. Overtuig je manager met een kleine presentatie om jouw de nieuwe markt uit te laten pluizen (binnen je 40h). Door boven je huidige functie te presteren zal je opvallen. Pak niet meer van het zelfde werk aan, jobcraft jezelf omhoog!

Succes en heel veel plezier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 22:46
Panzer_V schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:11:

- te vroeg arriveren
- te laat weggaan
- geen tegenspraak geven
- overal ja op zeggen
- etc.

- niet ondersteund
- nergens op gereageerd

Hierna heb ik de attitude aangeleerd: "Ik verkoop 36 uur van mijn tijd en expertise per week. Wilt de baas meer, dan moet hij betalen."

In de jaren daarna heb ik dit verfijnt: "Ik lever nu dezelfde output als mijn collega's die een oké beoordeling krijgen. Als ik dit in 30 uur kan dan zijn de overige 6 uren voor mijzelf."

Oftwel, ik ben output gaan leveren, niet langer tijd. Dat ik structureel en significant productiever ben dan mijn collega's komt niet ten voordele van mijn baas, maar ten voordele van mijzelf.
Ik ben het er grotendeels mee eens tot die '6 uur voor mezelf'. Je bent ingehuurd voor een aantal uren. Als jij in die uren meer doet dan je collega's zou dat een goede beoordeling moeten betekenen. Of je moet heel duidelijk zijn richting je baas en aangeven dat je werkt op output en niet op tijd. Als beide niet het geval is wordt het eens tijd om op zoek te gaan naar een goede baas.

Ik heb trouwens een baas waarbij beide geen probleem is. Soms doe ik wat voor mezelf als het werk af is of er even wat minder te doen is, maar ik krijg ook een goede beoordeling omdat er meer werk af is dan bij collega's.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 09-05-2023 15:35 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
TunderNerd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:25:
[...]
Overstijg in discussies (LSD techniek)
LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Aha! Goed om te weten :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012

PinusRigida

I put the p in pool.

Puch-Maxi schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:43:
[...]

LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Aha! Goed om te weten :).
Liggend Soesjes Degusteren

count me in!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 11:38
Ouderwetse opvatting, tegenwoordig hoor je je hond meer als een 'partner' te zien. ;)

Ik snap je vraag, maar in de realiteit kom je niet heel ver met kontlikken en dat soort fratsen. Ook de houding van sommige tweakers in dit topic is heel leuk als je al wat jaren ervaring hebt en weet hoe de vork in de steel zit bij je werkgever, maar als starter hoop ik toch niet dat je meteen al een attitude van hier tot tokyo hebt.

Wat ik deed in mijn beginjaren (en nog steeds eigenlijk):

- Probeer te bedenken wat beter kan, zowel in het team (procesmatig) als in het product wat je levert (functioneel).
- Help collega's als ze vastlopen.
- Zorg dat gezien wordt wat je doet, superleuk dat jij een extra steentje bijdraagt, maar als management of je collega's het niet zien dan heb je er niet per se heel veel aan.
- Wees niet bang om kritiek te leveren / je mening te laten horen.
- Behandel je "baas" als ieder ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Zoals velen hier al zeggen: Als je probeert te pleasen zal je stevig in je schoenen moeten staan om niet ten onder te gaan aan een burn-out.

...maar ik wil graag zeggen dat ik het begrijp: iedereen is jong geweest en was ooit nieuw op de arbeidsmarkt.
... en voor sommige mensen zit het gewoon in hun karakter; de wil om te pleasen.

...maar probeer toch jezelf niet opzij te zetten, wees open voor gesprek en blok niet per definitie extra inspanningen af maar het moet wel van 2 kanten komen.

Met wat geluk vind je een balans en da's waar je moet naar streven.
Ik werk nu zo'n 20 jaar in een mooie balans van geven en nemen met m'n werkgever en ik zal je zeggen: het is niet nodig om elkaar te 'pleasen' als er een duidelijke verstanhouding is, gefundeerd op respect en professionalisme.

Dan voelt extra werk doen niet als pleasen omdat je weet dat wanneer het voor jou eens nodig is om een gunst te vragen, je die zal krijgen; geven en nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom zou je karmahoeren bij de baas? Het is internet niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57
nvm…

[ Voor 101% gewijzigd door CrazyFool op 10-05-2023 07:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Je stelt de verkeerde vraag... de vraag zou moeten zijn:
"hoe zorg ik er voor dat ik krijg wat IK wil, en hoe zorg ik er voor dat bij baas mij daar in helpt?"
En het woordje "helpt" is niet noodzakelijk de actieve vorm van helpen... :p

Wat is je doel?
A. mijn doel is om promotie te krijgen
- Word zichtbaar, kom op de radar. Stuur iedere week een mailtje om ff te pingen dat je er bent
- Maak rapport, gebruik het management jargon
- Maak succes-onesliders

B. Mijn doel is om mijn ego gestreeld te krijgen
- Communiceer alle succesverhalen, zelfs bijvoorbeeld als het je gelukt is om de deurdranger weer vast te zetten
- Dit lukt je maar voor beperkte tijd totdat je collega's het beu worden... dus dan moet je het hebben van het strelen van management, of elders gaan werken om weer van voor af aan te beginnen.

C. mijn doel is om zo min mogelijk werk te doen
- Kom vooral niet op de radar
- Verlaat het pand door de achterdeur aan het einde van de dag
- Installeer een tool zoals caffeine die iedere minuut met je muis wiebelt zodat je online status niet op 'away' gaat
- Gebruik termen zoals "ik zal er eens naar kijken", om er vervolgens niet naar te kijken
- Leer de kunst van DELLE: Durch Einfach Liegen Lassen Erledigen

D. mijn doel is om meer geld te verdienen in mijn huidige functie, ik wil vooral niet meer werk
- Ga ergens anders werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

OmgItsKoen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Ouderwetse opvatting, tegenwoordig hoor je je hond meer als een 'partner' te zien. ;)
Alleen als het een Afghaanse windhond is. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

boxlessness schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:40:

C. mijn doel is om zo min mogelijk werk te doen
- Kom vooral niet op de radar
- Verlaat het pand door de achterdeur aan het einde van de dag
- Installeer een tool zoals caffeine die iedere minuut met je muis wiebelt zodat je online status niet op 'away' gaat
- Gebruik termen zoals "ik zal er eens naar kijken", om er vervolgens niet naar te kijken
- Leer de kunst van DELLE: Durch Einfach Liegen Lassen Erledigen
Ontwaar ik hier enige ervaringsdeskundigheid tussen de regels?! :D >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PinusRigida schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Waarom denk je dit voor C en niet bij A, B, of D?

Maar goed. Leidinggevenden houden niet van (negatieve) verrassingen en problemen. Dus als er een probleem is en hij-zij zal het vroeger of later toch wel horen: speel open kaart en zorg dat je een oplossing hebt bedacht. Leidinggevenden houden niet van problemen, maar van oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 17:05
Werkgever is irrelevant, waar wil je heen en wat moet je daarvoor doen. Je komt er snel genoeg achter wat er mogelijk is binnen een organisatie en door je wensen uit te spreken zul je er ook eerder komen.

100 verschillen modellen beschrijven het in verschillende woorden; proberen, reflecteren, bijsturen of zo doorgaan. Dit in een loopje.

--------

Zomaar een gedachte en ik heb hierin geen mening, maar bekijk het eens van meerdere kanten. Je kunt een markant persoon binnen een organisatie zijn die veel respect krijgt van collega's omdat je ongezouten zegt wat het juiste is voor het bedrijf, het gevolg hierbij is dat je daardoor je leidinggevende vaak overruled en deze minder happig is op die extra loonsverhoging. Niet veel anders dan in de klas, waar de populaire persoon niet perse de hogere cijfers haalde dan de braafste jongen van de klas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Feedback vragen over mijn eigen functioneren. :) (gewoon tussendoor, niet wachten op functioneringsgesprekken)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Roenie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:00:
[...]
Waarom denk je dit voor C en niet bij A, B, of D?
"humor"

Hoeft niet conform te zijn, en jij hoeft het ook helemaal niet grappig te vinden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PinusRigida schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:10:
[...]

"humor"

Hoeft niet conform te zijn, en jij hoeft het ook helemaal niet grappig te vinden. d:)b
Bedankt voor je toestemming en inderdaad dat is niet het geval d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 14:38
Feit blijft dat je met "gewoon je werk doen" niet verder komt. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, als je het prima vindt om iedere jaar een stukje cao verhoging te krijgen en dat is, maar als je carrière wil maken wel lastig.

Dus: Zichtbaarheid is belangrijk. Vaak luisteren managers meer naar Senior mensen, dus de kans dat prestaties van meer junior mensen minder zichtbaar zijn is groot. Het kan dus af en toe geen kwaad om duidelijk te laten zien wat jou bijdrage is. Een goede manager zal ook z'n team leden actief promoten, maarja, je hebt niet altijd een goede manager.

Kijk naar activiteiten buiten "de day job" die je op een natuurlijke manier in contact brengen met de rest van het bedrijf. Over het algemeen worden promoties niet door je eigen manager bepaald, maar door de lagen daarboven. Als er 2 mensen naar boven komen, er budget is voor 1 promotie, Zal die gaan diegene "diegene die super goed z'n werk doet" of naar "diegene die super goed z'n werk doet en die daarnaast bekend is bij degene die uiteindelijk de knoop door hakt?" Het zou niet uit moeten maken, maar natuurlijk doet 't dat wel .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Honesty

kattenneus!

Gewoon eerlijk jezelf zijn maar wel af en toe een mailtje buiten werktijd versturen(dus je komt binnen, computer aan, mailtje sturen, koffie pakken en krantje lezen) of zelfs thuis vlak voor jegaat slapen.
Niet de kantjes er af lopen
Geen opslag vragen(vinden ze niet leuk)

Niet over overuren beginnen(vinden ze ook niet leuk)

Niet dronken op de bedrijfsborrels
Niet achter zijn vrouw aangaan

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Honesty schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:51:

Geen opslag vragen(vinden ze niet leuk)
Pardon? In een gezonde werkgever, werknemer relatie is een gesprek over carriere, en salaris ontwikkeling een van de meest belangrijke zaken. Jouw leidinggevende moet jouw "champion" zijn om jou vooruit te krijgen, dus een gesprek over "Wat verdien ik nu, waar zit ik tenopzichte van wat er van mijn schaal verwacht wordt, waar moet ik ontwikkelen om harder dan CAO verhoging (indien van toepassing) vooruit te gaan en wat wordt er verwacht voor promotie is juist van levensbelang. Natuurlijk niet gewoon alleen om meer geld vragen, maar zeker het onderwerp niet uit de weg gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:38

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

"zolang de baas doet of ik veel verdien, doe ik of ik hard werk".

Nee, serieus: mijn werkgever is blij met mij vanwege:
- deskundigheid op bepaalde gebieden
- oplossingsgericht denken, mede om het werk van collega's en mijzelf sneller en leuker te maken
- specialiseren op een vakgebied waar in het bedrijf nog onvoldoende kennis over is (en sowieso binnen NL vraag naar is)
- met iedereen om kunnen gaan (nee echt, met mij ruzie krijgen is een lastige opgave)
- bereid zijn kennis te delen met de junioren en daar geduldig mee zijn
- Niet bang zijn een (beperkt) kijkje in mijn leven te geven. Praatje over hoe het met de kinderen is, over hobby, actualiteiten... behalve voetbal (dat is toch dat spelletje waar 20 mensen achter een balletje aan hobbelen en, als ze hem eindelijk hebben, weer weg trappen?)

Waar ik een broertje dood aan heb in:
- overal ja en amen op zeggen. "Nee" is ook een concreet antwoord. "Over twee maanden" ook. "Doe het niet" is ook een advies.
- overuren horen er bij. Serieus? Mijn contract zegt 38 uren. Overuren kunnen als het nodig is, maar wel betaald of tijd-voor-tijd. Mijn gezin is mijn leven, werk is een manier om het leven te kunnen leiden dat ik wil. Niet andersom.
- Lach mee, al is het niet leuk. Nee, als de werkgever / leidinggevende lollig doet zonder het te zijn mag-ie dat weten. Aan de andere kant: is het oprecht leuk, schaam je niet om mee te doen (zolang je niemand kwetst uiteraard)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43
redwing schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Ik ben het er grotendeels mee eens tot die '6 uur voor mezelf'. Je bent ingehuurd voor een aantal uren. Als jij in die uren meer doet dan je collega's zou dat een goede beoordeling moeten betekenen. Of je moet heel duidelijk zijn richting je baas en aangeven dat je werkt op output en niet op tijd. Als beide niet het geval is wordt het eens tijd om op zoek te gaan naar een goede baas.

Ik heb trouwens een baas waarbij beide geen probleem is. Soms doe ik wat voor mezelf als het werk af is of er even wat minder te doen is, maar ik krijg ook een goede beoordeling omdat er meer werk af is dan bij collega's.
Ik word beoordeeld op basis van output. Betere scores dan normaal worden er bij ons niet gegeven. Dus extra moeite wordt niet beloond.

Geen illusie dat het ergens anders beter is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Panzer_V schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:24:
[...]

Ik word beoordeeld op basis van output. Betere scores dan normaal worden er bij ons niet gegeven. Dus extra moeite wordt niet beloond.

en we hebben de Nederlandse middenmoot te pakken. Spoiler: het is wel beter, waarschijnlijk zelfs binnen je eigen bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
PinusRigida schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Ik heb laatst een t-shirt van mijn vrouw gekregen met daarop de tekst: "ik ben niet cynisch, ik heb ervaring"

Ik heb genoeg omgevingen gezien om wel een gevoel te hebben wanneer niet het hoofd boven het maaiveld uit te steken...
of wanneer een standje harder te gaan lopen...
of wanneer extra zichtbaar te zijn...
of wanneer mijn eigen plan te trekken...

en ook wanneer onzichtbaar te zijn :)

Het was natuurlijk een grapje, maar de onderliggende boodschap is wel waar: werk vanuit je eigen doelen. En "punten scoren" kan een middel zijn om jouw doel te bereiken.
Eigenlijk is dat ook wat je hier vooral terug leest in de meer cynische posts: de werkgever is niet je vriend, je hebt een zakelijke relatie waar je (hopelijk) beide beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ontzorgen. Leidinggevende hebben genoeg zorgen, neem die weg. Een schone auto is leuk maar wordt je niet serieus voor genomen. Een ja-knikker heeft ook niemand wat aan en als je toezegt maak je het ook waar, ook al moet je er een avondje voor door. Laat verder niet over je heen lopen door structureel meer uren te maken.

Oh en de beste tip is zeg heel vaak dat je druk bent, vreemd genoeg werkt dat het beste. Geef een weerwoord wanneer je iets toegewezen krijgt, zucht of steun. Bied zelf aan iets op te pakken waar niemand zijn vingers aan wil branden, maar geef aan dat je uitdagend/spannend/lastig vind. Manage de verwachting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:08
Ik ben baas (klote woord om te gebruiken) en heb 40 mensen in mijn team zitten, totaal werken er 2000 mensen. Als ik aan 1 ding een hekel heb, is dat mensen niet tegen mij in durven te gaan. Ik heb je aangenomen omdat je een expert ben, challenge mij en samen zorgen we ervoor dat wij en het bedrijf beter worden.

Ja knikkers heb ik een hekel aan, maar ik ken weer genoeg managers en leidinggevenden die dit graag willen zodat ze hun eigen plannen kunnen doordrukken. Ligt dus compleet aan je baas/manager/leidinggevende/tijdelijkevoorzittervanhetzelfsturendeteam :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11
Ik tank voor baas, troost hem als ie er even doorheen zit en in een goede maand profiteer ik mee. Ik heb een flink inflatiecorrectie gekregen en mijn auto wordt maandelijks gewassen (die ik overigens ook van de baas heb gehad).

Kortom: ik zit wel goed heb ik het idee.. gelukkig ben ik dan ook eigen baas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 13:28

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Mijn functieomschrijving zegt wat ik moet doen, de rest kan ik best zelf indelen. Mijn leidinggevende moet mij alleen faciliteren in mijn werk en soms een keer zijn gewicht in de strijd gooien, maar voor de rest wil ik daarbij zo weinig mogelijk lastiggevallen worden. Prioriteren kan ik prima zonder hulp.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 22:46
[...]

Oftewel je hebt een belabberde baas of een belabberd bedrijf. Mijn ervaring is echter dat het zo goed als altijd aan de baas ligt en dat er altijd wel mogelijkheden zijn om te groeien. En als dat echt niet kan binnen het bedrijf wordt het tijd om wat anders te zoeken. Want niet kunnen groeien is echt niet normaal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
In het vorige bedrijf waar ik werkte (9000+ werknemers) kwam echt veel strebers tegen tot in het vervelende toe. Konden nooit hun mond houden hoe goed ze waren en hoe goed hun KPIs en omzet waren, maar ondertussen wel dik in de min met nazorg 🥲... Ik gaf echt nooit om dat soort dingen en haalde ook ruim mijn targets (en dus de max bonus elk jaar). Was ook elk half jaar gesprek het zelfde, ja je cijfers zijn weer prima ga zo door maar probeer nog wel een beetje aan je omzet te werken (moesten toen 10 euro per order omzet hebben zat vaak rond de 8/9 euro).

Werk nu een paar jaar bij een klein bedrijf <25 man. En mijn 'baas' zie ik meer als een collega en zo gaan we ook met elkaar om. Hij weet wat ik kan en ik weet wat hij van mij verwacht.

Zo weet hij dat ik een bouw achtergrond heb. Dus als er intern wat klusjes zijn vraagt hij of ik dat kan doen, en zeg ik nee is het ook prima en huurt hij een klusjesman. Zo stond ik 3 week terug 40 gebruiker te migreren naar Intune en de maandag erop stond ik op de zaak een slot van het magazijn te repareren. Gewoon omdat ik het leuk vind om te doen en niet voor de 'punten'.

Gewoon jezelf blijven dan vallen je kwaliteit vanzelf op zonder het 'streben'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mijn random toevoegingen:
  • Een baan is een zakelijke overeenkomst. Jij bent niet ingehuurd uit liefdadigheid maar omdat je geld opbrengt. Daar hoort geen dankbaarheid bij.
  • Wees betrouwbaar. Beloof niets wat je (misschien) niet waar kunt maken.
  • Bewaak je grenzen. Een goeie werkgever snapt dat je soms Nee moet zeggen.
  • Wees niet te bescheiden en laat je mening horen. Je bent niet alleen een paar handen maar ook een stel hersens. Daar betaalt die werkgever óók voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wees kritisch. Naar jezelf, naar je collega's, naar je leidinggevende, naar de manager van je leidinggevende, etc.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Tip als rasechte Randstad Nederlander in een internationaal bedrijf, wees niet te Nederlands als je manager het niet is, wees vooral waakzaam bij landen zuidelijk en oostelijk van Nederland.

Lees je in in de gewoontes en gebruiken van het land /gebied van de afkomst, anders sta je na 14 jaar perfecte beoordelingen door een nieuwe buitenlandse manager opeens ingeplanned in een meeting met HR om het over je functioneren te hebben.

En niet om het 15e jaar die goede beoordeling te vieren.

Buitenlandse managers kunnen slecht tegen de default setting van Nederlanders. Of laten we zeggen ze zijn het niet gewend.

Dus commentaar en vragen stellen over doel en nut van iets in meetings vinden ze ondermijnend gedrag. Dus verwacht extra 1:1 meetings in te plannen na de meeting om je inbreng naar je manager over te kunnen brengen. (Of in mijn geval word ik voor de meeting naar mijn mening gevraagd, want ondertussen is de relatie herstelt en word de inbreng gewaardeerd)

Ze houden niet van de directe manier van communiceren, dus als je een opmerking hoort dat er ooit eens naar iets moet worden gekeken bedoelen ze eigenlijk dat je dat moet gaan doen.
(Aangegeven dat ik gewoon orders moet krijgen en als ik het gevoel heb dat er wat van me verwacht wordt vraag ik het tegenwoordig na, want indirecte communicatie vang ik niet op, ik ben veels te veel taak gericht)

Mopper-uurtjes staat gelijk aan een coup, dus alleen doen met wat Nederlanders van de inner circle bij het koffiezetapparaat.
Nooit met andere nationaliteiten er bij, daar krijg je spijt van.

Daarnaast, managers komen en gaan, aanpak verschilt per persoon. Zeker als Nederlander tast het eerst goed af, kijk de kat uit de boom. Heb wat 1:1 gesprekken
met je manager voordat je uit de startblokken komt.

Meeste culturen buiten Nederland zijn relatie gericht. Dus reken er op dat je op maandag eerst een heel verhaal moet afdraaien over het /je weekend en het weer voordat je je zakelijke vraag kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoe doe je dit?
Door te shinen. Iets wat je gemaakt hebt groter maken dan het is en als er shit in een project is de reddende engel zijn. Meer hoef je niet te doen.
- wees dankbaar

Wat doen jullie zoal?
Hiermee eindig je ergens in de middenmoot.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:42

g0tanks

Moderator CSA
Barrycade schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:34:
Tip als rasechte Randstad Nederlander in een internationaal bedrijf, wees niet te Nederlands als je manager het niet is, wees vooral waakzaam bij landen zuidelijk en oostelijk van Nederland.

Lees je in in de gewoontes en gebruiken van het land /gebied van de afkomst, anders sta je na 14 jaar perfecte beoordelingen door een nieuwe buitenlandse manager opeens ingeplanned in een meeting met HR om het over je functioneren te hebben.
Een aardig boek hiervoor is The Culture Map door Erin Meyer:
In Todays ever-more-globalized world, success in business requires navigating through cultural differences, and a knowledge of how to decode cultures foreign to our own. In this fun and instructive book, international business expert Erin Meyer offers key tactics and strategies to help businesspeople overcome cultural obstacles and obtain success.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

g0tanks schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:45:
[...]

Een aardig boek hiervoor is The Culture Map door Erin Meyer:
[...]
Die leest mijn manager nu ook ;) ik heb zelf de manager eerst op GlobeSmart gewezen. Dat was ik tegen gekomen op zoek naar de misalignment die we hadden. Vind GlobeSmart iets minder stereotyperend dan dat boek.

Door deze tool werd ik zelf ook veel wijzer en kwam ik er achter dat mijn aanpak ook niet helemaal handig was geweest.

Ondertussen sparren we open met elkaar over de verschillen, maar had weinig gescheeld of ik had ergens anders gewerkt basis wat onbegrepen cultuur verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:39:
[...]

Door te shinen. Iets wat je gemaakt hebt groter maken dan het is en als er shit in een project is de reddende engel zijn. Meer hoef je niet te doen.
Als je hier serieus bent (is niet helemaal duidelijk vanwege je tweede reactie onder deze) zou ik dit anders inschieten: zorg dat je de reddende engel kan zijn door je kennisniveau op orde te hebben, goed bereikbaar te zijn en altijd een backupplan te hebben.

Belangrijke beslissingen die bijvoorbeeld voor slechte code of andere minder optimale oplossingen zorgen zullen niet altijd bij jou vandaan komen. Tegen wil en dank de reddende engel spelen zorgt er vooral voor dat je sneller richting een burnout gaat.

Je stijgt pas boven die middenmoot uit zodra je zulke situaties kunt aankaarten, onderbouwen en subtiel voelbaar kan maken.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 13:03

Minkie

Groazers Unite.

Een hond heeft een baas, ik heb een werkgever.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:34
Minkie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 03:57:
Een hond heeft een baas, ik heb een werkgever.
En deze opmerking is al zo'n 3x geplaatst.

Dit is wederom zo'n topic dat heel Tweakers over elkaar struikelt en TS in geen velden of wegen te bekennen is.

*sowieso

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip* niet trollen

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 12:12 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
*knip* niet happen aub

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 12:12 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip* niet trollen

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 10-05-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Stukfruit schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:40:
[...]

Heeft het te maken met gevoeligheid of met
het opbreken van scheve machtsverhoudingen?
Gevoeligheid. (De machtsverhouding komt doordat diegene mijn loonsverhoging bepaald, niet omdat hij mijn baas, manager, leidinggevende, leider of coach is).

Overigens andersom bij mijn werkgever zijn we ook al lang afgestapt van human resources en ben je gewoon een resource. Tegelijk verhalen dat beter dan gemiddeld niks oplevert en dat je dingen buiten je werk moet doen om op te vallen als je wat wil bereiken herken ik ook niet. Uiteraard wat zorgen voor je "visibility" (als ik een woord heb waar ik de pest aan heb is dat hem wel) kan geen kwaad. Maar gewoon je daadwerkelijke werk goed doen hoort toch de belangrijkste reden te zijn om gewaardeerd te worden, en bij mij is dat denk ik ook wel het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-07 12:17
Even je eigen punten met mijn commentaar:
Ik ben op tijd. Niet vroeger en ik blijf ook zeker niet langer als dat niet nodig is. Dat dat in veel bedrijven een ongeschreven regel is zal mij aan m'n reet roesten. Ik word voor 8 uur betaald.
Al die clowns die denken gezien te worden door in hun eigen tijd te gaan zitten komen daar op een dag nog wel achter.

Lijkt mij onderdeel van je beroep. In de IT zeker.

Aan wie? Aan de "baas"? Die stuurt je richting je manager denk ik want die heeft wel betere dingen te doen. Tenzij je in een kleine club werkt.

- wees dankbaar
Ik zou niet weten waar ik dankbaar voor moet zijn. We zijn een contract aangegaan en ik doe waar ik voor betaald word. Moet ik 'm dan elke dag bedanken? Andersom mag een werkgever ook dankbaar zijn dat je voor hen gekozen hebt maar dat laten ze ook zelden blijken.

Tenzij je een of andere carrièretijger bent en met hielenlikken verder wil komen: succes ermee. Ben benieuwd of het je lukt. Met jou tig anderen.

Nu ben ik zelf überhaupt niet gemaakt voor het loonslaaf leven dus daar ben ik inmiddels uit gestapt.
Ik ga niet de benen onder mijn lijf vandaan lopen voor een ander, in de (ijdele) hoop op een uitmuntend functioneringsgesprek en promotie.
Als ik nu hard loop word ik er tenminste zelf beter van.

Samenvattend:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/e7/36/64/e73664366f95a4f08b9d7f38d81ba78a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 13:03

Minkie

Groazers Unite.

DonJunior schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 06:27:
[...]

En deze opmerking is al zo'n 3x geplaatst.

Dit is wederom zo'n topic dat heel Tweakers over elkaar struikelt en TS in geen velden of wegen te bekennen is.
Sorry, het was midden in de nacht. Ik was nog niet helemaal wakker.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 13:22
helemaal niks. M'n manager is mijn voorbeeld, 50 uur per week, krijgt niks extra's, wordt niet beter betaald, zit nu thuis met bloeddruk van 220/150. 3 jaar lang zich kapot gewerkt voor wat?
Ik doe m'n best, ik doe wat m'n collega's van mij vragen. Ben op tijd maar geen minuut te vroeg en geen minuut te lang. Ik werk om te kunnen leven en meer niet, ik doe geen enkele stap extra. Als ze meer willen? betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Stukfruit schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 03:40:
[...]

Belangrijke beslissingen die bijvoorbeeld voor slechte code of andere minder optimale oplossingen zorgen zullen niet altijd bij jou vandaan komen. Tegen wil en dank de reddende engel spelen zorgt er vooral voor dat je sneller richting een burnout gaat.
Vergeet ook even niet dat wanneer jij de 'reddende engel' uithangt, dat er meestal iemand boven jou gaat zijn die met de eer gaat strijken en jij er niet altijd even veel credit voor krijgt.

Bovendien krijg je dan een reputatie van iemand die altijd alle hete kooltjes voor anderen uit het vuur mag halen, waardoor anderen het werk eerder laten versloffen omdat ze toch niet op hun snufferd kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
De vraag is: wat doet de baas om punten te scoren bij mij?
Leuk team, goede beloning, mooie uitdaging, etc?

Als dat snor zit dat loopt ik wel goed hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 23:50
Tot zover ben ik het helemaal eens met je betoog. Kennis en kunde moeten gewoon betaald worden en als er overwerk van je verwacht wordt, dan moet dit gewoon betaald worden. Tenzij je in een functie zit die dermate ruim betaald is dat het logisch is dat je een keer een uurtje overwerkt zonder morren.
Je hebt een contract voor het werken van een aantal uren in de week. Niet voor een bepaalde output, dus je pleegt gewoon contractbreuk. Dat mag je naar jezelf rechtpraten (en gezien het aantal plusjes zijn heel veel mensen het hiermee eens), maar het klopt natuurlijk niet. Werk je ook wel eens 50 uur, omdat het een keer tegen zit en schrijf je die uren dan ook niet?
Ik neem aan dat je ook geen hoger salaris verwacht dan je collega's?

Ik vond ook dat ik beter was dan mijn collega's (zo'n 15 jaar geleden) en liep ook tegen een salarisplafond aan. Als je zo zelfverzekerd bent kan ik je aanraden voor jezelf te beginnen. Ik heb nu meer vrijheid, meer inkomen en veel meer voldoening van mijn werk. En dit topic is niet meer interessant voor mij, want ik ben zelf de baas.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 23:50
Ik word beoordeeld op basis van output. Betere scores dan normaal worden er bij ons niet gegeven. Dus extra moeite wordt niet beloond. Geen illusie dat het ergens anders beter is.
Ik weet niet wat jij allemaal hebt meegemaakt als je zo in de wedstrijd zit. Waarom ga je niet freelancen? Dan wordt extra moeite altijd beloond.

Ik ben sinds 1995 professioneel actief in de ICT sector en heb eigenlijk enkel prettige werkgevers en opdrachtgevers gehad. Ik stel mijzelf altijd onafhankelijk en pro-actief op en dat wordt over het algemeen gewaardeerd. Om niet in politieke situaties verzeild te raken ben ik er onderhand achter dat ik het beste tot mijn recht kom in organisaties van 20-100 man. Daaronder is tarief meestal een issue en daarboven zit er teveel management tussen.

Je werk maakt een groot deel van je leven uit, dus ik zou iedereen aanraden om iets te gaan doen wat je leuk vind. Ik vind het soms jammer dat ik van mijn werk af moet, omdat ik andere dingen moet doen. Je werk als hobby is voor mij een vorm van geluk waar ik heel erg blij mee ben. Ik ken ook mensen die "naar hun werk moeten". Dan vergooi je een groot deel van je leven...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:19

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik kom dit topic bij toeval tegen..

- te vroeg arriveren
- te laat weggaan
- geen tegenspraak geven
- overal ja op zeggen
- etc.

Been there, done that... Al heb ik 1 burn-out gehad, ik ben destijds nog zo ver doorgegaan dat ik vervolgens bijna 3 jaar nodig had om m'n leven weer op de rit te krijgen (en daarmee ben je dan alle 'voordelen' van dat rennen weer kwijt).
- niet ondersteund
- nergens op gereageerd
Jij had hart voor de zaak, je werkgever geen hart voor zijn personeel en dat heb je duur moeten bekopen. Nog maals, been there. En het zal invloed hebben op de rest van mijn werkende leven. Want dat gaat mij nooit meer overkomen ;)

Dit doe je precies goed d:)b IMO is wat @tweakmember beschrijft iets van vroeger, toen de arbeider maar wat blij en vereerd was dat hij mocht komen werken... Inmiddels ligt het verhaal toch wel iets anders. Er is werk zat, dus als je geen waardering krijgt zonder harder te rennen dan je collega's, dan moet je misschien eens kijken of een andere werkgever wél respect heeft voor zijn personeel.

* Destruction is tegenwoordig zzp'er... Ik deel m'n eigen werktijd in en werk ook niet meer fulltime, onder andere omdat ik dan mijn avonden kwijt zou zijn aan administratie e.d en ik wil die tijd voor mijzelf houden.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1