Kan ik nvme SSD + PCI-e adapter installeren op ASRock870?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 17:21
Hoi!

Doel: Ik heb een oude game-pc waar nog een HDD in zit. Ik wil er een SSD in zetten.

Wens: nvme's zijn toekomstbestendig (toch?). Ik koop het liefst een 2TB nvme die ik later nog in een ander project kan benutten. ipv sata drive.

Probleem: moederbord heeft geen m.2 slot. (ASRock 870 Extreme3)

Noob oplossing:
  1. zou ik niet een soort sata adapter kunnen kopen waar ik de nvme in doe?
  2. of zou ik een pci-e m.2 adapter kunnen kopen waar ik de nvme in doe?
Budget: €200?

Wat zijn jullie gedachten? Koop gewoon een sata? of kan een van de adapter opties? (koop) tips? Dank! _/-\o_

Kan een computer in elkaar zetten =3

Beste antwoord (via pageUp op 09-05-2023 12:21)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt een PCIe m.2 adapter kopen, maar hou wel rekening mee dat de lanes mogelijk gedeeld moeten worden en je dus mogelijkerwijs niet de optimale performance krijgt van de M.2 SSD. Overigens is er naar mijn idee ook nog niets mis met SATA SSDs. Je kunt dus ook in de toekomst een dergelijke SSD nog wel gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt een PCIe m.2 adapter kopen, maar hou wel rekening mee dat de lanes mogelijk gedeeld moeten worden en je dus mogelijkerwijs niet de optimale performance krijgt van de M.2 SSD. Overigens is er naar mijn idee ook nog niets mis met SATA SSDs. Je kunt dus ook in de toekomst een dergelijke SSD nog wel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
Je kan er niet van booten met dat moederbord, als dat je doel is. Wel als extra opslagschijf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pageUp
Ik vond ook nog dit in een ander topic:
jeroen3 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:41:
Een pci m.2 SSD via een PCIe kaart adapter zal werken, maar je kunt er waarschijnlijk niet van opstarten.
Daar heb je een m.2 slot voor nodig.
Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
pageUp schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:05:
Ik vond ook nog dit in een ander topic:

[...]

Klopt dit?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ik zou een mooi 1TB of 500GB sata schijfje regelen voor deze PC. Zelf zit ik ook op een 850 Pro nog met een 3570k CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 16:23
Die NVME adapters kosten over het algemeen niet zo heel veel.
Meerdere NVME ssd's op 1 pci slot is wel moeilijk, daarvoor moet je moederbord bifurcation ondersteunen en dat zit meestal alleen op servergrade hardware.

Of je er wel of niet van kan booten verschilt per systeem. Waarschijnlijk niet.
Mijn server deed het wel met een pci kaartje. Als je een nvme ssd regelt kan je voor de prijs van een 75cl trappist 1 van mijn pci kaartjes ophalen in Oss ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telerion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:35
Ik heb op een ASRock 970 Extreme 3 dit middels een pci-e adapter werkend gekregen.
Heb zelf de games erop staan voor snellere lees toegang, niet het OS (die zit op een sata ssd).

Even in archief gekeken, met dit toendertijd in 2021.
992663 StarTech.com x4 PCI Express naar M.2 PCIe SSD-adap 12 mnd. 1 30.95 30.95
229628 Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD 60 mnd. 1 74.00 74.00

[ Voor 36% gewijzigd door Telerion op 09-05-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pageUp
Dank voor jullie goede en snelle hulp. Ik wil er inderdaad de OS ook gewoon op zetten.
Ik ga dan voor een sata gewoon. Scheelt wel wat gedoe. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
Niet juist.

Je hebt geen onboard m2-slot nodig voor het opstarten vanaf een nvme-ssd.

Je hebt er ondersteuning voor nodig in de bios.
(dat kan de bios van het moederbord zijn, maar een adapterkaart kan ook een bios hebben die dit specifiek ondersteunt en dit dan voor zijn rekening nemen. Dat komt overigens nauwelijks voor.)

Als je die ondersteuning hebt en je hebt geen m2-slot, dan kun je dus met een adapter er alsnog een m2 nvme-ssd aanhangen en daar van booten.

Heb je geen ondersteuning, dan kun je er dus niet van booten, maar wel gewoon data opzetten (zoals hier aangegeven werd op een 970-bord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
White Feather schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Niet juist.

Je hebt geen onboard m2-slot nodig voor het opstarten vanaf een nvme-ssd.

Je hebt er ondersteuning voor nodig in de bios.
(dat kan de bios van het moederbord zijn, maar een adapterkaart kan ook een bios hebben die dit specifiek ondersteunt en dit dan voor zijn rekening nemen. Dat komt overigens nauwelijks voor.)

Als je die ondersteuning hebt en je hebt geen m2-slot, dan kun je dus met een adapter er alsnog een m2 nvme-ssd aanhangen en daar van booten.

Heb je geen ondersteuning, dan kun je er dus niet van booten, maar wel gewoon data opzetten (zoals hier aangegeven werd op een 970-bord).
True, echter in zijn geval klopt het en daar doelde ik op. Dat ie wel als data schijf gebruikt kan worden had ik ook al aangeven.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 09-05-2023 13:56 ]

Pagina: 1