Afwatering grond van schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Goedemorgen!

Ik heb een vraagje, hopelijk kan iemand mij helpen. Wij laten een nieuwe schuur bouwen maar hebben helaas geen riool (en dat is erg duur om aan te laten leggen). Om het water weg te laten lopen ben ik op zoek gegaan naar infiltratiekratten of -putten. Maar ik weet niet hoe ik dit het beste kan doen.

Het is belangrijk om het water goed weg te laten lopen. Ik wil namelijk geen gedoe krijgen met wateroverlast of zakkende tegels.

Het gaat om in totaal 20 m2 dak en wil ook bestand zijn tegen extreme regenbuien.

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes, Stefan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 07:52
Goed, wat voor een bodemopbouw heb je? Zit er klei of zand in de tuin? Bij zand kan je nog wel goed infiltreren. Bij klei wordt het al wat moeilijker. Als je het water gewoon de tuin in kan laten lopen is natuurlijk het mooiste. De schuur iets hoger laten zetten dan de rest van de tuin, dan is er niets aan de hand. Eventueel langs de schuur een grindkoffer voor wat water op te vangen en opspatten op de muur te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
RonnieKo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
Goed, wat voor een bodemopbouw heb je? Zit er klei of zand in de tuin? Bij zand kan je nog wel goed infiltreren. Bij klei wordt het al wat moeilijker. Als je het water gewoon de tuin in kan laten lopen is natuurlijk het mooiste. De schuur iets hoger laten zetten dan de rest van de tuin, dan is er niets aan de hand. Eventueel langs de schuur een grindkoffer voor wat water op te vangen en opspatten op de muur te voorkomen.
We zitten op zand gelukkig:)
Een grindkoffer zou kunnen, maar een infiltratiekrat of -put is niet voldoende dan?

[ Voor 9% gewijzigd door stefan212 op 09-05-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Infiltratiekrat / put kan zeker. Bij hoosbuien komt die vol te zitten. Normaal wordt iets van 40mm berging in een HWA-riool gerekend. Ken nu al Waterschappen die richting de 70 tot 90mm berging gaan om ook een deel van de piekbuien te bergen. Dus voor 20m2 x 0,04 = 0,8m3 of 20 x 0,07 = 1,4m3 aan berging. Dat zal je aan inhoud moeten hebben van je berging (infiltratiekrat c.q. put). Als je op zand zit kan je mogelijk wat minder berging aanhouden Een overloop naar het maaiveld is dan nog wel handig.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
RonnieKo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:46:
Infiltratiekrat / put kan zeker. Bij hoosbuien komt die vol te zitten. Normaal wordt iets van 40mm berging in een HWA-riool gerekend. Ken nu al Waterschappen die richting de 70 tot 90mm berging gaan om ook een deel van de piekbuien te bergen. Dus voor 20m2 x 0,04 = 0,8m3 of 20 x 0,07 = 1,4m3 aan berging. Dat zal je aan inhoud moeten hebben van je berging (infiltratiekrat c.q. put). Als je op zand zit kan je mogelijk wat minder berging aanhouden Een overloop naar het maaiveld is dan nog wel handig.

.
Ah dat is wel een hele grote put/krat. En als we een grindkoffer pakken. Welke afmetingen moeten we dan aanhouden? Is onderstaande schets wellicht mogelijk? Dus dat je aan de bovenkant eigenlijk niets zit, behalve de regenpijp die de grond in loopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PIxgGInDd4hYHJurwqzOgPIF1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zhThyqEKAwnVo2nsaJr83SAz.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door stefan212 op 10-05-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Meerdere kratten aan elkaar koppelen kan ook ;) Wat ik probeer aan te geven is dat rekenen met een piekbui is aardig maar dan kom je aan hele grote hoeveelheden. Als je van bijvoorbeeld 20mm uitgaat dat het meer dan voldoende voor de gemiddelde bui is. De 40mm is vanuit de standaard berekeningen voor grote rioolstelsel en eisen vanuit veel gemeentes. Zeker als je zoals regenachtige dagen dan kom je aan heb je max 10mm regen. Met zand als ondergrond dan is het geen enkel probleem. Alleen een stortbui in de zomer waarbij 30mm of meer valt of twee dagen op rij dan heb je niet genoeg aan een kleinere berging. Je kan dan kiezen om een overloop op de buis te zetten. Dan stroomt het in ieder geval van het dak.

Een grote regenton erbij haalt de eerste 200 liter (0,2 m3) al weg. Alleen dan mag je hem wel regelmatig gebruiken. Dus in de winter, vroege voorjaar en late najaar gebruik je die weinig. Dan is de 200 liter "dood" voor de berging. Het helpt altijd iets.

[ Voor 23% gewijzigd door RonnieKo op 10-05-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik vang het water van mijn hondenhok (10m2) op in een IBC-vat. Dat is duizend liter. Dat water gebruik ik dan om mijn kippen drinken te geven en om de plantjes op het terras van water te voorzien. Dat dit vat niet voldoende is, kan ik op 1 hand tellen. Dan loopt het over, en trekt het in de bodem.
Het water van het kippenhok (12m2) laat ik rechtstreeks naar een aanplant met rabarber lopen. Die planten houden wel van wat water.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
RonnieKo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:05:
Meerdere kratten aan elkaar koppelen kan ook ;) Wat ik probeer aan te geven is dat rekenen met een piekbui is aardig maar dan kom je aan hele grote hoeveelheden. Als je van bijvoorbeeld 20mm uitgaat dat het meer dan voldoende voor de gemiddelde bui is. De 40mm is vanuit de standaard berekeningen voor grote rioolstelsel en eisen vanuit veel gemeentes. Zeker als je zoals regenachtige dagen dan kom je aan heb je max 10mm regen. Met zand als ondergrond dan is het geen enkel probleem. Alleen een stortbui in de zomer waarbij 30mm of meer valt of twee dagen op rij dan heb je niet genoeg aan een kleinere berging. Je kan dan kiezen om een overloop op de buis te zetten. Dan stroomt het in ieder geval van het dak.

Een grote regenton erbij haalt de eerste 200 liter (0,2 m3) al weg. Alleen dan mag je hem wel regelmatig gebruiken. Dus in de winter, vroege voorjaar en late najaar gebruik je die weinig. Dan is de 200 liter "dood" voor de berging. Het helpt altijd iets.
Arator schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:19:
Ik vang het water van mijn hondenhok (10m2) op in een IBC-vat. Dat is duizend liter. Dat water gebruik ik dan om mijn kippen drinken te geven en om de plantjes op het terras van water te voorzien. Dat dit vat niet voldoende is, kan ik op 1 hand tellen. Dan loopt het over, en trekt het in de bodem.
Het water van het kippenhok (12m2) laat ik rechtstreeks naar een aanplant met rabarber lopen. Die planten houden wel van wat water.
Een grote regenton oid zou idd het beste zijn. Maar ik heb geen doel voor het water wat ik op sla. Het water direct weg laten lopen zorgt ervoor dat ik me geen zorgen hoef te maken over een regenton die overloopt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
stefan212 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:55:
[...]

[...]

Een grote regenton oid zou idd het beste zijn. Maar ik heb geen doel voor het water wat ik op sla. Het water direct weg laten lopen zorgt ervoor dat ik me geen zorgen hoef te maken over een regenton die overloopt etc.
Dan wordt het inderdaad laten lopen in de ondergrond. Bij ons in België wordt de overloop van de regenput verplicht aangesloten op een infiltratieput. Dat is een regenton met gaten. Die geeft het water geleidelijk af aan de ondergrond. Heb je ook in alle maten, gewichten en samenstelling. Gewoon wat willekeurige voorbeelden van Google geplukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRmI4VHMrWdlukXy4_xpjp1mlbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdwHDOdQpdCAgu5VlKudpvFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4Yktp9uPYirvNAYaIx4CXJ1glc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAI2lXnktYnIbsu5me3m7Szf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpjsZTJgt3hVd_Qrb7zayweNLms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FNDlqP86RVXzNnUHKqOzcgE8.png?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Is er geen openbare put in de buurt? Wellicht kan je een stukje grond verhogen en anders af laten lopen zodat het water elders naar toe gaat?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
stefan212 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:55:
[...]

[...]

Ik heb een regenton staan waar ik een vaste uitloop op heb zitten met een pijp naar openbare grond.
Het is maar een 15mm buisje, dus de regenton gebruik ik als buffer.

Tijdens een regenbui loopt de regenton vol, en via de 15mm buis loopt hij geleidelijk weer leeg op een parkeerplaats achter mijn tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
De regenton van mij heeft ook een overloop. Sommige zitten met een vanger in de regenafvoerbuis. Bij vol dan stroomt het gewoon de afvoer in. Zo zou ik het doen. Dan heb je 200 liter voor gebruik in de tuin. De rest loopt weg. Dan zou je inderdaad iets van een infiltratiekrat kunnen doen. Of een grindkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
RonnieKo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:34:
De regenton van mij heeft ook een overloop. Sommige zitten met een vanger in de regenafvoerbuis. Bij vol dan stroomt het gewoon de afvoer in. Zo zou ik het doen. Dan heb je 200 liter voor gebruik in de tuin. De rest loopt weg. Dan zou je inderdaad iets van een infiltratiekrat kunnen doen. Of een grindkoffer.
bij mij loopt dus die 200L langzaam weer leeg op het parkeerterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ah... je hebt een echte berging zoals bedoeld door het waterschap.
Pagina: 1