Extra set zonnepanelen op veranda plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-04 22:15
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR-3le-kxES7JEku6dGbuKX2M3w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EY6NGjguQGsZ4QRf8yyBckrP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOoZ4tVpbkgEY8x_kkCLUcCPArw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dChU0AMVDFGU9QPpbnZOTAN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Nv_cekT1xwn3_sHLYRuc5U9zME=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iUG7IUewr7vAlw5foEGKz4pP.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABFqv_qT18lyH5UWbdofj-bYzog=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IRPY1jr5dMvSArmTyN580cDQ.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 3.9 x 9.5 aan plat dak op mijn overkapping/schuurtje in de tuin.
Schaduw
Nagenoeg niet. Alleen een gemeente boompje in de hele vroege ochtend hartje zomer op rechts (oosten) van het oppervlak.
Jaarverbruik
4500 huishouden met daarbovenop full elektrische auto en wellicht warmtepomp in de toekomst. (CV ketel is inmiddels ruim 10jaar oud)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Kostenbesparen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelfstandig?
Bijhouden van data
Ja graag. Liefst via mijn bestaande Growatt verbindingen.
Reeds verkregen offertes
Alleen zelf het een en ander op een rijtje gezet. .
Regio
Gelderland

Geen haast, maar een topic voor mij om van te leren.

Ik heb een bestaande installatie zonnepanelen op het dak van mijn woning liggen. Bestaande uit 18 x "Phono Solar 360 wp Monokristal Full black" aangesloten op een Growatt 6000TL3-S. Geïnstalleerd eind 2020 op een schuindak op het oosten. Bevalt prima. In 2021 totaal 5618kwh opbrengst. In 2022 6318kwh. Gebruik gemaakt van de BTW regeling toentertijd.

Vorig jaar zomer heb ik mijn houten schuurtje vervangen met daaraan toegevoegd een overkapping. Zie foto's, kijkende naar het noorden. Dat is natuurlijk een mooi oppervlak om gebruik van te maken. En een mooi moment nu de BTW standaard is afgeschaft. :)

Er ligt een bestaande 3-aderig 2,5mm grondkabel rechtstreeks van het schuurtje naar de meterkast. Het vervangen van de grondkabel zal redelijk wat werk zijn en wil ik liever niet. Dus zou het een 1 fase verbinding moeten worden. In de meterkast zou ik graag de twee losse kastjes (laadpaal en huidige zonnepanelen) willen vervangen door een extra ABB kast te plaatsen naast de huidige kast. Dan is alles mooi netjes en genoeg ruimte voor de toekomst (full electric warmtepomp etc.)

Ik ben redelijk handig en ben dus van plan om het zelf te installeren. Wellicht in de meterkast zelf ook de nodige aanpassingen doen, indien het niet heel spannend wordt. ;)

Kortom; hoe kan ik zo efficiënt mogelijk gebruik maken van dit oppervlak?

Wat ik op dit moment in het hoofd heb:
- (5x2=) 10 x Landscape 420wp. = 4200wp totaal.
- Growatt MIN 3600TL-X (1 fase)
- PV verdeler in schuurtje

Meterkast:
Schuurtje zit aangesloten op een groep (groep 5) samen met de droger op zolder. Idee is om schuurtje los te koppelen en een eigen dedicated groep te geven naast de fornuis-groep. En door middel van PV verdeler in het schuurtje stroom in het schuurtje te hebben. Vraag is alleen of er in de meterkast ook een 16A Aardlek moet komen of dat hij rechtstreeks op de PV verdeler kan komen.

Klopt bovenstaande plan? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er andere opmerkingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:10
Je hebt 3x 25A hoofdzekering, dan is de nu huidige kookgroep situatie al dubieus (waarschijnlijk op vol vermogen 32A op 1 fase)
Huidige aardlek en kookgroep vervangen voor een 3fase Alamat zou netter zijn maar staat los van je huidige PV uitdaging ;)
Ik vermoed dat je in portrait 5x 3 kan plaatsen bij een paneel van 112x171 maar wellicht zit kom je niet uit met de tussenruimte..
4200wp / 250v (dus hoge netspanning) zit je op 16.8A, als de netspanning gemiddeld is zal dat rond 238v liggen en dan is het 17.6A in beide situatie zou er dan minimaal een 20A automaat in moeten komen.
Ik zou als ik jouw was toch wel gaan kijken of een nieuwe kabel echt geen optie is. Geeft ook veel minder kans op uitschakeling bij te hoge netspanning.

PS die 2 linker uitbreiding kastjes vervangen voor een 1 bredere en dan met nette kamrail doorverbinden :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-04 09:48
The-Source schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:54:
Je hebt 3x 25A hoofdzekering, dan is de nu huidige kookgroep situatie al dubieus (waarschijnlijk op vol vermogen 32A op 1 fase)
Huidige aardlek en kookgroep vervangen voor een 3fase Alamat zou netter zijn maar staat los van je huidige PV uitdaging ;)
Ik vermoed dat je in portrait 5x 3 kan plaatsen bij een paneel van 112x171 maar wellicht zit kom je niet uit met de tussenruimte..
4200wp / 250v (dus hoge netspanning) zit je op 16.8A, als de netspanning gemiddeld is zal dat rond 238v liggen en dan is het 17.6A in beide situatie zou er dan minimaal een 20A automaat in moeten komen.
Ik zou als ik jouw was toch wel gaan kijken of een nieuwe kabel echt geen optie is. Geeft ook veel minder kans op uitschakeling bij te hoge netspanning.

PS die 2 linker uitbreiding kastjes vervangen voor een 1 bredere en dan met nette kamrail doorverbinden :)
4200 Wp maar op een 3600W omvormer die max. 16A teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
G-addict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:00:
[...]

4200 Wp maar op een 3600W omvormer die max. 16A teruglevert.
Ik had alleen deze Growatt 6000TL3-S omvormer gezien en die ander blijkbaar selectief overheen gelezen ;)

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
The-Source schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:54:
Zo'n vermoeden heb ik ook. Het zit zeker niet via 3 fase aangesloten maar inderdaad 1 fase. Ik heb de woning gekocht met een 1x35A aansluiting en dit vervangen door 3x25 vanwege de 3-fase zonnepanelen. Dat zal de oorsprong zijn van het op deze manier aansluiten van de kookplaat. het 'netter' aansluiten komt later wel als de kookplaat vervangen wordt in de toekomst. :)
Je bedoelt landscape? Dat zou misschien net passen, alleen heb je alles strak tegen elkaar aan liggen met eventueel schaduw van ene rij op de achterliggende? En als ik bij 1 fase blijf, dan is 4200wp zo'n beetje de max.

Oost-West opstelling zou ook kunnen dan zou ik er 16 kunnen plaatsen volgens mij. (4x4) maar kom ik wederom niet uit met 1 fase.

Is er een andere oplossing dan graven in de tuin om 3fase er in te krijgen? 8)7
Noted ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Je kunt prima overwegen om 16 O-W op 3680W omvormer te doen. De aftop is maar 200kWh/jaar op 5000kWh opbrengst.

Deze simulatie is relatief simpel, maar geeft goed idee:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Zoek eens op in het Growatt portal hoe hoog de netspanning is op zonnige middagen? Moet er vast ergens in zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:34:
Je kunt prima overwegen om 16 O-W op 3680W omvormer te doen. De aftop is maar 200kWh/jaar op 5000kWh opbrengst.

Deze simulatie is relatief simpel, maar geeft goed idee:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
Interessant! Dat maakt het verhaal wel iets anders.

Gaat het ook goed voor wat betreft "Aanbevolen maximaal PV vermogen" voor de omvormer? De datasheet van de Growatt 3600 geeft max 5040W aan. Daar zit je met 16 panelen al snel boven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Aldmar wat betekend “aanbevolen” ook alweer?

Als je een beetje door het jaar heen klikt zie je dat een 2x8x400W systeem op 13 graden niet eens de 5kW haalt.
Met 1 opmerking: op wisselvallige dagen krijg je kortstondig veel hogere pieken dan op zonnige dagen, maar het telt gewoon niet hard aan.

In jouw situatie is het heel goed te verantwoorden om een behoorlijke aftop te accepteren. 200kWh in de zomer kost je bijna niets. 3x35A kost een vermogen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
Misschien een hele domme vraag:

Welke oost/west montage opstelling zou ik bij Winkelman kunnen bestellen icm 16x JA Solar 405wp panelen?

Deze panelen zijn 1722 x 1134 x 30 mm. Echter als ik de FlatFix Fusion Oost/West bekijk kan ik overal alleen maar tot een max van 1055mm bestellen, er is echter 1134 nodig. Hoe krijg ik het bij Winkelman voor elkaar om bij de genoemde panelen het juist passende montage materiaal te bestellen? Of zie ik iets over het hoofd? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1vAfgFjUJ122aaMKUU9f0oisyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lh2B0fozYZZZpHQmNIgeq0PF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik ken het flatfish systeem niet zo, heb zelf Solarstell nu blubase liggen. Maar heb je gekeken bij fabrikant? Daar zou ik verwachten dat je duidelijk moet krijgen wat nodig is.

Bij de huidige prijzen zou ik overigens beton voeten van De Groot of Sun Solar overwegen. Wel fysiek de steunen direct aan elkaar verbinden - zonder zijn panelen uit de klemmen getrokken door combinatie wind en schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
Nog even een dubbel check vraag: het aansluiten van de PV-verdeler in de meter kast is op onderstaande manier correct?
Dus aan de ene kant van de grondkabel komt de PV-verdeler (1x hoofdschakelaar en 2x 16A automaat) in het schuurtje. En aan de andere kant (in meterkast) komt een 16A automaat aangesloten op de bestaande aardlekschakelaar.

PS: In de meterkast ga ik een extra ABB kast plaatsen naast de bestaande ter vervanging van de laadpaal en bestaande zonnepanelen 'kastjes'. Deze verhuizen dan naar de uitbreiding en heb ik meer dan voldoende ruimte voor de toekomst (warmtepomp en aanpassen kookgroep op 3-fase)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GamqivSA5MjkZ2DnVpfUBnZixg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRPY1jr5dMvSArmTyN580cDQ.png?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:49:
Ik ken het flatfish systeem niet zo, heb zelf Solarstell nu blubase liggen. Maar heb je gekeken bij fabrikant? Daar zou ik verwachten dat je duidelijk moet krijgen wat nodig is.
Ik weet wat nodig is, alleen kon ik dit niet kiezen bij Winkelman. Ondertussen heb ik contact gehad met hen en de juiste afmetingen (basisprofiel van juiste lengte voor deze panelen) zijn gewoon leverbaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
Inmiddels zijn de panelen en overige materialen geleverd. Ging sneller als verwacht!

Zit nog even te puzzelen hoe de bekabeling vanuit de panelen aangesloten en gelegd zou moeten gaan worden.

Omvormer kan 2 strings aan. Een string Oost en een string West is dan het meest logisch volgens mij. En om inductielussen te voorkomen kom ik op onderstaande plaat uit. Blauwe panelen is Oost, grijs is West.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6m6I3yfZDsTJMMhfgPSywjiH3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/361IMFlUtI9pq7TOhfUJNbij.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
Hmmmz, afgelopen weekend 1 string (8 panelen Oost) gelegd.

Alles lijkt te werken. De Growatt gaat aan en alles heeft netjes stroom.

Echter zodra de Growatt omschakelt naar het terugleveren dan schiet de aardlek in de meterkast er uit.

PV verdeler in het schuurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4yke3T1KA0dcAuE-0FF_Ft_iOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9IKMibzhLoVUHS2neJrbaaFf.png?f=fotoalbum_large

Meterkast (met de pv verdeler aangesloten op de 'blauwe' groep, links van 1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv6YOzBlJfxQGMTKD2_yVr7rjGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcbJYFbfYujE7l60XNfids7P.png?f=fotoalbum_large

Waar gaat het fout? Het is echt pas bij het terugleveren waar het fout gaat. Je hoort de omvormer schakelen (relais) en vervolgens gaat de aardlek (blauw onderin rechts) om. Zit het hem in de automaten? Alles is B16 en is, volgens mij, goed aangesloten. Waarom pas bij terugleveren dat het niet goed gaat?

Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
En achter welke aardlek zit die groep? Je mag er namelijk maar maximaal 4 per aardlek aansluiten.
Hoe zitten de zwarte draden in je PV verdeler? De blauwe kan ik volgen maar ik zie maar 2x zwart uit je hoofdschakelaar.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
The-Source schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:13:
En achter welke aardlek zit die groep? Je mag er namelijk maar maximaal 4 per aardlek aansluiten.
Aan de 'blauwe' groep, oftewel de 'blauwe' aardlek? Dus dat zouden 5 groepen betekenen wat teveel is?
Hoe zitten de zwarte draden in je PV verdeler? De blauwe kan ik volgen maar ik zie maar 2x zwart uit je hoofdschakelaar.
Die gaan ieder naar (onderkant van) de beide automaten. Net zoals blauw. Vervolgens gaat de linker automaat naar het stopcontact en de rechter richting omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
Nieuwe uitdaging 8)7 :

Alles is nu aangesloten en werkt. Ook met de groepen, zoals hierboven beschreven.

Echter...

Met de omvormer uit staat 248Volt op de bekabeling. Zowel in het schuurtje als de meterkast.

Als de omvormer aan gaat, bouwt hij langzaam vermogen op. Maar ook het voltage. Zo rond de 2000Watt tikt de AC spanning 252 Volt aan waarop de omvormer een foutmelding geeft ("AC grid outrange") wat zoveel betekend als teveel spanning aan de AC kant. En de omvormer dus afslaat. Vervolgens begint het weer van voor af aan. Echter de meterkast blijft al die tijd netjes op 248 (soms piekje naar 249) Volt. Dit alles gemeten dmv een multimeter op diverse plekken en ook rechtstreeks op de 2 uiteinden van de grondkabel (2,5mm2) welk van het schuurtje naar de meterkast loopt van zo'n, ik gok, 20 meter. Het lijkt er dus op dat het vermogen niet het schuurtje uit kan komen. Als ik zo rond zoek op internet, zou 2,5mm makkelijk 3600w over meer dan 100m moeten kunnen hebben..?

Lang verhaal kort;
is de grondkabel toch niet toereikend om het vermogen van de omvormer richting de meterkast te vervoeren? Of is er een andere oorzaak waarom het voltage naar 252 opbouwt in het schuurtje zodra de omvormer vermogen opbouwt?

De grondkabel is door de vorige bewoners gelegd. Zit er verschil in kwaliteit van de kabel (puurheid van het koper?!) wat dit kan veroorzaken?

PS: het is dus puur binnen het schuurtje waar het voltage oploopt, in de meterkast merk ik het niet. Oftewel het ligt niet aan Liander.

[ Voor 15% gewijzigd door Aldmar op 08-06-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat een kabel veilig is bij een zekere stroom betekend niet dat er geen verlies is. Dat spanning verschil is een verlies post.

Voor PV zijn wat langere kabels snel te dun bij hoge spanning in meterkast.

Je hebt 3 opties van meest naar minst effectief
Solar kabel in mantelbuis ingraven , omvormer richting meterkast
Grondkabel upgraden naar iets dichterbij maatje babyarm. Sunny design kan helpen met kabel verlies/spanning over kabel
Terugregelen vermogen inregelen op basis van spanning (geen idee of en hoe bij Growatt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Aldmar schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:36:
[...]
Echter de meterkast blijft al die tijd netjes op 248 (soms piekje naar 249) Volt.
[...]
Oftewel het ligt niet aan Liander.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je al op 248V in de meterkast zit dan heb je nog maar weinig speling over. Belletje naar de netbeheerder kan geen kwaad denk ik. Als je de spanning in de meterkast een flink stuk omlaag kan krijgen dan is je probleem met de omvormer waarschijnlijk ook al opgelost.

Wat voor netspanning zie je op de fases als je via P1 de data uitleest rond 12:00 / 13:00 op een zonnige dag?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:21
Eventueel kan je nog kijken of L2 of L3 lager zit dan de genoemde 248V en de nieuwe set aan die fase hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
Ronald schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:59:
Dat een kabel veilig is bij een zekere stroom betekend niet dat er geen verlies is. Dat spanning verschil is een verlies post.

Voor PV zijn wat langere kabels snel te dun bij hoge spanning in meterkast.

Je hebt 3 opties van meest naar minst effectief
Solar kabel in mantelbuis ingraven , omvormer richting meterkast
Grondkabel upgraden naar iets dichterbij maatje babyarm. Sunny design kan helpen met kabel verlies/spanning over kabel
Terugregelen vermogen inregelen op basis van spanning (geen idee of en hoe bij Growatt)
Het was juist niet de bedoeling om de grondkabel te vervangen. :X Maar daar kom ik bijna niet onderuit als ik het zo lees en in schat.

Omvormer in de meterkast is geen optie, in de trapkast wellicht maar dat is ook niet ideaal. En dan moet ik alsnog de solarkabel in graven (en verlengen...)
ThinkPad schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je al op 248V in de meterkast zit dan heb je nog maar weinig speling over. Belletje naar de netbeheerder kan geen kwaad denk ik. Als je de spanning in de meterkast een flink stuk omlaag kan krijgen dan is je probleem met de omvormer waarschijnlijk ook al opgelost.

Wat voor netspanning zie je op de fases als je via P1 de data uitleest rond 12:00 / 13:00 op een zonnige dag?
Alle fases zitten op ongeveer dezelfde waardes rond dat tijdstip. 247/248v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
Als ik toch een nieuwe grondkabel leg, is het dan niet veel logischer om ook naar een 3 fase omvormer te gaan? Klopt het als ik zeg dat als het vermogen van de omvormer verdeelt wordt over 3 fases en er dus minder risico is op uitval vanwege te hoog netspanning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldmar
Het heeft wat bloed, zweet en tranen gekost. Maar uiteindelijk een perfect werkende installatie van 16 panelen. O+

Uiteindelijk een andere grondkabel (4x4mm) getrokken, de omvormer vervangen door een 3 fase variant (Growatt MOD 5000 TL3) en in de meterkast een aardlekautomaat bijgezet. Afgelopen zonnige dagen een mooie opbrengst van zo'n 36kwh per dag. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo7-x5jejAHVrPYkMvdgeO6AwM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDjziFDZUKfGFZxG4q6OhCtN.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik ergens terug lezen waar het verschil in voltage spanning van 1 fase tov 3 fase wordt uitgelegd? Vind het wel interessant om eens verder in te verdiepen hoe het werkt.

Ik heb in ieder geval de laatste weken weer genoeg geleerd over spanning, vermogen, weerstand, zekeringen, voltages etc. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Ziet er strak uit, mooi geworden!
Pagina: 1