Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 3.9 x 9.5 aan plat dak op mijn overkapping/schuurtje in de tuin.Schaduw
Nagenoeg niet. Alleen een gemeente boompje in de hele vroege ochtend hartje zomer op rechts (oosten) van het oppervlak.Jaarverbruik
4500 huishouden met daarbovenop full elektrische auto en wellicht warmtepomp in de toekomst. (CV ketel is inmiddels ruim 10jaar oud)Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Kostenbesparen.Wie gaat het project uitvoeren
Zelfstandig?Bijhouden van data
Ja graag. Liefst via mijn bestaande Growatt verbindingen.Reeds verkregen offertes
Alleen zelf het een en ander op een rijtje gezet. .Regio
GelderlandGeen haast, maar een topic voor mij om van te leren.
Ik heb een bestaande installatie zonnepanelen op het dak van mijn woning liggen. Bestaande uit 18 x "Phono Solar 360 wp Monokristal Full black" aangesloten op een Growatt 6000TL3-S. Geïnstalleerd eind 2020 op een schuindak op het oosten. Bevalt prima. In 2021 totaal 5618kwh opbrengst. In 2022 6318kwh. Gebruik gemaakt van de BTW regeling toentertijd.
Vorig jaar zomer heb ik mijn houten schuurtje vervangen met daaraan toegevoegd een overkapping. Zie foto's, kijkende naar het noorden. Dat is natuurlijk een mooi oppervlak om gebruik van te maken. En een mooi moment nu de BTW standaard is afgeschaft.
Er ligt een bestaande 3-aderig 2,5mm grondkabel rechtstreeks van het schuurtje naar de meterkast. Het vervangen van de grondkabel zal redelijk wat werk zijn en wil ik liever niet. Dus zou het een 1 fase verbinding moeten worden. In de meterkast zou ik graag de twee losse kastjes (laadpaal en huidige zonnepanelen) willen vervangen door een extra ABB kast te plaatsen naast de huidige kast. Dan is alles mooi netjes en genoeg ruimte voor de toekomst (full electric warmtepomp etc.)
Ik ben redelijk handig en ben dus van plan om het zelf te installeren. Wellicht in de meterkast zelf ook de nodige aanpassingen doen, indien het niet heel spannend wordt.
Kortom; hoe kan ik zo efficiënt mogelijk gebruik maken van dit oppervlak?
Wat ik op dit moment in het hoofd heb:
- (5x2=) 10 x Landscape 420wp. = 4200wp totaal.
- Growatt MIN 3600TL-X (1 fase)
- PV verdeler in schuurtje
Meterkast:
Schuurtje zit aangesloten op een groep (groep 5) samen met de droger op zolder. Idee is om schuurtje los te koppelen en een eigen dedicated groep te geven naast de fornuis-groep. En door middel van PV verdeler in het schuurtje stroom in het schuurtje te hebben. Vraag is alleen of er in de meterkast ook een 16A Aardlek moet komen of dat hij rechtstreeks op de PV verdeler kan komen.
Klopt bovenstaande plan? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er andere opmerkingen?