Bijtelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-08 21:26
Hallo,

Momenteel rijd ik in een auto van de zaak (Verso omgebouwd naar grijskenteken-auto) zonder bijtelling. Er is een nieuwe Niro ev besteld. Deze komt waarschijnlijk in oktober. Daar zou ik wel bijtelling voor willen betalen en privé gaan rijden. Moet ik dan voor het hele jaar bijtelling gaan betalen?

De Verso waar ik nu in rijd wordt volgende maand een youngtimer. Deze zou ik terug kunnen ombouwen naar geel kenteken en laten keuren door de rdw. Deze zou ik dan vanaf 1-7 ook privé willen rijden tot de nieuwe auto er is. Zou ik dan ook alleen vanaf 1-7 bijtelling moeten betalen of op terugwerkende kracht vanaf januari en dus ook op volledig tarief?

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb de belastingdienst gebeld en de eerste afdeling wist het niet en verbond me door en na een half uur in de wacht heb ik het opgegeven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHamQuestion
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
Vorig jaar zelf een auto van de zaak gekregen die ik ook prive rijdt.

Je betaald alleen belasting vanaf het moment dat jij de auto rijdt, ik kreeg de auto in September, dus vanaf dat moment heb ik bijtelling betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:32
Dat is niet helemaal waar, het ligt eraan of je van werkgever wisselt. Als je van werkgever wisselt, mag je vanaf wisselen tussen wel/geen bijtelling.

In principe kan je per kalenderjaar wisselen tussen wel/geen bijtelling. Je kan dit ook per maand wisselen, maar dan moet je een kilometerregistratie hebben. Stel, je zou vanaf de 7e maand de auto in de bijtelling willen; dan mag je niet meer dan 500/12*7 (=291) privé kilometers hebben gereden.

Heb je niet zo'n kilometerregistratie, dan moet je inderdaad voor het hele jaar bijtelling betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je niet van werkgever wisselt, kun je toch gewoon voor die paar extra maanden de auto nog gewoon houden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
TheHamQuestion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:45:
Vorig jaar zelf een auto van de zaak gekregen die ik ook prive rijdt.

Je betaald alleen belasting vanaf het moment dat jij de auto rijdt, ik kreeg de auto in September, dus vanaf dat moment heb ik bijtelling betaald.
Maar dat is niet de casus van de TS. Wat @RobKJ aangeeft is juist

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-08 21:26
Ok, maar in het geval van de Verso rijd ik hem nu ook al, maar dan vanaf 1-7 ook privé.
Ik heb een Trasec systeem erin, dus al mijn ritten zijn aantoonbaar. Ik zou dan eigenlijk voor de eerste helft van het jaar maximaal 250km privé mogen rijden en vanaf 1-7 in de bijtelling als youngtimer tot ca.1-10 en dan de Niro ev in de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 16:59
Wat @RobKJ is voor 90% juist. Echter(!) het switchen gedurende het jaar en dan <500km naar rato, die regel ken ik niet. In de link staat ook dat er een naheffing volgt als je de verklaring voor <500 gedurende het jaar intrekt.
Als je gedurende het jaar je eerste lease begint te rijden en puur zakelijk, dan is de 500km naar rato. Maar dat is wat anders dan gedurende het jaar te switchen.

Dus wat @CH4OS zegt, rij nog van oktober t/m december <500km voor 2023 en rij vanaf 2024 met bijtelling.
Pagina: 1