Dakkapel buurman veroorzaakt schaduw op PV, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:12
Regelmatig lees ik hier dat met het verduurzamen er ook rekening gehouden moet worden met de buren. In het onderstaande artikel staat de huidige stand van zaken m.b.t het veroorzaken van schaduw 'hinder' t.o.v. zonnepanelen (of juist extra schaduw door zonnepanelen).
https://www.omgevingsweb....0nieuwsbrief%2008-05-2023
Ik kan me wel vinden in de afwegingen van rechter, redelijkheid en proportionaliteit.
Voor mij is de les om, hoe vervelend ook, als je buurman schaduw veroorzaakt, niet te snel op je strepen te gaan staan en in gesprek te blijven.
Ik ben benieuwd hoe dit artikel valt bij Tweakers die praktijkervaringen hebben met dit soort situaties?

Schopje naar WON

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-05-2023 18:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Ja dat mag, het is niet onrechtmatig. Jij kan ook een dakkapel laten plaatsen en zonnepanelen op het dakkapel plaatsen.

Dat jij zonnepanelen hebt wil niet zeggen dat jou buurman geen dakkapel mag plaatsen. ( en andersom )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Ik lees het meer dat de twee partijen rekening met elkaar te houden hebben. Enige mate van 'overlast/hinder' veroorzaken mag, echter dat 'recht' is niet oneindig of absoluut. Vooraf bij je buurman/vrouw op de koffie gaan blijft m.i. prettig en heel verstandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door jeroenkb op 09-05-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

'Prettig en verstandig' inderdaad. Maar zolang de buurman netjes 50cm uit de erfgrens blijft is dit volgens mij toch echt gewoon iets waar je bij installatie rekening mee hebt moeten houden. Je hebt geen recht op die zon op je dak. Zo mag de buurman ook gewoon een flinke boom planten - mits ver genoeg uit de erfgrens. Rekening houden met elkaar is goed natuurlijk, maar ik snap dat iemand een dakkapel bouwt. Jammer van de schaduw, maar dat risico neem je.

Dit uiteraard aan de achterkant. Voorkant is vergunningsplichtig en kun je bezwaar maken ;) Maar zoals hier boven al genoemd: geen succes gegarandeerd.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:06
Hoe zou jij het vinden als je een dakkapel wil gaan plaatsen en dat niet mag omdat jouw buurman toevallig zonnepanelen heeft? Zou je niet fijn vinden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Cr3ator schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:59:
Voorkant is vergunningsplichtig
Dat is lang niet overal zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je moet ten alle tijden rekening houden met het woongenot van de buren.
Met betrekking tot verduurzaming heeft dit veelal te maken met het geluid van warmtepompen wat het woongenot bij verkeerde installatie/locatie kan beïnvloeden. Denk aan geluidsoverlast.

Veelal zullen buren niet de eerste zijn met een dakkapel, je had dus met de plaatsing zonnepanelen hier al rekening mee kunnen houden.
Door een beetje schaduw is het niet dat je panelen ineens onbruikbaar zijn en/of je woongenot drastisch wordt verminderd.

Ik denk dat de meeste wel dezelfde insteek hebben…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Wat @DutchWing zegt: rekening houden met je buren.
En daar ontmoet je elkaar in belangen, hoe je er naar kijkt en er mee om gaat.
Dat kan echter tussen mensen enorm uiteen lopen.

Het is niet voor niets dat zulke zaken bij een rechter terecht komen. Dat geeft wat meer duidelijkheid over wat redelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:03
Geloof mij dit is volledig kansloos bij de rechter.
Er zijn allemaal regels voor dakkapellen enzo daarin staat nergens iets dat je rekening moet houden met slagschaduw bij de buren.

Er bestaat geen recht van zon of uitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 07:52
Nomind schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:47:
Het is niet voor niets dat zulke zaken bij een rechter terecht komen. Dat geeft wat meer duidelijkheid over wat redelijk is.
Nou... dit is kansloos bij de rechter. Ik zou het er niet op wagen. Zonnepanelen zijn iets anders dan een warmtepomp. Dat ding maakt lawaai dus mogelijk geluidsoverlast en een vermindering van woongenot. Dat heb je niet met zonnepanelen. Als de buurman een buitenhaard heeft en deze vaak stookt en jij hebt daar last van dan is er ook vermindering van woongenot. Dan heb je wel iets om over na te denken. Nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:35
Bij een normale dakkapel is dit echt vrijwel kansloos. Die paar kWh minder omdat er soms een beetje schaduw valt op één of twee panelen zal in de meeste gevallen niet opwegen tegen het belang van degene die de dakkapel wenst te bouwen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Wat ik vooral opvallend (en zorgelijk vind) is dat mensen elkaar steeds meer noodgedwongen in de weg zitten. Er is een enorm tekort aan woningen, woningen komen vaak op steeds kleinere percelen, steeds dichter op elkaar (smalle tuinen) Steeds meer ergernissen terwijl niemand nog een kant op kan.

In dit geval denk ik dat je geen zaak hebt. Ik denk dat het onredelijk is van de buurman te verwachten dat hij zijn bouwwerk afbreekt omdat je op enkele momenten minder zon op je panelen hebt. De rijdende rechter zou denk ik zeggen: 'de overlast is niet onrechtmatig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Er bestaat nog steeds een vorm van het windrecht waarbij het verboden is om in de omgeving van molens iets te bouwen wat windbelemmering kan veroorzaken.
Van zonrecht heb ik nooit gehoord.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Wat als de dakkapel er al stond, en je wilt zonnepanelen plaatsen? Zou dat dan voor jou een reden zijn om in gesprek te gaan met je buurman om de dakkapel te laten verwijderen?

Wat mij betreft niet al te druk maken over de dakkapel. Er zijn belangrijker zaken om je druk over te maken, en de mogelijke paar KWh die je gaat missen, is je de ellende niet waard om de relatie met je buren onder druk voor te zetten. Jij kunt moeilijk gaan doen, maar andersom geldt dat net zo op het moment dat jij zaken wil veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Ja natuurlijk mag dat. The end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54
3: C.