Shelly 3500W plug V1 MQTT niet in HASS grafiek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 23:38
In Home Assistant 2023.1.1, krijg ik de volgende MQTT topics van mijn Shelly Plug V1 te zien: (luisteren naar 'shellies/#'):
code:
1
2
3
4
5
Bericht 1 ontvangen op shellies/wasmachine/relay/0/energy om 16:04:

428220

QoS: 0 - Retain: false

Er komt dus spul binnen.

In de configuration.yaml staat:
mqtt: !include mqtt.yaml

En in mqtt.yaml staat o.a.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: "Shelly Wasmachine Power Consumption"
    state_topic: "shellies/wasmachine/relay/0/power"
    value_template: "{{ value_json['power'] }}"
    unique_id: "wasmachine_power"
    state_class: "measurement"
    device_class: "power"
    icon: "mdi:flash"
    unit_of_measurement: "W"

Ik wil graag de powerconsumptie in een statistical graph tonen. Deze blijft echter leeg.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
chart_type: line
period: 5minute
days_to_show: 30
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.shelly_wasmachine_power_consumption
stat_types:
  - mean
  - min
  - max

Ik ben er nu reeds zoveel tijd mee kwijt dat ik het maar even in de groep gooi.
Wie kan mij verder helpen?

Beste antwoord (via szjoin op 09-05-2023 11:45)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben er 99% zeker van dat de fout van @szjoin zit in zijn template waarbij hij binnen /power nog eens de json-waarde power probeert te selecteren, die er niet is. En dat hij daarom in zijn entity ook geen waardes heeft en het probleem dus niets met de grafiek zelf te maken heeft maar überhaupt het juist binnenhalen van het vermogen in HA :)

Dus geen sprake van een bug of beperking in HA, maar gewoon een foutieve configuratie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:22
Waarom gebruik je niet de gewone ha koppeling in de shellies? Dat werk voor mij goed. Moet je wellicht wel de plug even updaten, maar dan ontdekt hij ze automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
Dat weet ik. Ben daat ook een beetje 'autistisch' in. Maar omdat MQTT data gewoon in een grafiek toonbaar moet kunnen zijn en de Shellies gewoon data op de bus zetten, denk ik dat ik met een oplossing veel andere (zelfbouw) MQTT oplossingen kan tonen. Ik kies hier daarom even voor de lastige weg, met als doel kennis op te doen. Ik heb namelijk al een itho-daalderop MVU die prima werkt via MQTT; toerental, tem, co2 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@szjoin je begint met een voorbeeld van een ander topic (shellies/wasmachine/relay/0/energy) dan het topic dat je wilt gebruiken (shellies/wasmachine/relay/0/power)

Zie je met bijvoorbeeld MQTT Explorer wel data binnenkomen bij de broker op /power?

Waarom gebruik je dit template?
YAML:
1

Als je al in topic /power zit hoef je toch niet extra power te gaan kiezen binnen je template? Waarbij ik er even van uit ga dat in shellies/wasmachine/relay/0/power gewoon netjes het getal staat dat je direct kunt gebruiken.

Dit is bijvoorbeeld mijn wasmachine waarbij in het topic simpelweg één getal staat; het vermogen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - name: "Vermogen wasmachine"
      state_topic: "sonoffbadkamer/Meten/Power"
      unique_id: "vermogenwasmachine"

Vervolgens geef je aan dat je geen data in de grafiek ziet. Maar zie je überhaupt wel data als je de entity sensor.shelly_wasmachine_power_consumption los bekijkt? Dat lijkt me een belangrijke stap om te checken voordat je die data in een grafiek gaat plaatsen :)

Verder draai je een HA-versie van 5 maanden oud. Waarom niet even updaten en allerlei bugfixes meepakken?

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 09-05-2023 09:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Toevallig heb ik naast Shellies ook een aantal energie- en vermogensmetingen welke ik via MQTT binnenhaal (custom waarden vanuit node-red, maar in HA is dat verder dan het zelfde) en het probleem daarbij is dat hij die waarden als losse entiteit ziet en niet als onderdeel van een apparaat. Ik zie namelijk als ik statistics graph aanmaak wel de vermogensmetingen verschijnen die ik met de normale shellie intergratie binnenhaal (en dus als apparaat met meerdere entiteiten in het systeem bekent staan), maar niet mijn losse metingen die ik via MQTT binnen haal. Wellicht is er ergens nog een optie om deze wel onder een apparaat onder te brengen in de mqtt yaml config, maar de makkelijkste oplossing zou gewoon zijn om de shellies te updaten en normaal te koppelen.

Waar ik bij het updaten van firmware van de Shellies overigens wel tegen aanliep is dat als je een vrij oude firmware hebt, ze geen nieuwe firmware vinden online. Dit kan je oplossen door een custom update link te generen (met het ipadres van jouw shellie) via deze link:
http://archive.shelly-tools.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Invisible_man schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:03:
Ik zie namelijk als ik statistics graph aanmaak wel de vermogensmetingen verschijnen die ik met de normale shellie intergratie binnenhaal (en dus als apparaat met meerdere entiteiten in het systeem bekent staan), maar niet mijn losse metingen die ik via MQTT binnen haal.
Dat heeft er niet mee te maken dat ze geen 'onderdeel zijn van een apparaat', zoals jij dat noemt. Een losse entiteit kan prima in een grafiekje geplaatst worden.

Een voorwaarde is wel dat je de juiste device- en state-class en een bijpassende unit_of_measurement meegeeft, anders herkent HA het niet als een statistiek. In het geval van vermogen:

YAML:
1
2
3

Zie ook het voorbeeld van mijn wasmachine in mijn eerdere post. Die werkt prima in grafiekjes :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 09-05-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Of het bij jou ook een probleem is of het onder een apparaat valt of niet weet ik verder niet, ik weet alleen dat dat bij mij bij andere aspecten met gekoppelde mqtt waarden zeker wel een probleem was, maar dat zal per scherm verschillen in hoe dat opgebouwd is.

Maar als ik onderstaande draadje zo lees, kan het ook een kwestie zijn van de integratie in zijn geheel (in dit geval dus de mqtt integratie) die bepaalde dingen wel of niet toelaat, maar een echte fix staat daar niet tussen, al verwijzen ze naar customize.yaml waar je het één en ander zou kunnen toevoegen. De Shellie integratie zou dat dan wel toestaan gok ik dan :)
https://community.home-as...tatistics-found/350542/11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Overigens nog even bij mij getest, en dit werkt voor mij (met HA 2023.4.6, dus wellicht was het een bug die ondertussen geupdate is):

code:
1
2
3
4
5
6
7
    - name: "Zonnepanelen dak links vermogen"
      unique_id: "Zonnepanelen dak links vermogen"
      state_topic: "Custom/S0_1/power"
      force_update: true

Wel is het volgens mij zo dat wanneer je iets aanpast in je config, hij die statistics opnieuw moet opbouwen dus het kan even een half uurtje duren voordat je data ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3BG8lNqBHrQAqdoBbSp3dbycbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAvAK4G3EKf3wwKX1vXASLMM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben er 99% zeker van dat de fout van @szjoin zit in zijn template waarbij hij binnen /power nog eens de json-waarde power probeert te selecteren, die er niet is. En dat hij daarom in zijn entity ook geen waardes heeft en het probleem dus niets met de grafiek zelf te maken heeft maar überhaupt het juist binnenhalen van het vermogen in HA :)

Dus geen sprake van een bug of beperking in HA, maar gewoon een foutieve configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Gizz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:

Zou zomaar kunnen ja, ik heb in een oude omgeving de shellies gekoppeld met mqtt en daar kan ik het vermogen gewoon zonder template uitlezen net zoals ik dat in mijn vorige post voor mijn zonnepanelen uit mqtt doe. Het vermogen staat gewoon als getal in het mqtt topic en niet verpakt in een stukje json ofzo en heb je dus ook geen template voor nodig (shellies/shellyplug-49F9AD/relay/0/power lees ik daar uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• szjoin
Probleem gevonden.

Ipv:
code:
1
2
state_topic: "shellies/wasmachine/relay/0"

moet het zijn:
code:
1
state_topic: "shellies/wasmachine/relay/0/power"

HASS is nog steeds de originele versie.

@Gizz had dus toch gelijk! :)
Dank allemaal voor het meedenken. Highly Appreciated! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Fijn dat het werkt!

offtopic:
De term HASS is ruim 3 jaar geleden met pensioen gegaan: nieuws: Makers hernoemen Hass.io naar Home Assistant en Home Assistant Core

Als je online zoekt naar oplossingen helpt het daarom ook om HASS te vermijden, want je vindt daar vooral oude meuk mee. HA of Home Assistant werkt een stuk beter .

Pagina: 1