[E-bike] Sparta ION XGT laadt niet op en kuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:18
Mijn dochter heeft een tweedehands Sparta ION XGT e-bike. Die is al aardig wat jaren oud, werkte goed, maar begint opeens een hoop kuren te vertonen:

Het begon met het uitvallen van het display op het stuur, waardoor je niet meer kan zien wat de status van de fiets (accu e.d.) is. Mogelijk is hij een keer te nat geworden ofzo. De fiets deed het nog wel gewoon: bedienen van de verlichting en de trapondersteuning via de knoppen op het stuur werkten gewoon. Alleen heb je dus geen info via het display.

Mijn dochter klaagde wel dat het leek alsof de fiets af en toe sterk afremde, zonder duidelijke aanleiding. Dat heb ik niet kunnen reproduceren.

Nu wil de fiets opeens niet meer opladen. Power lampje op de oplader brandt gewoon als de stekker in het stopcontact zit. Voorheen hoorde je de ventilator van de lader aangaan als de stekker in de fiets ging, maar dat doet hij nu niet meer. Accu is intussen ook helemaal leeg: koplamp gaat ook niet meer aan.

Dus wat nu?

Ik zou een nieuw display kunnen zoeken, zodat we in ieder geval de accustatus en eventuele foutmeldingen kunnen zien. En/of een nieuwe lader, om te kijken of daar een probleem zit. Maar als het er op lijkt dat de fiets (of de accu) naar de knoppen is, dan is dat natuurlijk zonde van het geld. Ik heb nog niet geprobeerd om te meten of er stroom op de pinnen (driepolige plug) van de lader staan. Weet ook niet of hij eerst een fiets moet "zien" voordat daar wat zinnigs te meten is.

Iemand die dit herkent of een handige tip heeft om te troubleshooten?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
*bump* O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaldF
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-07-2023
Hoi, ik heb precies hetzelfde. Ben je erachter wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-04 13:52
weinig ervaring met e-bikes nog, maar is het niet zo dat die worden aangestuurd door de controller, en de controller door de display? Ergo als je er een andere display op zet dat het wellicht beter wordt?

Qua troubleshoot kan je een fietsenmaker vragen of je even een display mag lenen om te kijken of dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
pannekoek schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:22:
weinig ervaring met e-bikes nog, maar is het niet zo dat die worden aangestuurd door de controller, en de controller door de display? Ergo als je er een andere display op zet dat het wellicht beter wordt?

Qua troubleshoot kan je een fietsenmaker vragen of je even een display mag lenen om te kijken of dat het was.
@RoaldF Nee, helaas nog geen oplossing gevonden.

Op zich een logisch idee van de controller, hoewel dat het punt van het niet willen opladen niet zal verhelpen: opladen werkt ook gewoon (nouja, hoort gewoon te werken) als het display er niet op zit. Als ik er in de zomer tijd voor heb, ga ik proberen een en ander door te meten, wellicht vind ik daar wat.