Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azael
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-06 12:17
Gegroet Tweakers!

Ik ga trouwen met een Hongaar, en wij willen met de tijd een tweede huisje in Hongarije kopen.
Ik ben nu rustig alles een beetje aan het bekijken en ervaringen van andere Nederlanders in Hongarije aan het lezen, maar ik kom bitter weinig tegen over banken behalve dat ze een rente van 13% op spaargeld hebben.
Heeft iemand enige ervaringen die ze willen delen? Zoek voornamelijk een fatsoenlijke bank met een gezamelijke rekening waar met de tijd de vaste lasten van af kunnen worden geschreven.
B.v.d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij ik het verkeerd onthouden heb; de inflatie in Hongarije is best hoog en daardoor is nu de centrale rente in de 13% terecht gekomen. Ik zou me dus niet blind staren op 13% rente ;)

Er zitten in Hongarije ook verschillende andere banken zoals Raiffeisen en Rabo; die zitten ook in NL dus allicht die eens vragen hoe of wat?

Maar, en misschien heel raar; als je met een Hongaar gaat trouwen, heeft die dan geen alledaagse info over her bankenstelsel, transactiekosten, etc? Want trouwen betekent niet dat jij "automatisch" Hongaars wordt? En dus zal je een rekening als buitenlander moeten openen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azael
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-06 12:17
Oh nee joh ik wil ook zeker niet voor de rente een rekening daar openen.
We zitten in een iets wat lastige situatie omdat ons huwelijk daar niet geldig zal zijn, we hadden via via wat advies gekregen maar echt informatie zat er helaas niet in. Ik ga zeker kijken of ik een gesprek kan krijgen met een grootbank hier die ook actief is daar hartelijk dank voor het advies!

Dat zou alles een stuk gemakkelijker maken maar helaas is hij zo lang al uit het land dat alle informatie al zwaar verouderd is ha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:32
Rabo zit alleen voor agribusiness of NL-klanten met een lokale binding in Hongarije. Geldt voor andere NL-grootbanken vaak ook, dus staar je daar niet blind op.
Als het alleen om afschrijvingen gaat, vergelijk dan goed de Hongaarse banken (of online banken) op kosten die specifiek daarvoor berekend worden of juist niet. Ik begrijp via een snelle googlesearch dat het nogal kan verschillen. Verder zou ik zelf het liefst een bank hebben die online goed benaderbaar is als ik niet in de buurt zou wonen. Dus ik zou eigenlijk niet de NL-grootbanken benaderen maar Europese onlinebanken die ook in Hongarije actief zijn. Of gewoon alles van je Nederlandse rekening, dat kan tegenwoordig ook prima en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

Qwerty-273

Meukposter

Let er ook op dat veel banken voor elk land een eigen entiteit hebben. Dus wel de zelfde naam en uiterlijk, maar op de achtergrond is het eigenlijk een losstaande bank die wel weer vaak onder dezelfde groep valt, en op de achtergrond het zelfde technische platform gebruikt. Maar de ervaringen bij de ene entiteit kunnen nogal in schril contrast staan met de ervaringen bij een andere entiteit.

Ik zou kijken wat je kan vinden op de verschillende expat websites, of aan je partner vragen om in de lokale taal een vergelijkingssite door te nemen ;). Een drietal eerste resultaten uit een zoekopdracht:
ExpatFocus: What Are The Banking Options For Expats In Hungary?
Monito: How To Open a Bank Account in Hungary Online
Best banks in Hungary - a guide for expats and students (2023)
Let er dan wel op, dat de selectie van banken vaak enige relatie heeft met adverteren of aanbrengbonussen. Dus een bank die daar niet aan meedoet zie je dan vaker niet terug in zulke vergelijkingen.

Oh je kan altijd een rekening openen bij HSBC in een Advance, Premier of Jade variant. Die laatste alleen op uitnodiging, dan kan je wel in elk kantoor wereldwijd terecht als klant. Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aanvast.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-05-2023 01:20 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Ik zou dan juist wél weer naar mijn lokale NL bank stappen en vragen wat een stabiele sterke bank is in Hongarije. Die informatie hebben ze echt wel en kunnen ze desnoods off the record geven.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:12
Azael schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:33:
Oh nee joh ik wil ook zeker niet voor de rente een rekening daar openen.
We zitten in een iets wat lastige situatie omdat ons huwelijk daar niet geldig zal zijn, we hadden via via wat advies gekregen maar echt informatie zat er helaas niet in. Ik ga zeker kijken of ik een gesprek kan krijgen met een grootbank hier die ook actief is daar hartelijk dank voor het advies!

Dat zou alles een stuk gemakkelijker maken maar helaas is hij zo lang al uit het land dat alle informatie al zwaar verouderd is ha.
Van harte met je aanstaande huwelijk. Los van dat ik het bijzonder vind dat een huwelijk binnen de EU niet overal geldig zou zijn (ik snap wat je bedoeld en 'leef met je mee') ga ik je pogen te helpen.

Hongarije is de laatste jaren hard aan het afglijden richting dictatuurstatus. Mijn advies zou zijn om zeer goed uit te zoeken hoe e.e.a. juridisch daar geregeld is voor de lhbti+ gemeenschap. Zorg dat je e.e.a. zo inregelt dat straks jullie huis je niet afgepakt kan worden en dat soort grappen en grollen. Of dat je niet bij elkaars bankrekening kunt komen.

Wellicht is het eenvoudiger om allebei een aparte rekening te nemen en elkaar te machtigen voor elkaars rekening. Een beetje als "twee goede vrienden" ipv partners.

En houdt je Nederlandse backup!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
MKB is een prima bank in Hongarije.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 09-05-2023 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sennin
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10-2024
*knip*

--
Het lijkt mij inderdaad beter om in Hongarije afspraken te plannen met betreffende banken om zo informatie te winnen. Veel informatie zou je vermoedelijk ook online kunnen vinden.

Veel succes!

[ Voor 57% gewijzigd door ZieMaar! op 09-05-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Sennin schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Ok - Hoe helpt dit in het kader van ervaringen met Hongaarse banken?

--
Het lijkt mij inderdaad beter om in Hongarije afspraken te plannen met betreffende banken om zo informatie te winnen. Veel informatie zou je vermoedelijk ook online kunnen vinden.

Veel succes!
Sancties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18
jó napot ! Ik bezit al ruim 22 jaar een huis in Hongarije.
Ik zat eerst bij de Budapest Bank en nu bij OTP.
Rekening wordt alleen gebruikt om verzekeringen en G/W/L te betalen.
Pagina: 1