Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb deze schijf over:
HGST Ultrastar He8 (SATA, 4Kn ISE), 8TB
uitvoering: HGST Ultrastar He8 (SATA, 4Kn ISE), 8TB

Deze wil ik gebruiken in mijn oude HP N54L om backups naar toe te schrijven.

De schijf wordt echter niet herkent in de N54L, wat heb ik geprobeerd: IDE mode en AHCI mode in het BIOS (versie 041, kan geen recentere vinden zonder HP Carepack oid), maar linux ziet de schijf niet. Als ik de schijf in de bay stop, spint deze wel up dus de verbinding met de backplane lijkt mij gewoon in orde.

De betreffende schijf werkt wel in mijn HP Gen8 Microserver en broertjes (gelijke type) werken in mijn TerraMaster NAS.

Op https://n40l.fandom.com/wiki/Hard_drives vind ik een vermelding van het gebruik van een 12TB broertje van deze schijf:

HGST HUH721212ALN600 12TB 4 pcs in N54L

Wie heeft ervaring met grotere schijven in zijn N54L en/of tips wat ik kan proberen? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 20:17
Ah, de goede oude N54L! Veel plezier mee gehad.
De Gen7 ondersteunt geen UEFI. Gevolg is dat GPT uitgesloten is, dus je bent gebonden aan MBR voor harde schijven. Tenminste, voor de boot-disk en ik neem aan voor iedere schijf die je anders zou inpluggen. MBR-schijven hebben een partitielimiet van 2,2 TB.

Ik vermoed dat zelfs wanneer je schijf gedetecteerd wordt in het OS, je effectief er niet goed gebruik van kunt maken. Ik heb geen ervaring met RAID-cards, maar misschien biedt dit via het PCIe slot wel soelaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Nou had ik dus net nog een 4TB seagate hdd geprobeerd en die deed het ook niet dus ging eigenlijk twijfelen aan de backplane en/of de kabel naar het moederbord. Nu ik jouw verhaal lees over GPT dan klopt het in ieder geval dat de BIOS hem niet ziet. Ik ga morgen even zoeken naar kleinere schijven om dit te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Met een 250GB HDD gebeurde er ook niks. De kabel van de backplane naar het moederbord zat niet goed vast, na eruit halen en erin stoppen werkt alles out of the box :)