Verf hecht niet en trekt weer los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Goedenavond

Eerder een topic geopend over dezelfde trap. Nu weer ellende.

Ik probeerde hem dus dekkend te schilderen, beginnend met Wijzonol Hectprimer (watergedragen). Daarvoor uiteraard goed geschuurd met korrel 120 op een Rupes schuurmachine en ontvet.
Nu trekt de lak dus achter de roller aan weer los in stukjes. Kortom, de boel hecht niet. :(

Het liefst lak ik hem met watergedragen. Dan blijft de kleur langer goed.
Is de lak geolied?
Wat moet ik gebruiken om wel te kunnen hechten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOLdQqcbHGqN5GOE1xjxBLJDmTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVPeUHOJlNhMIUXR5duNbEH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOLdQqcbHGqN5GOE1xjxBLJDmTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVPeUHOJlNhMIUXR5duNbEH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKfj_055sd96x5qzWepYcXqFaPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOPNLtkkKtR5sskZizRjjOMN.jpg?f=fotoalbum_large

Joe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:37

paQ

weird... Wijzonol is soms raar. Had laatst een emmer Latex (nog halfvol) die was gaan rotten. STINKEN! :r
Was pas paar maanden oud.

Ik heb de trap onlangs gedaan met Sigma waterbasis primer en daarna 2 lagen Sigma traplak (anti slip).
Die Sigma primer blijft ook best lang plakken merkte ik. Hecht wel als een dolle.
Ontvet met St. Marcs

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:54
Vooropgesteld, ik ben geen schilder maar het lijkt mij dat je netjes alles hebt voorbereid en dit gewoon zou moeten hechten.

Wat voor materiaal is het waar je op schildert? Het is op een foto lastig te zien maar het lijkt wel fineer of hout met een olie bewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
BennieWolters schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:25:

Daarvoor uiteraard goed geschuurd met korrel 120 op een Rupes schuurmachine en ontvet.
Nu trekt de lak dus achter de roller aan weer los in stukjes. Kortom, de boel hecht niet. :(
Alleen geschreven in deze volgorde of ook gedaan? Eerst ontvetten en daarna schuren. Doe je het andersom dan schuur je de vettigheid en dergelijke in het hout en kun je slechte hechting krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ton68
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-05 16:48
kreeg ooit de tip van een vakman, "bespaar nooit op je verf, arbeid is vele malen duurder"
heb zelf uitstekende ervaring met Sikkens S2u verf. nooit meer wat anders.
neem je verlies en breng de wijzonol terug als het nog kan. opnieuw primeren en aflakken.
als het niet goed zit blijf je je er altijd aan ergeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Moeilijk te zeggen wat er precies op zit. Ik heb er net nog afbijt op gesmeerd om te kijken of er nog iets af gaat.
Er is nog wel iets af te schrapen, maar echt veel is het ook weer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3qxt00EGXolIZVGLIdolHRjDPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afscXpj4lk3C2i7La0Idk8UA.jpg?f=fotoalbum_large

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Ton68 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:03:
kreeg ooit de tip van een vakman, "bespaar nooit op je verf, arbeid is vele malen duurder"
heb zelf uitstekende ervaring met Sikkens S2u verf. nooit meer wat anders.
neem je verlies en breng de wijzonol terug als het nog kan. opnieuw primeren en aflakken.
als het niet goed zit blijf je je er altijd aan ergeren
Nou ja, ik heb met Wijzonol nog niet per sé het gevoel dat ik bespaar.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno Nelis
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-03 12:50
weet je toevallig of er voorheen lak op de trap zat of dat deze misschien in de olie/wax is gezet. mocht dit zo zijn dan ga je hier voorlopig geen goed dekkende lakverf op kunnen krijgen omdat het dan niet hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 15:18
Heb je eerst ontvet en dan geschuurd, anders heb je mogelijk het vet de trap in geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Jarno Nelis schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:44:
weet je toevallig of er voorheen lak op de trap zat of dat deze misschien in de olie/wax is gezet. mocht dit zo zijn dan ga je hier voorlopig geen goed dekkende lakverf op kunnen krijgen omdat het dan niet hecht.
Nee, dat weet ik helaas niet. Bij het schuren wordt het wel dof, maar verder kan ik niet echt herkennen of er lak op zit.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb onlangs ook zo’n hardhouten gelakte trap (2) ontvet en geschuurd (monnikenklus) en gedekt geverfd met Sigma S2U. Ik herken niet waar TS tegenaan loopt.

Is het na drogen wel goed vast? En wat als je er een 2e laag grond overheen doet?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 18:20
trek je de verf los of ook de primer?
Als ook de primer niet hecht dan zit er echt nog troep op de trap.

afbij, afbranden etc proberen en misschien ander merk primer proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door matty___ op 10-05-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-05 19:57
Inderdaad eerst ontvetten en daarna schuren. In jou geval zou ik eerst een grove korrel gebruiken en daarna een minder grove korrel. Uiteraard weer ontvetten en dan schilderen. Heb verf van Sigma gebruikt, hecht hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@BennieWolters Reageer ook even op de verschillende vragen over de volgorde van ontvetten en schuren ;) Dikke kans dat daar namelijk het probleem zit. Daarnaast: waarmee heb je ontvet? Universol is fijn spul.

Sidenote: ik raad je aan om wat meer schroeven in je vloerplaten te draaien. Dit gaat zeker weten kraken na een tijdje.

[ Voor 22% gewijzigd door sOid op 10-05-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:45
BennieWolters schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:12:
Moeilijk te zeggen wat er precies op zit. Ik heb er net nog afbijt op gesmeerd om te kijken of er nog iets af gaat.

[Afbeelding]
Volgens mij heb je niet goed geschuurd. Je hebt het over nog een laagje en ik zie op de foto een ander kleur hout als je de laag hebt verwijderd.

Ik zou een klein stuk pakken, daar dat laagje vanaf halen en kijken of de verf wel pakt. Blijft het daar wel zitten, dan is dat extra laagje de boosdoener.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-05 19:57
ChojinZ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Volgens mij heb je niet goed geschuurd. Je hebt het over nog een laagje en ik zie op de foto een ander kleur hout als je de laag hebt verwijderd.

Ik zou een klein stuk pakken, daar dat laagje vanaf halen en kijken of de verf wel pakt. Blijft het daar wel zitten, dan is dat extra laagje de boosdoener.
Wat misschien ook nog handig om toe te voegen aan het verhaal is het gebruik van een schuurmachine! Met schuurmachine vind ik het al een naar klusje en als je dit met de hand doet dan moet je jezelf wel echt haten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
BennieWolters schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:12:

[Afbeelding]
Er zit blanke lak op de trap. Als je het goed wilt doen zal je de hele trap kaal moeten krabben/schuren. Zelf vond ik het krabben met een verffohn het makkelijkst gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
Als de verf al niet hecht bij het schilderen dan is de ondergrond vuil, stoffig of vet. Of alle drie.
Daar helpt ook hele dure verf niet tegen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 12:46
wat @JukeboxBill zegt. Probeer je trap zo kaal mogelijk te maken. Aan de foto te zien haal je er met krabben nog behoorlijk wat rommel vanaf. Afbranden, afbijten of een lakfrees zou ik gebruiken om de trap voor te bereiden. Daarna ontvetten, schuren grof, ontvetten en schuren fijn. En het lijkt erop dat je op een terpentine gedragen lak een water gedragen aanbrengt. Dan moet je echt goed schuren om dat probleemloos te laten hechten.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BennieWolters
Bedankt allemaal voor de hulp tot dusver.

Ik heb de trap nu goed behandeld met afbijt, dit er af gekrabt en daarna wederom ontvet met st. Marc. Daarna nogmaals geschuurd met de schuurmachine, korrel 120 en wederom ontvet.

Heb er nu net nog Sigma su2 primer op gedaan. Tot dusver lijkt het goed.

Uiteraard had ik voor het schuren ook ontvet voor de wijzonol hechtprimer.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
sOid schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:23:
@BennieWolters Reageer ook even op de verschillende vragen over de volgorde van ontvetten en schuren ;) Dikke kans dat daar namelijk het probleem zit. Daarnaast: waarmee heb je ontvet? Universol is fijn spul.

Sidenote: ik raad je aan om wat meer schroeven in je vloerplaten te draaien. Dit gaat zeker weten kraken na een tijdje.
Scherp gezien van de schroeven. Ik heb ze vastgekit op de bestaande vloer met High Tack.

Joe

Pagina: 1