Ik heb een switch nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:58
In mijn nieuwe oude huis heeft de elektragozer netwerkkabels gelegd naar wat kamers, cat7. Momenteel hebben we een middeleeuwse internetaansluiting, volgend jaar komt er glasvezel naar ons dorp.

Ons internetmodem heeft 4 ethernetuitgangen, ik heb er minstens 5 nodig. Vier naar de verschillende kamers, eentje voor m’n iMac en wellicht wil Sonos er ook eentje hebben. :)

Ofwel, ik heb een switch nodig. We hebben geen heftig internetgebruik, maar het is natuurlijk wel fijn als we een beetje futureproof (hallo glasvezel) zijn. Verder geen echte wensen qua instelbaarheid, moet gewoon werken. PoE heb ik niet nodig.

Iemand suggesties voor een chique simpel apparaat?

Voldoet bijvoorbeeld een Gigabit-SOHO-Unmanaged-Switch der Serie 300 mit 8 Ports (GS308v3) of een TP-Link TL-SG108-M2 of misschien iets van Microtik?

Help?

Hello. Is it me you're looking for?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Elke switch met voldoende poorten werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er een budget waar je rekening mee wilt houden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De tp-link voldoet prima

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom moet alles in/naar de meterkast? Ik heb ook "maar" 4 kamers vanuit de meterkast bekabeld maar in 3 kamers heb ik dan een aparte switch neergelegd en in totaal nu 11 bedrade apparaten in huis.

En je zegt wel glasvezel maar als je daar ook TV over krijgt (later) en je hebt IGMP nodig, zou ik dat toch wel als futureproofing aan je switch / switches eisen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 08-05-2023 20:17 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:10:
Is er een budget waar je rekening mee wilt houden? :)
Na ja, volgens mij heb ik geen dure eisen…of zie ik wat over het hoofd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 21:21
Ik had precies die GS308 en die klapperde dus constant, teruggestuurd, en nu heb ik die TP Link, top ding goedkoper en nooit problemen mee. IPTV kan er ook doorheen (IGMP).

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 08-05-2023 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
MAX3400 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:14:
Waarom moet alles in/naar de meterkast? Ik heb ook "maar" 4 kamers vanuit de meterkast bekabeld maar in 3 kamers heb ik dan een aparte switch neergelegd en in totaal nu 11 bedrade apparaten in huis.

En je zegt wel glasvezel maar als je daar ook TV over krijgt (later) en je hebt IGMP nodig, zou ik dat toch wel als futureproofing aan je switch / switches eisen ;)
Niemand heeft wat over meterkast gezegd. ;) De elektragozer heeft de dsl ingang in huis verlegd van de slaapkamer naar onze werkkamer, waar ook m’n iMac komt te staan. Modem hangt daar dus ook aan de muur.

IGMP ga ik googelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

iamerwin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:17:
Na ja, volgens mij heb ik geen dure eisen…of zie ik wat over het hoofd? :)
Nou ja, meer dat je het tegenwoordig uitgebreid en gek als je zelf wil kan maken, waar dan vaak een dito prijskaartje aan zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Nou ja, meer dat je het tegenwoordig uitgebreid en gek als je zelf wil kan maken, waar dan vaak een dito prijskaartje aan zit. :)
Ja, begrijp ik. Ik wil het niet gek maken, dat ding moet internetverkeer verdelen. Meer niet, eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Netgear switch draait hier al 5 jaar zonder herstart, ook KPN ITV. 25 euries.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan is het wel handig om in elk geval een switch te nemen dat IGMP snooping heeft. TV via glasvezel gebruikt dit vaak of vergemakkelijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Falcon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:20:
Netgear switch draait hier al 5 jaar zonder herstart
Ik zou voor enkele Euro meer de 8-port versie nemen. De 5-port is lastig(er) te updaten qua firmware; de web-interface stopt ermee na de eerste fase van firmware. De 8-port niet; die kan "in 1 keer updaten en herstarten".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MAX3400 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Ik zou voor enkele Euro meer de 8-port versie nemen. De 5-port is lastig(er) te updaten qua firmware; de web-interface stopt ermee na de eerste fase van firmware. De 8-port niet; die kan "in 1 keer updaten en herstarten".
Goed om te weten, dan ga ik hem niet updaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
[...]

Ja, 5 poorten is sowieso wat weinig geloof ik voor mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:21:
Dan is het wel handig om in elk geval een switch te nemen dat IGMP snooping heeft. TV via glasvezel gebruikt dit vaak of vergemakkelijkt het.
Aan de andere kant duurt het zeker nog een jaar voordat het komt….en in Duitsland IT dingen lopen qua planning nog weleens uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:05
[...]

Vandaag in: "Dingen in mijn leven die ik nog nooit geupdate heb.. "
Waarom moet je een switch updaten? Een router en/of modem kan ik inkomen.. maar een switch??
Ik heb eenzelfde en het ding staat al jaren ergens op zolder internet te verdelen. Zelf nog nooit gereset of herstart.. (tenzij misschien het stroom er een keer is afgegaan tijdens een periodieke groepenkast (aardlekschakelaar) test)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DonJunior schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Vandaag in: "Dingen in mijn leven die ik nog nooit geupdate heb.. "
Waarom moet je een switch updaten? Een router en/of modem kan ik inkomen.. maar een switch??
Ik heb eenzelfde en het ding staat al jaren ergens op zolder internet te verdelen. Zelf nog nooit gereset of herstart.. (tenzij misschien het stroom er een keer is afgegaan tijdens een periodieke groepenkast (aardlekschakelaar) test)
Daar zijn redenen voor te bedenken, maar wat mij betreft zijn die off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

iamerwin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:25:
Aan de andere kant duurt het zeker nog een jaar voordat het komt….en in Duitsland IT dingen lopen qua planning nog weleens uit.
Als je weet dat het komt, zou ik er niet op bezuinigen, zoveel goedkoper wordt een switch dat geen IGMP snooping heeft niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:29:
[...]
Als je weet dat het komt, zou ik er niet op bezuinigen, zoveel goedkoper wordt een switch dat geen IGMP snooping heeft niet. ;)
Dan moet ik ook aan de ondersteunde snelheid van dat ding denken natuurlijk. 1Gbe (ik weet niet waar de hoofdletters horen) heeft dan weinig nut…?

Hm. Dat wordt dan wel een dure hobby, een snellere switch. Wellicht beter afwachten dan nu betalen voor dingen die ik toch nog niet gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door iamerwin op 08-05-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met 1 gigabit netwerk kan je nu op zich nog wel aardig mee. De eerste provider die meer dan dat biedt is er echter al wel. Je hebt CAT7 liggen, dus dat is al wel voorbereid op de toekomst. Je zou een tussenstap kunnen overwegen met bijvoorbeeld 2,5 gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@iamerwin Heb je nu CAT7 van de werkkamer naar de andere kamers liggen? Hoe sluit je dat aan, is CAT7 gepatcht op een patchkast of heb je inbouwdozen hiervoor of is het überhaupt nog niet gepatcht?
Ik zou namelijk verwachten dat je CAT7 in inbouwdozen in de kamers hebt en er in één ruimte alle CAT7 kabels binnenkomen welke je kunt/moet patchen op een patchkast.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
True schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:16:
@iamerwin Heb je nu CAT7 van de werkkamer naar de andere kamers liggen? Hoe sluit je dat aan, is CAT7 gepatcht op een patchkast of heb je inbouwdozen hiervoor of is het überhaupt nog niet gepatcht?
Ik zou namelijk verwachten dat je CAT7 in inbouwdozen in de kamers hebt en er in één ruimte alle CAT7 kabels binnenkomen welke je kunt/moet patchen op een patchkast.
DSL komt binnen in de werkkamer, vandaar lopen mooie oranje kabels naar de verschillende kamers en daar staat/hangt ook het modem. Er is geen patchkast, er zijn in de werkkamer inbouwdozen en die zijn verbonden met inbouwdozen in de verschillende kamers, soort van verlengsnoer I suppose. We wonen niet in een villa, de langste kabel is volgens mij 15 meter. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:11:
Je hebt CAT7 liggen, dus dat is al wel voorbereid op de toekomst. Je zou een tussenstap kunnen overwegen met bijvoorbeeld 2,5 gigabit.
Een tussenstap die maar zo 10x zo duur is als een 1Gbit oplossing en nu geen enkele meerwaarde heeft.
Die logica zie ik even niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou het lekker bij een 1 Gbit switch houden, tenzij je van plan bent om bijvoorbeeld een NAS aan te schaffen met een 2,5 Gbit aansluiting. Of van plan bent om 10Gbit internet te nemen? Tweak doet dit al, maar dan moet je maar net in hun levergebied wonen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleo123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-04 14:51

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00

D4NG3R

kiwi

:)

Heb hier al over de 10 jaar een paar uitvoering: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch staan welke het nog altijd prima doen.

Zo heel spannend zijn Switches niet, zeker niet als het doel is om "gewoon" 1Gb/s rond te switchen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vassago schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:04:
Een tussenstap die maar zo 10x zo duur is als een 1Gbit oplossing en nu geen enkele meerwaarde heeft.
Die logica zie ik even niet?
Ah, die prijzen zijn mij simpelweg niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 14:29

VW-Arjan

★★★★★

offtopic:
3 stuks van draaien. 2 nog nieuw in doos als reserve. Werken top!

ontopic:
Dat TS CAT7 heeft en er volgend jaar glasvezel komt wil toch niet zeggen dat je dan meteen alles 10Gbit moet maken? Je kunt ook 50 Mbit afnemen bij je glasprovider.
Nu middeleeuws internet denk ik aan een oude ADSL, ver van de centrale, gedeeld met alle buren en dan een paar Mbit erover.
Als je dan een overstap maakt naar 100Mbit of 500Mbit ben je al het mannetje hoor.

MAW een gigabit switch is meer dan zat en die TP-Link dingen van de Action kosten een 10-tje voor een 5 poorts.
Voor 20 euri's ben je dus klaar. Ga je naar 2 of 10Gbit dan kun je altijd nog overstappen.

En ook een NAS met 2,5Gbit doet het prima op een 1Gbit lijn. Meestal kun je 2 netwerkkaarten in zo'n ding ook nog team-en.

Extra gratis tip: koop er meteen een set van 3 TP-Link Deco's bij en gebruik die om evt 1 pc door te lussen.
Heb je meteen overal in je huis een top mesh wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
PD2JK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:14:
Ik zou het lekker bij een 1 Gbit switch houden, tenzij je van plan bent om bijvoorbeeld een NAS aan te schaffen met een 2,5 Gbit aansluiting. Of van plan bent om 10Gbit internet te nemen? Tweak doet dit al, maar dan moet je maar net in hun levergebied wonen.
Momenteel kom ik op een goede dag aan de 8Mbps 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Ah, die prijzen zijn mij simpelweg niet bekend.
Ja, die zijn redelijk absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
VW-Arjan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:09:
[...]
Nu middeleeuws internet denk ik aan een oude ADSL, ver van de centrale, gedeeld met alle buren en dan een paar Mbit erover.

MAW een gigabit switch is meer dan zat en die TP-Link dingen van de Action kosten een 10-tje voor een 5 poorts.
Voor 20 euri's ben je dus klaar. Ga je naar 2 of 10Gbit dan kun je altijd nog overstappen.
Nö, in Duitsland in een gehucht met 11 huizen in het Zwarte Woud. Heel mooi wonen, maar zoals gezegd: op een goede dag 8Mbps en als de wind goed staat, twee streepjes 4G.

Amy, @all: het wordt dus een Gigabit switch. Lekker goedkoop en zonder al te veel nadenkwerk hier in het “netwerk” te klussen.

Dank u allen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een 'simpele' switch duurder was zou ik goed kijken naar de toekomst, maar we hebben het hier over een oplossing die nu perfect werkt (incl IGMP snooping en IEEE1905.1) die je letterlijk voor minder dan EUR 10 bij de Action kunt kopen. Grote kans dat het ook bij glas prima gaat werken. Voor zo'n prijs is het veel tijd en moeite niet waard om verder te kijken tenzij je specifieke eisen hebt (en die heb je nu nog niet).

Elk alternatief om 'op de toekomst voorbereid' te zijn is dermate veel duurder (nouja, managed switches beginnen met 2.5x zo duur met 1.5x stroomverbruik) dat je beter nu gewoon deze kan doen en tzt als je andere eisen hebt daar los naar kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
@iamerwin Als je in DL woont krijg je misschien van je provider wel een Fritzbox (5590?) Fiber router. Als ie rechtstreeks op glas hangt wordt de WAN dan een LAN poort en heb je totaal 5 poorten. Die router heeft ook meteen een 2.5Gb poort. Ik heb er in NL 1 rechtstreeks op glas hangen, alle 5 poorten zijn bezet waarvan 1 naar een 8 poorts switch.

Tip: zet er een UPS tussen dan heb je bij spanningsverlies iig tijdelijk toch nog (wifi) verbinding,
Pagina: 1