Instelbare dosering kitspuit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kfc1992
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Hallo,

Ik ben opzoek naar een manier of apparaat om een exacte hoeveelheid kit te doseren. Bijvoorbeeld 50 gram per keer, de voorkeur ligt bij een elektrisch apparaat maar na een zoektocht op internet kwam ik hier niet mee verder. Ik kan enkel een elektrische kitspuit vinden met een instelbare snelheid maar verder niets.

Weet iemand een goede manier of apparaat dat dus een exacte hoeveelheid kit kan doseren en automatisch stopt. Dit mag enkele seconden zijn maar ook exacte hoeveelheid.

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
benieuwd waar je dit voor wil gebruiken

Ik denk niet dat het bestaat, los van zelfbouw het is trouwens bij mijn makita niet zozeer een bepaalde snelheid maar meer een beplaade kracht dus een paar sec op stand 5 komt er meer Illbruck hightack uit dan den braven Hightack op de zelfde stand. en stop je er iets van elcheapo acrylkit in is met dezelfde opening de halve bus leeg.

Ik zou eigenlijk denken aan iets met een draadeind zodat je de omwentelingen gewoon kan tellen.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 08-05-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:58

paQ

Ik vraag me af of dat kan.
Als een kitspuit stopt zal hij een klein beetje terugtrekken om druipen te voorkomen. Je zou daarmee een exacte dosering al te niet doen als je weer moet starten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Kfc1992 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:49:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een manier of apparaat om een exacte hoeveelheid kit te doseren. Bijvoorbeeld 50 gram per keer, de voorkeur ligt bij een elektrisch apparaat maar na een zoektocht op internet kwam ik hier niet mee verder. Ik kan enkel een elektrische kitspuit vinden met een instelbare snelheid maar verder niets.

Weet iemand een goede manier of apparaat dat dus een exacte hoeveelheid kit kan doseren en automatisch stopt. Dit mag enkele seconden zijn maar ook exacte hoeveelheid.

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen.
Je kunt de kit in een 500ml injectiespuit overspuiten. Als je in eerste instantie even afweegt hoeveel cc van de kit overeenkomt met een bepaald gewicht, dan kun je daarna gewoon vanuit de spuit het aantal CC’s aflezen.

Niet automatisch, maar wel nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 23:15

Managelorian

“This is the workflow.”

Als je handig genoeg bent kun je een kitspuithouder maken waar een stuk draadeind door een vastgelijmde moer draait. Het draadeind stuur je dan aan met een stappenmotor (liefst met encoder) waardoor je vrij nauwkeurig het uitgeperste volume kunt bepalen. Als alternatief zou je ook een sterk vertraagde DC motor kunnen gebruiken; zelfs zonder encoder hierop zou je op basis van tijdsturing redelijk nauwkeurig moeten kunnen doseren.

EDIT: met een kitspuithouder met draadeind bedoel ik zoiets.

[ Voor 12% gewijzigd door Managelorian op 08-05-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als kitter kan ik alleen maar zeggen, kan je niet met de hand kitten? Blijf dan van electrisch af.

Electrisch is vooral gemaakt om lijmkitten mee te spuiten.

Al mijn proper werk doe ik altijd met de hand.

De electrische kitter die ik heb, heb ik misschien 3 keer gebruikt dit jaar.

Edit; of wil je het gebruiken om bijvoorbeeld potjes te vullen met X gewicht?

[ Voor 12% gewijzigd door Jellabie op 09-05-2023 12:29 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:16
Je bedoelt een pneumatisch doseerapparaat? Ik ken die alleen voor klein spul, zoals lijm en soldeerpasta.
Maar ze bestaan wellicht ook voor de grotere cartridges.
Zal alleen wel aardig aan de prijs zijn, en je hebt perslucht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik moet dan gelijk denken aan die electrische smeerpompen

Afbeeldingslocatie: https://www.alentec.com/media/400x400_scale/produktbilder/orion/20/13507.jpg

die zijn er ook met kekke display en waarschijnlijk instelbare hoeveelheden etc. Maar ja, zijn wel alleen geschikt voor tubes smeermiddel, hoe goed dat gaat met kit.. geen idee.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Jellabie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:28:
Als kitter kan ik alleen maar zeggen, kan je niet met de hand kitten? Blijf dan van electrisch af.
[...]
De glazenzetters gebruiken ze nog wel veel. Al raadde de glazenzetter het hier wel af om het als leek te proberen. Hij gaf aan dat iedereen bij hun in dienst dat ding moet leren gebruiken en dat ook mensen die al 20+ jaar kitten het de eerste weken niet goed kunnen. Daar zit blijkbaar nogal een leercurve aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Een kitspuit oplossing die een vast volume doseert is niet iets dat regulier gebruikt wordt. Je moet dan kijken naar specifieke oplossingen die in de industrie wordt gebruikt.

Ik denk dat je (wat al eerder is geopperd hier) moet kijken naar een oplossing met een schroefdraad als plunjer, waarbij de omwentelingen geteld of bepaald kunnen worden met iets als een stappenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:13
De term die je zoekt is "volumetrische dispensie", dit wordt snel enorm duur.
Kan je je toepassing niet verduidelijken? Dat maakt het veel eenvoudiger om mee te denken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02
Je hebt kitspuiten op luchtdruk. dan zou in principe x Tijd ventiel open = x volume.
Maar dat is niet vooraf instelbaar op 50ml en een stugge EPDM kit heeft andere druk nodig dan een dunnen acrylaat kit.
Glazenzetters gebruiken die vaak.

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 10-05-2023 12:54 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1