Toon posts:

Advies apk / bovag check occassion

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:51
We hebben een occassion aangeschaft.
Bj 2020, phev. 30k km op teller.

Nu was er afgesproken dat deze minimaal 12 maanden apk zou hebben, zit standaard in afleverpakket. Ik heb er nog specifiek om gevraagd bij het tekenen omdat ik al dacht dat deze nog dicht bij maar niet meer dan 12 mnd had.

Nu blijkt dat er geen apk is uitgevoerd omdat de auto ( bj 2020..) nog 9 mnd apk over heeft. En men vond het 'zonde' om dan nog apk te doen.

Er is een 40 punten bovag check uitgevoerd en er zit 12 mnd bovag garantie op de auto.

Ik wilde eigenlijk dat er nog zsm een apk uitgevoerd werd, volgens afspraak, maar dat kon niet morgen omdat er iets in storing lag, bij de apparatuur.

Heeft deze apk toegevoegde waarde voor mijn auto, of is het naast de 40 punten bovag check en 12mnd garantie eigenlijk niet zo belangrijk. Zelf dacht ik: als er bij de apk iets naar boven komt moet de garage dat zelf nog repareren ( immers 12 mnd apk afgesproken ). Maar is er uberhaupt iets dat niet bij bovag check ook al gecheckt wordt?

Ik ben nog even in dilemma, of dat we de overschrijving uitstellen en alsnog apk laten uitvoeren of zonder uitgevoerde apk gaan ophalen. Wat is wijsheid?

Aangeschaft bij officiele merk dealer.

Bedankt.

[Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2023 19:02]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De APK is puur het minimale wat nodig is om de auto veilig op de weg te laten rijden. De 40 punten bovag check of langs een bevriende garage om te controleren zal meer waarde hebben dan een nieuwe APK.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:14
Apk is niks. Ik bedoel het verteld je niks meer dan dat de auto aan de minimale eisen voldoet om op de weg te mogen.

Maar 1.7mm is goed keur, net als 7.1 mm profiel.

Zou met ze regelen dat de eerste apk voor hun kosten is en het zo laten.

[Voor 55% gewijzigd door jack zomer op 22-05-2023 15:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:26
Draakje5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:57:
Nu blijkt dat er geen apk is uitgevoerd omdat de auto ( bj 2020..) nog 9 mnd apk over heeft. En men vond het 'zonde' om dan nog apk te doen.
Dat is ook zonde: want een auto heeft eerst 4 jaar APK, daarna 2x 2 jaar en vanaf 8 jaar oud ieder jaar. Als ze vanwege die paar maanden nu al APK gaan keuren, dan krijg je auto wel 2 jaar APK. Maar dat is zonde, want als je 7 maanden wacht kan de auto APK gekeurd worden voor 2 jaar.

Dan heb je 2 jaar en 2 maanden APK, want je mag 2 maanden van tevoren al APK keuren. Vindt je trouwens niet dat je een beetje moeilijk doet? Het is een verkopers markt en geen kopers markt, dus voor jouw een andere koper die niet moeilijk doet.

PS meestal komen autos probleemloos door de 1e drie APK keuringen en vaak ook nog wel de 4e of 5e APK keuring: je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken.

[Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 08-05-2023 19:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:02
ik zou afspreken dat er vlak voor de vervaldatum alsnog een apk wordt gedaan.

het is hun keuze om nu (nog) niet de apk voor de komende 12 mnd te doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 21:35
op zon jonge auto kan ik je verzekeren dat de bovag garantie 40 punten check uitgebrijder is dan de apk dus die zou ik gewoon links laten liggen. daarbij als je bij de apk keuring over 9 maanden iets geks tegen komt wat niet onder slijtage onderdelen valt kun je nog aanspraak doen op je bovag garantie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
Apk over 9 mnd laten doen; dan is die een jaar geldig; alles wat tijdens de Apk komt is dan toch garantie ? Dus eigenlijk heb je 21 mnd Apk vanaf aankoop dan toch ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:53
Moet je de APK over 9 maanden zelf betalen? Dan zou ik hem nu laten doen, anders uitstellen.
Maar wat anderen al zeggen, APK zegt helemaal niets zeker niet als de verkoper het zelf doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een APK kost 30-50 euro. De kosten zitten 'm niet in de keuring, maar in de reparatiepunten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:28
Je hebt toch 12 maanden apk gekocht, waarom gooien je ze de auto niet door de apk (al dan niet bij collega auto bedrijf? Daar komt die fluitend doorheen en kost hun letterlijk niets (paar 10'tjes).

Uiteindelijk heeft het weinig waarde omdat een apk kom je zo doorheen als je banden, lichten en remmen maar goed zijn zonder te gekke lekkages en andere gevaarlijke zaken dus dat heeft weinig toegevoegde waarde. Als je het laat zitten mis je ook weinig.

Over die 40 punten check van de Bovag. Heb je die weleens gelezen? Dat is eigenlijk ook 3x niets, is vooral een beetje kijken of alles het wel doet. Het zegt niet veel over de staat van de auto en het onderhoud rondom slijtage onderdelen. Letterlijke zin van de 40 punten: Banden gecontroleerd op spanning en staat.. Zegt letterlijk niets. Stel je banden zijn 0.1 mm boven het minimum profiel en opgepompt, voldoet het aan de eis van Bovag, APK maar krijg je vrij snel kosten die niet gedekt zijn onder garantie. Ook andere slijtage zoals remmen, remblokken geldt hetzelfde voor, APK eis is de auto moet remmen. Het enige waar je voor gedekt zijn de grote onderdelen zoals motor/aandrijfdelen/accu (die bij een PHEV wel gevoelig zijn). Stel de auto heeft 100.000 / 120.000 km gelopen, dan gaan alle bovengenoemde punten spelen en ga je gelijk kosten krijgen. Check of laat die onderdelen checken + kijk het boekje ook even na wat al is gebeurd. Ook schade/overspuiten in het verleden -> de auto kan nu schadevrij zijn maar in het verleden al gedeeltelijk/overgespoten zijn.

Leeftijd zegt wel over een auto rondom het technische gedeelte maar jonge auto's maken ook flinke klappers.

Overigens ben je wel vrij laat met deze vraag want volgens mij heb je al een koopcontract getekend dus ze regelen die apk en dan moet je de auto sowieso afnemen. Hopen op het beste dan maar!

[Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 08-05-2023 19:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt voor de reacties.
Ze hebben al gezegd dat ik over 9 mnd op hun kosten een APK kan doen, een APK kost natuurlijk niet zo veel, paar tientjes zoals hier ook gezegd.

Het is verder een Nederlandse auto, demo geweest en daarna 3 jr in de lease, ik ben niet zo bang over schade of wat dan ook. Staat ook niks geregistreerd in NL. Sowieso een lease auto ga je niet 'onderhands' laten repareren.

Banden zijn al vervangen, want die waren kaal.

Het ging mij er meer om, zaken die bij een APK aan het licht komen en daardoor de APK niet halen.
Wellicht sterk bij een auto van 3 jaar oud, maar ik heb geen idee.

En ja, we hebben 12 mnd bovag garantie. Dus alles is in principe 12 maanden gedekt wat kapot kan gaan of slijt ( eerder slijt dan de voorgeschreven KM's volgens boekje ).
Nou volgens mij mag er bij 30.000 (nu)+10.000 (te rijden) KM + 9 maanden (volgende APK dan) nog geen grote onderhoudskosten ontstaan. Zouden die dan wel ontstaan, dan lijkt me dat dus kosten voor de garage onder BOVAG garantie als ik het begrijp.

Met de 12mnd garantie die we hebben is het misschien ook wel om het even of dat de APK nu of over 9mnd wordt uitgevoerd.

[Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2023 20:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
Draakje5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:06:
Ze hebben al gezegd dat ik over 9 mnd op hun kosten een APK kan doen, een APK kost natuurlijk niet zo veel, paar tientjes zoals hier ook gezegd.

Het is verder een Nederlandse auto, demo geweest en daarna 3 jr in de lease, ik ben niet zo bang over schade of wat dan ook. Staat ook niks geregistreerd in NL. Sowieso een lease auto ga je niet 'onderhands' laten repareren.

Het ging mij er meer om, zaken die bij een APK aan het licht komen en daardoor de APK niet halen.

En ja, we hebben 12 mnd bovag garantie. Dus alles is in principe 12 maanden gedekt wat kapot kan gaan of slijt ( eerder slijt dan de voorgeschreven KM's volgens boekje ).
Nou volgens mij mag er bij 30.000 (nu)+10.000 (te rijden) KM + 9 maanden (volgende APK dan) nog geen grote onderhoudskosten ontstaan. Zouden die dan wel ontstaan, dan lijkt me dat dus kosten voor de garage onder BOVAG garantie als ik het begrijp.

Met de 12mnd garantie die we hebben is het misschien ook wel om het even of dat de APK nu of over 9mnd wordt uitgevoerd.
Slijtageonderdelen zijn meestal uitgesloten van die garantie dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:25
Wat kan er echt versleten zijn bij 30k. Hooguit banden, of misschien voorste remblokken. Allemaal niet de kosten als je een budget voor een dergelijke auto hebt. Tenzij het je laatste centen zijn. Op defecten anders dan slijtage heb je neem ik aan garantie. Die 3 maanden AP zou ik me nu niet druk om maken om reden die al genoemd zijn.

[Voor 13% gewijzigd door NimRod1337 op 22-05-2023 14:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:01:
[...]

Slijtageonderdelen zijn meestal uitgesloten van die garantie dacht ik.
Slijtage ( indien harder/erger dan bij normaal gebruik ) valt ook onder de bovag garantie.
Als remschijven normaal 100.000 km mee gaan ( ik noem maar iets ), en ik koop de auto bij 30.000 km en 5.000 km later zijn ze krom of al helemaal versleten ( en ik heb er normaal mee gereden ) dan valt vervanging ook onder bovag garantie.

Desalniettemin, we hebben de auto inmiddels in ons bezit en zijn erg tevreden :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou wel die apk eisen. Het is zoals iemand al aangaf wel een minimale keuring, maar het geeft wel aan dat de auto veilig de weg op kan en dat wat zou moeten werken werkt op die auto (en anders op kosten van de garage gefixt wordt). Jij weet niet wat er tussen de laatste apk en nu gebeurd is met die auto. Misschien werkt nu bijv. de ruitensproeier of de koplamphoogteverstelling niet meer. Kun jij daar weer mee terug en in dit geval heb je gelukkig garantie, maar de discussie kan wel ontstaan ze het wellicht geen garantie vinden. En vervolgens ben je je auto weer een dag kwijt voor de reparatie. Allemaal potentieel gedoe. Als er een apk was gedaan dan was dat gewoon gecheckt/verholpen.

En dan hebben we het nog niet over de potentieel echt onveilige dingen waarvan je nu niet weet of dat gecontroleerd is. Zitten de wielen wel vast? Doen de gordels en airbags het? Bij een auto uit 2020 zal het allemaal wel meevallen maar toch... Dat zij zeggen dat het 'zonde' is om nu al uit te voeren is alleen maar omdat ze het 'zonde' vinden voor hun eigen portemonnee (keuring uitvoeren en ook kosteloos alles verhelpen wat evt. gevonden wordt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:25
Palomar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:22:
Jij weet niet wat er tussen de laatste apk en nu gebeurd is met die auto.
Hij heeft nog helemaal geen APK gehad denk ik dus daar is ook wat voor te zeggen. Ik zou zelf 9 maanden fijn zorgeloos gaan rijden gezien de enorm lage km stand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
NimRod1337 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Hij heeft nog helemaal geen APK gehad denk ik dus daar is ook wat voor te zeggen. Ik zou zelf 9 maanden fijn zorgeloos gaan rijden gezien de enorm lage km stand.
Hehe, even overheen gelezen ;) Maar los daarvan zou ik het wel een prettig idee vinden om de apk toch bij aflevering gedaan te hebben, zodat je voor jezelf een 'nulmeting' hebt van de staat van de auto. Dat de auto 3 jaar oud is, je bij een merkdealer koopt, ook al een bovag checklist doorgaat (en aannemende dat de auto niet is geïmporteerd/cq ander dubieus verleden heeft) geeft eigenlijk al aan dat je al 99,9% zeker kunt zijn dat het allemaal wel goed zit. Ik zou de koop er niet om afblazen ;) Misschien dat je nog iets anders kunt regelen ter compensatie, maar denk niet dat ze over 9 maanden alsnog een gratis apk doen inclusief het oplossen van de gevonden punten, omdat veel apk-afkeurpunten ook met slijtage te maken hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30

Tomatoman

Fulltime prutser

Draakje5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:57:
Hoe nuttig het is, is niet relevant. Jij hebt hier heel specifiek een afspraak over gemaakt, dus moet de garage die afspraak nakomen. Zo simpel is het. Als de garage dit onzin of zonde van het geld vindt, had ze die afspraak niet moeten maken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
wm1234 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:50:
Je hebt toch 12 maanden apk gekocht, waarom gooien je ze de auto niet door de apk (al dan niet bij collega auto bedrijf? Daar komt die fluitend doorheen en kost hun letterlijk niets (paar 10'tjes).

Uiteindelijk heeft het weinig waarde omdat een apk kom je zo doorheen als je banden, lichten en remmen maar goed zijn zonder te gekke lekkages en andere gevaarlijke zaken dus dat heeft weinig toegevoegde waarde. Als je het laat zitten mis je ook weinig.

Over die 40 punten check van de Bovag. Heb je die weleens gelezen? Dat is eigenlijk ook 3x niets, is vooral een beetje kijken of alles het wel doet. Het zegt niet veel over de staat van de auto en het onderhoud rondom slijtage onderdelen. Letterlijke zin van de 40 punten: Banden gecontroleerd op spanning en staat.. Zegt letterlijk niets. Stel je banden zijn 0.1 mm boven het minimum profiel en opgepompt, voldoet het aan de eis van Bovag, APK maar krijg je vrij snel kosten die niet gedekt zijn onder garantie. Ook andere slijtage zoals remmen, remblokken geldt hetzelfde voor, APK eis is de auto moet remmen. Het enige waar je voor gedekt zijn de grote onderdelen zoals motor/aandrijfdelen/accu (die bij een PHEV wel gevoelig zijn). Stel de auto heeft 100.000 / 120.000 km gelopen, dan gaan alle bovengenoemde punten spelen en ga je gelijk kosten krijgen. Check of laat die onderdelen checken + kijk het boekje ook even na wat al is gebeurd. Ook schade/overspuiten in het verleden -> de auto kan nu schadevrij zijn maar in het verleden al gedeeltelijk/overgespoten zijn.

Leeftijd zegt wel over een auto rondom het technische gedeelte maar jonge auto's maken ook flinke klappers.

Overigens ben je wel vrij laat met deze vraag want volgens mij heb je al een koopcontract getekend dus ze regelen die apk en dan moet je de auto sowieso afnemen. Hopen op het beste dan maar!
De BOVAG check en de bijbehorende BOVAG garantie is gelukkig wel wat beter dan dat jij hier schetst... het houdt in principe in dat de auto minimaal de eerste 6mnd/6000km onderhoudsvrij moet zijn, dat is inclusief alle slijtage onderdelen zoals de banden en de remschijven/blokken etc. Bijvoorbeeld een band die 0,1mm van afkeur afzit komt niet door de BOVAG check heen.

Daarnaast probeert ook echt niet iedere garage je een oor aan te naaien en zal een garage met een beetje reputatie er gewoon voor zorgen dat er fatsoenlijke banden en remmen onder de auto zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
MicGlou schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:32:
[...]

De BOVAG check en de bijbehorende BOVAG garantie is gelukkig wel wat beter dan dat jij hier schetst... het houdt in principe in dat de auto minimaal de eerste 6mnd/6000km onderhoudsvrij moet zijn, dat is inclusief alle slijtage onderdelen zoals de banden en de remschijven/blokken etc. Bijvoorbeeld een band die 0,1mm van afkeur afzit komt niet door de BOVAG check heen.

Daarnaast probeert ook echt niet iedere garage je een oor aan te naaien en zal een garage met een beetje reputatie er gewoon voor zorgen dat er fatsoenlijke banden en remmen onder de auto zitten.
Hoe kom je aan de 6 maanden , 6000 km onderhoudsvrij?
Volgens mij is de bovag garantie 12 mnd, en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de eerste 6 en de laatste 6.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Draakje5 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Hoe kom je aan de 6 maanden , 6000 km onderhoudsvrij?
Volgens mij is de bovag garantie 12 mnd, en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de eerste 6 en de laatste 6.
Bovag garantie is tot 12 maanden, maar minimaal 6mnd/6000km, vaak afhankelijk van de leeftijd/km stand/aankoopbedrag van de occassion.

https://www.bovag.nl/garantie

Maar wat verwarrend inderdaad, want er staat ook dat het sinds juni 2022 standaard 12 maanden is geworden, terwijl er vervolgens verderop weer over minstens 6 mnd wordt gesproken :?

Maar goed, los van of het 6 of 12 mnd is... punt is dat een dergelijke BOVAG check en garantie wel wat meer behelst dan 'het is prima zo' en worden afgevinkt als ze dicht tegen afkeur aanzitten.

[Voor 40% gewijzigd door MicGlou op 22-05-2023 16:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
MicGlou schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Bovag garantie is tot 12 maanden, maar minimaal 6mnd/6000km, vaak afhankelijk van de leeftijd en/of km stand van de auto.
Heb je hier een bron voor?
Naar mijn weten is de garantie 12 maanden, minimaal 12 maanden.
Er heeft in 2022 een wijziging plaatsgevonden bij Bovag hierin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Draakje5 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Heb je hier een bron voor?
Naar mijn weten is de garantie 12 maanden, minimaal 12 maanden.
Er heeft in 2022 een wijziging plaatsgevonden bij Bovag hierin.
Bron staat er nu direct onder...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De 1e APK voor die auto is in 2024, begrijpelijk dat de garage geen enkele reden ziet om nu al een APK keuring te doen die veel kans niet eens afgemeld kan worden bij RDW omdat deze te vroeg is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tomatoman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Hoe nuttig het is, is niet relevant. Jij hebt hier heel specifiek een afspraak over gemaakt, dus moet de garage die afspraak nakomen. Zo simpel is het. Als de garage dit onzin of zonde van het geld vindt, had ze die afspraak niet moeten maken.
Je kan toch veel beter die APK over 9 maanden pakken, daar heb je veel meer profijt van.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:01
Voor mij zou heel zwaar tellen dat deze garage zijn afspraken niet nakomt. Dat belooft wat voor de toekomst als er echt iets is.

Als de afspraak is dat er een APK gedaan wordt voor levering, dan doe je als garage een APK voor de levering. Dat is de afspraak, dat is wat je doet. Doe je het niet, dan ben je onbetrouwbaar en doe ik geen zaken met je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
Draakje5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:06:

Maar wat heb je nu concreet en op papier afgesproken? Als er over 9 maanden van alles uit de APK komt dan krijg jij die allemaal op je bord of niet? Zo ongeveer alle afkeur bij de APK komt door slijtage, dus dat gaan ze je dan ook vertellen tegen die tijd. Dat valt niet binnen de garantie. De APK zelf kost de garage amper geld, als ze zelf een keurmeester hebben zelfs minder dan 5 euro. Als ze zo zeker van de auto waren, waarom hebben ze hem dan niet even gemeld als goedgekeurd?

Ik vind, zo vanaf de zijlijn, dat je vooral veel aannames doet dat het wel goed komt allemaal. Of heb je een en ander op papier?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Drardollan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Maar wat heb je nu concreet en op papier afgesproken? Als er over 9 maanden van alles uit de APK komt dan krijg jij die allemaal op je bord of niet? Zo ongeveer alle afkeur bij de APK komt door slijtage, dus dat gaan ze je dan ook vertellen tegen die tijd. Dat valt niet binnen de garantie. De APK zelf kost de garage amper geld, als ze zelf een keurmeester hebben zelfs minder dan 5 euro. Als ze zo zeker van de auto waren, waarom hebben ze hem dan niet even gemeld als goedgekeurd?

Ik vind, zo vanaf de zijlijn, dat je vooral veel aannames doet dat het wel goed komt allemaal. Of heb je een en ander op papier?
Slijtage, meer dan normaal, valt onder bovag garantie eerste 12 maanden.

En normale slijtage, zal bij een auto van 3 jaar oud gewoon nog door APK komen. Dus ik begreep sommige reacties wel dat APK niet zo zinvol is bij 3 jaar oude auto (wanneer je ook bovag check en garantie hebt).

APK afkeur bij remschijven bijv. is pas als breuk onvermijdelijk is. Dergelijke slijtage zal nog niet aan de orde zijn, en is dat wel zo, dan is het alsnog garantie binnen de komende maanden :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
Draakje5 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:51:
[...]

Slijtage, meer dan normaal, valt onder bovag garantie eerste 12 maanden.

En normale slijtage, zal bij een auto van 3 jaar oud gewoon nog door APK komen. Dus ik begreep sommige reacties wel dat APK niet zo zinvol is bij 3 jaar oude auto (wanneer je ook bovag check en garantie hebt).

APK afkeur bij remschijven bijv. is pas als breuk onvermijdelijk is. Dergelijke slijtage zal nog niet aan de orde zijn, en is dat wel zo, dan is het alsnog garantie binnen de komende maanden :-)
Maar het zijn allemaal discussiepunten straks, want “normale slijtage” is een rekbaar begrip.

Uiteraard zal een 3 jaar oude auto normaliter niet heel spannend zijn. Maar aangezien een aankoop van een auto een forse uitgave is zou ik liever “better safe than sorry” zijn. Zeker bij een demo/lease bak die stevig afgetrapt kan zijn (want toch niet van jezelf).

Hoogstwaarschijnlijk komt het allemaal wel goed hoor, maar ik krijg al jeuk als een garage al niet eens een simpel afspraakje als “12 maanden APK bij aflevering” niet nakomt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:04
Drardollan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:30:
Voor mij zou heel zwaar tellen dat deze garage zijn afspraken niet nakomt. Dat belooft wat voor de toekomst als er echt iets is.

Als de afspraak is dat er een APK gedaan wordt voor levering, dan doe je als garage een APK voor de levering. Dat is de afspraak, dat is wat je doet. Doe je het niet, dan ben je onbetrouwbaar en doe ik geen zaken met je.
Dit is weer een verkoper geweest die nergens verstand van heeft. 8)
Waarop de monteur met gezond verstand aangeeft dat je pas vlak voor de datum (van de 1e ! APK) moet gaan keuren.
En dan zit de auto nog onder garantie dus loop je geen risico.

• 6R15
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
Een auto herkeuren voor apk die 3 jaar oud is en nog 9 maanden Apk heeft is waanzin, de eerste paar keer is de apk 2 jaar en als je nu gaat herkeuren vervallen die 9 maanden gelijk. Ook omdat deze auto al een Bovag keuring heeft gehad is dat dubbelop (die keuring houd ook vrijwel alle apk punten in), apk stelt trouwens maar weinig voor maar dat is weer een ander punt.

Geen idee om wat voor auto het gaat maar als binnen 3 jaar de autobanden al op zijn dan is er al stevig mee gereden (of veel).

Denk dat je een veel te hoge pet op hebt van Bovag garantie, het gaat hier om een garantie op verborgen gebreken ten tijde van aankoop, of overmatige slijtage, wat beide zeer discutabel is. Vooral slijtage want dat is vrijwel onmogelijk om te bewijzen wie daar schuldig voor is en meestal is dat dus de gebruiker. Op internet regent het dus ook klachten over Bovag garantie's. Zelfs JetCars is Bovag aangesloten dus....... Je kan beter een goede autodealer hebben met goede reviews en die je vertrouwd en dan hoef je ook niet te zeuren om een apk van 3 tientjes want je krijgt je auto netjes gewassen afgetankt nagelopen en bijgevuld mee. En bij de volgende service beurt pakken ze de apk mee.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18
Vind het maar een raar verhaal. Ik heb 2 jaar geleden een auto gekocht (zat toen nog ook in garantie, was toen 3 jaar oud), en die hebben ze verlengd met een jaar APK toen bleek dat er nog maar 10 maanden op zat. Ik had toen bijna 2 jaar APK toen ik de sleutel kreeg (op de factuur staat ook wat jij zegt: minimaal 12 maanden APK). Dus als je dat 'koopt' of krijgt dan is dat gewoon iets wat ze moeten regelen. Dat hebben ze bij mij in ieder geval ook gedaan.

Snap niet waarom ze zo moeilijk, doen, of zijn ze soms bang voor kosten als ie niet door de herkeuring komt?

[Voor 4% gewijzigd door ID-College op 31-05-2023 10:51]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Ik ben toch al eens met mijn oude brik van 20 jaar fluitend door de APK gekomen, terwijl een 4 jaar oude auto bij z'n eerste APK diezelfde dag van alles mankeerde.

Als je dan een auto koopt die nog 9 maanden te gaan heeft tot z'n allereerste APK keuring, dan wil ik wel dat die ff een APK keuring krijgt. Al is het al voor de zekerheid dat de auto verder gewoon veilig/goed is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee