Twee VLAN netwerken tussen 2 switches Pro AV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Hallo allemaal,

Graag zou ik gebruik maken van de expertise hier op het forum.
Ik ben bezig met het ontwerpen van een setup waarbij zo min mogelijk kabels nodig zijn tussen de apparatuur bij het podium en de zaal.

Ik heb 2 managed switches (1 bij het podium en 1 in de zaal).

Poort 1 van switch 1 (podium) is verbonden met poort 1 van switch 2 (zaal).

Op poort 2 van switch 1 is een digitale stagebox aangesloten, op de overige poorten is andere netwerk apparatuur aangesloten.

Op poort 2 van switch 2 is een digitaal mengpaneel aangesloten, op de overige poorten is andere netwerkapparatuur aangesloten.

De communicatie van de stagebox (poort 2 van switch 1) naar het mengpaneel (poort 2 van switch 2) moet via een aparte VLAN, waar geen ander netwerkverkeer op plaats mag vinden.

Het moet zich dus gedragen alsof er een rechtstreekse kabel vanaf het mengpaneel naar de stagebox loopt.

Het doel is alsvolgt. Ik zou eigenlijk twee kabels tussen het podium en de zaal moeten hebben, daar het mengpaneel en de stagebox eigenlijk direct op elkaar aangesloten moeten zijn en de andere kabel zou dus voor het overige netwerkverkeer zijn. Ik wil echter maar 1 kabel laten lopen.

Ik heb vanuit een forum al het een en ander aan info gekregen, maar ik kom er niet helemaal uit. Hieronder de info vanuit het forum (in het Engels):

"You need managed switches with VLAN support.
You must create a separate VLAN for the SQ’s IO port and the AR2412’s dSnake port across both switches.
Consult your switches’ documentations on how to do this.
Pay special attention to “tagged” and “untagged” settings:
The ports where SQ/AR are connected, are untagged and not member of any other VLAN.
The “trunk” ports carry the dSnake VLAN tagged.
No other ports may be assigned / member of the dSnake VLAN.
The switches must be configured such that no additional traffic is generated on the VLAN.
For example discovery protocols etc must be disabled for the VLAN.
The “backbone” connection between the switches must be Gigabit (or faster).
If the link between the switches has high load, you will get audio problems.
The switchports to which SQ’s IO port and the AR2412 must be set to a fixed link speed of 100 MBit/s.
Otherwise SQ can detect a DX link instead of dSnake.
If that happens the IO screen will show ‘DX’ instead of ‘dSnake’."

De vraag aan de experts hier:
Welke, niet al te dure, managed switches zouden jullie aanraden voor een dergelijke setup en nog belangrijker, hoe zorg ik dat VLAN 1 (stagebox) op switch 1 (podium) alleen communiceert met VLAN 1 (mengpaneel) op switch 2 (zaal) en de rest via een aparte VLAN gaat via 1 kabel tussen de twee switches?

Alvast bedankt.

Mvg Tinjo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:48
Praten het mengpaneel en de stagebox wel ethernet met elkaar, of wordt er een eigen protocol gebruikt. In dat laatste geval gaat een apart vlan je niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:51
de AR2412 heeft wel ethernet, maar daar houd het ook op. het is een eigen protocol welke alleen werkt met point-to-point verbindingen. GigaACE and SLink zijn Gigabit, dSnake en ME is 100Mbit.

"The AR2412 uses the 48kHz dSnake protocol, which is a layer 2, fast ethernet protocol designed for point-to-point connections. "

Zie de manual

In theorie zou je met VLAN's wel moeten kunnen splitten.

In dit forum staat wel wat over netwerksetup en testen

Elke managed switch kan VLANS afhandelen. echter niet elke switch kan Trunks verwerken (ik heb die kennis ook niet helaas). elke switch configureer je dan met poorten bij het VLAN. Via de trunk poorten (uplink) knoop je de 2 switches aan elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdx8Ic5VTpi2RiDV4D5TFqnPwP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DniBs7oLTEm1WmckRy8L0lFT.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door reinier68 op 08-05-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik begrijp dat de poorten die de switches met elkaar verbinden, Trunk poorten moeten zijn.

Wat ik dan niet helemaal snap is hoe VLAN 1 van switch 2 weet dat ie (alleen) data van VLAN 1 van switch 1 moet pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
aan het ethernet pakketje wordt een tag gehangen, in dat tag staat je VLAN nummer/naam. Zo weet switch 2 wat hij waarheen kan sturen :-)

Daarom moet je ook op beide switches die VLANs aanmaken.
Zie het VLAN ID als een soort postcode en huisnummer. Als beiden weten waar je huis is, dan komt het verkeer tot stand. Foute postcode of huisnummer... geen post :-)

VLAN is vastgelegd in IEEE 802.1Q norm.
Visueel ziet het er zo uit:
Bovenste is standaard ethernet, onderste met dat TAG erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Voyj69hccSbGsRh5uy29dd-7sYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSm9TCs4J4Ijt3yxgIGjPujX.png?f=fotoalbum_large

De trunk verzamelt al het verkeer (postsorteercentrum) en hangt er een code aan (barcode op je pakketje).
trunkpoorten op andere switches weten dan waar de geadresseerde mag zitten, en die poorten kunnen dan het juiste pakketje ophalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJq6finS_kRVZV4AJOXtUS0zF4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xzHzVVbwcOlzCipApxYktR6W.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door reinier68 op 08-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00
htevents schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:18:
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik begrijp dat de poorten die de switches met elkaar verbinden, Trunk poorten moeten zijn.

Wat ik dan niet helemaal snap is hoe VLAN 1 van switch 2 weet dat ie (alleen) data van VLAN 1 van switch 1 moet pakken.
Zoals Reinier uitlegt worden er tags gebruikt, dat zijn de vlan nummers.

Zodra een pakketje binnen komt op switch 1 heeft dit pakketje geen tag op zich. De switch zal er een tag op plakken met het vlan wat jij op die poort geconfigureerd hebt. Switch 2 zal dit pakketje weer aanbieden op de poort met hetzelfde vlan nummer en haalt de tag weer van het pakketje af zodat het apparaat aan die poort een 'schoon' pakketje ontvangt.
De manier waarop de switches onderling kunnen communiceren is via een trunk poort, deze poort zal het pakketje met vlan tag in tact laten, in plaats van dat de tag er af gehaald wordt. Er zijn maximaal 4096 vlans mogelijk in een switch/trunk. Dat betekend dat een trunk poort gelijk staat aan 4096 gescheiden netwerkkabels tussen twee switches.

De manier waarop switches weten via welke poort ze data naar elkaar sturen gaat op basis van mac-adres en tabellen waarin bijgehouden wordt wel mac-adres via welke poort te bereiken is. Als je twee switches aan elkaar hangt zullen ze onderling de tabellen delen en is het heel snel duidelijk voor switch 1 welke apparaten via de connectie naar switch twee te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
Dank dank dank, het wordt me nu een stuk duidelijker.

Ik lees ook dat (in ieder geval voor de VLAN waar het mengpaneel en de stagebox op zitten) een bepaald discovery protocol uitgezet moet worden. Dit om te voorkomen dat de audio stream wordt onderbroken.

Nu zie ik 100en verschillende managed switches, maar kunnen jullie me wat aanraden in een niet te hoge prijsklasse (lees max e100 per stuk)? 8 poorten per switch zijn ruim voldoende.

Daarnaast nog een vraag, moet ik 2 VLANS maken of kan ik 1 VLAN maken voor de audio stream en de rest van de poorten laten voor wat het is, waarbij ik 1 poort per switch een trunk poort laat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik adviseer je om te kijken naar de goedkopere 10GBit switches. (Die hebben een speciale koppelpoort, waarmee je de switches aan elkaar kunt knopen, met een bandbreedte van 10Gbit. De rest van de ports zijn 1GBit.)
Deze bijvoorbeeld:
https://www.routershop.nl...multi-gb-switch/pid=55463
Hoe lang is de kabel tussen de 2 switches die de switches met elkaar verbinden?

edit: die koppelpoort laat je de trunk ports zijn.
Note: Er is altijd het VLAN1 aanwezig die moet je ERBIJ laten in de trunk.
dus gebruik bijvoorbeeld 1,2 en 3 in je VLAN setup.

(Zo kun je mocht je de ports waarbij de tag niet geeft(de overige ports) beide switches vanaf 1 plek beheren, controleren en/of instellen)

[ Voor 28% gewijzigd door Kabouterplop01 op 09-05-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
De GS110MX is unmanaged, daar kan je geen VLANS mee maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00
htevents schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:00:
Dank dank dank, het wordt me nu een stuk duidelijker.

Ik lees ook dat (in ieder geval voor de VLAN waar het mengpaneel en de stagebox op zitten) een bepaald discovery protocol uitgezet moet worden. Dit om te voorkomen dat de audio stream wordt onderbroken.
Of je zet het niet aan, opties staan meestal uit in de default config.
Nu zie ik 100en verschillende managed switches, maar kunnen jullie me wat aanraden in een niet te hoge prijsklasse (lees max e100 per stuk)? 8 poorten per switch zijn ruim voldoende.

Daarnaast nog een vraag, moet ik 2 VLANS maken of kan ik 1 VLAN maken voor de audio stream en de rest van de poorten laten voor wat het is, waarbij ik 1 poort per switch een trunk poort laat zijn?
Een managed switch zoals je ze koopt voor 100-200.- heeft standaard alle poorten in vlan1. Maak jij een tweede vlan aan voor jouw audio dan blijft de rest van de poorten ongemoeid in vlan1.
Dlink DGS1100 of Netgear GS serie is redelijk betaalbaar. Anders Cisco CBS250.
Pagina: 1