Universele Drivers voor een scanner ?

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15682

Topicstarter
Ik heb sinds kort een scanner van iemand gehad omdat hij er toch nix meer mee deed..
het is een oude Tamarack ofzo.. maar ik kan er geen drivers voor vinden.. iemand die een linkje heeft naar universele drivers oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nog niet.. zal het meteen doen.. alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 22:48

Arno

PF5A

--> [forum=10] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 13:06 schreef Traag het volgende:
--> [forum=10] <--
sorry .. ;(

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GVD..ik heb het niet kunnen vinden.

Het is een Tamarack "ARTI-SCAN"
Model No : DocuMan 1200C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Info

en ik heb legio tamarack scannerdrivers gevonden op www.driverguide.com
member login
login=driver
pass=all

search onderaan, zoeken op Tamarack.. en je krijgt een hele lijst.. kan je ff proberen...
Maar wat ik er van lees is het een BUTT-scanner.. dus misschien niet eens de tijd waard....

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 13:23 schreef KNETTER2000 het volgende:
Info

en ik heb legio tamarack scannerdrivers gevonden op www.driverguide.com
member login
login=driver
pass=all

search onderaan, zoeken op Tamarack.. en je krijgt een hele lijst.. kan je ff proberen...
Maar wat ik er van lees is het een BUTT-scanner.. dus misschien niet eens de tijd waard....
heb het niet kunnen vinden.. die driver site is down van Tamarack

het is ook een butt-scanner maar ik wou gewoon ff kijken wat voor beeld eruit kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:22

traviandus

vague

Was er voor scanners niet een soort standaard? TWAIN geloof ik, misschien dat daar universele drivers voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

"universele driver" bestaat niet. Er bestaat wel een "universele interface" (TWAIN).

Uitleg:

drivers:
elk apparaat heeft eigen communicatieregisters (hardware instructie set), elke aanspraak op eentje zorgt ervoor dat een bepaalde taak wordt uitgevoerd. Voor elk apparaat werkt dit anders, de engineers van het product mogen dit ook vrijelijk kiezen. Elk apparaat heeft dus een andere hardware instructie set en heeft dus een driver nodig die in elk geval qua deze "hardware instructie set" anders is dan vergelijkbare producten.

"Maar, hoe kan het dan dat in linux alle drivers op zoveel apparaten werken?"

Dat doen ze niet ;). Ze vragen de hardware om een ID en aan de hand daarvan worden de hardware-specifieke registers/instructieset met de rest van de algemene code ingeladen. De overige code is dus wel algemeen (dit is error-checking, command checking, kernel logging, etc).

interfaces:
een interface is een manier waarop het programma met de driver (en zo met de hardware) kan communiceren. Een linux-voorbeeld is video4linux. video4linux is een algemene interface waardoor een programma met elke hardware op dezelfde manier kan communiceren, ook al is het niet dezelfde hardware. Daarom kun je op zowel de TV-kaart van merk A als van merk B met xawtv TV kijken.

Die interface moet dus juist universeel zijn, anders is het voor app-makers ongemolijk om software te schrijven die met veel hardware kan omgaan.

Windows-voorbeeld is TWAIN. interface is dus zelfde, maar echt, die drivers van scanner A zullen never nooit op scanner B werken. Andere hardware instructie set.... Kortgezegd, een universele driver is zowel theoretisch als praktisch onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 16:51

Diamon

The Weird One

Grrrrrrrr, ik heb dus ook die Tamarack scanner, maar ik heb dus drivers voor W2k nodig.
Ik heb wel NT4 drivers, maar deze beginnen te zeuren over ASPI zooi enzo.
Weet/is er ook iemand die weet hoe ik NT4 drivers kan gebruiken onder W2k.

Ps, topic starter heeft reeds de Win9x drivers van mij ontvangen.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:23
Op zondag 02 september 2001 21:47 schreef Diamon het volgende:
Grrrrrrrr, ik heb dus ook die Tamarack scanner, maar ik heb dus drivers voor W2k nodig.
Ik heb wel NT4 drivers, maar deze beginnen te zeuren over ASPI zooi enzo.
Weet/is er ook iemand die weet hoe ik NT4 drivers kan gebruiken onder W2k.

Ps, topic starter heeft reeds de Win9x drivers van mij ontvangen.
Dit kun je denk ik echt "shaken" ... ik zocht ook win2k drivers voor m'n Diamond Stealth S220.. dat kon ik ook shaken.. (alleen voor win95+win98+NT4
Tamarack klinkt nog beroerder dus... :(
Pagina: 1