Hulp bij offerte / installatie van zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

• reinderv
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-03-2024
We wonen nu een dik jaar in dit huis en waren van plan om eerst uit te bouwen en dan ook panelen te leggen, omdat de uitbouw even op zich laat wachten en we wel met de panelen willen beginnen heb ik een aantal installateurs over de vloer gehad voor een offerte.

Probleem is dat ik drie installateurs heb uitgenodigd die aangaven niet veel heil te zien in onze situatie, omdat het dak op het huis vrij klein is en er beperkt panelen op kunnen en het tuinhuis dak wel geschikt is/lijkt maar ze niet op bitumen willen leggen, ook vinden ze de afstand tuinhuis naar huis groot. Daarom geen offerte of pas een over 3+ maanden.

Daarom heb ik het plan opgevat om het zelf te doen, wel met hulp/check van een installateur die ook de meterkast vervangt en de installatie kan controleren. Ik ben van plan om eerst panelen op het dak te leggen en in de tweede fase ook op het tuinhuis. Hulpvraag gaat over het platte dak.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N6umb8MkKWPW-DAXnlFf9Wh4hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm40MRDFIyBxsKrSJDpdLOnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x0XtZi4Vz5h9_rBbhEqC09NQjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6V7DDdGrhaF7Vi0FUhHUD19l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg5XUyTXHviJ11mHuWPHI6MvDEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTygPu8nQO4S8rXHXuHifOTl.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb twee daken die m.i. geschikt moeten zijn, een plat dak boven de slaapkamer waar 4 panelen op zouden moeten kunnen. En het dak van het tuinhuis (bitumen), dit is een puntdak met twee vlakken van 570x330 in een hoek van 13%. Ik ging ervan uit dat alleen de w/nw kant geschikt zou zijn, sommige installateurs gaven aan dat beide kanten voldoende rendement zouden geven.

Het gaat me nu eerst om het platte dak, waarbij de installatie wel geschikt moet zijn om dit uit te breiden met de panelen op het tuinhuis.Tuinhuis heeft nog een lichtbak op het dak, deze wil ik vervangen om ruimte te maken voor panelen.
Schaduw
Plat dak heeft schaduw van het huis, daarnaast 2x afvoer. Tuinhuis heeft schaduw van bomen op n-n-w kant.
Jaarverbruik
4300
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, de meterkast zal worden vervangen en geschikt worden voor 3 fase, ik ben van plan om met de 4 panelen deze nog op 1 fase te houden en later uit te breiden. De uitdaging zit hem ook in de converter, ik heb zeer beperkt plek hiervoor in ons huis op het moment. Vandaar ook micro converters in the offerte.
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk energie op te kunnen wekken met de ruimte die er is. We willen op termijn een uitbouw maken en wilde hier eerst op wachten om ook zonnepanelen te laten leggen, maar de uitbouw wacht even en we willen wel met de panelen beginnen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, met hulp van installateur die ook de meterkast zal vervangen. Ik heb een aantal offertes opgevraagd. Installateurs hebben schijnbaar geen 'zin' om panelen op een bitumen dak te leggen ivm met mogelijk risico op lekken en de afstand tuinhuis naar het huis. 4 panelen vinden ze relatief te klein. Hierdoor of een nee of erg lange wachttijd (3+ maanden).

Ik ben redelijk technisch en denk dat ik dit zelf kan, met zoals gezegd hulp van de installateur die ook de meterkast vervangt voor extra technische check. Momenteel staat er een schotel op het dak met aansluiting naar de meterkast, die gaat eraf om de panelen aan te sluiten.
Bijhouden van data
Standaard is voor mij prima, alhoewel meer uitgebreide data interessant zou zijn. Geen must.
Reeds verkregen offertes
Eur 2600. Op basis van Denim 450 WP all Black Half cut panelen met IQ7A Micro-omvormers met montage voor 2x2 panelen landscape volgens ligplan op de bovenstaande afbeeldingen.

Prijs per WP: Eur 1,44.
Regio
Utrecht

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Voor mijn gevoel kun je met een O-W opstelling zeker 6 panelen kwijt.

Eerst legplan bedenken, dan omvormer oplossing erbij. Enphase voor uitbreidbaarheid is onzin. Meerdere traditionele omvormers kan gewoon.

Voor 4 panelen heeft Enphase een gruwelijke kosten overhead. 4 panelen met APSystems kan voor ~500.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reinderv
Dank je wel, ik zal ook naar APSystems kijken.

Dit legplan is op basis van de offerte die ik heb ontvangen, op basis van de richtlijnen voor afstand op het platte dak en wind konden ze niet meer panelen kwijt begreep ik.Ook de opstelling, we hebben best wat schaduw van het dak en bomen voor ons huis aan de oost/zuid-oost kant.

Goed om beide zaken nogmaals te checken om te kijken hoe dit uitkomt.

• Ronald
Plaatjes... woorden...

https://designer.solaredg...71c5089bc31f?units=METRIC

Zie tabs voor deelsimulaties (met opmerking 1: ik propageer niet per definitie solaredge. 2: het plat dak deelsysteem simuleert met wat veel verliezen door het te kleine systeem voor solaredge)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reinderv
Top ja, dank je wel en heel duidelijk

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Ronald schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:01:
Voor 4 panelen heeft Enphase een gruwelijke kosten overhead. 4 panelen met APSystems kan voor ~500.
Bedoel je met overhead: de Q-relay + Gateway? Ik zie APSystems hier regelmatig langskomen als goedkoper alternatief voor Enphase, maar ik vind die APSystems micro-omvormers nou ook niet echt supergoedkoop.

Verwijderd

reinderv schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:42:
..maar ze niet op bitumen willen leggen..
Hoezo willen ze niet op bitumen?
Ik zit ook in een traject met aanbieders en net op het dak een nieuwe laag bitumen laten leggen voordat de panelen erop komen...

• reinderv
Ze zijn bang voor lekkage, en het is anders dan normaal voor de partijen die had uitgenodigd. Probleemvoor mij is eigenlijk dat er meer dan genoeg werk is en dan kiezen ze voor wat bekend is.

• Ronald
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:13:
[...]

Bedoel je met overhead: de Q-relay + Gateway? Ik zie APSystems hier regelmatig langskomen als goedkoper alternatief voor Enphase, maar ik vind die APSystems micro-omvormers nou ook niet echt supergoedkoop.
Zeker. Q-relay kost €65, envoy/gateway €165.
Dan kost iq7a €150/stuk + €20 qcable

DS3-L kost €170 per 2 panelen + €15 verbinding kabel per 2 panelen. Ecu-r €170

Het verschil is gigantisch

Pagina: 1