Advies gevraagd voor voeding Lenovo V530-15ICB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-09 14:06
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een geschikte (meer vermogen) voeding voor een Lenovo V530-15ICB.
Ik wil deze pc gebruiken voor lichte gaming toepassing, dus er zal een compacte grafische kaart aan te pas komen.
De huidige PSU (180W) is echter niet voldoende hiervoor en heeft trouwens ook geen 6 of 8 pin connector voor GPU.
Het mainboard heeft echter een eigen type 10 connector naast de 4-pin connector.
Daarom ben ik niet helemaal zeker wat ik nu precies nodig heb.
Mijn vorige pc's hadden steeds een 24pin + 4 pin en dus ditto voeding.
De vormfactor van de voeding is TFX, dus een snelle search leert me dat de opties nogal beperkt zijn.
Weet iemand wat ik precies nodig heb? Ik zie dat er ook verloopjes bestaan 24=>10 pin, maar ik lees her en der dat de PSU dan niet uitschakelt bij het afsluiten? klopt dit?

Wat is je budget?
Het kost wat het kost denk ik bij deze soort specifieke componenten? Hoe lager we de kostprijs kunnen houden hoe beter uiteraard, we hebben nog een GPU nodig waarvoor we sparen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal niet, ik wil wel iets wat toch een paar honderd watt aan vermogen kan leveren, zodat een low-midrange gpu hier bij past. De kast is erg klein, dus ik ben sowieso beperkt qua opties als we naar GPU formaat gaan kijken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Het gaat om een recuperatie systeem als instapper voor mijn zoontje van 6, hij wil graag een computer waar hij wat games zoals Rocket League of later misschien Fortnite op wil spelen.
Z'n oudere broer begint nu Counterstrike te spelen, en hij kijkt er naar uit om dit in de toekomst ook te kunnen doen.
Qua budget zitten we wat krap, maar we sparen rustig verder om dan later een leuke GPU te kunnen bijprikken.
Bedoeling is dat hij in eerste instantie een PCtje heeft voor schoolwerk, dat hebben we nu dus wel al.
Qua specs is het niet heel erg slecht, momenteel hebben we een i5 8400 met 16GB geheugen en een SSD ter beschikking.

Beste antwoord (via tim085 op 08-05-2023 21:55)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Dat gaat zeker passen en geen geknoei met onbetrouwbare adapters. Is veruit de beste oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waar haal je vandaan dat de vormfactor van de huidige voeding TFX is?

Dit soort systemen heeft een merkspecifieke voeding met een merkspecifieke format. Daar ga je geen standaard voeding voor vinden. Ook hier geldt dat als je de voeding wilt vervangen voor een standaard ATX/SFX/TFX voeding je ook het moederbord en de behuizing moet vervangen want die onderdelen zijn ook merkeigen met een merkeigen formaat en layout en 12vO.

De huidige 180w voeding kan trouwens prima een low profile GTX 1050Ti/1650 GDDR6 hebben. uitvoering: MSI Geforce GTX 1650 D6 Aero ITX OC gaat ook werken maar errug duur voor de prestaties die je krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door Uszka op 08-05-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Dat is wat speculatie van mijn kant, het ziet er qua vorm en schroefbevestiging ongeveer hetzelfde uit, qua plaats kan het zeker in de kast maar ik moet nog even nameten om zeker te zijn dat dit ook echt TFX is.
Ik kwam zonet toevallig deze tegen, misschien is dit iets?
https://www.accu-kiki.nl/...Desktop-%28Lenovo%29/3361

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat gaat zeker passen en geen geknoei met onbetrouwbare adapters. Is veruit de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Ter aanvulling:
De OEM voeding is effectief TFX, dus daar krijgen ze bij Lenovo toch al punten voor van mij.
Blijkt dat de OEM (deze keer toch) een meer gestandaardiseerde aanpak heeft verkozen ipv een custom pin layout.
De PSU is effectief gepind voor 12VO, dus in principe is het volgens de industrie standaard.
Alleen is het aanbod 12VO voedingen heel erg schaars, laat staan in TFX formaat.
Daar kan Lenovo niet aan doen natuurlijk en verandert de zaak weinig praktisch.
Ik zal nog steeds de eerder gelinkte PSU moeten bestellen om het makkelijk te houden.

Trouwens, voor mensen die een 12VO omzetting willen doen vanaf een klassieke ATX voeding, dit is niet gewoon een andere pinout of een verloopje, de oude ATX standaard heeft een 5v standby voltage terwijl de 12VO een 12v stanby voltage heeft. Er bestaat hier wel hardware voor, maar het is geen passieve kabel.
Voor mensen die de technische achtergronden willen kennen, GN legt het heel erg goed uit hier:
YouTube: The Future of Power Supplies - Maybe (Motherboard Cost, Cables, & AT...

Ik hoop dat deze info toekomstige budgetbuilders kan helpen, want heel erg duidelijk is het allemaal niet 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Okay, we hebben dus deze PSU besteld, die zou goed moeten zijn voor 450W (37.5 A op de 12V rail)
Ik heb een RX580 die ik hiervoor kan gebruiken, volgens de outervision PSU calculator heb ik max 377W load en adviseren ze een "427W" PSU.
Hopelijk lukt deze combo een beetje...
Ik heb het aantal randapparaten beperkt tot een minimum (nvme ssd, 2x 8gb ram, wifi dongle) om het stroomverbruik binnen de limieten te kunnen houden.
De RX580 gaat nèt in de kast met een 180° PCIE 8-pin adapter, maar misschien voeg ik best nog wat extra 80mm fans toe op de voorziene plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Allright, PSU binnen en gisteren even alles gemonteerd.
Uiteindelijk ook wel de ODD bracket moeten slopen, want die zat natuurlijk dik in de weg voor de RX580 en de 180° pcie power adaptor.
Ik verwacht toch geen ODD meer nodig te hebben dus we zullen ergens een 3d printje moeten maken om het gat af te dichten.
Zoals je kan zien op de foto is er maar net genoeg ruimte tussen de GPU en het dicht scharnierende paneel.
Klein beetje geluk gehad daar :)

Nog even getest met CSGO en de kast produceert toch nog flink wat warmte die het moeilijk kwijt kan, dus we zullen hier en daar nog wel aanpassingen moeten doorvoeren m.b.t. koeling, maar het geheel werkt al in een toch vrij compacte form factor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhxlRNP-YZhfw8Znt7geMyRHiH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNZNn93SLwFnO3bwHkzv6PIn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r92HvM73ryN2VpHFcrpi0CfX7EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihrNiy83t3pnf50tMyAveYaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VERWndQG-CaoriWVRldIJkm_D4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADomBDb7E3xBYDaBx9IF2SVa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJZw-pwQQRySxUh-EPZv_A2cNW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7mQqLrLS6Z4xOfN1aROCRmL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Deel 3 (I guess)

Eerste indrukken waren goed, zoals voorzien wat extra fans geplaatst om de nodige airflow te garanderen dus off we go...

Helaas, pindakaas.
Het systeem werkt technisch gezien redelijk goed, maar begint op een bepaald moment toch wel teveel warmte te produceren.
Okay, er zitten genoeg fans in (2 casefans en een psu fan die behoorlijk hard werkt) dus we passen maar even de curve aan zodat dit vroeger en sneller gaan draaien.
Helaas, opnieuw pindakaas, er is van Lenovo geen software en zelfs geen bios setting die dit toelaat }:|

Hogere RPM fans gemonteerd ipv de "stille" bequiet low rpm modellen.
Wat blijkt, het mainboard past de snelheid via PWM aan, ongeacht hoe snel ze ook zijn :(
Als ik het PWM signaal van de fan afhaal, fysiek dan, gaan de dingen volle kracht draaien, werkt dus prima.
Alleen is het misschien niet gewenst dat we een 747 situatie krijgen op het moment dat mijn zoontje zijn huiswerk moet gaan maken.
Even nagedacht wat de opties zijn, maar er zijn er dus niet veel.
Eigenlijk zou ik dus een fancontroller nodig hebben die op basis van temperatuur de fansnelheid gaat regelen.
Die dingen bestaan dus wel degelijk, maar in de prijsklasse waarin ze zich bevinden is het niet handig.
We wilden een budgetpc fixen, en als ik er geld moet tegenaan gooien had ik evengoed een mainboard, kast + PSU kunnen kopen.
En de vormfactor van dit ding is gewoon wel perfect.

Plan B, C, D? Ik ben de tel kwijt, maar op een moment kreeg ik een goede ingeving.
Het gebeurd zelden, maar soms zijn er van die heldere momenten waarop ik een oplossing voor me zie.
Ik vond onlangs in mijn lade een ongebruikte Arduino nano every, je weet wel zo'n mini microcontroller die je voor een paar euro koopt?
Als we daar nu eens het PWM signaal van onze casecfan aan vastmaken, zou ik die dan kunnen bedienen terwijl die voeding en krijgt van uit het mainboard?
Geen idee, maar we gaan het testen.

*O*
Yes! Dat werkt, even biertje halen, genieten van het mooie moment en dan opnieuw aan de slag.
Ik heb een goedkope manier om de fansnelheid te regelen, maar natuurlijk moet die ook wat input krijgen, ik ga niet aan een knopje zitten draaien of mijn zesjarige zoon vertrouwen dat hij dit in de gaten gaat houden tijdens een potje Fortnite.
Input dus.
Google leerde me dat ik via een LM35 transistor vrij nauwkeurig temperatuur kan meten.
Dat zal dus de oplossing worden!

Even een uurtje experimentjes gedaan, en ja hoor.
ChatGPT leverde me netjes de code aan die ik nodig heb om dit allemaal te laten draaien, temperatuurafhankelijke PWM regeling on the cheap, in your face Lenovo.
Maar we moeten dit wel allemaal nog netjes inbouwen natuurlijk.
Beetje hotglue, een USB kabeltje van buiten naar binnen zodat ik de code nog makkelijk kan aanpassen, spanbandje hier en daar, wat krimpkous en een goed plekje zoeken voor de sensor zodat die snel een hogere temperatuur kan oppikken.
Een paar biertjes en uurtjes later was het er.
Je kan zeggen of denken wat je wil, maar dit voelt lekker, heel erg lekker dat me dit gelukt is oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKCe6U-4SmeRidZMldm71H9vUvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9lFzGw0H0Aq0rTYU6KiFHh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDUxWu3kAWKQ8WkAZY74g96gMug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soNKGBtNLWexWcXOS6mrss5o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm-kvMS3rVnhUAgun3UMdqCeR1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vaaEfTXoAEae5Dfyb0BFgOx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
indien nog iemand dit ooit zou nodig hebben, om een fancontroller te maken heb je nodig:
- Arduino of equivalent met analoge input en PWM output (paar euro)
- een LM35 (kost een paar euro)

Dit is wat de code dan uiteindelijk geworden is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
// Constants for temperature range
const int minTemp = 40;      // Minimum temperature (in degrees Celsius)
const int maxTemp = 55;      // Maximum temperature (in degrees Celsius)

// Constants for PWM range
const int minPWM = 0;        // Minimum PWM value (0% duty cycle)
const int maxPWM = 255;      // Maximum PWM value (100% duty cycle)
const int minBlinkDelay = 500; // Minimum delay for slow blink (in milliseconds)
const int maxBlinkDelay = 50; // Maximum delay for fast blink (in milliseconds)

// Pin assignments
const int fanPin = 3;        // PWM fan control pin (D3)
const int tempPin = A0;      // LM35DZ temperature sensor pin (A0)
const int ledPin = LED_BUILTIN;  // Built-in LED pin

// Variables
int pwmValue = 0;            // PWM value (duty cycle)
float temperature = 0.0;     // Temperature reading (in degrees Celsius)

void setup() {
  // Initialize serial communication
  Serial.begin(9600);

// Set fan pin as output
  pinMode(fanPin, OUTPUT);

// Set LED pin as output
  pinMode(ledPin, OUTPUT);
}

void loop() {
  // Read temperature from sensor
  int sensorValue = analogRead(tempPin);
  temperature = (sensorValue * 5.0 / 1024.0) * 100.0;

// Map the temperature value to the PWM range
  pwmValue = map(temperature, minTemp, maxTemp, minPWM, maxPWM);

// Clamp the pwmValue within the valid range
  pwmValue = constrain(pwmValue, minPWM, maxPWM);

// Print PWM value and temperature to serial console
  Serial.print("PWM Value: ");
  Serial.print(pwmValue);
  Serial.print(", Temperature: ");
  Serial.print(temperature);
  Serial.println("°C");

// Set the fan speed
  analogWrite(fanPin, pwmValue);

// Calculate LED blink delay based on PWM value
  int delayTime = map(pwmValue, minPWM, maxPWM, minBlinkDelay, maxBlinkDelay);  // Adjust blink speed

// Blink the built-in LED
  digitalWrite(ledPin, HIGH);  // Turn on LED
  delay(delayTime);
  digitalWrite(ledPin, LOW);  // Turn off LED
  delay(delayTime);
}
Pagina: 1