Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Ik heb in mijn auto 3x een GoPro Hero 8 Black gemonteerd in de volgende testopstelling:
  • naar voren
  • naar achteren
  • vanuit de rechter A-stijl gemikt op de gezichten van bestuurder + passagier
Nou wil ik het graag zo doen zoals veel rijinstructeurs, car vloggers etc. op YouTube/TikTok, dus de front-facing cam beeldvullend, en dan de facecam en rearcam in de linker en rechter bovenhoek.

Na enig experimenteerwerk met gratis video editing software en een (verouderde) Adobe After Effects licentie die ik nog had liggen van een oude klant, kom ik er eigenlijk op uit dat het overal wel in kan, maar dat DaVinci Resolve eigenlijk een heel fijn (en gratis!) programma is om mee te werken, sluit helemaal aan bij mijn editing reflexen. Dus ik heb het allemaal netjes gemonteerd en het ziet er superstrak uit.

MAAR... Hoe krijg ik een resultaat nou geëxporteerd zodanig dat het resultaat in dezelfde kwaliteit, en met dezelfde filesize, als een GoPro video gerenderd wordt?

De GoPro footage is FullHD 60fps, en dat geeft zo'n 18 minuten voor 4 GB op keurige FullHD GoPro kwaliteit. Ondanks dat ik natuurlijk drie camera's heb, is het resultaat nog steeds een 60fps FullHD film, en zou ik dus hopen dat ik ook het resultaat kan exporteren in diezelfde GoPro kwaliteit, met dus ook 18 minuten in 4 GB.

Ik heb al van alles geprobeerd en elke keer is het een uur renderen, maar het beste resultaat dat ik krijg is het de h264 MP4 encoding van DaVinci, en dat wordt voor een bronvideo van 4 GB, zo'n 10 GB als resultaat (2.5 keer groter dus). Dezelfde compositie vanuit AfterEffects exporteren naar een AVI file ging ook, maar dat werd een file van 75 GB (dus 19x groter).

Verder heb ik weinig tot geen verstand van video editing/encoding etc., maar het moet toch mogelijk zijn om een GoPro video te editen (al was het maar voor face blur bijvoorbeeld) en dan in dezelfde kwaliteit weer uit te spugen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
DaVinci Resolve en Adobe AfterEffects dus... Maar ik sta open voor andere software :)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Uitgebreid googlen op (GoPro) video editing, picture in picture, DaVinci/AEE export settings, verschillende codecs, verschil tussen AVI/MP4/MOV etc., maar mijn vragen krijg ik niet beantwoord.
...

Alvast bedankt voor uw wijze woorden! _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:51
Ik heb zelf geen ervaring met dit programma, maar je zou de settings die hier genoemd en uitgelegd worden eens kunnen proberen: https://www.groundcontrol...tings-for-davinci-resolve
Ik zie daar wel in langskomen dat wellicht niet alle settings beschikbaar zijn in de gratis Windows versie. Wellicht is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Hi, en dank voor het zoeken!

Ondanks dat ik zelf filmpjes zit te maken, vind ik het erg irritant tegenwoordig dat iedereen video tutorials maakt voor dit soort dingen... Ik wil gewoon uitleg in de vorm van tekst aub, djw :) Net als al die mensen die tegenwoordig voice messages achterlaten op je whatsapp/signal etc.. Moet ik een minuut audio gaan luisteren voor een stuk tekst dat ik in 10 seconden had kunnen lezen...

Maar goed, andere discussie. On topic: Ik ben blij met die korte&krachtige site! En het is inderdaad gerelateerd aan wat ik nodig heb. In mijn gratis versie van DaVinci heb ik gewoon de h.265 optie beschikbaar, dus dat is alvast geen probleem.

Zoals de site suggereert heb ik 'm nu upgescaled naar UHD, en niet naar mp4 maar maar Quicktime (mov) gezet, en de framerate handmatig ingesteld op het dubbele van de video (dus in mijn geval 120, want de gopro video is 60).

De site zegt dat het bij hun half de tijd duurde, maar de ETA is mij mij het dubbele van de vorige poging. Boeien verder, als het er maar beter van wordt.

Blijft dus wel het feit dat ik het dus feitelijk decode van de GoPro bron, en daarna weer ga zitten recoden met nieuwe compressie. Zou ik het toch niet gewoon kunnen terugvertalen naar precies dezelfde kwaliteit die het al was wat de GoPro ervan gemaakt heeft, maar dan met mijn wijzigingen erbij?

[ Voor 1% gewijzigd door Kilomeester op 08-05-2023 13:55 . Reden: edit for clarity ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:51
Wat er achter de schermen in een videobewerkingsprogramma gebeurd is mij ook niet 100% duidelijk, maar ik denk dat het ongeveer zo loopt: tijdens jouw editwerk wordt er een uitgepakte en geheel tijdelijke versie als temp file ergens op jouw schijf gebruikt. Die is ook slechts groot genoeg om de preview te tonen, niet meer. Bij het recoden worden de nieuwe frames stuk voor stuk samengesteld en met de juiste codecs weggeschreven naar de nieuwe videofile. Zoals jij het omschrijft werkt het (ongeveer) bij het aanpassen van een Word-document. Videobestanden zitten iets anders in elkaar. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Nee, dat is het niet. In DaVinci heb je het volledige materiaal ter beschikking bij de edit en ook in volledige kwaliteit.

Volgens mij is het zo dat bij het recoden van de file, hij er gewoon from scratch over gaat nadenken, en is het dus in feite een recompressie van een decompressie van een lossy gecomprimeerde video, waardoor het dus nog een keer "gelossy'd" wordt zeg maar. En ergens snap ik het wel want ik heb natuurlijk niet dezelfde content maar geëdite content, maar ik hoopte dat daar iets miste. Dat lijkt niet zo te zijn.

Wel heb ik met behulp van jouw link (en dingen die ik vond naar aanleiding ervan) nu meer begrip over wat al die instellingen in die export settings van die videoprogramma's betekenen, en zo kom ik er uiteindelijk op uit dat ik het beste MP4 kan exporteren met 120 Mbps bitrate (voor 60 fps footage). Dan wordt het heel mooi.

En daarbij is er ook nog het e.e.a. met YouTube aan de hand, wat ik totaal niet wist maar wat wel nuttig is voor het nageslacht dus ik schrijf het er maar even bij voor eventuele passanten: Bij content tot en met FullHD (dus 1920x1080) gebruikt YouTube voor zijn eigen compressie een "avc1" codec, en die is ruk en wordt bij zeer veel bewegende content (zoals driving footage) een soort bewegend olieverfschilderij, ook al is je upload nog zo crisp. Daarom is het goed om zelfs FullHD content tóch te exporteren in 4K, hoewel dat natuurlijk feitelijk niks toevoegt, MAAR, alles bóven de FullHD wordt bij YouTube gecomprimeerd met de "vp09" codec, en die maakt het een stuk beter blijkbaar.

Kortom, ik ga nu voor de H.265 hardware-supported export naar MP4 op 4K60 resolutie, en Dan explodeert de render time en de filesize wel met een factor 3, maar goed, who cares, dan laat ik de PC wel 's nachts aan staan :)

Ik ben zo tevreden als ik ga worden denk ik, veel beter gaat het niet worden. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je dezelfde grootte van bestanden terug wilt hebben, moet je ook dezelfde bitrate gebruiken.

Bitrate van gopro is geloof ik iets van 100 mbps, maar dat kan je uitlezen in de bronbestanden.

Vervolgens kies je in DaVinci resolve globaal dezelfde bitrate en codec (h.264/265). Een mov of mp4 maakt niet uit en een andere framerate dan het bronmateriaal is ook niet nodig.

Ik heb even geen plaatje bij de hand, maar ergens moet je VBR kunnen instellen.

Anders heb je altijd de quality instellingen, daar kan je ook mee spelen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1