10GB switch, welk model voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:07
Hallo,

Ik heb nu een Cisco SG300-20 (2x) draaien op mijn hobbykamer.
Hier zitten 3 nassen op aangesloten en een paar computers.
Nu loop ik langzamerhand tegen wat doorvoer problemen aan op het netwerk.

In 2 nassen komen 10Gb kaarten: Emulex OCE11102-FM 10GbE FCoE
Denk niet dat ik fiber ga inzetten maar DAC kabels.

2 Computers ga ik ook 10Gb kaarten in zetten.

Ik zoek een managed switch met 4 x 10Gb poorten en in elk geval 8 x 1Gb poorten, waarbij 4 poorten met LACP geconfigureerd moeten kunnen worden. Deze wordt dan doorverbonden aan de SG300.
Fanless design is wel een eis omdat de switches naast mijn bureau staan. Switches worden lokaal gemanaged, dus geen cloud connectie nodig of gewenst.

Kan iemand mij adviseren welke switch ik zou moeten kopen?
Ik zit te kijken naar de Linksys LGS328C en QNAP QSW-M408S.
Ik heb ook gekeken naar de Zyxel XGS1930-28 24 Poorts, maar het lijkt erop dat LACP alleen via het betaalde cloud beerplatform beschikbaar is.

Alvast dank voor de input

Edit: b's aangepast :)

[ Voor 8% gewijzigd door reinier68 op 08-05-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip bij netwerken: hou bits (kleine b) en Bytes (grote B ) uit elkaar.

Jouw kaarten zijn - zoals in je beschrijving correct staat - 10GbE kaarten, niet 10GB. Hier weinig verwarring mogelijk, maar het gebeurt sneller dan je denkt.

Verder om op je vraag in te gaan: wat moet er behalve deze NASsen en computers op de switch(es) aangesloten worden, en welke netwerkstandaarden ondersteunen ze? Dat is van belang want 802.3az (10GbE) is tien jaar ouder dan 802.3bz (2.5GbE en 5GbE), dus een groot deel van 10GbE apparatuur ondersteunt geen 2.5 of 5GbE en valt terug naar 1GbE werking als je er eentje op aansluit. Uiteraard zijn de nieuwere switches die dat wel doen in de regel duurder, dus het is goed om na te gaan of je (ooit) verwacht dergelijke apparatuur erop aan te sluiten en dan beperkt te worden als het maar met 1GbE zou gaan (puur management van eea heeft natuurlijk geen hoge bandbreedte nodig).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Alleen de 2 computers met 10Gb, en 2 nassen met 10Gb, een andere NAS zal met 2x1GbE in LACP aangesloten worden. Er komen ook wat Access Points op (TP-link deco) maar die zijn gewoon 1Gb, net als mijn laptop docking station.

Ik heb verder (nog) geen 2.5 of 5GbE apparatuur.

Ook net gezien dat de Zyxel Cloud wel gratis is. Je hebt bij lokaal beheer alleen weinig monitoring data, dat zit in Nebula.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 13:28
Hangt ook een beetje af van je ecosysteem.
Zelf gebruik ik veel Ubiquiti, dus ik heb een Unifi Aggregation Switch:
https://store.ui.com/coll.../unifi-switch-aggregation

Deze biedt 8x SFP+ aan.
Wil je stil? Gebruik dan GEEN RJ45 op 10G, omdat deze een stuk meer stroom verbruiken dan fiber of DAC.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je gaat een NAS met 2x1Gb LACP aansluiten heeft dat wel nut als je zelf de enige gebruiker bent? Want volgens mij, kan het fout hebben, gebruikt 1 connectie ook maar 1 verbinding. Het heeft dus alleen nut bij meerdere gelijktijdige connecties.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Frogmen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:58:
Je gaat een NAS met 2x1Gb LACP aansluiten heeft dat wel nut als je zelf de enige gebruiker bent? Want volgens mij, kan het fout hebben, gebruikt 1 connectie ook maar 1 verbinding. Het heeft dus alleen nut bij meerdere gelijktijdige connecties.
Die ene NAS met 2 poorten LACP heeft replicatie en backup jobs draaien en is media server. De NAS zelf initieert datastromen, maar ook de Clients in het netwerk doen dat. En dan levert LACP net wat meer rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:46
Wat dacht je van Mikrotik? Echt helemaal lokaal te beheren. Hebben een 'configuratietool' maar volgens mij ook gewoon via de commandline, en daar kan je echt helemaal los op gaan.

Ik gebruik deze met DAC kabels uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
4*SFP+ en 1*Gb UTP, zelfs te voeden via PoE(+)!
Maar zit ook een losse voeding bij, en kan tbv redundantie zelfs op 2 adapters tegelijkertijd aangesloten worden. En deze is helemaal stil, zit geen fan in. Hij is nu wat duurder geworden, ik heb er iets van €140,- voor betaald, en destijds was er niks wat ook maar enigszins in de buurt daarvan kwam.

Blader eens door hun aanbod, erg vriendelijk geprijsd en het is ook wel iets voor de echte Tweaker.

Ik gebruik heb als platte switch, gewoon aangezet en klaar, werkt al jaren probleemloos.

[ Voor 12% gewijzigd door Skynett op 08-05-2023 14:25 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GarBaGe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Deze biedt 8x SFP+ aan.
Wil je stil? Gebruik dan GEEN RJ45 op 10G, omdat deze een stuk meer stroom verbruiken dan fiber of DAC.
Dit.

Hele grap is hier niet goedkoop, maar dan nog moet je stroomverbruik van 10Gbase-T niet onderschatten. Dat loopt in de meerdere Watt per poort RJ45, vs minder dan 1W fiber vs 0.1W DAC. Die DAC is dus om alle redenen een no-brainer, maar ik zou serieus overwegen de verbindingen met de client computers optisch te doen.

Sterker nog, dat ik wat ik hier zelf heb liggen - al ligt 10GbE momenteel op z'n gat door een defecte router :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1