Tekentool of andere oplossing voor vergunning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 12:29
Mijn vraag:
Ik ben opzoek naar een makkelijke tekentool om de voorkant van mijn woning te tekenen i.v.m. aanvragen van zonnepanelen in beschermd stadsgezicht.
Wat moet ik tekenen:

- Bouwkundig dakplattegrond 1:100 nieuwe situatie inclusief zonnepanelen
- Bouwkundig gevelaanzicht voorzijde 1:100 met zonnepanelen

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Sketchup?
Floorplanner?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik vind vooral betaalde software om een bouwtekening te maken, kan ik met Sketchup of Floorplanner een voldoende goede tekening maken voor de vergunning?
Ik heb oude papieren tekeningen van de woningen die ik kan gebruiken als handleiding voor de tekening. Dus in principe zoek ik alleen een tool waarin ik dit kan overnemen zodat ik de zonnepanelen er in kan tekenen.

Beste antwoord (via BraX op 08-05-2023 15:26)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tekeningen even opvragen bij de gemeente waarschijnlijk krijg je dan een mooie pdf
en hier gewoon het erbij klussen in pdf programma (indien van toepassing wel even de gemeente stempels en opmerkingen verwijderen en het stempel van de tekening (dat is het kader met tekst rechts onderin) niet vergeten aan te passen omschrijvinging, datum etc.. ) en je hebt je nieuwe situatie. veder kan het ook met scetschup maar dat is veel meer werk en zou ik persoonlijk gewoon een gatis autocadclone gebruiken. vroegah toen je nog niet van die mooie scans kon krijgen maakte ik nog wel eens een foto van de tekening en die dan overtrekken in autocad vervolgens op schaal zetten en je had ook je geveltje.

Overegens is de informatie die in het stempel staat ongeveer het belangrijkste schaal, papierformaat, datum etc. soms zijn ze daar een beetje streng in maar bij en kleine particuliere aanvraag is het al snel goed zolang je niet met een bierviltje aan komt zetten.

Edit: hier staat waar een tekening aan moet voldoen:
https://bouwadviesshop.nl...sen-van-een-bouwtekening/

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 08-05-2023 13:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
De oorspronkelijke tekening als bestaand toevoegen
De oorspronkelijke tekening met zonnepanelen erop als nieuw toevoegen (via bv PDF tooltjes) met daarbij de brochure van de betreffende panelen. Voor one-offs kan je sketchup ook gebruiken.

Ik neem aan dat dit ergens in beschermd stadsgezicht moet gebeuren?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
Ik zou de route.
Originele dakplan tekening.
Foto huidige dak, samengevat als huidige situatie.

Zonnepaneel offerte layout,
Daarbij je huidige dak foto met creabea panelen ingetekend van het type die in de offerte staat (let dus goed op of je full black, of silverframe etc hebt in de offerte.
En op basis van je offerte het originele dakplan rechthoekjes tekenen van de offerte.

Maar let ook goed op dat je dit duidelijk naar het bedrijf van de PV offerte deelt dat paneel type en layout niet gewijzigd mogen worden.

PS soms even bellen met de juiste afdeling van de gemeente kan ook helpen, zij kunnen goed aangeven wat ze verwachten dat je aanlevert.

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 08-05-2023 13:15 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tekeningen even opvragen bij de gemeente waarschijnlijk krijg je dan een mooie pdf
en hier gewoon het erbij klussen in pdf programma (indien van toepassing wel even de gemeente stempels en opmerkingen verwijderen en het stempel van de tekening (dat is het kader met tekst rechts onderin) niet vergeten aan te passen omschrijvinging, datum etc.. ) en je hebt je nieuwe situatie. veder kan het ook met scetschup maar dat is veel meer werk en zou ik persoonlijk gewoon een gatis autocadclone gebruiken. vroegah toen je nog niet van die mooie scans kon krijgen maakte ik nog wel eens een foto van de tekening en die dan overtrekken in autocad vervolgens op schaal zetten en je had ook je geveltje.

Overegens is de informatie die in het stempel staat ongeveer het belangrijkste schaal, papierformaat, datum etc. soms zijn ze daar een beetje streng in maar bij en kleine particuliere aanvraag is het al snel goed zolang je niet met een bierviltje aan komt zetten.

Edit: hier staat waar een tekening aan moet voldoen:
https://bouwadviesshop.nl...sen-van-een-bouwtekening/

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 08-05-2023 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 11:22
Is potlood en papier niet een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
twain4me schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:41:
en hier gewoon het erbij klussen in pdf programma
Bedankt voor de tip, ik kon in het digitaal archief van de gemeente ons huis vinden.
Echter zijn de tekeningen van 1938, dus een beetje gedateerd.
Daarnaast ook mooie tekening uit 1968 van dakkapel 8)7

Met een beetje klussen in een pdf editor moet ik hier wel bij in kunnen krijgen :P

Of eventueel zoeken naar tekeningen van de buren met zelfde type woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BraX schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de tip, ik kon in het digitaal archief van de gemeente ons huis vinden.
Echter zijn de tekeningen van 1938, dus een beetje gedateerd.
opzich maakt oud niet uit zolang het maar klopt met de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
huppelepups schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:48:
Is potlood en papier niet een optie?
Waarschijnlijk ben ik te streng voor mezelf .. #Perfectionisme
Pagina: 1