Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonwired
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09-2024
Beste Forum, ik ben opzoek naar het antwoord op een vrij specifieke vraag,
Een tijd geleden had mijn vader mij gevraagd om een systeem voor hem te bouwen die hij kan gebruiken als personal workstation. Zijn gebruik case is licht internet gebruik, met online office en het af en toe uitlezen van dvd’s en hij wil er eventueel een floppy drive inbouwen. Hij doet totaal geen video bewerking en al helemaal geen gaming. Hij heeft vanuit het werk een Microsoft Surface 4, en heeft voor persoonlijk gebruik een surface 3 (voor zover wat ik begrepen heb). Hij wil zijn Surface 3 vervangen met een desktop systeem omdat deze niet goed meer werkt. Hij maakt gebruikt van een surface docking systeem, waarbij 2x 4K monitor aangesloten zijn en op 60 HZ draaien, deze monitor-en hebben in ieder geval display port 1.4 en hdmi 2.0 uitgangen.

Mijn vraag is kan ik een systeem bouwen zonder dedicated GPU waarbij er twee monitoren te gelijk aangestuurd kunnen worden via onboard graphics. Ik heb een aantal reviews gezien van zen 4 cpu’s waarbij ik denk dat de performance meer dan genoeg is voor zijn wensen. Ik kan alleen geen bevestiging vinden dat het twee monitoren tegelijk aan kan sturen.

Ik zat te denken aan de volgende componenten.

AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 6-Core Processor
MSI PRO B650-P WIFI ATX AM5 Motherboard
Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-5200 CL40 Memory
Samsung 970 Evo Plus 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive

Kan iemand bevestigen of dit mogelijk is met twee 4K monitoren.
Of heeft iemand misschien een andere suggestie dat ook werkt.

MVG.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Ja, je kunt 2 4K monitoren aansturen via je iGPU mits je moederbord de juiste display connectoren heeft. Het is bij AMD inderdaad lastig te vinden waar de grens ligt. Volgensmij is de limiet iets van 16384x16384 pixels ofzo, maar dat kan ik zou gauw niet terug vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door youridv1 op 08-05-2023 13:12 ]