Hacker krijgt Windows 11-minivariant Tiny11 werkend in vram

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:57
Link naar artikel:

nieuws: Hacker krijgt Windows 11-minivariant Tiny11 werkend in vram van gpu

@TijsZonderH

Dit artikel leest bijzonder slecht weg. Hacker - Ontwikkelaar - Maker/Makers worden te pas en te onpas door elkaar heen gebruikt.
Zo lukte het eerder het OS volledig in geheugen te draaien, waar het slechts 200MB aan geheugen verbruikte
Ja, dat lijkt me wel dat het in een soort van geheugen draaide. Werkgeheugen bedoel je?
Nu is het de maker gelukt om Tiny11 zelfs in virtuaalgeheugen te draaien.
Als je een virtuele schijf bedoelt in het werkgeheugen van de grafische kaart - dan was het bovenstaande geheugen (werkgeheugen) ook al een virtuele schijf.

Dit artikel heeft er alles van weg dat het uit een soort ChatGPT achtige generator geperst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om heel lastig te doen maar een "ram drive" is een oplossing die al minstens bestaat sinds Windows NT3.51 en best wel tot vocabulaire gerekend kan worden als het over "memory" gaat; en de gebruikte tool staat ook in het artikel doorgelinkt voor jouw / jullie leesplezier.

Wat ik wel mis zijn de system-specs want ik haal er niet uit of de Tiny-versie nu wel of niet TPM2.0 en andere zaken vereist om uit eender welk "memory" te kunnen starten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:24

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Protip: als je wil dat je feedback serieus genomen wordt, blijf dan weg van rare en vooral ongefundeerde beschuldigingen zoals 'een soort ChatGPT-achtige generator'. Dat vind ik namelijk best beledigend.

Maar om op je punten terug te komen: hacker/ontwikkelaar/maker gebruik ik bewust door elkaar omdat je niet 10 keer hetzelfde woord wil lezen. Dan is afwisseling prima imo. Lijkt me prima kunnen want het dekt allemaal de lading. Ik heb een keer 'makers' gebruikt maar dat moest enkelvoudig zijn, heb ik aangepast.

Ik bedoel werkgeheugen ja, op Tweakers gebruiken we al sinds jaar en dag 'geheugen' voor ram en 'opslag' voor ssd's en andere opslagmedia. Niks mis mee dus.

Je laatste punt snap ik niet.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:39

TommieW

Numa numa.

Nog een aanvulling:
Nu is het de maker gelukt om Tiny11 zelfs in virtueel geheugen te draaien.
AFAIK wordt met "virtueel geheugen" onder Windows voornamelijk de pagefile bedoeld. Dit betreft echter VRAM; Video Random Access Memory.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
Ben ik de enige die een beetje een hekel heeft aan het gebruik van het woord "hacker" voor dit soort personen? Helemaal op een tech site. Maker, ontwikkelaar, wat dan ook. Een hacker is het niet. En ik weet dat dat tegenwoordig een beetje het woord is voor dit soort mensen. Maar helemaal als ik op Tweakers iets over een hacker zie, verwacht ik dat het over daadwerkelijke hacks gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
TijsZonderH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:02:

Ik bedoel werkgeheugen ja, op Tweakers gebruiken we al sinds jaar en dag 'geheugen' voor ram en 'opslag' voor ssd's en andere opslagmedia. Niks mis mee dus.
waar het slechts 200MB aan geheugen nodig had, al was het dan niet mogelijk iets te doen in het OS. Nu is het de maker gelukt om Tiny11 zelfs in virtueel geheugen te draaien.

Die heeft 4GB aan virtueel geheugen. Dat is meer dan Tiny11 nodig heeft; er is maar 2GB aan geheugen nodig om het OS goed te laten draaien.
Ja, maar hier word het zo te lezen toch echt door elkaar gebruikt. Het is in ieder geval behoorlijk verwarrend.
waardoor het OS ook op apparaten kan draaien met weinig middelen zoals geheugen en opslag.
Dit is de enige zin waar het woord opslag gebruikt word.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 08-05-2023 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:38
TijsZonderH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:02:
Protip: als je wil dat je feedback serieus genomen wordt, blijf dan weg van rare en vooral ongefundeerde beschuldigingen zoals 'een soort ChatGPT-achtige generator'. Dat vind ik namelijk best beledigend.
Ik weet niet hoe veel reacties je per dag/week krijgt, maar ik heb wel het idee dat je je nogal snel aangevallen voelt. Dat viel me het eerst op bij een eerdere reactie:
Dit vind ik onacceptabel harde verdachtmakingen die ik zeer vervelend vind om te lezen en waarvan het je zou sieren als je er excuses voor zou maken. Je stelt hiermee mijn integriteit en die van Tweakers aan de kaak zonder enige vorm van onderbouwing, daar zou je je voor moeten schamen.
Ziggo: automatisch wijzigen naar zakelijke abo's gaat niet op basis van KvK-data Je verwacht hier excuses voor een mening van iemand. Ook nu lijk je te vallen over een mening en dat vind ik jammer, want je artikelen zijn naar mijn idee wel echt een aanvulling op Tweakers.

Hopelijk zie je dit niet als aanval, maar als welgemeende feedback. Je gaat niet iedereen altijd kunnen pleasen en gaat meningen tegen je krijgen waar je het niet mee eens gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

Reinier

\o/

WEBGAMING schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:43:
Ben ik de enige die een beetje een hekel heeft aan het gebruik van het woord "hacker" voor dit soort personen? Helemaal op een tech site. Maker, ontwikkelaar, wat dan ook. Een hacker is het niet. En ik weet dat dat tegenwoordig een beetje het woord is voor dit soort mensen. Maar helemaal als ik op Tweakers iets over een hacker zie, verwacht ik dat het over daadwerkelijke hacks gaat.
Dit is toch zo'n beetje dé definitie van een hack?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Reinier schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Dit is toch zo'n beetje dé definitie van een hack?
Nee? Dit is de "moderne" definitie die in de laatste tijd ontstaan is. (vind ik in ieder geval)

Een hacker is iemand die inbreekt in het systeem van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 09:54

MeneerHart

Mess with the bull..

Even Wiki er op nagelezen,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hacker
hacker/ontwikkelaar/maker gebruik ik bewust door elkaar
Zou ik niet doen, dan ga je op een hoop tenen trappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Iemand die WIN11 op een videokaart weet te draaien toch gewoon een knutselaar, a.k.a. tweaker? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
WEBGAMING schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:50:
[...]

[...]

Ja, maar hier word het zo te lezen toch echt door elkaar gebruikt. Het is in ieder geval behoorlijk verwarrend.

[...]

Dit is de enige zin waar het woord opslag gebruikt word.
Nee, het gaat in alle gevallen over werkgeheugen. 2GB is minimaal nodig om het goed te laten draaien, met die 200MB draait Tiny11 maar kun je er niks in doen.
DutchJohnDoe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Ik weet niet hoe veel reacties je per dag/week krijgt, maar ik heb wel het idee dat je je nogal snel aangevallen voelt. Dat viel me het eerst op bij een eerdere reactie:
Dat valt wel mee hoor, maar ik hou er niet van als oprechte feedback wordt verpakt in een sausje die mijn werk en m'n integriteit ter discussie stelt. Dan wil ik best reageren op de inhoud, maar als iemand al begint met zeggen dat ik mijn werk uitbesteed aan een computer of betaald wordt om iets te schrijven, ja, dan begin je wel met 0-1 achterstand en ik geef dat dan graag aan. Zoiets is ook geen mening imo.
WEBGAMING schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:43:
Ben ik de enige die een beetje een hekel heeft aan het gebruik van het woord "hacker" voor dit soort personen?
De definitie van hacker die ik gebruik is 'iemand die computers op een andere manier gebruikt dan de bedoeling is'. Dat kan voor kwade doeleinden zijn, maar ook gewoon dingen als dit.

De term 'tweaker' kan zeker ook, maar die gebruiken we meestal vooral voor leden van de community die iets tofs hebben gebouwd.

Ik wil juist een beetje af van het stigma dat hacken per definitie iets illegaals is. Nu is de default vaak 'hacker = slecht', en moet je moeite doen ('white hat hacker', 'ethisch hacker') om aan te duiden dat er ook goede hackers zijn. Imo zijn er hackers, en die kunnen goed óf slecht zijn. Dat goede op slechte haal je dan wel uit de context :) Dat is overigens niet nieuw hoor, dat doen we al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik zeg toch nergens dat hacken ethisch goed of fout zou zijn? Dat is weer een heel andere discussie. En de definitie van een woord veranderen verandert ook helemaal niets aan die discussie. Beetje een bijzondere claim.

Het gaat er om dat hacker tegenwoordig zo ongeveer synoniem is geworden voor iemand die iets ongewoons doet. Of een tip om iets beter of anders te doen.

Terwijl een hacker iemand was die inbreekt in het systeem van een ander. Dat was gewoon de betekenis. En helemaal op een tech site vind ik dat onderscheid toch echt wel belangrijk.

Dat doen jullie al jaren zo is ook zo'n waardeloos argument. Sorry hoor. Maar dat betekent toch ook gewoon helemaal niets?
We dumpen ons chemisch afval daar.. -Is dat wel een goed idee? Ach, we doen het al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
WEBGAMING schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:48:

Het gaat er om dat hacker tegenwoordig zo ongeveer synoniem is geworden voor iemand die iets ongewoons doet. Of een tip om iets beter of anders te doen.

Terwijl een hacker iemand was die inbreekt in het systeem van een ander. Dat was gewoon de betekenis. En helemaal op een tech site vind ik dat onderscheid toch echt wel belangrijk.
Dat WAS inderdaad jarenlang de definitie, maar taal verandert en 'hacker' om iemand alleen maar aan te duiden als 'iemand die inbreekt in computersystemen' is achterhaald. Juist onder hackers zelf zie je dat er inmiddels echt al een nieuwe definitie beschikbaar is, en in die context gebruiken wij het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
TijsZonderH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:33:
Dat valt wel mee hoor, maar ik hou er niet van als oprechte feedback wordt verpakt in een sausje die mijn werk en m'n integriteit ter discussie stelt. Dan wil ik best reageren op de inhoud, maar als iemand al begint met zeggen dat ik mijn werk uitbesteed aan een computer of betaald wordt om iets te schrijven, ja, dan begin je wel met 0-1 achterstand en ik geef dat dan graag aan. Zoiets is ook geen mening imo.
Je zegt dat je je niet aangevallen voelt, maar vervolgens geef je aan dat de invalshoek van iemands reactie ervoor kan zorgen dat die persoon daardoor bij jou op 1-0 achterstand staat. Dan kom je met een, in jouw ogen waarschijnlijk passende, tegenreactie die door de community wordt gekwalificeerd als ´agressief´, ´emotioneel´, ´aangevallen´,etc. Ik zit nu zelf een jaar of 20 op T.net en dat soort termen worden hier niet licht gebruikt (gelukkig), waarschijnlijk voor jou zelf ook niet prettig om dit soort reacties te krijgen/geven. Overigens werd niet bedoeld dat jij betaald wordt om iets te schrijven, dus de excuses waar je om vroeg was helemaal geen sprake van.
De definitie van hacker die ik gebruik is 'iemand die computers op een andere manier gebruikt dan de bedoeling is'. Dat kan voor kwade doeleinden zijn, maar ook gewoon dingen als dit.
Dat is wel een hele brede (persoonlijke?) definitie van 'hacker', waarbij het synoniem staat aan tweaker, die ik verder nergens terugvind in een woordenboek of op een gerenommeerde site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaaNMageDDoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07 01:06
Dit had ik er net neergezet, maar ik realiseer me dat dit de plek is om stoom af te blazen, my 50 cents:

Ik snap iets niet, als je een OS "daait op" dan spreken we meestal over een processor toch?

Los van de (terechte) kritiek hierboven dat dit niet echt revolutionair is, omdat het erg veel weg heeft van windows installeren op een ramdrive (maar die drive maakt hier dan gebruik van VRAM) en het feit dat Vram virtueel geheugen wordt genoemd (wat in de MS ecosfeer toch echt iets anders is)....waar draait het dan op? En hoezo "al was het dan niet mogelijk iets te doen in het OS" ?

Komt het er dan gewoon op neer dat er een windows image is gezet op een bijzonder type ramdrive? en hoe kun je dan benchmarks draaien als er verder niks mee gedaan kan worden en "draait" het überhaupt wel dan?

Begrijp me niet verkeerd ik vraag niet naar de antwoorden, ik wil alleen aangeven dat ik geloof dat er dus niks anders op zit dan dit artikel links te laten liggen en zelf maar (weer!) te gaan lezen bij de bronnen, want de manier van verwoorden wat het nieuws nu eigenlijk is ronduit verwarrend.

---
Gezien het aantal reacties hier ben ik niet de enige en ik ga dit draadje volgen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

TijsZonderH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Juist onder hackers zelf zie je dat er inmiddels echt al een nieuwe definitie beschikbaar is, en in die context gebruiken wij het ook.
Hackers zijn niet het publiek waar je hier voor schrijft. De context past niet bij het publiek, dan lijkt mij de context dus incorrect. Als ik even snel zoek op hacker in de nieuwsartikelen, dan is alleen dit artikel van jou degene die deze nieuwe definitie hanteert.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij begrijpt de helft niet waar het artikel over gaat inclusief de auteur (of wel maar dan is het verkeerd opgeschreven); wie enigszins kennis heeft van hypervisors en het YT-filmpje gezien heeft, het werkt als volgt:

- Er wordt 3.5GB VRAM "omgevormd" naar een formatted disk en mount-point voor Windows om 0:35
- Windows 11 is verkleind naar maximaal 3.5GB aan data.
- Die data staat in een VHDX-file die rond 0:55 wordt gekopieerd naar de "RAM drive".
- Op 1:17 maakt de developer een virtuele machine in Hyper-V op zijn laptop.
- Die virtuele machine krijgt 4GB virtueel RAM en put hierbij uit het RAM van de laptop.
- De OS-disk voor die virtuele machine staat in de "RAM drive".

Dus, de CPU-cycles en het RAM geheugen voor "Tiny11" worden toch echt uitgedeeld door de laptop aan de Hyper-V hypervisor. De datadisk / C-drive / VHDX van Tiny11 staat in VRAM-disk van de GPU.

Oftewel, het enige nieuwswaardige (in mijn opinie) is dus dat ipv van een USB-disk / SD-card / NAS / whatever te gebruiken om 3.5GB VHDX op te zetten, gebruikt men in de video een RAM disk van een GPU.

En aangezien https://github.com/prsyahmi/GpuRamDrive al meer dan 6 jaar oud is, dan stel ik wel de vraag bij de nieuwswaardigheid; Windows 11 draait namelijk gewoon in de Hyper-V hypervisor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29
@TijsZonderH

Wat mij niet duidelijk is aan dit artikel is de nieuwswaarde. Er wordt een verkleinde versie van Windows 11 gebruikt (wat niet nieuw is), en die zit in een .vhd bestand voor VMs (niets nieuws), en dat .vhd bestand wordt in een ramdisk gezet (again, niets nieuws, de software die gebruikt wordt is al 6 jaar oud).

Het is misschien een geinige .geek, maar er is niets nieuws aan. Als dit dan wordt aangegeven in de comments wordt dit weggemoffeld met een admin-edit met de vermelding dat het niet inhoudelijk zou zijn. Ik vind het nogal inhoudelijk om aan te merken dat iets niet nieuw is terwijl het als nieuws wordt gepresenteerd. Ik zat zelf het artikel meermaals te lezen om te achterhalen wat er nou nieuwswaardig was. Again, het zou verder prima zijn als .geek artikel.

Verder was het mij niet helder wat er nou met virtuaalgeheugen wordt bedoelt. Is dit een typo voor virtueel geheugen (wat misplaatst zou zijn, want dit draait niet in een swapfile) of betekend dit iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gebeurt er nog iets met de feedback uit dit topic over de nieuwswaardigheid en het gebruik van de term hacker?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:02

Eagle Creek

Breathing security

@TijsZonderH

Ik heb bewust dit een aantal dagen laten liggen, omdat ik mijn eigen gevoel even een plek wilde geven én je niet het gevoel te willen geven van een directe aanval maar van oprechte opbouwende kritiek. Wellicht vind je alsnog dat ik het scherp omschrijf maar weet dat ik het goed bedoel en geen afbreuk wil doen aan jouw kwaliteiten.

Ik vind het artikel Tweakers-onwaardig. Dit komt hoofdzakelijk dat ik het tech-karakter van deze site zeer hoog heb zitten en de redacteuren merendeels van de tijd op dit niveau zie opereren. Met name terminologie is hierbij een belangrijk onderscheid tussen de massa en de kundigen.

Wanneer je spreekt over ~voor elkaar krijgen~ [...] ~Windows 11 geheel in het vram van een gpu te draaien", denk ik aan dat de de memory space van het VRAM gebruikt wordt als geheugenlocatie van Windows. In de implementatie van NTdev is dit allerminst het geval: het VRAM wordt gebruikt als RAM-disk om de VHD van Windows op te slaan.

Nadat de hypervisor de disk in heeft gelezen, wordt de data gewoon uitgevoerd door de processor van het host systeem, opgeslagen c.q. verwerkt in het reguliere RAM van het hostsysteem en op het beeld gebracht door GPU en VRAM van het hostsysteem. De VRAM-koppeling hier is niets anders dan een vervanging van een hard disk, SSD, flash storage of RAM-RAM-disk.

Écht bezwaarlijk vind ik de volgende zin:
Nu is het de maker gelukt om Tiny11 zelfs in virtueel geheugen te draaien.
Dat is niet wat NTdev heeft gedaan en niet wat in de video wordt getoond. VRAM is het fysieke geheugen van de videokaart. Niet alleen wordt dit niet aangeduidt als virtueel geheugen, maar
- heeft de term virtueel geheugen binnen Windows een specifieke betekening, die hier niet van toepassing is;
- is het fysieke geheugen van de videokaart gebruikt, wat dus geen virtueel geheugen is
- "draait" het OS niet in dit geheugen maar wordt het geheugen slechts als opslaglocatie gebruikt.

Over de term hacker wil ik niet te veel woorden vuil maken, hoewel ik hem zelf enigszins ongepast vind omdat het gebruik van een RAM-disk, zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van een tool als, GpuRamDrive bijna als normaal tech-savvy gezien mag worden. Maar goed, het is toepassen van een systeem zoals het niet bedoeld is dus.

Concluderend:
- De zin over het draaien in het virtueel geheugen is m.i. feitelijk en pertinent onjuist en zou niet langer in dit artikel mogen staan.
- De beschrijvingen dat het OS in het VRAM "draait" vind ik op z'n minst ongelukkig en zou ik graag aangepast willen zien.
- De nieuwswaarde van dit artikel als geheel vind ik zeer laag.

Nogmaals - en dat wil ik echt benadrukken - ik heb het beste met jou als persoon voor en de site, maar denk oprecht dat mijn bovenstaande aanbevelingen serieus overwogen moeten om het huidige artikel aan te passen worden én meegenomen ine en toekomstig en soortgelijk artikel.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Beetje late reactie maar ik had een paar dagen vrij. Ik heb wat gesleuteld aan de tekst zodat het duidelijker is dat het om een installatie in vram gaat en idd niet dat het daar draait. Over de nieuwswaarde mag je zelf beslissen - ik vond het wel leuk, al was het misschien als .geek wat geschikter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:02

Eagle Creek

Breathing security

Wat mij betreft prima aanpassingen, @TijsZonderH :).
op het vram van een gpu te installeren
Wel staat er nu nog een kromme zin in:
Zo lukte het eerder het OS volledig in te draaien, waar het slechts 200MB aan geheugen nodig had, al was het dan niet mogelijk iets te doen in het OS
Een OS indraaien klinkt meer als een soort suikerspin :+ .

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1