Aanloopcondensator fikt uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:45
Hallo,

In een put heb ik een elektrische pomp hangen van 800W. De pomp wordt gevoed met een verlengsnoer van ca 80m (3x2,5mm2).
De pomp heeft een startcondensator waarop staat:" 450 V, 20 uF CBB60" deze heeft het vorig jaar begeven, de vervanger (van amazon) met zelfde specs heeft het vandaag begeven;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4ZfK-ZNzqEltHepa14459T33-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VGj9LvbCtCtdJb9QgGh4wYAI.jpg?f=user_large

Heeft het zin om een zwaardere condensator te plaatsen, bv 60 uF? Of was dit pech / slechte Amazon kwaliteit en moet je zelfde condensator terugplaatsen.

Iets anders waar ik aan denk is of de spanningsval over het verlengsnoer niet te groot is. Bij de put is er (onbelast) nog zo'n 215V over.

Tips en suggesties welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
Je spreekt over een aanloopcondensator. Is het een motor waarbij de condensator met een centrifugaalschakelaar afgeschakeld wordt of hoort te worden?
Zo ja: functioneert het afschakelen?
Zo nee: heb je een condensator die geschikt is voor continu gebruik?

Bij een lagere netspanning krijgt je motor een lager magnetisch veld, en dus moet er meer stroom lopen om dezelfde belasting aan te kunnen. Ook gaat je toerental iets omlaag. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij de belasting zo groot is dat je motor het echt zwaar krijgt (stroom groter dan nominale stroom). Maar dat heeft denk ik weinig met je aanloopcondensator te maken (tenzij de motor zo zwaar draait dat een eventuele centrifugaalschakelaar niet meer afschakelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 21:30
Een startcondensator (start-u/aanloop, doorgaans > 70µ) kan meestal niet vervangen worden door een bedrijfsversie (running). Andersom kan wel en gebeurd eventueel voor beide functies: starten en draaiend (veld) houden.
Na het starten hoort de startwikkeling te worden afgeschakeld, iets dat mogelijk niet gebeurd en vanwege het mogelijk onbedoeld actief houden dat de condensator (vanwege doorlopende belasting --> stroom --> warmte) stuk kan maken.

Kortom de hoofdvraag is wat voor type motor en bijbehorende condensator heb je.
NB: kan natuurlijk ook zijn dat de wikkeling niet meer goed is dat veroorzaakt kan zijn door oververhitting/slijtage dat de rest weer stuk blijft maken.

[ Voor 12% gewijzigd door PtrO op 07-05-2023 22:55 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Wat heerlijk om zoveel kennis hier te vinden en mezelf heel klein te voelen.
Heb echt geen flauw idee. Vond het al heel wat dat ik een condensator vond met dezelfde specificaties. Besteld, aangesloten en het werkte ook nog.
De pomp krijgt gewoon 1 fase 230V, waarbij de condensator over de fase en nul parallel geschakeld is. Er wordt volgens mij niks afgeschakeld.
Of de condensator geschikt is voor continue gebruik, denk het niet. Dit zie ik nergens in specs staan. Is daar een technische naam voor?

Ik ga nu het volgende stappenplan volgen (i.v.m. levertijden)
- Een nieuwe condensator 20uF
- Als dat fout gaat--> nieuwe condensator 60uF
- Als dat fout gaat --> nieuwe pomp.

Alles staat nu in bestelling, het liefst los ik het op met de condensatoren, maar zoals #PtrO zegt, als er in de pomp zelf iets fout zit is vervanging pomp enige mogelijkheid.
Toch zit ik nog steeds met verschil tussen 20uF en 60 uF Kan je gewoon 60uF toepassen als er eerst 20uF was toegepast? En hoe herken je condensatoren die geschikt zijn voor doorlopende belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 13:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lijkt me niet dat de condensator parallel aan de motor op fase en nul zit. Dan doet hij niets voor de motor. Meestal gaat hij naar een hulpwikkeling om een draaiveld te creëren om op te starten. Zeker niet groter maken, lost niets op. Goede capaciteit gebruikt geen energie en wordt niet warm. Zou er eentje bij bijvoorbeeld Conrad kopen. Niet uit China.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
Trouwens: welke capaciteit staat er op het typeplaatje? Ik zou daar van uit gaan voor het kopen van een nieuwe condensator. Misschien dat de 'oude' ook niet 100% de juiste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt niet zomaar de waarde van de capaciteit veranderen, die is bepaald naar de benodigde faseverschuiving, als je "zwaarder" wilt gaan moet je zoeken naar iets met een hogere spanning.

Maar ja, van Amazon geplukt, misschien een beter plan om iets via een reguliere handel te halen ipv een site dat een doorgeef-luik is van de meer wazige fabrikanten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
De snelheid van Amazon is ongeëvenaard, en dat is fijn als de watervoorziening het niet meer doet. Heb ook bij de reguliere electronica handel een exemplaar met dezelfde specs besteld (Maar die zullen die dingen ook gewoon in China halen). Die hoop ik over een paar dagen binnen te hebben. Op dit moment doet de pomp het weer. Zal geen andere specs toe gaan passen. Wel vraag ik me nog af hoe je kan zien of een condensator geschikt is voor continue gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14

SA007

Moderator Tweaking
Je moet er zeker weten geen andere waarde condensator in zetten, dat kan flink dingen slopen.

Als je een degelijker condensator zoekt kan je beter een hogere werkspanning pakken, bijv 600V ipv 450V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 20:49
Zowiezo, als je dat soort onderdelen via amazon besteld kun je dit verwachten. Beter bestel je dat soort dingen bij de conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ga er maar vanuit dat de condensator van amazon van droevige kwaliteit is, 90% op amazon is chinese crap welke voor teveel geld verkocht wordt.

Zoals hierboven gezegd conrad bvb of reichelt/mouser.
Pagina: 1