Surround mogelijk met HTPC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
Ik heb recent een tweede Sonos PLAY:1 speaker gekocht voor een stereo setup. Echter wil ik voor surround gaan met de Sonos Ray door deze aan te sluiten aan m'n TV met de optical out. Ik gebruik alleen een HTPC die ik via HDMI heb aangesloten aan m'n TV om series op m'n streaming platforms te kijken.

Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRBOnJBW-wuYlFyaP72ac4RHIkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aq1TJPt9Gh90c8F6puvA3uWX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik geen held in Hifi. Ik gok dat ik wat instellingen hier en daar moet aanpassen waar ik zelf met wat guides online vast wel uitkom, maar ik heb een vrij entry-level vraag:

Komt het surround signaal (voor ondersteunde media, bijv. 5.1 audio films op Netflix) uit m'n computer via de HDMI kabel, door de TV en optische kabel bij de soundbar aan?

Mvg,
~ J

[ Voor 4% gewijzigd door JSande op 07-05-2023 20:52 ]

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 14:55
De meeste tv's doen voor zover ik weet geen passthrough van HDMI naar optical. Heeft je pc geen optical out, zodat ie rechtstreeks naar de Ray kan? Een andere oplossing is een usb geluidskaart met optical out.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:43

FeaR

In GoT we trust

JSande schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:50:
Komt het surround signaal (voor ondersteunde media, bijv. 5.1 audio films op Netflix) uit m'n computer via de HDMI kabel, door de TV en optische kabel bij de soundbar aan?
Hangt er van af hoe je, vanaf de PC, de audio verstuurt. Bitstream audio? Dan kan surround over optisch. PCM? Nope, maximaal stereo over S/PDIF.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
DaRk PoIsOn schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:15:
De meeste tv's doen voor zover ik weet geen passthrough van HDMI naar optical. Heeft je pc geen optical out, zodat ie rechtstreeks naar de Ray kan? Een andere oplossing is een usb geluidskaart met optical out.
Het is eerder dat de tv functioneert als monitor met speakers waar je kan aanzetten dat ie geluid door de optical out stuurt, ipv passthrough. Tis meer dat ik niet zeker weet of dat het surroundsignaal door de HDMI gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Hangt er van af hoe je de audio verstuurd. Bitstream audio? Dan kan surround over optisch. PCM? Nope, maximaal stereo over S/PDIF.
‘T is een Samsung UE43TU7092. Ik weet toevallig dat je de instellingen van de optical out kan aanpassen, maar ik heb geen flauw idee of het wel of niet PCM is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:43

FeaR

In GoT we trust

JSande schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:42:
[...]
‘T is een Samsung UE43TU7092. Ik weet toevallig dat je de instellingen van de optical out kan aanpassen, maar ik heb geen flauw idee of het wel of niet PCM is.
Ik doelde vanaf de PC en verder. Als de PC output in PCM ga je door de TV nooit meer dan stereo krijgen. Als de PC bitstream uitvoert dan kan je wel surround krijgen uit S/PDIF. Zal blijven hangen op Dolby Digital 5.1 aangezien Samsung geen DTS ondersteunt. Wil je hoger qua track, Dolby Digital Plus, zal je naar HDMI ARC moeten. Wil je nog hoger, Dolby TrueHD of surround in PCM wordt het eARC. Voorgaande puur theoretisch, geen idee welke uitgangen de genoemde Samsung heeft. Met optisch is dus maximaal Dolby Digital 5.1, als de Sonos dat binnen krijgt is het goed en heb je surround.

Voor jouw vraag moet je het totaalplaatje weten: wat stuurt de PC uit, wat doet de TV ermee (TV kan bitstream omzetten naar PCM, wat je dus niet wilt) en als laatste wat krijgt de Sonos binnen. TV instellen op passthrough/bitstream is de optie om de TV puur door te laten geven en die niet de beperkende factor laten te zijn. Wat de PC uitstuurt, geen idee hoe je dat geconfigureerd hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 08-05-2023 00:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:47:
[...]

Ik doelde vanaf de PC en verder. Als de PC output in PCM ga je door de TV nooit meer dan stereo krijgen. Als de PC bitstream uitvoert dan kan je wel surround krijgen uit S/PDIF. Zal blijven hangen op Dolby Digital 5.1 aangezien Samsung geen DTS ondersteunt. Wil je hoger qua track, Dolby Digital Plus, zal je naar HDMI ARC moeten. Wil je nog hoger, Dolby TrueHD of surround in PCM wordt het eARC. Voorgaande puur theoretisch, geen idee welke uitgangen de genoemde Samsung heeft. Met optisch is dus maximaal Dolby Digital 5.1, als de Sonos dat binnen krijgt is het goed en heb je surround.

Voor jouw vraag moet je het totaalplaatje weten: wat stuurt de PC uit, wat doet de TV ermee (TV kan bitstream omzetten naar PCM, wat je dus niet wilt) en als laatste wat krijgt de Sonos binnen. TV instellen op passthrough/bitstream is de optie om de TV puur door te laten geven en die niet de beperkende factor laten te zijn. Wat de PC uitstuurt, geen idee hoe je dat geconfigureerd hebt.
Deze uitleg is precies wat ik zoek, bedankt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:47:
[...]

Heb even gechecked, en mijn audio uitgang, NVIDIA High Definition Audio, ondersteunt 'Dolby Atmos for home theater' (R-click op geluid > Luidsprekerinstellingen).

Ik ga denk ik toch voor de Sonos Beam ipv de Ray, vanwege ARC. M'n TV heeft dat toevallig ook, iets duurder maar dat heb ik er voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Update:

Beam net aangesloten. ‘K schrok een beetje nadat ik een ‘surround test video’ op m’n computer afspeelde en niks hoorde van de SL en SR, maar na testen in de geavanceerde configuratie van de luidsprekerinstellingen bleek dat surround sound werkt (YouTube in chrome is er denk ik niet voor geoptimaliseerd).

Bedankt allen die in deze post hebben gereplied, ik ga lekker even een film kijken denk ik :)

Pagina: 1