CPU fan draait 1 sec en valt uit na cpu upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-05 13:28
Beste tweakers,

Ik wilde mijn oude pc upgraden met een nieuwe processor voor mijn zoontje. Sinds het plaatsen van de nieuwe cpu gaat de pc aan, cpu fan draait 1 sec., system fans idem, dan valt hij uit en vervolgens blijft hij dit herhalen.

Specs: gigabyte ga-b85 hd3 socket 1150 met i5 4430 standaard box koeler die dus is vervangen door een i7 4790 (wat volgens gigabyte gewoon ondersteund wordt)

8gb Corsair ddr3 ram
Gtx 660

Corsair 500W voeding

Pc werkte voor de upgrade prima, maar als ik de oude processor nu terugstop blijft ik hetzelfde probleem houden.
Heb alle hardware al 1 voor 1 losgekoppeld om uit te sluiten. System fans krijgen ook spanning als ik ze op de cpu fan poort plug. Zou het kunnen dat het een soort van beveiliging is als de cpu fan niet 100% goed op de cpu geklemd zit?

Iemand nog suggesties? Ik hoop dat het met een defect van de cpu fan te maken heeft want dat is zo te bestellen.
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:13

rdejongjr

Gnome

heb je foto's hoe het socket en cpu's eruit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Geheugen misschien een keer opnieuw plaatsen? Of proberen met 1 stick. Als de koeler niet goed zit zou je wel verder moeten komen dan 1 seconde lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk5W3K-OBzPUMSPgdnrus6qp1ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7JcfwBXGW4JGaEk5z5zIjQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKPNsYKXKFpT59AjfQu76Ojwc_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64JMTknZ3uyXWIvoMOpdZeQF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoXuUBsLcf2cJ1noSFxSWTYcF1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vitsQ0HQDYhyiYJh6xcBv4Yx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHaeVIsXGWerijZkWYe_T67AgNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHK7wUzVr6PQkC2Jo0TSiuFS.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijker krijg ik ze voor nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40
iets met kortsluiting op de kast / voeding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

iets te enthausiast gewisseld zo te zien, bij de kant van het scharnier is er van alles schots en scheef.
op de CPU ook flinke sporen te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
rdejongjr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:57:
iets te enthausiast gewisseld zo te zien, bij de kant van het scharnier is er van alles schots en scheef.
op de CPU ook flinke sporen te zien
Bedoel je op de socket zelf qua pinnetjes?

De eerste foto is de nieuwe cpu (i7 4790), 2e is de oude (i5 4430)

En valt daar zelf nog wat aan te fixen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

in het socket is een hoop scheef en beude cpu's lijken flink aangevreten, vermoedelijk dikke sluiting. (daarom draaiden de fans ook maar 1 tel)

Een aantal pads lijkt verschroeid en er lijkt ook een scheur in de cpu te zitten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdpMIC-crCFL5lerev_RXnZTU0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eMctWTjofoKEYJWYpUM18AKf.png?f=user_large

zowel cpu's als moederbord hebben een flinke duw gekregen helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door rdejongjr op 07-05-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
CPU eerst maar eens goed schoonmaken (alcohol oid) en controleren.
Socketpinnen nalopen en weer proberen goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
Thanks voor de snelle reacties. Ik ga (wellicht tegen beter weten in) nog wel wat proberen.

Gelukkig was dit allemaal geen fortuin dus dat scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
In de socket lijkt wel mee te vallen, met een klein stanleymesje lukt dat wel denk ik. In ieder geval de moeite waard om te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
Ja ik zit ook aan de socket te denken aangezien de vorige processor het nu ook niet meer doet.
Morgen maar eens kijken en anders een simpele upgrade kit kopen. Mobo+cpu+memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:59
Even ter advies, koop een setje dat door Windows 11 wordt ondersteunt. Anders kun je over twee jaar weer mogelijk weer upgraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
Vandaag nog even wat getest. Die socket was wel echt gaar (scheve pinnetjes) en op een gegeven moment sloegen de vonken van de cpu fan connector af 😅.
Voor 3 tientjes een prima moederbordje op de kop getikt met ook nog 16 Gb geheugen en voeding erbij. Dus die i7 snort er prima op en alles werkt. Ik game zelf toch niet meer maar prima voor m’n zoontje als ik hem niet naar buiten trap om te spelen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
lamaa1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:56:
Even ter advies, koop een setje dat door Windows 11 wordt ondersteunt. Anders kun je over twee jaar weer mogelijk weer upgraden!
Wat voor setjes zijn dat tegenwoordig? Ben er een beetje uit geraakt. Vroeger bouwde en verklustenikn eigen pc’s maar dat is nu verwaterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:59
larskov schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:59:
[...]

Wat voor setjes zijn dat tegenwoordig? Ben er een beetje uit geraakt. Vroeger bouwde en verklustenikn eigen pc’s maar dat is nu verwaterd.
Hier staat de Intel CPUs die Windows 11 ondersteunen en hier de AMD CPUs. In veel gevallen vind ik de recente tweedehands upgradesetjes te duur en kun je al snel beter voor nieuw gaan.

Als je het zeker weet kun je altijd navragen hier op Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
Ik heb inmiddels een nieuwe mobo gekocht en geïnstalleerd en alle onderdelen overgezet. De computer gaat aan. Alle fans draaien, Windows start. Geen probleem zou je zeggen. Nu wil het zo zijn dat na uitschakelen van de compu en weer inschakelen het Windows logo in beeld blijft draaien en hij met geen mogelijkheid Windows opstart. Hij freezed dus niet maar blijft hangen in het laden. Wat ik ook probeer ( ook hardware uitsluiten) Windows staat op een Samsung evo ssd en verder een hdd met 1tb.

Wat zou ik kunnen doen? Heb geen Windows versie meer liggen (was win7 ultimate) en system repair werkt niet, of hij geeft iig geen problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29
larskov schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:51:
Ik heb inmiddels een nieuwe mobo gekocht en geïnstalleerd en alle onderdelen overgezet. De computer gaat aan. Alle fans draaien, Windows start. Geen probleem zou je zeggen. Nu wil het zo zijn dat na uitschakelen van de compu en weer inschakelen het Windows logo in beeld blijft draaien en hij met geen mogelijkheid Windows opstart. Hij freezed dus niet maar blijft hangen in het laden. Wat ik ook probeer ( ook hardware uitsluiten) Windows staat op een Samsung evo ssd en verder een hdd met 1tb.

Wat zou ik kunnen doen? Heb geen Windows versie meer liggen (was win7 ultimate) en system repair werkt niet, of hij geeft iig geen problemen aan.
Het klinkt alsof je dus geen verse windowns installatie hebt gedaan, maar wel een hardware switch. Dit leidt doorgaans tot dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

inderdaad een versie install is het beste. Al kan je wel genoeg instructies vinden om het toch zonder reinstall mogelijk te maken.
https://www.google.com/se...ing+after+hardware+change

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
larskov schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:51:
Nu wil het zo zijn dat na uitschakelen van de compu en weer inschakelen het Windows logo in beeld blijft draaien en hij met geen mogelijkheid Windows opstart. Hij freezed dus niet maar blijft hangen in het laden.
Heb je hetzelfde probleem met als je de computer een herstart laat uitvoeren in plaats van afsluiten?
Als dat wel goed werkt kan je nog proberen de snel opstarten (fast startup) functie uit te zetten.
Heb geen Windows versie meer liggen (was win7 ultimate) en system repair werkt niet
Draai je nu Windows 7 of Windows 10? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
The_Doman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Heb je hetzelfde probleem met als je de computer een herstart laat uitvoeren in plaats van afsluiten?
Als dat wel goed werkt kan je nog proberen de snel opstarten (fast startup) functie uit te zetten.

Zo ver kom ik niet. Ik heb momenteel alleen de aan/knop switch op m’n mobo erop gezet en ik moet de voeding aanzetten. Dan doet hij er eindeloos over totdat ik de voeding weer uitzet. Het gekke is dat hij het de eerste 2 keer wel gewoon deed.

[...]

Draai je nu Windows 7 of Windows 10? :?
Windows 7

Ik zal nog eens in m’n bios naar fast startup kijken, en anders maar een clean install proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
larskov schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Windows 7

Ik zal nog eens in m’n bios naar fast startup kijken, en anders maar een clean install proberen.
Misschien dan meteen Windows 10 proberen?
Je kan nog steeds upgraden activeren naar 10/11.

Windows 7 blijven gebruiken wordt nu wel steeds lastiger wat betreft support natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
The_Doman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:06:
[...]

Misschien dan meteen Windows 10 proberen?
Je kan nog steeds upgraden activeren naar 10/11.

Windows 7 blijven gebruiken wordt nu wel steeds lastiger wat betreft support natuurlijk.
Klopt met die Windows 7. Heb alleen geen zin om bakken voor Windows 10 uit te gegeven.

Overigens. Batterij er ff uit gehaald. Fast startup uitgezet in bios en het lijkt prima te werken. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Klopt met die Windows 7. Heb alleen geen zin om bakken voor Windows 10 uit te gegeven.
Zoveel hoeft een Windows 10 licentie toch niet te kosten?

Je kan nog gewoon upgraden/activeren via Windows 7.
Zie ook:
TenForums: How to Directly Clean Install Windows 10 without having to Upgrade First

Anders goedkope Windows licentie scoren?
Nu ook weer bij de buren :P
91 procent korting: originele Windows 10 Pro-key voor 14 euro, en Office voor 19 euro!

Als je het moederbord hebt overgenomen heb je zelfs kans dat dit al (permanent) is geactiveerd door de vorige gebruiker.
Je kan dus proberen of Windows 10 home of Pro wordt geactiveerd na installeren.

Windows 7 kan nog wel werken en wordt nog steeds geupdate, maar het wordt je wel lastig gemaakt wat betreft ondersteuning van programma's natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
The_Doman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:05:

Windows 7 kan nog wel werken en wordt nog steeds geupdate, maar het wordt je wel lastig gemaakt wat betreft ondersteuning van programma's natuurlijk.
Windows 7 wordt niet meer geupdate, het is end-of-life.

Zelfs de support voor de extended support versies is opgehouden per 10 januari 2023.

De normale was al klaar per 2020.

Jij linkt naar een programma waarmee je nieuwe Windows 7 installaties kunt doen waarbij dan de nieuwste updates er standaard in zitten. Dat wil niet zeggen dat het nog gesupport wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Natuurlijk is de gewone/extended support voor Windows 7 al geruime tijd gestopt.
Voor de tweakers/knutselaars is Windows 7 toch nog steeds up te daten met behulp van Windows 7 Embedded/Posready/Server 2012 updates.
Microsoft: Extended Security Updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
The_Doman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Zoveel hoeft een Windows 10 licentie toch niet te kosten?

Je kan nog gewoon upgraden/activeren via Windows 7.
Zie ook:
TenForums: How to Directly Clean Install Windows 10 without having to Upgrade First

Anders goedkope Windows licentie scoren?
Nu ook weer bij de buren :P
91 procent korting: originele Windows 10 Pro-key voor 14 euro, en Office voor 19 euro!

Als je het moederbord hebt overgenomen heb je zelfs kans dat dit al (permanent) is geactiveerd door de vorige gebruiker.
Je kan dus proberen of Windows 10 home of Pro wordt geactiveerd na installeren.

Thanks ga ik eens induiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:40

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

usb stick van 8gb, daarheen de image schrijven, via bootmenu de usb als 1 first boot gebruiken en installeren, wrs is die dan al direct geactiveerd als het een 2e hands mobo betreft idd..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
Thanks all! Het is gelukt. Heeft een nieuwe mobo gekost door m’n eigen schuld maar voor €120 uiteindelijk een mobo+16 ram, een gtx1060 3gb en een i7 4790. Al met al een leuke upgrade voor weinig.
Pagina: 1