Ik wil een paar van mijn vensterbanken (is gewoon houtachtig-spul) netjes inkorten, welke zaagmachine kan ik hier het beste voor gebruiken? Decoupeerzaag lukt niet, dan kon in de hoeken in de problemen
Voor moeilijke hoekjes een multitool.
Om netjes recht te zagen met zon ding zou ik het zaagje ergens langs leiden.
[ Voor 51% gewijzigd door iop op 07-05-2023 17:03 ]
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Ik zie het iddiop schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:02:
Voor moeilijke hoekjes een multitool.
Werkt het toch af met een plastic profieltje, dus potlood is genoeg
Definieer houtachtigspul? Wil je de vensterbanken minder diep maken, dat ze zeg maar minder uitsteken voorbij de muur? Wat zijn nu de maten van de vensterbanken?
Een foto zegt meer dan woorden. Zo als ik hem begrijp, zou ik het met een invalzaag doen en de laatste stukjes met een handzaag of multitool.
Een foto zegt meer dan woorden. Zo als ik hem begrijp, zou ik het met een invalzaag doen en de laatste stukjes met een handzaag of multitool.
Als het spaanplaat met fineer is zou ik gewoon een cirkelzaag gebruiken voor het afkorten. Eventuele rechte hoeken kun je dan nog met een handzaag doen. Toplaag even afplakken met wat schilderstape tegen het bekrassen en afbladderen van de fineerlaag. Toentertijd ook gedaan en werkte perfect.
ongemonteerd zou ik een afkort/trekzaag gebruiken
zitten ze al gemonteerd (en dat is zo haal ik uit je beschrijving) dan zou ik ook de oscillerende multitool pakken
zitten ze al gemonteerd (en dat is zo haal ik uit je beschrijving) dan zou ik ook de oscillerende multitool pakken
daniel14 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:57:
Definieer houtachtigspul? Wil je de vensterbanken minder diep maken, dat ze zeg maar minder uitsteken voorbij de muur? Wat zijn nu de maten van de vensterbanken?
:strip_exif()/f/image/pFwK9khlEUO8VYBPY7FORSYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heeft met de gordijnen te maken: ik wil graag thermische gordijnen, maar dat heeft veel minder nut bij vensterbanken die veel te veel uitsteken. 1-2cm uitsteek is imho genoeg. Het blad is 18mm dik, dus ik kan er zo een U-profiel op plaatsen voor afwerking.
[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 08-05-2023 15:29 ]
Invalzaag met een liniaal. Een fijngetande handzaag zou ook nog kunnen, als je er toch een U-profiel op gaat zetten hoeft het ook niet kaarsrecht te zijn 
Vensterbank ziet eruit als gelamineerde spaanplaat, ook wel 'meubelpaneel' genoemd.
Vensterbank ziet eruit als gelamineerde spaanplaat, ook wel 'meubelpaneel' genoemd.
[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2023 15:32 ]
als je over de gehele lengte hem wil inkorten zou ik ook de invalzaag met liniaal pakken. de meeste kunnen ongeveer 5mm van de muur af zagen dus die 1 a 2cm is dan peanuts
Ik zou gewoon nieuwe vensterbanken halen bij de bouwmarkt en deze vooraf op de juiste maat afzagen.
Als je de vensterbank over de hele lengte inkort kijk tje tegen de houtlaag aan. Dat is dan wel weer te fixen met strijkfineer maar mooi wordt het niet denk ik.
Als je de vensterbank over de hele lengte inkort kijk tje tegen de houtlaag aan. Dat is dan wel weer te fixen met strijkfineer maar mooi wordt het niet denk ik.
gewoon met een goeie handzaag!? om hier nou honderden euro's voor uit te geven lijkt me overdreven, tenzij je een smoes zoekt voor een mooie invalzaag ;-)
Huren! Lukt makkelijk in de dag. Google: 27euro per dag.emielbf schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:02:
gewoon met een goeie handzaag!? om hier nou honderden euro's voor uit te geven lijkt me overdreven, tenzij je een smoes zoekt voor een mooie invalzaag ;-)
Nee joh dat zie je verkeerd, zijn vrouw wil graag ingekorte vensterbanken, die kans moet je met beide handen aangrijpen. Dus je hebt de volgende zaken nodig: een groene laser 360graden, invalzaag van festool, liniaal in verschillende lengtes, een fein multitool voor de moeilijke hoekjes, een bovenfrees om het af te werken en een picadry potlood om het af te tekenen. Of vergeet ik dan wat?emielbf schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:02:
@Blaze85 mocht het voor je zolder van een mannenhuis zijn, dan zou ik gewoon nieuwe vensterbanken plaatsen die op de juiste maat zijn gemaakt.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon een multitool gekocht. Deel gedaan met decoupeerzaag (wel eerst het goede gedeelte afgeplakt met schilderstape ter bescherming). Heb nu nog vensterbanken die iets van 5mm uitsteken. Kunststof profiel eromheen gedaan, alleen randjes nog volkitten en het is af. Lekker goedkoop; en het ziet er zeer oke uit.
foto's?Blaze85 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:02:
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon een multitool gekocht. Deel gedaan met decoupeerzaag (wel eerst het goede gedeelte afgeplakt met schilderstape ter bescherming). Heb nu nog vensterbanken die iets van 5mm uitsteken. Kunststof profiel eromheen gedaan, alleen randjes nog volkitten en het is af. Lekker goedkoop; en het ziet er zeer oke uit.
Ben je een beetje laat voor
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Pagina: 1