Geluids 'normalisatie'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:48

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Ik heb al geruime tijd last van iets in mijn systeem (ik vermoed dat het softwarematig is, en daarom zet ik het in Softe Goederen) dat ervoor zorgt dat mijn geluid wordt 'genormaliseerd' (ik weet niet of het zo heet, sommige settings heten bijv. Loudness Equalization). Waar het op neerkomt is dit: Als ik mijn geluid op een bepaald volume heb staan (ik ben bijv. een film aan het kijken) en er komt een hard geluid tussendoor, dan wordt het algemene volume kunstmatig verlaagd (dit zie ik in principe nergens terug). Dat kan bijvoorbeeld een Windows notificatie zijn, maar ik heb het bijvoorbeeld ook als ik in een voice call met iemand zit en diegene moet bijv. niezen. Het is echt heel hinderlijk, ben je een game aan het spelen en niest er iemand op Discord en kun je als resultaat de game gewoon nog amper horen (het verschil is soms echt best extreem).

...

Ik gebruik Windows 11, heb een Sennheiser HDR-175 koptelefoon en de chipset is van Realtek (meest recente drivers).

...

Als ik op internet zoek dan kom ik snel uit bij Loudness Equalization. Dat is iets dat valt onder "Enhancements", een tab die ik bij het instellen van de Playback Device niet heb. Wel heeft het Realtek Control Panel een optie voor Loudness equalization, of dat nu aan is of niet maakt niet uit. Bij de eigenschappen van het device kan ik ook audio enhancements aan of uitzetten, ook dat maakt niet uit.

Iemand die dit probleem kent, en hopelijk een oplossing weet? Het is namelijk om gek van te worden omdat je geluid alle kanten op gaat. Ik ben constant bezig met het veranderen van mijn volume terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn.