• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Foto's
Huidig dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB_IQ39rXuyHcbOugfutyu1TSIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qH0vhI8CB91dnZfa1VAtBcQn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3VKAhkTjYldixEMGu1k9LV73Dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVSYxWjjx0Hex1gIpeX2s0PD.png?f=fotoalbum_large

- Als ik Google Maps gebruik en de afstand meet, wat ook ongeveer klopt met mijn eigen meting, is het dak zo'n 7 meter breed.
- Voortuin is ZO

Geoffereerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD0jDEN7-VA_zKOIvsq5AGnejXE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M0y4kkFMuAakpMjUaytqE4Rb.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Momenteel liggen er vanuit de bouw 4 zonnepanelen op het dak. Als het goed is zijn dit CSun275-60M-BB (https://www.sun-solar.nl/...olar-Module-datasheet.pdf).

Drie deuren verderop heeft de koper direct vanuit de bouw niet de standaard vier laten leggen, maar 12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hdORqsv9ydmtNPnGZBIe4sZseA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sJTO9KK8tcOC5imSVD7RbNiT.png?f=fotoalbum_tile

Nog een aantal deuren verderop, geen foto ivm de luchtfoto nog niet bijgewerkt is, hebben die buren 14 panelen op de voorkant laten plaatsen, maar die zijn zo strak tegen de grens van het dak gelegd, wat ik begrepen heb dat fabrikanten van beugels geen garantie geven? Ik moet even weer de informatie opvragen welke panelen dit zijn, want ik heb helaas het whatsapp gesprek verwijderd.
Schaduw
- Hooguit de kap van de buren, maar dan moet de zon volgens mij erg laag staan om er last van de te hebben.
- Aan de rechterkant een prefab schoorsteen tbv ontluchten riool en MV.

Bovenstaand zou daarom stringomvormer kunnen, maar ik wil graag gebruik maken van het Enphase systeem.
Jaarverbruik
normaal verbruik van zo'n 4k kWh. Geen warmtepomp of gas. We hebben stadsverwarming/warmtenet.
Wel waarschijnlijk nabije toekomst een elektrische auto en toch misschien een warmtepomp. Daarom houd ik geen rekening met aantal Wp benodigd maar vol leggen dak.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25A
Budget en doel
Monitoren per paneel, zoveel mogelijk Wp/m2, dak zoveel mogelijk benutten.
Wie gaat het project uitvoeren
Afhankelijk van of ik het waard vind, uit besteden of toch naar zelf kijken of onder te brengen door bijv Solar Bouwmarkt, al heb ik ook geconstateerd dat de offerte die ik heb gekregen voor volledig implementatie op onderdelen ook weer goedkoper is.
Bijhouden van data
Zeker, wil kijken naar integratie met Loxone en anders in tweede systeem Home Assistant.
Reeds verkregen offertes
17X Jinko Solar 425Wp panelen3.349,00
17X Enphase omvormers IQ8M2.397,00
17 panelen - Arbeid & kleinmateriaal3.126,00
Enphase - kleinmateriaal - 17 panelen 3 fase854,00
Enphase - S-metered (3-fase) - Incl. 6 meetspoelen & 3u arbeid485,00
Uitbreidingskast (24 modules)150,00
Esdec Clickfit (schuin dak per paneel)1.105,00
1 extra dakvlak300,00
4 Panelen verwijderen (inclusief afvoeren)500,00
Totaal12.266,00

Volgens mij is dit de datasheet van het paneel: https://jinkosolarcdn.shw...440N-54HL4R-B-F1.3-EN.pdf

Wat ik opmerk:
- Zij geven specifiek aan dat ze de S-metered met 6 meetspoelen installeren. Dat schijnt nogal niet echt te gebeuren begrijp ik uit andere topics. Zoals het hoort offereren ze.
- Ik mis de Q-relais hier. Maar uit de Enphase topic maak ik op dat geen must is. Maar wel verstandig of moeten ze (ivm bedrijf als installateur) eigenlijk door de norm het wel elektisch gescheiden kunnen opleveren?
- Ze geven aan ergens in aug/september te kunnen leggen. Ik snap de huidige markt, maar is het dan wel verstandig vast te pinnen op specifieke panelen / micro omvormers. Ik weet niet of het mogelijk is, maar gevoelsmatig zou een offerte ook kunnen bestaan uit arbeid en de hardware tzt. Of duurt het leveren ook zo'n 4 maanden?

Even de "panelen verwijderen" en "uitbreidingskast" weggelaten, kom ik op zo'n EUR11.616/7.225Wp=1,61. Dat is best hoog begrijp ik ook voor Enphase? Maar wat is dan wel reeel?

Ze hebben de IQ8M geoffereerd. Ik weet op dit moment niet wat de 8+ bij ze kost, maar zou dit icm dit zonnepaneel ook kunnen met een beperkte aftopping?

Wellicht ben ik er teveel mee bezig, maar gevoelsmatig wil ik het dak optimaal benutten. De panelen zijn relatief groot volgens mij, dus ik snap dat ze op 10 uitkomen aan de voorzijde, maar is dat ook slim... Hoe gaan jullie dit het beste na, zonder daadwerkelijk op het dak uit te meten?
Regio
Rotterdam

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Qrelay wat ik begrijp verplicht om te voldoen aan netcode.

Noord dak kun je prima doen met iq8+
Zuid dak is de m krap zat. Het blijft een 300W micro met een 425W paneel… aftoppen is zekerheid.

Enphase zien we weinig onder de 1,50.

Met solaredge kan het misschien iets voordeliger, maar dan kijk je ook naar de duurdere se5k voor korte strings.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-11 12:41
Heb je de mogelijkheid en tijd om een tweede offerte aan te vragen? Zij zullen gezien de situatie waarschijnlijk ook met een Enphase setup komen (en anders stuur je daar gewoon op aan). Zo kun je mogelijk nog een goed alternatief vinden voor zowel de comfoguratie als de prijs.

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-11 06:14
Ap systems top gelukkig nooit af en is de helft goedkoper

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:34
Of gewoon een 3-fase stringomvormer. Een string van 7 en een string van 10 panelen. Topt niet af en scheelt zo € 2000,-- op de offerte.

Of anders twee losse omvormers. Één voor noord en één voor zuid.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Ronald schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:58:
Qrelay wat ik begrijp verplicht om te voldoen aan netcode.

Noord dak kun je prima doen met iq8+
Zuid dak is de m krap zat. Het blijft een 300W micro met een 425W paneel… aftoppen is zekerheid.

Enphase zien we weinig onder de 1,50.

Met solaredge kan het misschien iets voordeliger, maar dan kijk je ook naar de duurdere se5k voor korte strings.
Dank Ronald. Dan zou een MC logischer zijn aan de voorkant mits de prijs interessant is irt de M? (https://enphase.com/nl-nl...-microinverter-data-sheet) Uit de Enphase topic begrijp ik dat deze "eraan" komt. Als ze de komende 4 maanden vol zitten en dan leverbaar worden, dan zou dat wellicht zuur zijn. Ik zeg dit ook in relatie tot zonnepanelen die ik bij SBM zie die hoger qua Wp zijn en in de lengte groter zijn, maar wel denk ik op het dak past. Blijft altijd een dingetje natuurlijk die vernieuwingen, maar een paar maanden vind ik wel een dingetje ipv "2024" zeg maar.

Nog tips of er iets te vinden is waarvan je aangeeft "dit is het oppervlakte" en dan wordt er aangegeven welke maat zonnepanelen het beste past en wellicht specifieke zonnepanelen om de Wp/m2 optimaal te benutten? Het is nu zo'n gepuzzel waarvan ik bij installeurs niet de verwachting heb dat ze dit doen, maar puur kijken naar hun assortiment/voorraad/marge/etc.
Gody schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:59:
Heb je de mogelijkheid en tijd om een tweede offerte aan te vragen? Zij zullen gezien de situatie waarschijnlijk ook met een Enphase setup komen (en anders stuur je daar gewoon op aan). Zo kun je mogelijk nog een goed alternatief vinden voor zowel de comfoguratie als de prijs.
Feitelijk wel. Ik zit niet op hete kolen. Punt is alleen dat uit de afgelopen jaren mijn ervaring wel is dat offertes aanvragen altijd appels met peren is en lastig doorslaggevend zijn. Als ik SBM als vergelijk aanhoudt dan is deze partij goedkoper op de micro's e.d. maar een stuk duurder op de installatie. Voor mij zit dan de afweging in hoge google review score en daar meer voor betalen of goedkoper maar minder gevoel bij te hebben. Ik moet dan een partij gaan zoeken die dat vertrouwen geeft. Ik wil alleen niet blind staren.
Rayz25 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 04:36:
Ap systems top gelukkig nooit af en is de helft goedkoper
Ja, alleen dan de partij vinden.
Noutie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:28:
Of gewoon een 3-fase stringomvormer. Een string van 7 en een string van 10 panelen. Topt niet af en scheelt zo € 2000,-- op de offerte.

Of anders twee losse omvormers. Één voor noord en één voor zuid.
Dank je. Om meerdere reden wil ik dit niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@mgizmo iq8c is financieel vraagstuk. Half% meer per jaar tegen hogere kosten. Dit is de permanent irritante afweging met enphase.

SolarEdge met korte string 3 fase omvormer (of enkelfase, maar dan moet je heel zeker zijn over gebrek aan net congestie bij jouw) zou op materiaal rond de €1000 minder moeten kosten.
Bijkomend voordeel is dat deze omvormer naar verwachting accu ondersteuning gaat krijgen. (Enkelfase hebben het al icm de SE/lg chem, zo uit het hoofd, 400v accu's)

Enphase beweert accu te ondersteunen, maar dat is altijd een AC gekoppeld systeem en dus het het eigen merk geen praktijk voordeel boven anderen. DC gekoppeld is enkele procenten efficiënter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1