Foto's
Huidig dak:/f/image/qH0vhI8CB91dnZfa1VAtBcQn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VVSYxWjjx0Hex1gIpeX2s0PD.png?f=fotoalbum_large)
- Als ik Google Maps gebruik en de afstand meet, wat ook ongeveer klopt met mijn eigen meting, is het dak zo'n 7 meter breed.
- Voortuin is ZO
Geoffereerd:
/f/image/M0y4kkFMuAakpMjUaytqE4Rb.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Momenteel liggen er vanuit de bouw 4 zonnepanelen op het dak. Als het goed is zijn dit CSun275-60M-BB (https://www.sun-solar.nl/...olar-Module-datasheet.pdf).Drie deuren verderop heeft de koper direct vanuit de bouw niet de standaard vier laten leggen, maar 12:
/f/image/sJTO9KK8tcOC5imSVD7RbNiT.png?f=fotoalbum_tile)
Nog een aantal deuren verderop, geen foto ivm de luchtfoto nog niet bijgewerkt is, hebben die buren 14 panelen op de voorkant laten plaatsen, maar die zijn zo strak tegen de grens van het dak gelegd, wat ik begrepen heb dat fabrikanten van beugels geen garantie geven? Ik moet even weer de informatie opvragen welke panelen dit zijn, want ik heb helaas het whatsapp gesprek verwijderd.
Schaduw
- Hooguit de kap van de buren, maar dan moet de zon volgens mij erg laag staan om er last van de te hebben.- Aan de rechterkant een prefab schoorsteen tbv ontluchten riool en MV.
Bovenstaand zou daarom stringomvormer kunnen, maar ik wil graag gebruik maken van het Enphase systeem.
Jaarverbruik
normaal verbruik van zo'n 4k kWh. Geen warmtepomp of gas. We hebben stadsverwarming/warmtenet.Wel waarschijnlijk nabije toekomst een elektrische auto en toch misschien een warmtepomp. Daarom houd ik geen rekening met aantal Wp benodigd maar vol leggen dak.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25ABudget en doel
Monitoren per paneel, zoveel mogelijk Wp/m2, dak zoveel mogelijk benutten.Wie gaat het project uitvoeren
Afhankelijk van of ik het waard vind, uit besteden of toch naar zelf kijken of onder te brengen door bijv Solar Bouwmarkt, al heb ik ook geconstateerd dat de offerte die ik heb gekregen voor volledig implementatie op onderdelen ook weer goedkoper is.Bijhouden van data
Zeker, wil kijken naar integratie met Loxone en anders in tweede systeem Home Assistant.Reeds verkregen offertes
| 17X Jinko Solar 425Wp panelen | 3.349,00 |
| 17X Enphase omvormers IQ8M | 2.397,00 |
| 17 panelen - Arbeid & kleinmateriaal | 3.126,00 |
| Enphase - kleinmateriaal - 17 panelen 3 fase | 854,00 |
| Enphase - S-metered (3-fase) - Incl. 6 meetspoelen & 3u arbeid | 485,00 |
| Uitbreidingskast (24 modules) | 150,00 |
| Esdec Clickfit (schuin dak per paneel) | 1.105,00 |
| 1 extra dakvlak | 300,00 |
| 4 Panelen verwijderen (inclusief afvoeren) | 500,00 |
| Totaal | 12.266,00 |
Volgens mij is dit de datasheet van het paneel: https://jinkosolarcdn.shw...440N-54HL4R-B-F1.3-EN.pdf
Wat ik opmerk:
- Zij geven specifiek aan dat ze de S-metered met 6 meetspoelen installeren. Dat schijnt nogal niet echt te gebeuren begrijp ik uit andere topics. Zoals het hoort offereren ze.
- Ik mis de Q-relais hier. Maar uit de Enphase topic maak ik op dat geen must is. Maar wel verstandig of moeten ze (ivm bedrijf als installateur) eigenlijk door de norm het wel elektisch gescheiden kunnen opleveren?
- Ze geven aan ergens in aug/september te kunnen leggen. Ik snap de huidige markt, maar is het dan wel verstandig vast te pinnen op specifieke panelen / micro omvormers. Ik weet niet of het mogelijk is, maar gevoelsmatig zou een offerte ook kunnen bestaan uit arbeid en de hardware tzt. Of duurt het leveren ook zo'n 4 maanden?
Even de "panelen verwijderen" en "uitbreidingskast" weggelaten, kom ik op zo'n EUR11.616/7.225Wp=1,61. Dat is best hoog begrijp ik ook voor Enphase? Maar wat is dan wel reeel?
Ze hebben de IQ8M geoffereerd. Ik weet op dit moment niet wat de 8+ bij ze kost, maar zou dit icm dit zonnepaneel ook kunnen met een beperkte aftopping?
Wellicht ben ik er teveel mee bezig, maar gevoelsmatig wil ik het dak optimaal benutten. De panelen zijn relatief groot volgens mij, dus ik snap dat ze op 10 uitkomen aan de voorzijde, maar is dat ook slim... Hoe gaan jullie dit het beste na, zonder daadwerkelijk op het dak uit te meten?