Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff.dool
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-04 08:02
Mijn vraag:
Wallbox Pulsar Plus gebruik laten maken van vermogen(KW) overschot wanneer zonnepanelen meer opwekken dan er wordt verbruikt.

Ik wil graag als er een overschot aan vermogen is en dus wordt teruggeleverd aan het net dit gebruiken om mijn auto op te laden.
In mijn beleving zou dit bijvoorbeeld kunnen als er met uitlezing via de P1 poort teruglevering wordt geregistreerd en dan op een of andere manier de Wallbox kan worden geactiveerd om te starten met laden.

Als ik de wallbox site bekijk moet dit wel kunnen alleen heb ik niet kunnen vinden hoe dit te doen.
Ik heb contact gezocht met wallbox maar daar komen ze alleen met de load balancing optie op de proppen en dat zou een prima toevoeging kunnen zijn maar is niet mijn vraag.

Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft het misschien al werkend?

Thuis installatie:
3x25A
Wallbox pulsar plus.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik verplaats je topic even naar het juiste subforum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:09
Lijkt erop dat je dit WALL-MTR-P1PORT kastje moet hebben. Dat is inderdaad ook de module voor load balancing zonder losse meter.
https://www.elektramat.nl...-wall-mtr-p1port/#details

https://support.wallbox.c...llation_Guide_English.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff.dool
Hi jeroen3

Ik ga de manual doorspitten, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of een automatisering in HA die speelt met de Wallbox Portal Max. Charging Current.
https://www.home-assistant.io/integrations/wallbox/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhpsXsb5sc3hPqlp4OooZ44x1qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCatzhIV1Hy6l5OYGt4dQ5gR.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff.dool
Ik heb geen HA maar wel een Homey. Ik ga kijken wat hiervoor de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:16
De wallbox moet weten of er overschot is. Dat kan ie meten met de meter die ook voor de loadbalancing gebruikt word. Zonder die meter kan je wallbox niet meten of er overschot is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik heb ook een Wallbox Pulsar Plus incl Carlo Gavazzi meter voor eco smart laden. Echter werkt dit bij mij niet. De lader blijft 'wachten' terwijl er 8kw aan zonnestroom op het net wordt geinjecteerd.

Een telefoontje naar Wallbox leert me dat eco smart icm OCPP niet werkt. Zijn er mensen die kunnen beamen dat dit zo is?

Verder is de Powerboost functionaliteit ook enkel bruikbaar als je de exacte stroom in de kring instelt. Ik had deze graag lager willen instellen omdat we in België met het capactiteitstarief zitten en ik niet hoger dan 8kw in totaal wil trekken. Maar daar kan de Powerboost functionaliteit blijkbaar niet mee om...

Zonde van die €300 extra kosten voor een metertje dat ik nu totaal niet kan gebruiken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-04 20:08
Ik wil deze optie ook gaan gebruiken. Maar lees een waarschuwing bij het instellen van Eco Smart Solar dat het gebruik er van de stationaire accu kan ontladen. Punt, geen verdere uitleg. Omdat deze accu bij mijn Leaf nogal bescheiden is lijkt mij dat dit voor mij nog eerder zal spelen dan bij andere EV's.
Iemand hier ervaring mee? Kennis van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telelette
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
Ik zit met zelfde vraagstuk... analoge teller dus ook die Carlo Gavazzi EM340 laten installeren door plaatser om aan load balancing te kunnen doen, overschot PV te kunnen gebruiken etc

Ik lees heel verwarrende info in de docu van Wallbox...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-6BGIm7D5gGMAR3T5DGeo6tt6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8SxPL7jf6TrNxDd3uZ55GWM8.png?f=user_large
Tegenover dit op andere URL:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvUmj_hOvMCLCU1e4VwD400aUq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fSFgkYsOsrwjBrvRRn5WfOvu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nish9493
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-04 09:34
Hi Everyone,
I bought a used wallbox pulsar plus. I'm unable to add it to my account. It says it's already linked to another account. Anyway to hard reset it or whats the solution
thanks in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 15:42
Divino83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:42:
Ik heb ook een Wallbox Pulsar Plus incl Carlo Gavazzi meter voor eco smart laden. Echter werkt dit bij mij niet. De lader blijft 'wachten' terwijl er 8kw aan zonnestroom op het net wordt geinjecteerd.

Een telefoontje naar Wallbox leert me dat eco smart icm OCPP niet werkt. Zijn er mensen die kunnen beamen dat dit zo is?

Verder is de Powerboost functionaliteit ook enkel bruikbaar als je de exacte stroom in de kring instelt. Ik had deze graag lager willen instellen omdat we in België met het capactiteitstarief zitten en ik niet hoger dan 8kw in totaal wil trekken. Maar daar kan de Powerboost functionaliteit blijkbaar niet mee om...

Zonde van die €300 extra kosten voor een metertje dat ik nu totaal niet kan gebruiken. |:(
heeft iemand hier al een oplossing voor? ik overweeg ook een wallbox + koppeling met E-Flux (lijkt via OCPP te lopen) voor afrekening richting werkgever (laadpas).

@AUijtdehaag ; zou die HA-koppeling ook nog werken icm E-flux?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@botn
E-flux zegt me zo niks sorry

https://www.home-assistant.io/integrations/wallbox/ leest via de cloud van wallbox

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• botn
@AUijtdehaag
E-flux is een backoffice die werkt via OCPP
De vraag is maw of je nog via HA de Wallbox Pulsar Plus kan aansturen als E-flux is ingesteld...

PVOutput

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:16
Ik ben de ontwikkelaar van de Wallbox HA integratie; die werkt ook nog prima als je OCPP gebruikt. Ik begrijp alleen van anderen wel dat dan de Pause/Resume functie dan niet meer werkt, dit is een beperking van Wallbox zelf dus helaas weinig aan te doen.

• botn
@hesselonline
de Max charging current kan wel nog aangepast worden? (om laden af te stemmen op solar)

PVOutput

• hesselonline
botn schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:46:
@hesselonline
de Max charging current kan wel nog aangepast worden? (om laden af te stemmen op solar)
Ja, zover als ik weet wel (heb zelf geen ocpp systeem).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 19:51
Allereerst: @hesselonline bedankt voor jouw HA integratie, die werkt echt top!

Ik stuur mijn Wallbox Pulsarplus met Home Assistant aan, zodat het overschot aan PV-vermogen zo goed mogelijk wordt gebruikt voor het laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b-YjZFBgw3lT3KVNmP2goeDb9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dz7eUORVNpApSBUBLk7Q4fzu.png?f=fotoalbum_large
- rood is het totaal PV vermogen
- groen is het Wallbox laadvermogen (volgt nagenoeg het PV vermogen, let niet op de curve link, die is in werkelijkheid 0, start laden is iets na 8:00u )
- paars is de P1 meter (schommelt ongeveer rond de 0)

Op de wallbox heb ik alle schema's uitgezet, zodat het laden helemaal vanuit HA wordt aangestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PHiiSeuwQ_IyjcWI7st_3QVpDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VGV5EpNMyTCBA8PR78YH9fGs.png?f=user_large
- Nu laden: direct laden als EV wordt ingeplugd, of als knop wordt aangezet met EV ingeplugd
- Daluren laden: pas laden als daluren ingaan (mocht je dat nog hebben, scheelt een paar cent :))
- Zon laden: Wallbox inschakelen als er voldoende overschot is en weer uitschakelen als er te weinig wordt geladen met PV-vermogen

Ik heb een aantal sensors en automatiseringen aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgrSf8D3cVM8yfVXOnYuWkm9oS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MzcdJBBgMJVOjLtYU8osVuH5.png?f=fotoalbum_large
De belangrijkste sensors:
- P1 overschot gemiddelde 5minuten: een middeling van de P1-waarde, om te voorkomen dat korte fluctuaties (wij hebben bijvoorbeeld een Qooker, die piekt behoorlijk, maar heel kort) het schakelen beinvloeden
- Wallbox % zonnestroom: berekent met welk percentage de Wallbox laadt (of zou gaan laden) op zonnestroom
- Wallbox aantal fases: wij hebben een eUp (laadt met 2-fase) en een e-Tron (laadt met 2 of 3 fases), nodig om het juiste Amperage te bereken (immers W = Fases * Amperage * 230)
- EV max amperage INT: sensor waarmee de Wallbox wordt geschakeld middels automatiseringen (wordt bepaald uit de EV max amperage, floating)
De belangrijkste automatiseringen:
- Wallbox aanpassen: als EV max amperage INT wijzigt voor een bepaald tijd, dan de Wallbox laadstroom aanpassen
- Wallbox zonnestroom > 2000W: als het P1 overschot gemidddelde voor bepaalde tijd (bijv. 5min) > 2000W is dan de Wallbox aanzetten (of eigenlijk als P1 < -2000, waarde is bij overschot negatief )
- Wallbox zonnestroom < 50%: als het percentage gebruikte zonnestroom bij het laden voor bepaalde tijd lager is dan 50%, dan de Wallbox uitzetten

Dat werkt nu heel aardig moet ik zeggen, ik ben geen programmeur dus het was best even puzzelen. Als iemand interesse heeft kan ik eens kijken hoe ik eenvoudig wat meer info kan delen (tips hoe dat het eenvoudigst gaat?). Graag hoor ik wat je precies nodig hebt.

@hesselonline: Ik heb een vraag; is het mogelijk om het aantal fases waarmee de Wallbox laadt software-matig te schakelen? Mijn PV installatie levert max ca. 6000W en die curve is het meest secuur te volgen als je met 1 of 2 fases laadt. Onze 3-fase e-Tron heeft met laden een soort bug (laden op zonnestroom start met 2 fases 6A, maar bij de sprong van 7A naar 8A gaat ook het aantal fases van 2 naar 3), waardoor ik vermoed dat het mogelijk is het aantal fases aan te sturen, zie grafiek hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdT8jBalYyMRiKRU92QdYJlsq6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBKupF3TmchWW0IFRwZAAjts.png?f=fotoalbum_large
Deze laadgrafiek is overigens dezelfde als die in de verzamelgrafiek staat in de eerste afbeelding in deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
SemTecS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:44:
Allereerst: @hesselonline bedankt voor jouw HA integratie, die werkt echt top!

Ik stuur mijn Wallbox Pulsarplus met Home Assistant aan, zodat het overschot aan PV-vermogen zo goed mogelijk wordt gebruikt voor het laden:
[Afbeelding]
- rood is het totaal PV vermogen
- groen is het Wallbox laadvermogen (volgt nagenoeg het PV vermogen, let niet op de curve link, die is in werkelijkheid 0, start laden is iets na 8:00u )
- paars is de P1 meter (schommelt ongeveer rond de 0)

Op de wallbox heb ik alle schema's uitgezet, zodat het laden helemaal vanuit HA wordt aangestuurd:
[Afbeelding]
- Nu laden: direct laden als EV wordt ingeplugd, of als knop wordt aangezet met EV ingeplugd
- Daluren laden: pas laden als daluren ingaan (mocht je dat nog hebben, scheelt een paar cent :))
- Zon laden: Wallbox inschakelen als er voldoende overschot is en weer uitschakelen als er te weinig wordt geladen met PV-vermogen

Ik heb een aantal sensors en automatiseringen aangemaakt:
[Afbeelding]
De belangrijkste sensors:
- P1 overschot gemiddelde 5minuten: een middeling van de P1-waarde, om te voorkomen dat korte fluctuaties (wij hebben bijvoorbeeld een Qooker, die piekt behoorlijk, maar heel kort) het schakelen beinvloeden
- Wallbox % zonnestroom: berekent met welk percentage de Wallbox laadt (of zou gaan laden) op zonnestroom
- Wallbox aantal fases: wij hebben een eUp (laadt met 2-fase) en een e-Tron (laadt met 2 of 3 fases), nodig om het juiste Amperage te bereken (immers W = Fases * Amperage * 230)
- EV max amperage INT: sensor waarmee de Wallbox wordt geschakeld middels automatiseringen (wordt bepaald uit de EV max amperage, floating)
De belangrijkste automatiseringen:
- Wallbox aanpassen: als EV max amperage INT wijzigt voor een bepaald tijd, dan de Wallbox laadstroom aanpassen
- Wallbox zonnestroom > 2000W: als het P1 overschot gemidddelde voor bepaalde tijd (bijv. 5min) > 2000W is dan de Wallbox aanzetten (of eigenlijk als P1 < -2000, waarde is bij overschot negatief )
- Wallbox zonnestroom < 50%: als het percentage gebruikte zonnestroom bij het laden voor bepaalde tijd lager is dan 50%, dan de Wallbox uitzetten

Dat werkt nu heel aardig moet ik zeggen, ik ben geen programmeur dus het was best even puzzelen. Als iemand interesse heeft kan ik eens kijken hoe ik eenvoudig wat meer info kan delen (tips hoe dat het eenvoudigst gaat?). Graag hoor ik wat je precies nodig hebt.

@hesselonline: Ik heb een vraag; is het mogelijk om het aantal fases waarmee de Wallbox laadt software-matig te schakelen? Mijn PV installatie levert max ca. 6000W en die curve is het meest secuur te volgen als je met 1 of 2 fases laadt. Onze 3-fase e-Tron heeft met laden een soort bug (laden op zonnestroom start met 2 fases 6A, maar bij de sprong van 7A naar 8A gaat ook het aantal fases van 2 naar 3), waardoor ik vermoed dat het mogelijk is het aantal fases aan te sturen, zie grafiek hieronder:
[Afbeelding]
Deze laadgrafiek is overigens dezelfde als die in de verzamelgrafiek staat in de eerste afbeelding in deze post.
Nee, helaas niet mogelijk, had ik zelf ook goed kunnen gebruiken want mijn panelen geven max 4kw.
Pagina: 1