Alternatief Eaton CSAU 01/04 openen zwembadroldeck

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 09:19
Hoi!
Wij hebben een roldeck van Aquadeck op ons zwembad liggen die je met een afstandsbediening kunt openen. De module die op de kast zit is van Eaton wetende de CSAU 01/04 (zie foto).

Maar ik erger me kapot aan die afstandbediening en wil eigenlijk een module plaatsen die ik met een app kan bedienen voor het openen en sluiten van het roldeck. Maar ik ben er niet echt heel erg in thuis. De zwembadbouwer kan mij helaas ook niet helpen daar ze alleen maar kennis van de module (en afstandsbediening) van Eaton hebben.

Heeft iemand een goed alternatief dat dus via wifi/app te bedienen is? Bij voorkeur te koppelen aan Homey

De module die in de besturingskast van Aquadeck zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isjSniqIUUeEPZAZjDmEqah2YSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkMQJjRjhdkdFOa84Is3tQhS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Die module heeft ook niet meer dan een potentiaalvrij contact. Ik gok dat deze alleen een korte puls geeft wanneer je op de knop van de afstandsbediening drukt (zoals afgebeeld in het kadet "BASIC-MODE", maar volgens mij kan het ding ook andere modes zoals aan/uit). Klopt het dat je op de afstandsbediening maar één drukknop hebt zowel voor open als dicht? Halverwege nogmaals drukken laat het roldeck stoppen en na nogmaals drukken rolt het weer de andere kant uit?

Iets als een Shelly 1 zou moeten werken (niet de 1PM!).

Maar als je Homey gebruikt, heb je dan niet liever een oplossing met Zigbee of Z-Wave i.pv. Wifi? Wat voor smarthome producten heb je nog meer gekoppeld en kun je bij die fabrikanten niet iets bruikbaars kopen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Klopt, op de afstandsbediening zitten 4 knoppen, maar je gebruikt er maar 1 voor zowel open als dicht. Zigbee/Z-wave is ook prima. Als ik het maat via een app kan bedienen ipv die afstandsbediening ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Met die Shelly 1 moet het kunnen.

Voor bijvoorbeeld Z-Wave heeft een fabrikant als Fibaro, Qubino of tig anderen ook ongetwijfeld een oplossing. Zolang het maar een potentiaalvrij schakelcontact heeft en een pulssignaal kan geven. Een puls kun je ook met software inregelen (wanneer ingeschakeld, schakel na 1 seconde uit). Bij Z-Wave componenten zit natuurlijk geen app, maar daar heb je de Homey voor.

Er lijken nog veel meer ongebruikte contacten op de print van dat roldeck te zitten trouwens, misschien kun je wel meer functionaliteit realiseren dan nu (aparte contacten voor open en dicht, terugmelding status ofzo). Als je daar interesse in hebt zou je eerst wat documentatie van Aquadeck moeten opzoeken (ik focus me nu puur op 1:1 vervanging van de Eaton module). Daar heb je dan uiteraard ook weer andere domoticaspullen voor nodig (meerdere uitgangen, binaire ingangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Ik ga er eens induiken. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Hey Xander,
Stel ik pak een Shelly Plus 1. Heb jij dan een idee welke draad waarop moet? Sorry ben echt een leek qua dat betreft. Kijken ook hoe de schakelaar nu is aangesloten (Zie foto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 19:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dennuske1983 op de L en N respectievelijk zwart en blauw, zoals nu ook bij je huidige module. En dan bij I en O de twee draden die bij je huidige module in A en A1 zitten (welke waar maakt niet uit).

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-05-2023 10:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Ah top! Thnx! Ik ga er eens eentje bestellen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennuske1983
Vandaag de Shelly Plus 1 geinstalleerd en het werkt perfect! Thnx voor de hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 16:17

FaceDown

Storende factor.

Dennuske1983 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:52:
Vandaag de Shelly Plus 1 geinstalleerd en het werkt perfect! Thnx voor de hulp!!!
Ben maar hetzelfde aan het kijken. Heb ook een aquadeck maar nog geen afstandsbediening. Hilarisch dat zo'n ding 400 euro kost maar dat je hetzelfde bereikt met een Shelly van een tientje. Geeft maar weer aan wat voor idiote business dat zwembadgebeuren is.

Anyway, welke Shelly heb je nu in gebruik?

Volgens mij geeft de Shelly geen puls, maar sluit ie gewoon het contact als je op de knop drukt. En nogmaals drukken is contact open. Die Eaton doet hetzelfde. Het is dus een gewoon (draadloos) schakelaartje, meer niet.

Ik wil verder ook uit kunnen lezen wanneer het deck dicht is. Dit kan via de Hidrolife (Sugar Valley zoutelectrolyse). Deze lees ik via modbus uit en dan kan ik bijvoorbeeld Home Assistant de verlichting uit laten zetten. Hidrolife gaat vervolgens op een lager pitje branden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 16:17

FaceDown

Storende factor.

Xander schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:28:

Iets als een Shelly 1 zou moeten werken (niet de 1PM!).
Waarom niet de 1PM?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 19:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die heeft geen potentiaalvrije contacten (dry contacts).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefi
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-08 18:21
Dus 1 shelly plus 1 is voldoende om zowel het openen als het sluiten van het rolluik via de app te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-08 16:22
Ik was al even op zoek naar een oplossing om deck remote open en dicht te kunnen doen (bv als terwijl ik van huis ben er opeens zware hagelbuien worden verwacht). De werkwijze hierboven met een Shelly Plus 1 toegepast op de CTS versie van de besturingskast (voorloper van de ECB versie van topicstarter): werkt als een trein!

[ Voor 3% gewijzigd door Jirnsum op 17-05-2024 15:13 ]

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donneke
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-07 20:19
Ik heb een roldeck voor het zwembad maar die afstandsbediening , is te gek voor woorden werkt bijna nooit , ik zie hier dat jullie naar de Shelly verwijzen en dat dit goed werkt , enkel zie ik bij mijn installatie 4 draden , welke moet ik waar installeren want ik ben echt een DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhw06oZRJI6lbMdmezh0OMpN8iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4t74u2a6G8PpU7n8yd6DJg67.png?f=fotoalbum_largeummie hierin |:( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-maZdDgtD1LcPReNtwMT-KgwFIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mlAs5jE6QAz1hmVlOGyvkrS8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W71r5JZDl7yx6fTwzq_dWsP81Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KNi0EzfdqirYbmrhwWhiv4MJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dit is zo te zien een ander model dan van @Dennuske1983.

Kun je het roldeck nu bedienen met de sleutelschakelaar aan de zijkant (die met het witte en blauwe draadje)? Dan moet je draadjes vanaf I en O op de Shelly aansluiten samen met dit witte en blauwe draadje.

Daarnaast moet je nog een 230V voeding aansluiten op L (bruin) en N (blauw). Ik zou die 3-voudige lasklemmen links onderin vervangen voor 5-voudige exemplaren en daar een extra bruine en blauwe draad toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donneke
De schakelaar met de witte en blauwe draad is om de roldeck te blokkeren , de switch met de vier draden gaat naar de manuele bediening , ik dacht dat ik deze moet gebruiken , want ik zie niet onmiddellijk de module voor de afstandsbediening zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Maar die manuele bediening heeft denk ik 3 knoppen? Open, stop, dicht? Dat is anders dan eerdere gevallen in dit topic waar één knop alle 3 de functies vervult. Als jij op die draden een Shelly met één potentiaalvrij contact aansluit dan kun je hooguit de functie van één van de knoppen bedienen.

Welke tekst staat er bij die 2 lege klemmen rechts?

Heeft dit kastje niet een typenummer, kun je er geen installatiehandleiding of aansluitschema van vinden?

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 01-07-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donneke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50z79bQHSqgNmHF_2LO1476931A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/It5xQKaihSr25PHe00OJY97Q.png?f=fotoalbum_large
Heb even het schema er moeten bij halen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dat is niet echt een schema helaas, maar gelukkig kon ik er in ieder geval een merknaam uithalen waarmee ik een handleiding met schema's kon vinden. :+

Je zou de Shelly kunnen aansluiten op deze contacten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSsr4bncLElcyJHt6HxPHixs6Gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VzVhaAzKxv8PhPXBQPvcWWUk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donneke
Geweldig , dit kon ik helemaal niet terug vinden in de handleiding die ik had , ik ga dit proberen ... super bedankt Xander ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
All,

Bij werkt het nu prima met de Shelly. Nu heeft een vriend van mij sinds deze week eenzelfde zwembad en ook eenzelfde roldeck met besturingskast.

Nu wil hij het liefst zijn roldeck vanuit de Hue app kunnen bedienen. We hebben even contact gehad met Aquadeck en die gaf aan dat je het beste dan twee pulsschakelaars kunt gebruiken. Eentje voor roldeck open en de andere voor roldeck dicht.

Logisch op zich, daar ik nu de Shelly aan zet (roldeck gaat open). Vervolgens moet ik eerst de shelly weer uit zetten om vervolgens weer aan te zetten en dan gaat het roldeck dicht.

nu is mijn vraag aan jullie. Welke schakelaars hebben we dan nodig die in de Hue app gekoppeld kunnen worden en hoe sluiten we die aan? Het liefst dan ook nog zo dat je een fysieke schakelaar in huis kan plaatsen met een knop die het roldeck open en dicht doet (maar daar zou je volgens mij alle Hue slimme schakelaars voor kunnen gebruiken.

Wie helpt ons!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dennuske1983 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:35:
Logisch op zich, daar ik nu de Shelly aan zet (roldeck gaat open). Vervolgens moet ik eerst de shelly weer uit zetten om vervolgens weer aan te zetten en dan gaat het roldeck dicht.
Dat kan makkelijker, door in de Shelly in te stellen dat deze automatisch uitschakelt kort na inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEThpiLS10EVrvIZDdbk2V8IqbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nyabzZWW15J5JHhkxj2T0vhj.png?f=fotoalbum_large
nu is mijn vraag aan jullie. Welke schakelaars hebben we dan nodig die in de Hue app gekoppeld kunnen worden en hoe sluiten we die aan? Het liefst dan ook nog zo dat je een fysieke schakelaar in huis kan plaatsen met een knop die het roldeck open en dicht doet (maar daar zou je volgens mij alle Hue slimme schakelaars voor kunnen gebruiken.
Ik denk niet dat je Hue compatible schakelmodules gaat vinden met potentiaalvrij contact, ik ken ze in ieder geval niet. Je zou dan al iets moeten maken met een zigbee schakelmodule en losse relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudwbvrolijk
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-02 21:25
Hi allen,

Ook ik had de frustratie van de hoge kosten, dus ben blij met dit topic! Mijn variant van alleen een sleutel (dus geen open/dicht knoppen) is volgens mij nog niet aan bod geweest. Kan iemand mij vertellen hoe ik dan de shelly moet aansluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKUp5aUXWHJnZK74BjMc7_bYWUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBYc3L9HrE6s7MoCEWDwZzXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc_1972
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-11-2024
Super bedankt voor de info en uitgebreide beschrijving. Ik worstel ook al een tijd met die afstandsbediening op de Aquadeck en vind het een belachelijk duur apparaat... Zou dan ook graag het Aquadeck willen integreren met Homekit of Homeassistant door gebruik te maken van Shelly1, dit lijkt redelijk makkelijk te doen.

Is het echter ook mogelijk om de originele Eaton te behouden (voor de afstandsbediening) en de Shelly1 dan ernaast te plaatsen? Dan zou ik beide kunnen gebruiken voor de besturing van het Aquadeck. Kan ik dus de kabels die naar de Eaton gaan ook doorlussen naar de Shelly zodat beide gebruikt kunnen worden?

Of is dit te veel geknutsel en niet aan te raden...? (ik ben een leek op dit gebied, dus alle advies is welkom :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc_1972
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9OiCwZnKECW4xDyuNk38hobXDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNPqF3X1BYXhax5M60pVCCzn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het even uitgetekend waar de bestaande EATON naast de nieuwe Shelly Plus 1 geplaatst zou worden. Kan dit zoals weergegeven op het plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-08 12:39
Luc_1972 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:08:
...

Ik heb het even uitgetekend waar de bestaande EATON naast de nieuwe Shelly Plus 1 geplaatst zou worden. Kan dit zoals weergegeven op het plaatje?
Heb je dit zo werkende gekregen? Ik wil tegen het volgende zwemseizoen mijn Aquadeck ook upgraden met een Shelly.
Pagina: 1