Mijn computer wil van de een op de andere dag niet meer opstarten. 's-avonds netjes afgelsoten, de volgende ochtend niet meer starten. Dit geld voor zowel Windows als Linux die allebei op een andere nvme ssd staan en hun eigen bootpartities hebben. Booten van USB lukt ook niet. Windows geeft een bluescreen (als die zover komt) en Linux een kernel panic. Of er gebeurd gewoon niks meer.
De machine:
i7 5960X
Asus X99 Deluxe 2
8x 8GB Corsair Dominator DDR (matched set)
Samsung 950 Pro 512GB nvme SSD
WDC 550 512GB nvme SSD
Nvidia GTX1080
EVGA SuperNova G2 750 W voeding
Alles watergekoeld. Temps komen zelfden boven de 60 graden.
Aangezien verschillende OSen op verschillende schijven niet meer starten en ook opstarten van USB niet meer lukt, lijkt dit een generiek probleem niet gerelateerd aan software, maar echt aan hardware.
Opstarten met minimale hoeveelheid ram maakt geen verschil.
Alle kaartenr reseated
CPU eruit gehad en opnieuw gemonteerd met verse pasta
Niks maakt verschil.
Ik denk de volgende mogelijkheden:
- CPU. niet de meest logische oorzaak, maar kan
- Mobo. gaat ook niet zomaar ineens raar doen meestal, maar een kapotte VRM kan rare dingen doen?
- Voeding. gaan wel meer stuk en kan zeker vreemde verschijnselen geven zeker als de belasting hoger wordt.
Zouden er nog andere zaken logisch zijn? En hoe zou ik eea kunnen verifieren of uitsluiten? Hou er rekening mee dat dit een X99 build is, en je dus niet zomaar even onderdelen van de plank trekt. Het was al zeldzaam toen het nieuw was, en nu helemaal helaas.
Kan ik aan de voeding iets meten, bv de ATX mobo stekker tijdens het starten? Andere dingen waar ik niet aangedacht heb?
Het probleem lijkt erger te worden: gister kon ik zelfs de BIOS nog updaten (living dangerous), nu hangt de boel soms al voordat ik de BIOS in kan komen.
Het meest logische lijkt mij op dit moment de voeding, en dat is ook het makkelijkst en goedkoopste te vervangen.
Wat denken jullie?
De machine:
i7 5960X
Asus X99 Deluxe 2
8x 8GB Corsair Dominator DDR (matched set)
Samsung 950 Pro 512GB nvme SSD
WDC 550 512GB nvme SSD
Nvidia GTX1080
EVGA SuperNova G2 750 W voeding
Alles watergekoeld. Temps komen zelfden boven de 60 graden.
Aangezien verschillende OSen op verschillende schijven niet meer starten en ook opstarten van USB niet meer lukt, lijkt dit een generiek probleem niet gerelateerd aan software, maar echt aan hardware.
Opstarten met minimale hoeveelheid ram maakt geen verschil.
Alle kaartenr reseated
CPU eruit gehad en opnieuw gemonteerd met verse pasta
Niks maakt verschil.
Ik denk de volgende mogelijkheden:
- CPU. niet de meest logische oorzaak, maar kan
- Mobo. gaat ook niet zomaar ineens raar doen meestal, maar een kapotte VRM kan rare dingen doen?
- Voeding. gaan wel meer stuk en kan zeker vreemde verschijnselen geven zeker als de belasting hoger wordt.
Zouden er nog andere zaken logisch zijn? En hoe zou ik eea kunnen verifieren of uitsluiten? Hou er rekening mee dat dit een X99 build is, en je dus niet zomaar even onderdelen van de plank trekt. Het was al zeldzaam toen het nieuw was, en nu helemaal helaas.
Kan ik aan de voeding iets meten, bv de ATX mobo stekker tijdens het starten? Andere dingen waar ik niet aangedacht heb?
Het probleem lijkt erger te worden: gister kon ik zelfs de BIOS nog updaten (living dangerous), nu hangt de boel soms al voordat ik de BIOS in kan komen.
Het meest logische lijkt mij op dit moment de voeding, en dat is ook het makkelijkst en goedkoopste te vervangen.
Wat denken jullie?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs