Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Next-gen gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZlM01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-11 09:21
Hoi!

Gisteren heeft mijn moederbord het spijtig genoeg begeven. Ik ben niet zo'n fan van half een PC te vernieuwen, dus heb gekozen om volledig nieuwe build te maken en de werkende onderdelen van mijn huidige pc te verkopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, momenteel heb ik een 2K Ultrawide 144Hz scherm.
Upgraden naar 4K zit er wel in als ik eens zin heb, maar mijn vorige build kon nieuwe games zelfs geen 60 fps meer halen.
Heb ook een VR set die ik meer regelmatig boven zou moeten halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een maximum budget. Wil gewoon een goed werkend, toekomst gericht systeem zonder te veel toeters en bellen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve mijn randapparatuur dus niets, zie inleiding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI ben ik eigenlijk niet zo'n fan van. Hun software voor drivers te updaten is echt zo slecht en voor mij onbegrijpbaar dat men zo'n software kan releasen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen wensen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies of mijn configuratie goed is uiteraard. Over voeding en moederbord twijfel ik wat, misschien kan ik hier goedkoper gaan? Het systeem mag in principe een beetje overkill zijn, heb wel graag de best-best buy van het moment :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 324,95€ 324,95
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X€ 1.819,-€ 1.819,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2D6000Z36€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT ATX3.0€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.156,65

Alle reacties

• ZlM01
En nog 1 iets vergeten. Weet dat simpele luchtkoeling genoeg is, maar heb in al mijn builds nog nooit zo'n mooi koelertje gehad. Zou dus deze opteren. Weet dat 70 euro goedkoper kan voor gewone luchtkoeler, maar op dit budget mag dit wel zeker :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 119,-

• ZlM01
Of is mijn build de perfectie zelf?

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 23:40
Volgens mij een prima build. Goede cpu keuze mits je niets anders doet dan gamen en reguliere taken op de pc. Lees je wel even goed in in de problemen omtrent am5 moederborden en 7000-series cpu's. Met name asus borden hebben problemen. Bios updates dus goed volgen en bijhouden. Als je geen idee hebt hoe je bios update, zou ik dat eerst onderzoeken en jezelf de vraag stellen of je comfortabel bent het zelf te doen.

Hier video over problemen; YouTube: We Exploded the AMD Ryzen 7 7800X3D & Melted the Motherboard

Verder is ryzen gebaat bij snel geheugen wat stabiel draait. Het door jou gekozen setje heeft geen reviews.
Hierbij een iets duurder maar sneller (true latency) setje met reviews i.c.m. ryzen 7800x3d als alternatief: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K

Verder is de gpu overkill voor 1440p. Je kan amd overwegen, 4080 is het prijstechnisch niet waard wat mij betreft. Als je binnenkort 4k scherm koopt komt de 4090 wel tot zijn recht.

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 17:12
Hoe zit dat met het memory voltage en de nieuwe verplichte bios settings voor de AMD met lagere voltage?
Werkt dit geheugen dan nog wel op OC?

[ Voor 21% gewijzigd door Akemi op 08-05-2023 11:35 ]

• ZlM01
Heb het half gevolgd met die ontplofte chips. Maakt mijn keuze nu wel niet eenvoudiger.
Kan ook mijn 2080 SUPER kaart voorlopig houden en enkel de rest upgraden. Dan 4K scherm en grafische kaart behouden.

BIOS updaten is toch simpel? Kan toch meestal al vanaf software van fabrikant gebeuren, of anders via USB. Wil natuurlijk wel dat het dan niet ontploft :)

Voeding en moederbord voor de rest ok? Of kan / moet dit goedkoper?

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-11 14:53

Dhrax

Prog Lord

Die CPU .... gewoon niet doen ;)

• ZlM01
Dhrax schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:19:
Wat is dan het alternatief? Intel 13700K?

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 23:40
ZlM01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:04:
Heb het half gevolgd met die ontplofte chips. Maakt mijn keuze nu wel niet eenvoudiger.
Kan ook mijn 2080 SUPER kaart voorlopig houden en enkel de rest upgraden. Dan 4K scherm en grafische kaart behouden.

BIOS updaten is toch simpel? Kan toch meestal al vanaf software van fabrikant gebeuren, of anders via USB. Wil natuurlijk wel dat het dan niet ontploft :)

Voeding en moederbord voor de rest ok? Of kan / moet dit goedkoper?
Bios updaten is inderdaad simpel alleen sommige mensen voelen zich er niet comfortabel bij. Het zou inderdaad vanuit leverancier moeten gebeuren maar ik verwacht de komende maanden wel behoorlijk wat updates. Meer een aandachtspunt en niet iets wat een systeem in de weg hoeft te staan.

I7 13700k is ook prima cpu overigens. Net wat jezelf fijn vind.

Zelf ben ik oriënterende en zal ik wederom voor intel gaan. De berichten omtrent de 7000 serie stellen mij nog niet gerust. Daarnaast een ander dingetje wat ik irritant vind; de langzame boot times van amd. Plus 40 seconden is geen drama maar het is iets wat mij persoonlijk snel zal storen.

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

ZlM01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Wat is dan het alternatief? Intel 13700K?
Bijvoorbeeld, dat is allround sowieso een veel betere CPU.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dhrax schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:19:
Iets meer onderbouwing zou wel fijn zijn inderdaad. :) Als je doelt op de problemen, volgens mij is daar een update voor uitgebracht en zou het dus niet of minder voor mogen komen. @ZlM01 kan aan de winkel vragen de nieuwst beschikbare BIOS te flashen, om het risico nog verder te beperken.

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Iets meer onderbouwing zou wel fijn zijn inderdaad. :) Als je doelt op de problemen, volgens mij is daar een update voor uitgebracht en zou het dus niet of minder voor mogen komen. @ZlM01 kan aan de winkel vragen de nieuwst beschikbare BIOS te flashen, om het risico nog verder te beperken.
Was al reeds benoemd door @JDdeV1992

Persoonlijk zie ik weinig redenen om voor een AMD systeem te kiezen,buiten het verschil in TDP, vandaar ook het advies voor een 13th i5 of i7. Allround zijn dat ook betere processoren als je workloads e.d. meeneemt.

• Akemi
ZlM01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:04:

Oh maar daar maak ik me geen zorgen over. Je moederbord heeft al een (beta) biosupdate klaar staan voor dit probleem.

Ik heb deze processor ook in mijn nieuwe set staan. Maak me eerder zorgen over de OC van het geheugen. Als het voltage naar 1.30 volt wordt gezet en het geheugen vereist 1.35 dan draait iet niet meer optimaal op 6000MT.

Dan heeft overclock ook geen zin meer.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dhrax schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Was al reeds benoemd door @JDdeV1992

Persoonlijk zie ik weinig redenen om voor een AMD systeem te kiezen,buiten het verschil in TDP, vandaar ook het advies voor een 13th i5 of i7. Allround zijn dat ook betere processoren als je workloads e.d. meeneemt.
Het hele gedoe rondom exploderende processoren hoort natuurlijk niet, tegelijk zou ik me daar nou ook niet druk over maken. Tegelijk is die CPU die je gewoon niet moet doen volgens jou, wel degene die het snelste is voor een fractie van het energieverbruik van zijn Intel concurrentie.

Waar ik zelf meer aan zou irriteren is lange opstarttijden, en natuurlijk ook gewoon de prijzen van AM5 moederborden. Met de lange opstarttijden verbaasd het mij dat iedereen hier voor Asus moederbords lijkt te gaan, terwijl van wat ik had gevonden de Gigabyte en Asrocks het veel beter doen op dat gebied.

• Akemi
Sissors schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Met de lange opstarttijden verbaasd het mij dat iedereen hier voor Asus moederbords lijkt te gaan, terwijl van wat ik had gevonden de Gigabyte en Asrocks het veel beter doen op dat gebied.
Wat ik begrepen heb is dat dit met bios updates verholpen is en zou Asus net zo snel moeten starten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-11 08:32

Croga

The Unreasonable Man

Dhrax schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:30:
Het is niet alleen de TDP. De AMD X3D processoren zijn ook in de praktijk gewoon een heel stuk zuiniger. De performance per watt is nagenoeg het dubbele van de Intel concurrentie. Dat betekend dus ook dat de 7800X3D goedkoper zal zijn dan de Intel tegenhanger en dat terwijl de game performance (waar TS specifiek naar op zoek is) ook nog eens veel beter is.

Er is op dit moment voor een top-end game systeem niets wat de 7800X3D verslaat. En al zeker geen enkele reden om ook maar over Intel te denken.

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

Croga schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Het is niet alleen de TDP. De AMD X3D processoren zijn ook in de praktijk gewoon een heel stuk zuiniger. De performance per watt is nagenoeg het dubbele van de Intel concurrentie. Dat betekend dus ook dat de 7800X3D goedkoper zal zijn dan de Intel tegenhanger en dat terwijl de game performance (waar TS specifiek naar op zoek is) ook nog eens veel beter is.

Er is op dit moment voor een top-end game systeem niets wat de 7800X3D verslaat. En al zeker geen enkele reden om ook maar over Intel te denken.
Als je een pure gamebak hebt dan wellicht maar buiten dat maakt Intel echt op alle vlakken gehakt van AMD. Stroomverbruik is tientjes werk per jaar, niet spannend. Ik doe een zware workload in 30 minuten, de AMD tegenhanger doet er ruim een uur over. Onder de streep is het echt allemaal niet zo spannend.

Dus neen, Intel is overall toch echt de betere keus.

• ZlM01
Er wordt hier heel wat heel en weer gediscussieerd, wat natuurlijk mijn keuze niet gemakkelijker maak.

Om toch nog even mijn situatie kort te schetsen:
Heb nu een Intel 9700K en 2080 SUPER GPU. Moederbord is kapot dus sta ik voor keuze. Ofwel volledig nieuwe PC ofwel iets anders. Volledig nieuwe PC heb ik graag goed, of meer dan goed. Dus eigenlijk de beste koop van het moment. Dan zou ik voor 7800X3D of 13700K met een 4080 of 4090 gaan. Met 2K scherm overkill, dus zou ook 4K scherm er bij willen kopen. Kom zo rap aan investering van 4000 euro.

Heb eens zitten denken en misschien is het geen slecht idee om mij voorlopig wat te behelpen en binnen 2 jaar deze investering te maken. Dan zou ik nu gewoon de Ryzen 7 5800X3D met een B550 bordje nemen voor 400 euro en op die manier nog even wachten. Is "goedkope" oplossing voor 2 jaar uitstel van volledig nieuwe setup.

Mening mede-Tweakers?

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-11 12:02
Prima scenario, alleen dan wel checken of je huidige RAM geheugen goed werkt met het AM4 bord dat je kiest.

Ik heb zelf een 9700K met een 2080 (non-super) en dat werkt prima genoeg met DLSS en iets lagere settings op 1440p voor de games die ik wil spelen (D4 voornamelijk). Ik hoop dat ik me nog 1 a 2 jaar kan inhouden en dan deze pc kan doorgeven aan neefje zodat ik zelf een excuus heb om een compleet nieuw systeem te bouwen met de volgende generatie GPU's...
Pagina: 1