M.2 SSD compatibel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeets2214
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik zoek een?
m.2 SSD die compatibel is met het b450m s2h moederbord en de amd ryzen 5 2600 six-core processor.
Het moederbord bevat een m.2 SSD slot, maar helaas heb ik de WD Black SN770 1TB M.2 SSD besteld en deze blijkt niet compatible te zijn.

Wat is je budget?
Ongeveer 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Verder heeft de pc een MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC Videokaart

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Het moederbord bevat een m.2 SSD slot, maar helaas heb ik de WD Black SN770 1TB M.2 SSD besteld en deze blijkt niet compatible te zijn.
Waaruit blijkt dat? Heb je 'm al en heb je al geprobeerd of 'ie werkt, of baseer je je op informatie, en zo ja, welke informatie?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Heb je je NVMe al geïnstalleerd en alleen de PC opgestart? Misschien een stomme opmerking, maar je moet je schijf nog wel in schijfbeheer initialiseren (is dat 't juiste woord?)

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
smeets2214 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:57:
Waarom denk je dat, omdat het slot PCIe 2.0 3.0 is en je ssd PCIe 4.0? Dat maakt niet, is gewoon onderling compatibel (hoewel je wel iets snelheid inlevert). Je ssd (de 2tb iig) staat zelfs op de officiële support list:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrazK0e4cMW7oM1_KA_Q7lOVeVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVAHsidRt0qvOCHEfeLZneE4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nielson schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:20:
[...]
Waarom denk je dat, omdat het slot PCIe 2.0 is en je ssd PCIe 4.0? Dat maakt niet, is gewoon onderling compatibel (hoewel je wel iets snelheid inlevert). Je ssd (de 2tb iig) staat zelfs op de officiële support list:

[Afbeelding]
Gen 3, niet 2.0: "PCIe Gen3 x4 M.2", aldus https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/B450M-S2H-rev-1x#kf

Voor de volledigheid: het maakt wel iets uit, namelijk de maximale snelheid halveert als je een generatie lager gaat. Maar een nieuwere generatie SSD in een oudere generatie slot werkt wel gewoon (backwards compatible).

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 07-05-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/B450M-S2H-rev-1x/sp zegt:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe x4/x2* SSD support)
* Actual support may vary by CPU.
* Supports only M.2 SATA SSDs when using an AMD Athlon™-series/ 7th Gen. A-series or Athlon™ X4 APU.

er staat nergens NVMe vermeld dus misschien kan die alleen AHCI over PCIe (naast SATA)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Ah ja, nog beter :)
Voor de volledigheid: het maakt wel iets uit, namelijk de maximale snelheid halveert als je een generatie lager gaat. Maar een nieuwere generatie SSD in een oudere generatie slot werkt wel gewoon (backwards compatible).
Dat bedoelde ik inderdaad, voor de compatibiliteit maakt het niet uit, voor de snelheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Juup schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:23:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe x4/x2* SSD support)
* Supports only M.2 SATA SSDs when using an AMD Athlon™-series/ 7th Gen. A-series or Athlon™ X4 APU.

er staat nergens NVMe vermeld dus misschien kan die alleen AHCI over PCIe (naast SATA)
Dat was iets dat speelde bij 4e generatie Core-i moederborden. Rond die tijd is NVMe gekomen. Nagenoeg alle borden sinds die tijd ondersteunen NVMe.

AM4 in combi met Ryzen heeft altijd ondersteuning gehad voor NVMe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:17

Wildfire

Joy to the world!

Juup schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:23:

Op dezelfde site terug te vinden onder het kopje "connectivity":
Fast Onboard Storage with NVMe
PCIe Gen3 x4 80mm M.2 (Up to 32 Gb/s)
En natuurlijk, zoals eerder al door @Nielson aangegeven staat de SSD zelfs op de QVL van dit moederbord dus die SSD moet het gewoon doen.

Dus @smeets2214, waarom denk je dat 'ie niet compatibel is?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeets2214
Dank voor het meedenken!

@Wildfire Omdat hij niet herkent werd na het aansluiten op het moederbord en ik de informatie vond op de site van gigabyte zoals @Juup aangaf. Misschien ben ik inderdaad te vroeg geweest mijn met conclusie en had ik hem daarna nog moeten initialiseren bij schijfbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als een disk geen partitietabel en bestandssysteem bevat dan verschijnt hij niet met een schijfletter in "deze computer". Usb sticks en portable harde schijven worden over het algemeen kant-en-klaar verkocht maar een interne schijf (zoals deze ssd) moet je zelf nog initialiseren.

Als je op start klikt dan kun je zoeken naar "schijfbeheer" en daar kun je de disk initialiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
smeets2214 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:59:

Misschien ben ik inderdaad te vroeg geweest mijn met conclusie en had ik hem daarna nog moeten initialiseren bij schijfbeheer?
Dat moet sowieso, ja. Een gloednieuwe schijf komt nooit vanzelf te voorschijn in je File Explorer / Deze Computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeets2214
Ik had de SSD aangeschaft omdat mijn oude SSD problemen begon te geven. Het lijkt erop dat mijn oude kingston SSD er nu echt mee is opgehouden; ik krijg de foutmelding "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Zoals in een ander forum te lezen (SSD SATAFIRM S11) wordt ook mijn oude SSD nu herkent als satafirm S11.

Hoe kan ik de nieuwe schijf initialiseren als de computer dus niet meer opstart? Ik kan nu alleen maar in het BIOS menu komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
USB-stick met Windows-installatie maken en die gebruiken. Tijdens de Windows-installatie zal je de schijf kunnen selecteren, en dan wordt 'ie geïnitialiseerd en geformateerd.

Pagina: 1