Vriezer heeft het moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:27
Sinds ruim 3 jaar hebben we deze Bosch No Frost vriezer: https://www.bosch-home.nl...glebox=accessoriesOthers/

Staat in onze bijkeuken, nooit over te klagen gehad. Temperatuur in de bijkeuken is wat variabeler dan de rest van het huis omdat er niet gestookt wordt maar zelfs in de winter zal het niet onder de 10°C komen. In de zomer zal de temperatuur wel boven de 30°C komen schat ik. Heeft ie nooit problemen mee gegeven.

Sinds een paar dagen begint dat ding ineens onmeunig vaak te piepen. Daarnet 2x binnen een uur tijd. De temperatuurschaal knippert, wat aanduidt dat de gewenste temperatuur niet bereikt kan worden.

De deur sluit goed; ik moet de kast tegenhouden als ik de deur open. Aan de rubbers lijkt het dus niet te liggen. Ik heb de vriezer zojuist van de kant af getrokken om de achterkant te checken, maar daar zat weinig stof. Wel even stofzuiger langs gehaald trouwens.

De ventilatie openingen aan de binnenzijde bovenin zijn vrij. Geen troep bovenop. Onderzijde is vrij.

Er is geen ijs aanslag ook dus ontdooien is vrij zinloos...

Ik weet ff niet wat ik moet doen nu? Iemand tips?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Dus hij koelt wel een beetje? Compressor 'slaat wel aan'?

'piepen': echt een buzzertje/sounder? Of het gekreun/gepiep wat ik zelf gewend ben bij mijn 10 jaar oude koelkast? (vloeistoffen die verplaatsen enzo, het lijkt soms net alsof ik een nest met cavia's in huis heb)

[ Voor 5% gewijzigd door The_BoKmeester op 07-05-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ja compressor lijkt het normaal te doen. En het is echt het alarm signaal, gelijk aan als de deur te lang open staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een Liebherr vriezer, ook no-frost. Die heeft af en toe (iedere twee jaar ofzo) deze klachten. Ook bij mij is er totaal geen ijs van binnen te zien, maar ontdooien lost het probleem wel op. Er zit dan blijkbaar ijs in de no-frost unit, waardoor hij niet lekker meer functioneert. Stekker eruit voor 48 uur en hij kan er weer twee jaar tegenaan. Wel vervelend, want daar koop je geen no-frost voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Oh ok. Dan moeten we dus de vriezer eerst een stukje leeg eten... Zit vrij vol nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Misschien heb je wat aan mijn ervaring met vergelijkbaar probleem:

Onze vriezer had vergelijkbare probleem, bij ons bleek dat er wel degelijk veel ijs in de vriezer zat, maar dat zag je niet omdat het in een kleine ruimte ACHTER de achterwand zat die in de BINNENkant van de vriezer zit, een soort van dubbele achterwand met spouw zeg maar. Deze voert normaal het water af (na een de-frost cycle) via een gootje onderin dat met een slang naar buiten loopt. Dit hele mechanisme was strak bevroren waardoor de compressor voornamelijk bezig was om de ijsplak te koelen en niet (meer) de inhoud van de vries lades koud kreeg.

Daarom is LANG (48 uur of langer) ontdooien belangrijk zoals thesaxofonist terecht aangaf, het duurde een eeuwigheid voor dat 'verborgen' ijs gesmolten en weggelopen was bij ons.

Nog een gerelateerde tip, dat afvoerkanaaltje komt aan de achterkant uit vlak boven een plastic schoteltje dat meestal bovenop de compressor zit. Bij ons was het afvoerkanaal aan de uitgang voorzien van een rubber nippel met een gleufje erin. Het doel van de nippel is om te voorkomen dat er warme lucht (en beestjes) je vrieskast in kan. Controleer of de rubber nippel nog wel 'open' is, bij ons was het rubber helemaal vast gaan zitten waardoor de water druppels er niet meer uitliepen. Beetje invetten met siliconenolie doet wonderen.
Pagina: 1