Vraag

• RocketDwarf
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-04 20:38
Hoi allemaal,

Ik ga van het gas af met mijn nieuwe huis (uit 1959), en daarvoor ga ik op de begane grond vloerverwarming (~35m2) leggen van https://www.warp-systems.nl/. Helaas heeft de warmtepomp een levertijd tot na de aankomende winter, waardoor ik nog een winter moet verwarmen met mijn huidige CV-ketel icm de nieuwe vloerverwarming. (Voor de andere verdiepingen ga ik aircos gebruiken voor de verwarming, dit zijn allemaal slaapkamers en we houden van koud slapen dus zal waarschijnlijk niet nodig zijn :) ).

De maximale aanvoertemperatuur van de vloerverwarming is 40 graden, de minimale temperatuur die mijn CV kan leveren is 35 graden. De vloerverwarming verkopers hebben omdat ik nog een CV heb in de offerte een mengpomp gezet, dti vind ik zelf vrij prijzig aangezien deze maar 1 winter mee hoeft te gaan & door de extra groote moet de verdeler op een ongunstigere plek komen te hangen. Op de vraag of de pomp wel nodig is, aangezien mijn CV 35 graden kan leveren, konden ze helaas geen antwoord geven.

Wat denken jullie, is de pomp noodzakelijk als ik mijn CV temperatuur op 35 graden zet?

Met vriendelijke groet!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik heb deze winter prima gedraaid met een gesloten verdeler en CV op 35 ;)

Let wel dat traditionele radiatoren zo goed als niets doen met die aanvoer, dus je bent afhankelijk van de airco’s. Neem aan dat je die wel op tijd hebt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
In nieuwbouw woningen gebouwd tussen 2010 en 2019 met overal vloerverwarming en een CV ketel zijn ook best vaak pomploze verdelers geplaatst.

Ik ga er vanuit dat je minstens 4 vloerverwarming groepen/lussen hebt?

In jouw geval is eigenlijk is het enige nadeel dat eventueel nog aanwezige radiatoren ongeveer 3x minder warmte afgeven. Voor voldoende werking is het ook nodig om CV waterzijdig af te stellen omdat er anders veel te veel water door eventuele radiatoren stroom en te weinig door de vloer. (tenzij al je radiatoren toch dicht staan, dan hoeft het niet)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon pomploze verdelers doen en zorgen dat de pomp in de CV manueel op 100% word vastgezet om de liters te halen (voor zover de pomp in de cv dat kan leveren) zodat de CV niet zo (erg) gaat pendelen.

een mengverdeler maakt in die zin het probleem alleen maar groter door de impact op afgifte die de mengverdeler heeft op het systeem.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 06-05-2023 23:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
De minimale insteltemperatuur van je CV is 35. Ding kan wel minder leveren.

Weet niet welke ketel je hebt, maar meesten kan je beperken op vermogen. Zo stook ik praktisch aan/uit door het vermogen van de ketel op 25% vast te zetten. Begint 's morgens op lage temperatuur te verwarmen en voor de 40 graden is bereikt is het huis al warm.