Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Pc voor muziekproducenten

Pagina: 1
Acties:

• xxdyingbeastxx
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Beste Tweakers,
Ik heb hier een kleine uitdaging voor de mensen die interesses hebben als ligt aan muziek maken en produceren

Ik ben iemand die veel bezig als muziek producent en vroeg me af of hier mensen zijn een idee hebben voor goede pc build daarvoor.

Behalven electronische muziek waarbij je in principe met een usb een piano of drumpad kan toevoegen en lekker simpel mee overweg kan als iets als een MacBook, was ik meer kijken naar een pc waarmee ik een hele band mee kan opnemen.
Een uitgebreide audio interface is denk ik wel vaak extern bij zoiets, en er moet geen latency zijn voor op de maat te spelen.
Alleen als je een band zou opnemen zou je al snel voor een standaard akoestische drumsel 8 tot 15 microfonen moeten hebben, plus een jack voor de bass gitaar en gitaar(en) en een om in te zingen. En ik kan me voorstellen dat het wel maximale werkgeheugen zou eisen. Plus met alle plugins en DAW software die je tegelijkertijd zou runnen.

Ik denk ook dat er voor dat soort taken geen GPU nodig is.

En het idee hiervan is ook om een hoop apparatuur te besparen wat ook scheelt in ruimte.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 12:54

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dus je wil in principe een opnamestudio (incl mengpanelen etc) vervangen door een pc? Of begrijp ik het verkeerd?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:43
Het lijkt me dat je een mengpaneel gebruikt die je op je pc aansluit? Iets als een behringer x32? Hoe zou je anders alle xlr's van de microfoons aansluiten?
En met zo'n apparaat doet de pc alleen de opnames van de verschillende tracks, lijkt me. Dan heb je vast niet veel capaciteit nodig.

• xxdyingbeastxx
@ZatarraNL

Dat klopt, maar zelfs met een simpele audio interface kan je crashes, bugs of input lag krijgen uit mijn ervaring. En ik heb daarvoor verschillende merken en soorten geprobeerd. Soms ligt het ook aan de software maar soms ook gewoon aan te kort aan Ram en processor snelheid merkte ik.

• xxdyingbeastxx
@ZatarraNL

Was ook nog vergeten, doordat je verschillende kanalen gebruikt bij iets als een mengpaneel wordt het ook steeds lastiger om elke input tegelijkertijd te opnemen. Dus hoe meer geluid je ook produceert, hoe meer het vraagt in in werkgeheugen. Ik zou dan moeten uitrekenen hoeveel kHz het kost in RAM

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:43
Hoeveel kanalen wil je dan tegelijkertijd opnemen?

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Ik weet niet wat je budget is, maar als muziek producent lijkt me toch dat je wel iets wilt wat goed werkt.
Ik heb rekening gehouden met:

1) Efficienty: De computer is zuinig met maar een 300W voeding..
2) Goede geluidskaart.
3) Voldoende opslag, om na bij 35.000 audio nummers van 10MB op te slaan.
4) Een kleine computer, die kan je zo in de kast schuiven.
5) De computer koelt goed voor de nachten lange muziek sessies.
6) Volledig draadloos, met Wifi en bluetooth 5.3 voor een draadloze koptelefoon aan te sluiten.
7) Door de snelle M2 SSD's in raid 0 configuratie reageert de computer snel en heb je binnen secondes een nummer gecompileerd.
8.) Eventueel kan je ook nog video's aan muziek nummers toevoegen. Door de Nieuwere IGP technologie van de laatste intel procesorren gaat dit prima werken.

Ik heb voor Intel gekozen, omdat die meer cores heeft. En voor waar jij de computer voor gaat gebruiken, heb je meer aan meer cores. Bij de nieuwste AM5 AMD ryzen CPU's. Word de prijs meer, AM4 procesorren zijn een nogo, omdat die geen ingebakker videokaart hebben. Deze zou je dan los aan moeten schaffen, kost weer 200 euro extra, betere voeding nodig, grotere kast, betere koeling. Voordat je het weet ben je dan weer 300-400 verder. Eventueel kan je bij de Intel build die ik heb samengesteld nog de kosten wat drukken, als je 1x een M2 SSD neemt, een moederbord met DDR4 en DDR4 modules. Dan bespaar je ongeveer 250 euro. Maar dan heb je wel een verouderd systeem, 2TB minder opslag en hij is minder snel.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 262,01€ 262,01
1MoederbordenMSI MPG B760I EDGE WIFI€ 248,62€ 248,62
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster AE-7€ 192,90€ 192,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 61,90€ 61,90
1ProcessorkoelingDeepCool AG400 A-RGB€ 32,90€ 32,90
1VentilatorsArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 7,35€ 7,35
2Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,53€ 17,06
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 109,38€ 109,38
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 54,86€ 54,86
2Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 114,90€ 229,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.216,78

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Audio interface voor een band kom je uit op bijvoorbeeld: Focusrite Scarlett 18i20 3rd Gen.

@xxdyingbeastxx wat is het totale budget voor de pc en audio interface exclusief microfonen, XLR kabels en monitoren.

• xxdyingbeastxx
Er is geen budget aan verbonden, het mag best wel over de top gaan omdat het voor high-end productie is

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 13:33
audio interface:
Qua audio interfaces zijn er zoveel opties, dan moet OP echt van te voren bedenken hoeveel kanalen hij simultaan wil opnemen met hoeveel microfoons en wat voor kwaliteitseisen hij stelt aan de pre-amps..

De genoemde Focusrite Scarlett 18i20 is een (instap, dat nog steeds dikke prima is voor menig semi-professionele producent) optie voor een interface met veel in/outs en 8 ingebouwde pre-amps (of de Clarett+ of een van de vele andere alternatieven), maar als je meer dan 8 pre-amps nodig hebt, dan moet je ook nog een extra pre-amp uitbreiding hebben, zoals de Focusrite Scarlett/Clarett OctoPre of bijv Behringer ADA8200, afhankelijk van de eisen die je stelt aan de pre-amps.
Doorgaans wil je een paar hele goede pre-amps voor vocalen, maar voor drums ed heb je niet het summum nodig (vandaar dat de ADA8200 een geliefde uitbreidings optie is bij veel producers)

Zelf gebruik ik een Clarett+ 4Pre, omdat ik in de praktijk vooral alleen opneem en niet meer dan 2 microfoons tegelijk nodig heb (maar ik heb ook nog een Behringer X32 tot mijn beschikking met 16 pre-amps indien nodig, al zijn die minder kristal-helder als die van de Clarett).

Latency hangt ook erg af van de ingestelde Sample rate & buffer size. Eigenlijk zou dat tegenwoordig vrijwel geen issue meer moeten zijn met de huidige generatie audio interfaces (zelfs met de instap-range van focusrite).
De gecombineerde send/return latency wil je onder 10ms houden.

Maar Tweakers lijkt me niet de meest geschikte omgeving om het over audio interfaces te hebben, ga dan even de fora van Gearspace raadplegen oid en raadpleeg zeker de YouTube kanaal van Julian Krause die bijna alle audio interfaces uitvoerig heeft getest op latency, noise etc

De goedkope instapmodellen van tegenwoordig klinken vaak net zo goed of beter dan de top-interfaces van 20 jaar geleden, dus een Scarlett kan zeker afdoende zijn voor de semi-pro, maar als het je werk is, zou ik kijken naar RME of Apogee

CPU:
Het opnemen zelf kost niet zoveel rekenkracht, maar doorgaans gebruik je als producer veel plugins tegelijk (compressor, gate, eq, reverb etc) en dat ga je wel merken als je een project hebt met veel audio tracks, dus ik zou zelf minimaal een 8+ cores nemen, maar ik heb me nog niet heel erg ingelezen (mijn huidige Ryzen 5 PC heb ik gebouwd in 2017 en doet het nog prima al begin ik wel de grenzen te naderen mbt hoeveel plugins in tegelijkertijd kan draaien naast een hoop samples. (bij mijn i7 laptop uit 2018, moet ik dan al plugins disablen)

Wat ik van de huidige Intel's heb begrepen vs Ryzen (heb me nog niet heel erg verdiept) is dat Intel Performance Cores heeft en Efficiency Cores, waarbij de Performance Cores sneller zijn dan die van de Ryzen equivalent, maar de Efficiency Cores weer trager (bij Ryzen zijn alle cores even snel).

Daarnaast gebruiken de meeste DAWs 1 thread per track. Als je een project hebt met veel tracks, kan het voorkomen dat een track met de meeste plugins bij Intel door een Efficiency core wordt opgepakt ipv de Performance, dus in een project met veel tracks lijkt Ryzen in dat geval een betere keus te zijn

opslag:
een WAV bestand is zo'n 10MB per minuut audio, bij een beetje muziek project (8-16 tracks drum, 4-6 tracks gitaren, 1 track bas, 3 tracks vocalen en midi-keyboards) heb je qua snelheid ( 300-400 MB / minuut) nog steeds genoeg aan een 7200rpm HDD, maar waarom zou je die nog kopen. Gewoon een SSD van 1TB voor je lopende projecten zal ruim voldoende zijn.

Werkgeheugen
Ook als je veel midi-instrumenten gebruikt (bijv orkest-libraries) dan wil je ook zoveel mogelijk daarvan bufferen in je werkgeheugen en dan is hoe meer werkgeheugen des te beter. Momenteel heb ik 32GB in mijn 6 jaar oude systeem, maar bij m'n volgende wil ik minimaal 64GB, ws 128GB)
deze sample-libraries wil je ook op een aparte SSD zetten (2-4TB+ afhankelijk van welke je gebruikt)

de pc-kast wil je zelf het liefst zo muisstil mogelijk

[ Voor 18% gewijzigd door Metaalhoofd op 01-06-2023 17:06 ]

Star Citizen Referral Code

Pagina: 1