loodhoudende verf zelf verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 21:03
Hoi iedereen,

wij hebben een oud huis uit 1926 en er is een klein stukje balkenplafond waar de verf gedeeltelijk loslaat en in slechte staat is. Ik ben sinds ik weet dat er lood in oude verven gebruikt kan zijn voorzichtig met verwijderen, vooral schuren en verhitten. De verf die afbladdert heeft aan de binnenzijde een oranje kleur - de buitenkant is donkergroen / zwart van kleur. Vanwege die oranje kleur denk ik dat er lood (menie) onder de donkere eindlaag kan zitten.

Ik weet niet hoe gevaarlijk dit echt is, maar liever neem ik geen onnodige risico's. We willen de verf niet volledig verwijderen, alleen de slechte, loszittende delen verwijderen en daarna overschilderen met een nieuwe lijnolieverf.

Schuren wordt sterk afgeraden - verhitten ook. Een duur bedrijf inhuren doe ik liever niet, tenzij het echt niet anders kan. Zelf dacht ik aan de volgende werkwijze: FFP3 stofmasker op, handschoenen aan, onder het plafond een pasltic folie leggen om loskomende verfresten op te vangen, en vervolgens met een verfkrabber, zonder verwarming, alleen de loszittende delen voorzichtig krabben / verwijderen. Evt. vooraf bevochtigen met platenspuit. Evt,. in combinatie met afbijtmiddel zoals:

https://www.kwartsenco.nl...lijnolieverf-verwijderen/

...maar dit afbijtmiddels is misschien niet eens nodig.

Wat zeggen jullie? Ben ik te voorzichtig, of te onvoorzichtig? En lijkt de voorgestelde werkwijze ok?

(ik ben op de hoogte dat er voor particulieren testkits zijn, maar die geven geen 100% betrouwbare uitslag, een monster opsturen naar laboratorium kost ook weer vrij veel geld denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 22:49
Als je wilt gaan overschilderen zul je toch altijd iets moeten schuren.
Waarom dan niet meteen de oude verf helemaal verwijderen?
Ik zou meteen een fatsoenlijk, sterk afbijtmiddel gebruiken, (dus niet zo’n half werkend eco spul voor zoiets), dik insmeren, afdekken met plastic folie en een tijdje in laten werken, dan voorzichtig eraf halen / vegen, en eventueel herhalen.

Dan komen er geen loszittende delen in de lucht terecht, geen schuurstof, geen verbrande deeltjes door een verfbrander, en geen fijne deeltjes door de krabber.

Als de boel met het afbijtmiddel helemaal weg is, kun je vervolgens nu, maar ook in de toekomst, redelijk zorgeloos de boel verder verwerken, ook bij opnieuw schuren en schilderen over tig jaar of zo.
Als je nu er gewoon overheen schildert, moet je er in de toekomst altijd aan blijven denken als je eens iets anders met die balk wil doen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Afbijten lijkt me de makkelijkste, goedkoopste en minst risicovolle manier. Of je daar echter alles mee weg krijgt...? Volgens mij blijft er altijd iets achter en moet je het oppervlak opschuren.

FFP3 heeft weinig zin. FFP3 is niet goed genoeg en vooral als je daarna gaat stofzuigen gaan de slechte deeltjes er aan de achterkant van de stofzuiger 10x harder uit > verspreiding.

Met een type H zuiger is het een ander verhaal.

Wellicht kun je de balken opnieuw bekleden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09

Asteroid9

General Failure

Misschien eerst eens testen of het wel echt loodhoudende verf is? Daar zijn testkits voor, dat zou ik eerst doen voordat je hele ingewikkelde plannen maakt voor verf waar misschien niet eens lood in zit.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank voor jullie reacties! Die zelftestkits zijn volgens mij niet 100% betrouwbaar.

Afbijtmiddel lijkt mij inderdaad ook een goed plan. Ik twijfel zelf ook of dan alles makkelijk weg gaat. Maar ik denk dat ik dat dan maar ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
Hoi John,

Heel benieuwd of het met afbijt voor jou gelukt is!

Ik heb ook een aantal balken in mijn nieuwe huis waarbij de zelftesters aangeven dat het om loodhoudende verf gaat. Vraag me dus af of je het met afbijt goed hebt kunnen verwijderen.

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30
Let op dat de zelftesters zowel false negative als false positives kunnen geven. Zelfde geld overigens voor de Cr6 testkits. Helaas zelf achter gekomen op het werk. (Niet zo'n probleem bij natstralen maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
Ben ik van op de hoogte. Neem toch liever het zekere voor het onzekere :)

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik kwam achter dit (Nederlandse) bedrijf: https://www.lumetallix.com/. Zij hebben een bijzonder accurate spray ontwikkeld. Ik heb een jaren ‘30 woning en dien ook nog verf te verwijderen waar ik vermoedens van loodverf heb en ik twijfel deze spray te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Nu online
Amtelode schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:22:
Afbijten lijkt me de makkelijkste, goedkoopste en minst risicovolle manier. Of je daar echter alles mee weg krijgt...? Volgens mij blijft er altijd iets achter en moet je het oppervlak opschuren.

FFP3 heeft weinig zin. FFP3 is niet goed genoeg en vooral als je daarna gaat stofzuigen gaan de slechte deeltjes er aan de achterkant van de stofzuiger 10x harder uit > verspreiding.

Met een type H zuiger is het een ander verhaal.

Wellicht kun je de balken opnieuw bekleden?
Een los FFP3 maskertje zou ik ook niet doen (al zal deze bij een goede fitting en seal wel loodstof tegenhouden.) Het beste is een (half)gelaatsmasker met een P3-filter.

Overigens: ik merk dat welke schilder ik er ook naar vraag, niemand lijkt het te testen of houdt rekening met lood in buitenverf. Zelfs de gemeente instanties in mijn stad weten er weinig over. In de VS zetten ze je hele huis af als er loodverf verwijderd wordt..

Hoe is jullie ervaring hier in?

[ Voor 21% gewijzigd door Belecthor op 12-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 14:09
Belecthor schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:22:
Ik kwam achter dit (Nederlandse) bedrijf: https://www.lumetallix.com/. Zij hebben een bijzonder accurate spray ontwikkeld. Ik heb een jaren ‘30 woning en dien ook nog verf te verwijderen waar ik vermoedens van loodverf heb en ik twijfel deze spray te kopen.
Ben je er nog uitgekomen hoe je het veilig kan verwijderen? Ik twijfel of ik een jaren 30 woning moet kopen of niet... Ben erg bang voor lood ivm een baby dus wil geen risicos nemen. Maar met deze huizenmarkt is het echt moeilijk om een nieuwere goedkope woning te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Lxxv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Ben je er nog uitgekomen hoe je het veilig kan verwijderen? Ik twijfel of ik een jaren 30 woning moet kopen of niet... Ben erg bang voor lood ivm een baby dus wil geen risicos nemen. Maar met deze huizenmarkt is het echt moeilijk om een nieuwere goedkope woning te vinden.
Lood icm een baby heeft toch alleen betrekking op een waterleiding die bij een oud huis nog van lood zou kunnen zijn? Zelf zou ik eerder in de kruipruimte kijken naar de waterleiding(en) dan naar de gebruikte verf.
Of heb ik iets gemist?

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 13-05-2024 20:52 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
fenrir schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Lood icm een baby heeft toch alleen betrekking op een waterleiding die bij een oud huis nog van lood zou kunnen zijn? Zelf zou ik eerder in de kruipruimte kijken naar de waterleiding(en) dan naar de gebruikte verf.
Of heb ik iets gemist?
Nee zeker niet! Alleen in Nederland zijn we hier totaal niet over geïnformeerd. Zie bijvoorbeeld deze informatie: https://www.cdc.gov/nceh/features/leadpoisoning/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Lxxv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Nee zeker niet! Alleen in Nederland zijn we hier totaal niet over geïnformeerd. Zie bijvoorbeeld deze informatie: https://www.cdc.gov/nceh/features/leadpoisoning/index.html
Interessant, wist ik niet.
Dan rest alleen maar nieuwbouw in mijn ogen. Met een huis van zeg 25 jaar oud kan je ook niet met zekerheid achterhalen wat de vorige eigenaren op/in hun huis gekwast hebben.
Stel dat je een bod doet met een voorbehoud van afwezigheid van lood dan weet je bij voorbaat ook al wel dat je geen reeële kans maakt op het huis. Als verkoper zou ik geen risico willen lopen dat een koop niet doorgaat en het aan een andere bieder gunnen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Lxxv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:59:
[...]

We zijn er juist wel over geïnformeerd, dit is de reden dat loodverf verboden is in Nederland.
Enige wat jammer is, veel mensen begrijpen de reden erachter niet, omdat ze enkel de regel kennen en niet de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
fenrir schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Interessant, wist ik niet.
Dan rest alleen maar nieuwbouw in mijn ogen. Met een huis van zeg 25 jaar oud kan je ook niet met zekerheid achterhalen wat de vorige eigenaren op/in hun huis gekwast hebben.
Stel dat je een bod doet met een voorbehoud van afwezigheid van lood dan weet je bij voorbaat ook al wel dat je geen reeële kans maakt op het huis. Als verkoper zou ik geen risico willen lopen dat een koop niet doorgaat en het aan een andere bieder gunnen.
Ja daarom was ik benieuwd of mensen het veilig hebben weten te verwijderen bij verbouwing. Wil heel graag nieuwbouw maar dan krijg ik echt te weinig voor mn geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lxxv
99ruud99 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:15:
[...]

We zijn er juist wel over geïnformeerd, dit is de reden dat loodverf verboden is in Nederland.
Enige wat jammer is, veel mensen begrijpen de reden erachter niet, omdat ze enkel de regel kennen en niet de reden.
Loodverf verbieden is niet voldoende. In de VS kun je zelfs de inspectie bellen als iemand verf aan het verwijderen is van zijn woning zonder officieel saneringsbedrijf. Zelfs de gezondheidsinspectie komt erop af en je laat je kinderen hun bloed testen op lood. Dat hebben wij allemaal in Nederland niet. En je wordt uitgelachen als je er vragen over stelt, omdat niemand begrijpt dat het een legitieme zorg is.

Er is geen enkel regelement voor wat je moet doen als je woning loodverf of andere vormen van lood bevat; hoe je ga je daarmee om, hoe laat je het veilig verwijderen, hoe meet je je bloed etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Nu online
Lxxv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:18:
[...]

Loodverf verbieden is niet voldoende. In de VS kun je zelfs de inspectie bellen als iemand verf aan het verwijderen is van zijn woning zonder officieel saneringsbedrijf. Zelfs de gezondheidsinspectie komt erop af en je laat je kinderen hun bloed testen op lood. Dat hebben wij allemaal in Nederland niet. En je wordt uitgelachen als je er vragen over stelt, omdat niemand begrijpt dat het een legitieme zorg is.

Er is geen enkel regelement voor wat je moet doen als je woning loodverf of andere vormen van lood bevat; hoe je ga je daarmee om, hoe laat je het veilig verwijderen, hoe meet je je bloed etc.
Helaas heb ik geen informatie kunnen krijgen over het verwijderen van de verf. Het is alsof niemand in Nederland hier serieus mee bezig is. Ik heb een aantal gemeenten gevraagd hoe ze hierover nadenken en ik kreeg zelfs van een gemeente terug dat ze deze vraag nog nooit eerder gekregen hebben. Schilders die ik erover vraag hebben ook geen idee en doen alsof ik me teveel zorgen maak. De GGD heeft wel een informatiepagina, maar er wordt niet gehandhaafd op vervuiling door lood, dus niemand houdt zich hieraan, zeker particulieren niet.

Er zijn wel wat nuanceringen: loodwit is sinds 1934 illegaal in Nederland. Voor verf buitenshuis wisselen de bronnen, maar de kans dat de verf buitenshuis nog lood bevat is vrij klein (want zo lang houdt de verf niet in dit klimaat). Binnenshuis is de kans wel groot dat er nog lagen loodverf zitten: vaak de originele lagen. Zolang deze in tact zijn, is er feitelijk niets aan de hand. Als je ze oververft, dan mitigeer je het risico nog verder.

Wat je zegt over de VS: daar worden kinderen onder de 4 jaar standaard ieder jaar gecontroleerd op de hoeveelheid lood in het bloed. Overigens is het wel zo dat ze in de VS veel meer geverfd hout bij de huizenbouw gebruiken en daarnaast véél grotere huizen hebben en ze tot diep in de jaren 70 nog alles met lood verfden.

Ik heb wel een aantal ‘lead seabs’ gekocht via Amazon hier en deze werken verrassend goed. Ik heb een aantal oude verflagen kunnen testen die gelijk positief op lood in de verf reageerden. Deze verflagen ben ik dus extra voorzichtig mee.

Ik heb bij de aankoop van het huis overigens niet nagedacht over loodverf (zoals schijnbaar iedereen hier) en onder het mom van lekker klussen gewoon alles lopen schuren, veel afgebrand, etc. De kans dat ik daar lood heb binnengekregen is vrij groot, mja, nu niets meer aan te doen.

Succes met je keuze voor de aankoop van een huis. Als ik eerlijk ben had ik nooit een jaren ‘30 huis gekocht met de kennis van nu, want je gaat in Nederland geen begrip krijgen over je zorgen over lood. Er is hier simpelweg geen urgentie en kennis aanwezig.

Ik zou voor nieuwbouw gaan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
Geen jaren 30 huis kopen is toch echt onzin.

Het is niet dat je er in gaat wonen in de huidige toestand met jaren 70 verflaagje, en ladingen nicotine op de wanden.

Zo'n huis moet je toch renoveren, en dan is het houtwerk schoon krabben en schilderen wel je minste zorg.

Overigens zou ik het gewoon doen met een goede professionele verfkrabber (verwisselbare messen) en een verf föhn. De kunst is om je krabber heet te maken en te houden, en niet om de verf te verkolen.
Als je krabber goed heet is en de verf ook heet, maar niet verkoold, kun je het er super makkelijk af schrapen.

Doe dit met een halfgelaatsmasker (ademt veel beter dan die witte bouwmarkt dingen) en FFP3 filters.
Deze heb je tijdens je verbouwing nog veel vaker nodig.
Silica uit zandsteen is bijvoorbeeld bijzonder schadelijk voor je longen.

De mensen met klachten van loodverf hebben er jaren dag in dag uit mee gewerkt, zonder de huidige beschermingsmiddelen.

Je moet jezelf niet onnodig bang maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Belecthor schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:47:
[...]
Ik heb wel een aantal ‘lead seabs’ gekocht via Amazon hier en deze werken verrassend goed. Ik heb een aantal oude verflagen kunnen testen die gelijk positief op lood in de verf reageerden. Deze verflagen ben ik dus extra voorzichtig mee.
Weet je hoe betrouwbaar deze lead swabs zijn (kans op vals positief en vals negatief)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:32:

Het is niet dat je er in gaat wonen in de huidige toestand met jaren 70 verflaagje, en ladingen nicotine op de wanden.

Zo'n huis moet je toch renoveren, en dan is het houtwerk schoon krabben en schilderen wel je minste zorg.

Overigens zou ik het gewoon doen met een goede professionele verfkrabber (verwisselbare messen) en een verf föhn. De kunst is om je krabber heet te maken en te houden, en niet om de verf te verkolen.
Als je krabber goed heet is en de verf ook heet, maar niet verkoold, kun je het er super makkelijk af schrapen.

Doe dit met een halfgelaatsmasker (ademt veel beter dan die witte bouwmarkt dingen) en FFP3 filters.

De mensen met klachten van loodverf hebben er jaren dag in dag uit mee gewerkt, zonder de huidige beschermingsmiddelen.

Loodverf verhitten wordt ten zeerst afgeraden, want dan kunnen de looddampen vrijkomen en gemakkelijk worden ingeademd. Daar beschermt een FFP3-filter niet tegen, maar je kunt een ABEK-filter gebruiken tegen die dampen. Afbijten is dan logischer, omdat er geen stof of dampen vrijkomen.

Ik zie dat je gevolgen van lood verontreiniging enigszins bagatelliseert, maar het is niet voor niets verbannen. Het is voor volwassenen flink ongezond, maar kinderen <6 jaar zijn echt extreem kwetsbaar voor lood. Ze nemen het sneller op, het doet veel meer onomkeerbare schade aan hun brein en ze mogen er veel minder van binnenkrijgen dan volwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Nu online
Emma1986 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Weet je hoe betrouwbaar deze lead swabs zijn (kans op vals positief en vals negatief)?
Ze gaven consequent aan welke lagen lood bevatten, dus ik ga er vanuit dat ze kloppen. In de VS kun je ze zo in de bouwmarkt kopen, maar dat kan nergens in NL.

[ Voor 51% gewijzigd door Belecthor op 14-05-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Belecthor schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Loodverf verhitten wordt ten zeerst afgeraden, want dan kunnen de looddampen vrijkomen en gemakkelijk worden ingeademd. Daar beschermt een FFP3-filter niet tegen, maar je kunt een ABEK-filter gebruiken tegen die dampen. Afbijten is dan logischer, omdat er geen stof of dampen vrijkomen.
Wij hebben het destijds buiten gedaan, dus er was wel voldoende luchtverversing.
Maar het is inderdaad wel wat om rekening mee te houden als je in een toilet staat ofzo.
Een ABEK-filter is sowieso wel een betere keuze inderdaad.

Afbijt heb ik zelf echt hele slechte ervaringen mee op de trap, en daarna nooit meer aangeraakt.
Heb dat ding uiteindelijk maar vervangen door een nieuwe.
Maar het zou kunnen dat het door de tapijtlijm zo'n ongelofelijke drapperige plakbende werd.
Ik zie dat je gevolgen van lood verontreiniging enigszins bagatelliseert, maar het is niet voor niets verbannen. Het is voor volwassenen flink ongezond,
Ik vind soms wel dat het een beetje doorslaat.
Alsof pre 2020 woning een gevaar voor je gezondheid is.

Je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met asbest lood en andere schadelijke stoffen.
En je goed beschermen.
Ik vind het alleen geen reden om een huis daarvoor niet te kopen.

Hele generaties hebben loodhoudende verf zonder enige bescherming met de hand of schuurmachine staan opschuren. Schilders hebben er hun hele carrière dagelijks mee gewerkt.

Met beschermingsmiddelen ben je zoveel beter beschermd dan dat zij toen waren.
Ik zou me daar verder niet al teveel zorgen om maken bij een eenmalig project.
maar kinderen <6 jaar zijn echt extreem kwetsbaar voor lood. Ze nemen het sneller op, het doet veel meer onomkeerbare schade aan hun brein en ze mogen er veel minder van binnenkrijgen dan volwassenen.
Als je een dergelijke renovatie doet hoop ik niet dat je er ook woont met jonge kinderen.
Wij hebben met onze laatste verbouwing een half jaar in een ander huis gezeten met de kinderen.
Dat leek ons veel prettiger en gezonder.

Veel mensen vergeten om überhaupt een masker te gebruiken.
Bij sloopwerk, isoleren, steen doorslijpen en zoveel andere dingen is het gewoon echt een MUST.
Ik heb het ook jaren zonder gedaan toen ik jonger was, maar dat doe ik nu niet meer.
Had voorheen na het inslijpen van een tv goot (met bouwmarkt masker) weken lang last van mijn longen.
Met een halfgelaat heb ik 0,0 last.

Gehoorbescherming is ook zoiets, koop een goede koptelefoon (3M Peltor) en zet dat ding gewoon altijd op als je gaat zagen boren of slijpen. Je hebt er zoveel plezier van als je geen tinnitus hebt of gewoon nog kan horen als je ouder bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27
FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:32:

Je bagatelliseert hier enorm. Lood is verschrikkelijk schadelijk. Hier een linkje naar Amerikaans onderzoek, waar ze denken dat lood wat is toegevoegd aan autobrandstoffen een gemiddelde vermindering van het IQ van 7 punten heeft veroorzaakt. Als je geboren bent met een IQ van 80 en dat wordt door lood 73, dan geeft dat natuurlijk niet directe klachten, maar het is wel heel erg.

Nou is de blootstelling door wat verf te verwijderen misschien veel minder erg, maar er is geen minimale dosering van lood om schadelijk te zijn. Alle lood veroorzaakt achteruitgang in je brein.

Als ik de TS was, dan zou ik alles doen om die verf uit m'n huis te krijgen. Niet overschilderen, dat is het probleem verplaatsen naar de toekomst. Verwijderen, het liefst met oplosmiddelen, niet door het weg te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Hele generaties hebben loodhoudende verf zonder enige bescherming met de hand of schuurmachine staan opschuren. Schilders hebben er hun hele carrière dagelijks mee gewerkt.
En hoeveel IQ-punten zijn ze daardoor kwijtgeraakt?

Dat je geen klachten hebt, betekent niet dat er niks aan de hand is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09

The End

!Beginning

Tweakers zou Tweakers niet zijn als er niet enorm overdreven wordt. Ja, lood is schadelijk, nee je valt niet direct dood neer als je in aanraking komt met lood.

Je moet het wel heel bont maken wil je er echt schadelijke gevolgen van ondervinden.
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Je bagatelliseert hier enorm. Lood is verschrikkelijk schadelijk. Hier een linkje naar Amerikaans onderzoek, waar ze denken dat lood wat is toegevoegd aan autobrandstoffen een gemiddelde vermindering van het IQ van 7 punten heeft veroorzaakt. Als je geboren bent met een IQ van 80 en dat wordt door lood 73, dan geeft dat natuurlijk niet directe klachten, maar het is wel heel erg.
Dit staat niet in het artikel. Het staat bol van de aannames en schattingen met boven en onder waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
The End schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:25:
Tweakers zou Tweakers niet zijn als er niet enorm overdreven wordt. Ja, lood is schadelijk, nee je valt niet direct dood neer als je in aanraking komt met lood.

Je moet het wel heel bont maken wil je er echt schadelijke gevolgen van ondervinden.

[...]

Dit staat niet in het artikel. Het staat bol van de aannames en schattingen met boven en onder waardes.
Het staat er letterlijk in. Maar ik ben geen wetenschapper en ik heb ook geen tijd om allemaal onderzoeken met elkaar te vergelijken naar aanleiding van een topic op Tweakers. Het was een voorbeeld om aan te geven dat het IQ van mensen lager is doordat ze lood binnenkrijgen. Dat leidt niet meteen tot klachten, maar het is wel erg.

Dus please, hou op met voorbeelden afbranden en pin me niet vast op de precieze getallen. Die zullen per onderzoek verschillen, maar dat er een effect is, dat is na tientallen jaren en vele onderzoeken wel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Daar noem je juist een beroepsgroep waar veel arbeidsongeschiktheid door schadelijke stoffen plaatsvindt.. het schildersvak kende vroeger juist extreem veel uitval door zaken als OPS door vluchtige stoffen (schildersziekte) en CTE door zware metalen.
Als je een dergelijke renovatie doet hoop ik niet dat je er ook woont met jonge kinderen.
Wij hebben met onze laatste verbouwing een half jaar in een ander huis gezeten met de kinderen.
Dat leek ons veel prettiger en gezonder.
Ik ben het volledig met je eens dat je (zelfs als niet-professional) altijd goede bescherming dient te dragen en uiteraard nooit klussen met kinderen erbij.

Altijd oppassen met wat ze ‘take-home’ exposure noemen (daar is veel onderzoek naar gedaan). Je stapt bijvoorbeeld in de auto met je kluskleding en je zwangere vrouw en kids zitten later in die auto.
The End schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:25:

[...]

Wat is volgens jou ‘het erg bont maken’ en ‘echt schadelijke gevolgen van ondervinden?’ Lood is al gevaarlijk bij zeer lage waardes.

Het doet ontegenzeglijk veel schade bij kinderen bij lage waardes, maar ook bij volwassenen. Bij een blootstelling als volwassene accumuleert het in de botten en weke delen en komt het lood langzaam vrij in het lichaam als je ouder wordt. Je kunt dan als oudere steevast een verhoogde hoeveelheid lood in je bloed hebben en dat heeft zeer veel implicaties voor je gezondheid.

[ Voor 39% gewijzigd door Belecthor op 14-05-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Nou is de blootstelling door wat verf te verwijderen misschien veel minder erg, maar er is geen minimale dosering van lood om schadelijk te zijn. Alle lood veroorzaakt achteruitgang in je brein.

Als ik de TS was, dan zou ik alles doen om die verf uit m'n huis te krijgen. Niet overschilderen, dat is het probleem verplaatsen naar de toekomst. Verwijderen, het liefst met oplosmiddelen, niet door het weg te schuren.
Vanwege mijn laatste zin bagatelliseer ik enorm?

Lood uit autobrandstoffen is hier ook al jaren en jaren weg.
Dus dat adem je gelukkig al niet in.

Ik vind het gewoon overdreven om te zeggen dat je zo'n beetje 80% van de huizen aan de kant moet schuiven omdat er ooit misschien wel eens lood in gebruikt is.

Dat slaat nergens op, en is pure bangmakerij.

Je kan dat gewoon op een veilige manier zelf verwijderen of laten verwijderen.

Als de indeling op de schop gaat, kan het houtwerk gewoon vervangen worden door nieuw hout.
Dit zelf ook gedaan in bijna heel mijn huis.

(wij hebben alleen nog het originele voordeurkozijn + deur, en de originele schuifdeuren in de nieuwe kamer&suite kast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:20:
[...]

En hoeveel IQ-punten zijn ze daardoor kwijtgeraakt?

Dat je geen klachten hebt, betekent niet dat er niks aan de hand is...
Geen idee, maar het gaar erom dat die 40 jaar lang met die troep gewerkt hebben.
En dat is niet te vergelijken met 1 project waarbij je tegenwoordig kunt kiezen uit ontiegelijk veel beschermings middelen.

Maar blijf lekker eten koken in je tefal pan voor je kinderen. (of courmetset/frituurpan/bakpapier/etc.)
Daar gaat in de nabije toekomst ook nog een hele beerput open getrokken worden.

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 14-05-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:03
Loodverf is idd verboden met goede reden, maar dood (of ziek) ge je niet vallen van eenmalig wat loodverf verwijderen...
Heb als schilder gewerkt, in het begin (jaren 90) vaak bij renovaties, oude herenhuizen in de binnenstad opknappen. Ideaal rot klusje voor de beginner: trappen en deuren kaal zetten (ziet er zooooo authentiek uit, grrrrr).
(geschuurd) hout vasthouden, ben er niet ziek van geworden, maar heb dit soort werk veeel te vaak zonder masker gedaan en mét blazer/brander.

dus: afbijt gebruiken en degelijke pbm's zijnde: degelijk stofmasker, geschikte handschoenen (desnoods 2 over elkaar, onderste voor de afbijt/bovenste als bescherming) en aansluitende bril.
en als je schuurt: nat schuren (schuurpapier kopen wat geschikt is om nat mee te werken, sponsje en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09

The End

!Beginning

PhilipsFan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:33:
[...]
Het staat er letterlijk in. Maar ik ben geen wetenschapper en ik heb ook geen tijd om allemaal onderzoeken met elkaar te vergelijken naar aanleiding van een topic op Tweakers. Het was een voorbeeld om aan te geven dat het IQ van mensen lager is doordat ze lood binnenkrijgen. Dat leidt niet meteen tot klachten, maar het is wel erg.

Dus please, hou op met voorbeelden afbranden en pin me niet vast op de precieze getallen. Die zullen per onderzoek verschillen, maar dat er een effect is, dat is na tientallen jaren en vele onderzoeken wel duidelijk.
Nee dus:
Even more startling was lead’s toll on intelligence: childhood lead exposure may have blunted America’s cumulative IQ score by an estimated 824 million points – nearly three points per person on average. The researchers calculated that at its worst, people born in the mid-to-late 1960s may have lost up to six IQ points, and children registering the highest levels of lead in their blood, eight times the current minimum level to initiate clinical concern, fared even worse, potentially losing more than seven IQ points on average.
Worst case scenario zou het misschien meer kunnen zijn. Daarnaast ben ik heel erg benieuwd hoe ze dit zo precies hebben kunnen berekenen. Een IQ test is al niet super nauwkeurig, laat staan een onderzoek als dit. Wat was hun controle groep?

Wat jullie nu aan het doen zijn is onnodige bangmakerij. Je moet voorzichtig omgaan met mogelijke gevaarlijke stoffen, maar het is nergens voor nodig om het zo extreem te overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
Belecthor schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Helaas heb ik geen informatie kunnen krijgen over het verwijderen van de verf. Het is alsof niemand in Nederland hier serieus mee bezig is. Ik heb een aantal gemeenten gevraagd hoe ze hierover nadenken en ik kreeg zelfs van een gemeente terug dat ze deze vraag nog nooit eerder gekregen hebben. Schilders die ik erover vraag hebben ook geen idee en doen alsof ik me teveel zorgen maak. De GGD heeft wel een informatiepagina, maar er wordt niet gehandhaafd op vervuiling door lood, dus niemand houdt zich hieraan, zeker particulieren niet.

Er zijn wel wat nuanceringen: loodwit is sinds 1934 illegaal in Nederland. Voor verf buitenshuis wisselen de bronnen, maar de kans dat de verf buitenshuis nog lood bevat is vrij klein (want zo lang houdt de verf niet in dit klimaat). Binnenshuis is de kans wel groot dat er nog lagen loodverf zitten: vaak de originele lagen. Zolang deze in tact zijn, is er feitelijk niets aan de hand. Als je ze oververft, dan mitigeer je het risico nog verder.

Wat je zegt over de VS: daar worden kinderen onder de 4 jaar standaard ieder jaar gecontroleerd op de hoeveelheid lood in het bloed. Overigens is het wel zo dat ze in de VS veel meer geverfd hout bij de huizenbouw gebruiken en daarnaast véél grotere huizen hebben en ze tot diep in de jaren 70 nog alles met lood verfden.

Ik heb bij de aankoop van het huis overigens niet nagedacht over loodverf (zoals schijnbaar iedereen hier) en onder het mom van lekker klussen gewoon alles lopen schuren, veel afgebrand, etc. De kans dat ik daar lood heb binnengekregen is vrij groot, mja, nu niets meer aan te doen.

Succes met je keuze voor de aankoop van een huis. Als ik eerlijk ben had ik nooit een jaren ‘30 huis gekocht met de kennis van nu, want je gaat in Nederland geen begrip krijgen over je zorgen over lood. Er is hier simpelweg geen urgentie en kennis aanwezig.

Ik zou voor nieuwbouw gaan!
Bedankt voor de uitgebreide reactie!! En bizar dat mensen puur op onderbuikgevoel reageren.

In Nederland is een loodtest kit ontwikkeld die geen valse positieven geeft (maar vanwege een ondergrens voor minimale meetbaarheid wel vals negatieven kan geven): https://www.lumetallix.com/

Je spuit dan een spray en gebruikt een blacklight, als het groen oplicht bevat het lood.

En ik laat dit artikel even achter voor de skeptici die denken dat lood niet zo veel schade aanricht: https://www.mdpi.com/1422-0067/22/4/1637

We hebben tegenwoordig gigantisch veel mensen met ADHD en autisme ed. Dat is het ding nou met loodvergiftiging; het is niet fysiek zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConsumentM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-09-2024
@john7119 hoe ben je uiteindelijk te werk gegaan met de loodverf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@ConsumentM uiteindelijk hebben we een stofmasker en handschoenen gedragen en alleen het ergste verwijderd. De rest overschilderd, wat niet los kwam. Verder niet geschuurd, of kleine deeltjes van gemaakt.
Pagina: 1